מאז ומתמיד היה מקצוע המתמטיקה עקב האכילס של התלמידים בישראל. מבין שלל המקצועות, הנלמדים ביסודי ובתיכון, הוא תפס תמיד מקום אחרון בטבלת ההישגים. אין תמה, אפוא, שהמקצוע הזה הפך למאוס אצל רבים וטובים. הוא אימתו הברורה של כמעט כל תלמיד מצוי. התוצאות העגומות באות לידי ביטוי גם בטבלת ההישגים הבינלאומית. ישראל תופסת בה את אחד המקומות האחרונים.
לאורך השנים תורץ הכישלון המחפיר בשיטת-לימוד מסורבלת מדי. אחר-כך טענו שהמורים לחשבון הם אלה שבעצמם אינם יודעים להעביר אותה לתלמידיהם. פה ושם ננקטו מאמצים לשנות את שיטת הלימוד הפרובלמטית וגם להכניס להוראת המקצוע מורים בקיאים ומוכשרים יותר. בסופו של דבר העלו כל הניסיונות האלה חרס. הכישלון המחפיר של התלמידים בבחינות הגמר והבגרות רק העצים.
עכשיו יוצא, סוף-סוף, המרצע מן השק. מתברר שלא פחות משלוח הכשל המתמטי הוא נחלתם של התלמידים - הוא נחלת המורים עצמם. למרבה התימהון יש בינם לבין מקצוע החשבון רק מעט מאוד, אם לא, בעצם, כלום.
בושה וכלימה
כדי לחשוף את נקודות התורפה בקרב אותם מורים המתיימרים ללמד את המקצוע, ערך להם משרד החינוך מבחן יסודי. לא, חלילה, ברמה של בית-ספר תיכון, אלא של עממי בלבד. בבחינת הסיום שלהם הוחוור בעליל, כי שליש (!) מבין המורים קיבלו ציון "נכשל", כשהממוצע שהצליחו להשיג עמד על 68 בלבד. בסך-הכל כלל המבחן 16 סעיפים, של קצת גיאומטריה וקצת שאלות עם שני נעלמים. אלא שאפילו את אלה לא הצליחו 33 אחוז מהם לעבור. קשה להאמין, אבל הממוצע הכולל שלהם היה אפילו נמוך מהציון שהוגדר כ"נכשל".
למרבה התמיהה, שליש מהמורים, שהוכשרו ללמד את המקצוע בבתי הספר היסודיים, נכשלו במבחן המסכם כישלון חרוץ, מה שלא מונע מהם להמשיך ולעסוק בהוראתו. ואם לא די בכך, יש במערכת החינוך היסודית גם מספר לא-מבוטל של מורים לחשבון, שמעולם לא השתלמו במתמטיקה. בסך-הכל הם מוגדרים כמורים כוללים, המעבירים שיעורים במקצועות שאינם נוגעים לתחום-התמחותם המקצועי. את רזי החשבון והמספרים הם מעבירים, אפוא, לתלמידים מבלי שבכלל הוכשרו לכך.
לא ניתן עוד להתעלם מהמסקנה העגומה שממש מתבקשת: אם אלה הם אכן פניהם של המורים המלמדים - אין תמה שזה מה שיוצא מתלמידיהם!