X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כשביקר ברמאללה ב-2002 אמר הסופר הנודע סאראמאגו: "מה שמתרחש בפלשתין הוא פשע שאנו יכולים להעמיד באותו מישור עם מה שאירע באושוויץ" מדוע בחר סאראמאגו להשוות את רמאללה דווקא לאושוויץ, הראה הוא תורים של אלפי פלשתינים ממתינים לקטילתם השיטתית? האנלוגיה שלו לא נבחרה במקרה
▪  ▪  ▪
ז'וזה סאראמאגו (2010-1922). גם זוכה פרס נובל וגם אנטישמי [צילום: AP]

ביום שבת הקרוב, ה-18 ביוני, יציינו ברחבי העולם שנה למותו של הסופר וזוכה פרס נובל לספרות ז'וזה סאראמאגו. סאראמאגו, שזכה בפרס היוקרתי ב-1998, הלך לעולמו בביתו באיים הקנריים בהיותו בן 87 שנים.
סאראמאגו פרץ לתודעת העולם בשנות השמונים הודות להצלחה המרשימה של ספרו "דברי ימי מנזר", אשר עסק במאבקו של הפרט אל-מול מערכות של סמכותנוּת פוליטית ודתית. במעמד הענקת פרס הנובל, הפליג הפרופסור קייל אספמארק, חבר האקדמיה השבדית, בשבחו של סאראמאגו על-שום יכולתו הייחודית ליצור "ספרות המאופיינת בו-בזמן על-ידי תהייה עתירת-תבונה ועל-ידי בחינת גבולות התבונה, על-ידי הפנטסטי ועל-ידי הראליזם המדויק, על-ידי אמפתיה זהירה ועל-ידי חדות ביקורתית, על-ידי חום ועל-ידי אירוניה".
יצירותיו של סאראמאגו ניתרגמו לשלל שפות, לרבות חמישה-עשר ספרים שיצאו לאור בתרגום לשפה העברית. בישראל קמה סביב דמותו קהילת מעריצים גדולה, בפרט בקרב אינטלקטואלים בעלי נטייה להשקפות שמאליות, והוא נחשב בעיני רבים לדמות ספרותית מוערכת. אריאנה מלמד (ידיעות אחרונות) כינתה את סאראמאגו אחד "הסופרים הזרים האהובים ביותר בישראל", ואילו אסתי סגל (גלובס) תיארה אותו כ"אחד מענקי הספרות של דורנו".

"מחנה ריכוז, הלא כן?"

אילו חפץ היה בתיאור סבל הפלשתינים תחת כיבוש, יכול היה סאראמאגו לבחור אנלוגיה מתוך שלל דוגמאות היסטוריות של עמים שחיו תחת כיבוש

סאראמאגו ביקר בישראל לראשונה ב-1992, עת השיחות עם הפלשתינים על הסכם אוסלו החלו להירקם. הוא סייר במנהרות הכותל ובאתרים אחרים בבירה ואף נפגש עם הנשיא דאז חיים הרצוג. טרם עלו על פני השטח, באותה עת, אותם תסמינים ליחס עוין כלפי היהודים וישראל שעתידים היו להיחשף ברבות השנים. אפילו בשנת 2001 עוד היה ספרו "על העיוורון" חלק מתוכנית הלימוד בספרות בתיכונים בארץ. ואולם, בעת שהגיע לביקור באזור ב-2002, היה זה כדי לבקר בעיר רמאללה במסגרת מסע סולידריות עם הפלשתינים של הפרלמנט הבינלאומי לסופרים. במהלך סיור בעיר, שעה שראה את המחסומים שהציב צה"ל במטרה לשלוט בתנועת הנוסעים פנימה והחוצה, העיר סאראמאגו, "מותיר אצלי רושם דומה במידה להגיון של מחנה ריכוז, הלא כן?". במסיבת עיתונאים בהמשך הביקור הצהיר: "מה שמתרחש בפלשתין הוא פשע שאנו יכולים להעמיד באותו מישור עם מה שאירע באושוויץ".
השוואות בין ישראל לבין הנאצים הולכות ונעשות רוֹוחות בשנים האחרונות, אם כי הן עדיין נחשבות לעלילה צינית המשמשת בעיקר כלי תעמולה בידי קיצונים ולא לטיעון מכובד בפי הוגים רציניים. לפיכך, אם זוכה פרס נובל יורד לרמות רטוריקה כגון אלה, הרי שהדבר מטריד ומאכזב שבעתיים ומצריך בחינה יסודית יותר. בפרט, יש לשאול מה במהלך החיים של רמאללה העלה במחשבתו של סאראמאגו תמונות של מחנות ההשמדה הנאציים. אילו ראה סאראמאגו תורים של אלפי פלשתינים ממתינים לקטילתם השיטתית, למשל, או גופות של נשים, זקנים וטף אחרי שהורעלו בגז ונורו ממקלעים מוטלות זו על-גבי זו בערימות או נשרפות בכבשנים, אזי היה מקום להסכים שהאנלוגיה של סאראמאגו מוצדקת. אך אם סאראמאגו לא חזה בתופעות מעין אלה, יש לדרוש מה היה המניע שלו בניסוח אותה אנלוגיה עם מחנות המוות הנאציים.
בעת ביקורו של סאראמאגו ברמאללה ב-2002, הייתה האינתיפאדה השנייה בשיאה. למחרת אותה מסיבת עיתונאים מעוררת מחלוקת, מחבל פלשתיני מן העיר טול כרם טבח בשלושים יהודים בסעודת ליל סדר בבית מלון בנתניה. כחלק מן המאמץ להכיל את גל הזוועות הפלשתיניות הגואה, הטילה ישראל מגבלות תנועה על חלקים מן הגדה המערבית וחבל עזה. הללו כללו סגרים סביב הערים הגדולות, מחסומים בדרכים ראשיות, ולחימה בתשתיות הטרור ששׂגשגו תחת שלטון הרשות הפלשתינית בהנהגתו של יאסר ערפאת. שום דבר שעשוי היה להזכיר ולו במעט את מחנות המוות לא היה. וכפי שעמיתיו של סאראמאגו סיפרו בעצמם, סטודנטים במכללות המשיכו להגיע להרצאות, בתי מלון המשיכו לארח מטיילים וילדים המשיכו לשחק ברחובות. כיצד, אם כן, עבר סאראמאגו מהגבלות תנועה לרצח עם? מדוע בחר סאראמאגו להשוות את רמאללה דווקא לאושוויץ?
האנלוגיה של סאראמאגו לא נבחרה במקרה. היא נוסחה בקפידה ותוכננה היטב. אילו חפץ היה בתיאור סבל הפלשתינים תחת כיבוש, יכול היה סאראמאגו לבחור אנלוגיה מתוך שלל דוגמאות היסטוריות של עמים שחיו תחת כיבוש. אלא שהבחירה של סאראמאגו באנלוגיה זו מצביעה על כוונה זדונית יותר: טריוויאליזציה של הזוועות שנעשו נגד היהודים בשואה, כמו-גם הצגת הפלשתינים כקורבן לעלילת רצח-עם ישראלית-יהודית. ודאי, אנו משוכנעים, שאדם במעמדו של סאראמאגו מסוגל להבחין בעיווּת שבאנלוגיה שלו. ודאי שאין הוא יכול להיות כה חסר-רגישות עד כדי פגיעה בזכרונם הקולקטיבי של היהודים על-ידי השוואה בין התנאים ברמאללה לבין אלה באושוויץ. ודאי שאין הוא יכול להיות אנטישמי.
יש לנו קושי מובן להצמיד את התואר "אנטישמי" לזוכה פרס נובל, מפני שאנטישמי הוא מי שמאמץ סטריאוטיפים פרימיטיביים על יהודים בעוד פרס הנובל נתפש כפסגת ההישג האנושי. אילו היה איכר פורטוגלי מייחס ליהודים "גזענות אובססיבית, פסיכולוגית ובלעדיוּתית בצורה פתולוגית" ומאשים שהיהודים "מגרדים ללא-הרף את פצעם כדי שימשיך לדמם, כדי שלא יהיה אפשר לרפאוֹ, והם מציגים אותו לעולם כאילו היה דגל", היה לנו קל יותר להסיק שהאיש ניזון מדעות ימי-ביניימיות חשוכות של היהודים כגזע ערוּם ומלא-כחש, כעם הזומם תמיד לתעתע בעולם לשם מניעיו החתרניים. אלא שבמקרה שלפנינו, אותו איכר פורטוגלי הוא ז'וזה סאראמאגו. מתחת למעטה של רדיפת השלום והתבונה הסבאית, סאראמאגו הוא, בזהה לג'ימי קרטר ולמייריד מגוואייר, זוכה פרס נובל ואנטישמי. ראוי שכך ייזכר.

הכותב הוא בלשן ומורה לשפות בירושלים.
תאריך:  12/06/2011   |   עודכן:  13/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מורשתו האנטישמית של ז'וזה סאראמאגו
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
התנייה פבלובית
אליק א.  |  13/06/11 20:05
2
סאראמאגו צדיק לעומת האנטישמים
קורןנאוה טבריה  |  13/06/11 20:59
3
החלאה האנטישמית הזו ידועה לנו ל"ת
יש לשרוף את ספריו  |  13/06/11 23:48
 
- החלאות האנטישמיות מתוצרת כחול
קורןנאוה טבריה  |  14/06/11 06:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
מכל הפערים החברתיים בחברה הישראלית אין פער גדול יותר מאשר הפער בין יהודים לערבים    יש לראות בפער הזה משימה לאומית מן המעלה הראשונה    מהלך ראשון וחשוב במשימה: גביית ארנונה על-ידי הרשויות המקומיות מכל האזרחים במדינה בלי הבדלי דת, גזע, לאום ומין
עמוס גבירץ
למאבק העממי נגד הגדר נוספים אמצעי מאבק לא אלימים: בניית המדינה בדרך; פעילות לסנקציות, חרם ומשיכת השקעות; המשטים לעזה; ולאחרונה ניסיונות פליטים לצעוד לכפריהם    התגובה הישראלית דומה לסורית - הטלת מורא בעזרת פגיעות בנפש
ערן גרף
דָּגָן, בִּפְנֵי דָּרֵי הַגַּן, נָשָׂא דְּבָרִים בִּגְנוּת גַּנָּן. מַה הִשְׁתָּאוּ בְּכִירֵי הַגַּן – דְּבָרִים שֶׁלֹּא רָאוּ מִשָּׁם, נִרְאִים בְּרוּרִים מְאֹד – מִכָּאן!
אהוד פרלסמן
התמורות שחלו בעמדות הציבור הישראלי אינן קשורות ליכולתו של צה"ל להתמודד עם אויבינו, אלא לאי-יכולתה של השכבה השלטת להשלים עם שלטון הליכוד, וכתוצאה מכך להתרחקותה מעמדות המחנה הלאומי    תשובה למאמרם של ד"ר אורי מילשטיין ואביתר בן-צדף
ענת פרסמן
חלומו של כל בעל עסק קטן-בינוני בארצות הברית היה לקבל שיחת טלפון מאופרה, שתגאל את העסק מאלמוניותו בן-רגע. רק עסקים מעטים זוכים להשתתף בתוכניות טלוויזיה בסדר גודל כמו של אופרה. עסקים שרוצים להגיע למסות גדולות של צרכנים באמצעות התקשורת, יכולים לעשות זאת על-ידי יחסי ציבור - ערוץ שיווקי שלא מקבל מספיק תשומת לב למרות שהוא מאוד אפקטיבי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il