X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אריק אשרמן רב, מזכ"ל "שומרי משפט - רבנים למען זכויות האדם" על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
ביבנה - תערובת מעוררת של דיירים יהודים וערבים שמבטאים סולידריות בתוכנית ויסקונסין - סולידריות בין נשים יהודיות מחדרה לבין נשים ערביות מוואדי ערה בבית-שאן - דיירי עמידר מראים סולידריות עם פלסטינים משייח' ג'ראח ועם בדואים מאל-עראקיב
▪  ▪  ▪
רחל לוי

ביום ראשון השבוע (12.6.11) נכחתי בפגישה בבית של רחל לוי ביבנה. רחל גרה בדירת עמידר (דיור חצי ציבורי), וקיבלה צו פינוי ליום רביעי הקרוב, ה-22.6. אם הצו לא יבוטל, אני מקווה שרבים מכם יצטרפו אליה ואל דיירי עמידר חבריה ב-22.6, בפעולות מחאה.
אינני זוכר מתי פגשתי בתערובת כל-כך מעוררת, רהוטה ומודעת פוליטית, של פעילים, תושבים מקומיים ודיירי דיור ציבורי ממקומות אחרים. היו שם יהודים וערבים שבאו לבטא את הסולידריות שלהם. אם הייתי פוליטיקאי, הייתי עושה שימוש במודעות שלהם. אלו הם מצביעים פוטנציאליים בעלי ידע לגבי עמדותיהם. היה דיון מעניין מאוד. העמדה השלטת הייתה מתוחכמת הרבה יותר מהעמדה השגורה שגורסת כי "אין טעם להצביע". הדיירים האלו של הדיור הציבורי באים, למרבית הפלא, מספקטרום רחב של דעות פוליטיות. רק מעטים מהם היו מוכנים לתת לסיסמאות ריקות הקשורות לסכסוך המדיני, הן של הימין והן של השמאל, לעוור אותם מלראות את הצרכים והאינטרסים שלהם. כל פוליטיקאי או מפלגה שירצו את קולם - יצטרכו להוכיח את עצמם.
מודעות כזאת אינה מתרחשת אך ורק ביבנה. זכינו לראות סולידריות בין נשים יהודיות מחדרה לבין נשים ערביות מוואדי ערה, לגבי תוכנית ויסקונסין בישראל. לפני שנים מעטות נשים אלו לא היו מדברות האחת עם השנייה. מקור משותף של דיכוי חיבר אותן. לא רק שדיירי עמידר בבית שאן מראים סולידריות עם דיירי דיור ציבורי אחרים, אלא גם עם פלסטינים משייח' ג'ראח שבירושלים המזרחית, ועם בדואים מאל-עראקיב שבנגב. משהו מתרחש שם בחוץ!
לאחרונה השתתפתי בפגישה נוספת של ארגוני זכויות אדם ישראלים ופלסטינים הפועלים בשטחים הכבושים. בפגישה למדתי ש"לאנשים צעירים יש דעות משלהם", והם אינם שמים לב למגבלות ולמוסכמות מהעבר. לעיתים קרובות צעירים אלו מחליטים בספונטניות, לא כמו ה"מארגנים הרשמיים" של הפגנות. הסולידריות הגדלה והולכת בין פעילים ישראלים ופעילים פלסטיניים - זה כבר "חדשות ישנות". מובן שאירועים אלו אינם בהכרח מבשרים אביב ישראלי ו/או פלסטיני. נראה שמעולם לא היה דור ותיק שלא הביע דאגה לגבי החוצפה של הדור הצעיר יותר. היו הרבה מאוד תנועות בהתהוותן שאימצו דעות, התפרקו ולא עמדו בציפיות, או פנו לכיוונים מאכזבים ואפילו בעייתיים. מכל מקום - משהו מתרחש שם בחוץ!
המכנה המשותף הוא משהו שאפשר ללמוד מפרשת השבוע. אני אוהב מאוד את המדרשים של במדבר י"ג, ל"ג: "וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים, וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם". המדרש מעצים את זה: אתם נראיתם כחגבים בעיניהם מפני שראיתם את עצמכם כחגבים. המכנה המשותף של התופעות החברתיות שעליהן הצבעתי הוא - איננו רואים את עצמנו כחגבים! זהו מרכיב עיקרי לכל תנועה הרוצה להביא לשינוי.
בפרשת השבוע אנחנו רואים שהמנהיגות של משה נחלשת, גם ברגעים שבהם מתגלות תכונותיו הגדולות כמנהיג. אחרי שמנהיגותו אותגרה, משה יכול היה להתפתות לקבל את הצעת אלוקים להשמיד את העם, ולהתחיל איתו מחדש. אבל משה שיכנע את אלוקים אחרת.
כדי להשיג את מטרתנו, ולהגיע לחברה ישראלית שמכבדת באמת את צלם אלוהים בכל אדם, אנחנו זקוקים לסולידריות בין קבוצות ובין דורות. כרב בוגר, אני חייב לעמוד בפני העובדה שכבר אינני חלק מהדור הצעיר וממנהיגות העתיד, אלא חלק מ"ותיקי המאבק". אני לוקח ברצינות את מחויבותי, ואת מחויבות "שומרי משפט - רבנים למען זכויות אדם" - לפעול בסולידריות. כי רק בשותפות אמיתית ובכבוד הדדי עם תנועות חדשות שנולדות, עם כל מגוון הדורות, נוכל להתקיים במגוון של השוני בחברה הישראלית. וראו להלן, כדוגמית מזעזעת, סרטון של "התנועה לחיים בכבוד". משהו מתרחש שם בחוץ!
להתראות ביבנה! שבת שלום.

תאריך:  17/06/2011   |   עודכן:  17/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משהו מתרחש שם בחוץ
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
אשרמן, חוץ מהחברה שבבועה שלך ל"ת
כולם בזים לך  |  18/06/11 23:55
2
רבינר כמה אתה מקבל על כל כתבה?
לוי  |  19/06/11 03:22
3
ראית את הוילות של אלף לילה
חנה שרה-  |  19/06/11 08:58
4
חוצפה של פראזיטים ועוזריהם
חנה שרה-  |  19/06/11 09:09
5
תודה שהקבתם/ן
הרב אריק אשרמן  |  21/06/11 17:21
 
- עם עברית כזו, לא ייתכן שאתה רב ל"ת
חנה שרה-  |  22/06/11 08:36
6
לשון הרע
הרב אריק אשרמן  |  21/06/11 17:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
פרשת השבוע מספרת לנו על אנשי מעלה אמיתיים שהיו להם כוונות טובות מאוד, רצו לשמור על דבקות הכי נעלית בקב"ה; ולמרות זאת, לא רק שנפלו בעצמם, גם התגלגל על ידם נזק קשה מאוד לכל העם    כוונות טובות, ואפילו ממניעים נעלים ביותר, אינן מספיקות
יהודה דרורי
נוער עמונה ומחבלי "תג מחיר" - חביבי אראל סג"ל - אינם "עלה התאנה של המפעל הציוני", אלא נייר הטואלט המשומש שלו    רוב העם בישראל מתעב אותם והם לא יפריעו לשום הסדר עתידי    הם יישארו בשלטון פלשתיני
ליאת נוקד-וינדר
איך קרה שפתאום ישנה התגייסות המונים סביב גבינה? האם לגמרי איבדנו פרופורציות?    חבל שהתגייסות ההמונים נגד מחירי הגבינה והשימוש התקשורתי בכוחו של ציבור מבוזבזים על קוטג', כאשר לכל-כך הרבה אנשים אין אפילו דירה
ראובן לייב
בניגוד לכל קודמיו לתפקיד הצליח שר התקשורת, משה כחלון, לשחות כנגד הזרם ולכופף בדרכו את חברות הסלולר. כמו דון קישוט שנלחם בטחנות הרוח, הוא יצא למאבק בלתי-מתפשר בהן, תחת מכבש כבד של לחצים מצידן, ועם חיזוי של סיכויים קלושים להצלחה בו
אהרון רול
אריאל שרון, אהוד ברק, ציפי לבני ואהוד אולמרט - כולם שיקרו לנו ותיעתעו בנו    שרון בתוכנית ההינתקות; ברק במלחמת לבנון הראשונה; לבני במלחמת לבנון השנייה; ואולמרט במבצע עופרת יצוקה    כה התרגלנו לחיות עם שקרים וחצאי אמיתות, עד שאיננו מסוגלים להסכין עם אמת המוטחת בפנינו מפי רה"מ נתניהו    מדוע אנו מוליכים עצמנו בנפש חפצה לחבל התלייה של עצמנו ואיננו שואלים את השאלות הנכונות?
רשימות נוספות
מצרים: לכדנו סוכן מוסד ישראלי  /  איציק וולף
גנץ: ערוכים להכשיל חציה של הגבול  /  עידן יוסף
יום הנקצא: צה"ל הורה לדרוזים להתרחק מהגבול  /  עידן יוסף
הזלזול בתושבי הארץ  /  הרב משה יהודאי
מדינת אויב  /  אברהם בן-עזרא
ערבים ויהודים - שוויון יסודי!  /  דודו אלהרר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il