X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ערב צאתו לוושינגטון, ראש הממשלה נתניהו הכריז השבוע על הקמת מרכז מטה סייבר לאומי שלא חידשה דבר למי שמצוי בעניינים, אבל הפיחה מעט תקווה שאולי בכל זאת מדינת ישראל תצטרף למדינות המערביות שהקימו מזמן את המטות האלו וגם עושות משהו תקווה להחזרת מדענים וקידום ההשקעה בחינוך ובמדע
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

ביולי 2008 השתתף ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבה ביטחונית שנערכה באחד מיחידות המודיעין העיליות של צה"ל. היו שם נציגים של כל זרועות מערכת הביטחון העוסקים במודיעין, בתקשוב ובטכנולוגיה. בפני נתניהו הוצג אז הרעיון של הקמת מטה ללוחמה בסייבר טרור בדיוק כמו שיש מטה למלחמה פיסית בטרור. נתניהו הפנים, אבל שום דבר לא קרה מאז. לא כל כך בגללו, אלא יותר בגלל מלחמות יהודים בתוך הזרועות של צה"ל ובין הזרועות הביטחוניות האזרחיות. שנה אחרי זה, כינס אובמה מסיבת עיתונאים בבית הלבן והכריז על הקמת מטה דומה. ביום רביעי בערב השבוע, כמה שעות לפני המראתו לוושינגטון פרסמה לשכת ראש הממשלה את ההודעה הדרמתית על הקמת מטה סייבר לאומי. למי שלא מקורב לנושא ההודעה הייתה מפתיעה והיו כאלו שאף קצת חששו. למחרת, ביום חמישי, התראיינתי ליומן החדשות של תחנת הרדיו "קול ברמה" ושם נישאלתי על-ידי המראיין, בצדק, מה קרה? הרגעתי אותו ואת המאזינים ששום דבר לא קרה, ובעצם הנושא לא חדש. הקמת המטה היא מעין ועדת היגוי עליונה שנועדה לחבר בין הגופים השונים שיש לה נגיעה לנושא, בראשותו של פרופסור יצחק בן-ישראל, שיש לו הרבה מאוד ידע וזכויות והוא עומד בראש המועצה הלאומית למחקר ופיתוח (מולמו"פ).
למעשה על הקמת מטה הסייבר דיווחה העיתונות כבר לפני חודשיים, בעקבות כנס שנערך באוניברסיטת תל אביב, בו הופיע פרופסור יצחק בן-ישראל - ראש המולמו"פ, שגם עמד בראש הוועדה שהגישה את המלצותיה לראש הממשלה נתניהו. סביר להניח שהעיתוי אמש לא היה מקרי. נתניהו ביקש מן הסתם לשדר למארחו אובמה שהאיומים על ישראל אינם רק בגבולותיה הפיסיים, ולא משנה אם זה 47 או 67 אלא איומים קיברנטיים גלובליים, שמאיימים באותה מידה גם על אובמה עצמו. הקמת המטה הקיברנטי היא סוג של "מעט מדי, מאוחר מדי", כפי שהגדיר זאת מומחה אבטחת המידע אופיר זילביגר, מנכ"ל SECOZ בראיון לאנשים מחשבים.
עם זאת, אפשר בהחלט לומר גם שמוטב מאוחר מאשר אף פעם. מדינת ישראל מתמודדת עם האיום הקיברנטי כבר כמה שנים. עוסקים בכך גופים שונים, כל אחד בזווית ובתחום שלו - מי בהגנה על תשתיות המדינה הלאומיות ומי בהתקפה לצורך הגנה. במלחמה הקיברנטית, בדיוק כמו בזו הפיסית, עליך ליזום, לפתח כלים, להכות איפה שצריך ולהרחיק את האיום מגבולותיך. האמצעי שמדינת ישראל משתמשת בו להתמודדות עם איום זה, הוא המו"פ, או במילים אחרות: המוח הישראלי והתעשיה המתוחכמת שפועלת פה. בהודעה של ראש הממשלה נאמר, כי "המטה יכלול השקעה במו"פ אקדמי - מרכז חישוב-על באחת האוניברסיטאות, ושיתוף פעולה עם התעשיה האזרחית". היפה במלחמה זו שהיא נעשית ברובה מאחורי הקלעים, כיאה למלחמת מוחות סודית. תוצאותיה מדי פעם נחשפות לעיני הציבור כאשר האקרים מצליחים להשבית כמה אתרים או "תולעים" פוגעים במערכות שוב המפקחות על ייצור טילים גרעיניים אי שם מעבר לים. השמיים הם מעבר לגבול בנושא זה ולמוח היהודי יש הרבה מה לתרום.
גם מי שמחפש בשורה כלכלית, ימצא אותה בהודעה של ראש הממשלה, בדמות הקלות לייצוא הביטחוני בתחום הטרור הקיברנטי. מי שמכיר את הנושא יודע עד כמה קשה לחברות ישראליות לייצא ידע ביטחוני לחו"ל. יתכן שכעת יש כאן פתח לשינוי חיובי ביותר. השקעה זו של מאות מיליוני שקלים, כפי שאמר נתניהו, תסייע בעקיפין להחזרת מדענים, לגיוס מוחות ואולי אף תשפיע על השקעה מסיבית יותר בחינוך הטכנולוגי, שסובל מקיפוח תמידי. אין ספק שאם המטה יידע לבנות את עצמו נכון, ויכין תוכנית ראויות המגובות במשאבים - ולא רק במילים, ישראל תהיה ערוכה טוב יותר למלחמה הבאה, ואף תחזק את מעמדה הטכנולוגי בתחום בעולם.
אבל כמו כל דבר מבחנה של ההודעה הוא בביצוע. כדי שהמטה הזה יצליח נדרשת התעלות נדירה של ראשי ארגונים ומוסדות שיהיו מוכנים להשאיר את האגו שלהם בצד. למטה אין סמכויות, אבל יהיו לו תקציבים, בהנחה שנתניהו דאג מראש לכיסוי להבטחה המימונית שנתן למטה "נשקיע מאות מיליונ שקלים". יש לקוות שד"ר שטייניץ שר האוצר קיבל התרעה על כך או אולי נתניהו מתכוון לגלגל את זה לקופתו של אובמה, שגם זה רעיון לא רע.
ועוד משהו: ההודעה של נתניהו נשלחה באותו השבוע שבו פרסם מבקר המדינה את דוח הביקורת 61-ב', שכלל כמה פרקים חמורים על מצבן העגום של מערכות המידע בכמה גופים ממשלתיים, כגון מינהל מקרקעי ישראל, משרדי ממשלה העוסקים בתיעוד וארכיון ועוד. כמו-כן, כלל הדוח פרק על פיקוד העורף.
מערכות שליטה ובקרה בפיקוד העורף וחשף את אוזלת ידו בהקמת מערכת שליטה ובקרה ראויה. בהקשר להכרזה על המטה הקיברנטי, כדאי להזכיר למר נתניהו, שטרור קיברנטי עלול להשבית גם מערכות תשתית כגון חשמל, בנקים ובתי חולים. המשמעות יכולה להיות פגיעה באזרחים שפיקוד העורף אמור לטפל בהם. מי שמבין זאת וקורא את הפרק על מערכות השו"ב של הפיקוד, מתקשה לישון בלילה בשקט.

תאריך:  21/05/2011   |   עודכן:  21/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מטה סייבר לאומי: מוטב מאוחר מאשר אף פעם
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהוד פרלסמן
בנימוקים שהביא השופט דנציגר לפסיקתו, הוא הצטרף לדעתם של רוב אלה שקראו את פסק הדין במשפט קצב, והבינו כי בית המשפט המחוזי העדיף להאמין למתלוננת ולא לראיות שהוצגו בפניו
ציפורה חלפון
כולם יודעים מה שכבר ידענו בעבר - הפלשתינים אינם רוצים מדינה עצמאית לצדנו אלא רוצים לרשת אותנו, גם מעבר לים    לא פלא שהפלשתינים מבינים שקיימת האופציה הירדנית    ירדן היא פלשתין    בין ירדן לים יש זכות קיום רק למדינה אחת: מדינת ישראל
קרן אלמוג
סמים מדכאים כמו הרואין ואלכוהול אינם גורמים לדיכאון ואינם מפחיתים את רמת הפעלתנות    סמים אלו מפחיתים את עוצמת הפעילות של המערכת הרגשית
עמי דור-און
לאחר נאומו של הנשיא אובמה נראה כי דווקא הפלשתינים יהיו המגן הטוב ביותר להמשך קיומה של מדינת ישראל ולהרחבת היאחזותה ב"נחלת אבות" בכל הגדה המערבית, עד נהר הירדן ולכל אורכו; בעקבות המילים היפות שהשמיע נשיא ארה"ב לא יהיה לערבים ולפלשתינים מנוס אלא להודיע לכל העולם ש"אין על מה לדבר בלי נסיגה ישראלית מיידית לגבולות 1967 ומימוש זכות השיבה"
יוסי בלום הלוי
ארצות הברית של אמריקה, שניהלה את המלחמה הלא נכונה נגד עירק ויצאה ממנה חבולה ומוכה, עומדת לנטוש בקרוב גם את המלחמה האבודה באפגניסטן    וכשהשוטר של העולם בורח משדות הקרב, העולם התחתון של הטרור העולמי נשאב אל הריק ומאיים על שלום העולם ועל שלומה וקיומה של מדינת ישראל במיוחד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il