X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משפחת שליט. לא נחליף שבויים [צילום: פלאש 90]
התשובה למשפחת שליט וסיעתה
במלחמה כמו במלחמה - לא עורכים משא-ומתן, אלא תוקפים. ככה צריך לנהוג. חייל צריך לדעת שלא נפקיר אותו, אבל לא נחליף שבויים. כאשר יראו אויבינו שאנו לא נותנים כלום בשביל חטופים, יפסיקו לחטוף

שאלתי חכמים ונבונים וזו השאלה: האם מותר להחליף שבויים?
תשובה: אין פודין שבויים יתר מכדי שוויים. במשנה במסכת גיטין (ד, ו) מוזכר שאין פודין שבויים יתר מכדי שוויים. ודאי זו מצוה גדולה מאוד לפדות שבויים, כמסופר בגמרא (בבא בתרא ח, א-ב) שהמלך שבור מלכא נתן כסף למצווה רבה והחליטו שהמצווה הרבה ביותר היא פדיון שבויים, שהרי יש שם רעב, חולי, סכנת מוות וכו' (ראה רמב"ם הלכות מתנות עניים ח, י).
ובכל זאת, תקנו לא לפדותם יתר מכדי שוויים ולא לשלם יתר על המידה. מדוע? הרי זו מצווה גדולה?
הגמרא מביאה שתי סיבות (גיטין מה, א): א. שלא יגרר מזה מצב של שבויים נוספים, אם תשלם הרבה כסף, יחטפו עוד. כשאתה משחרר שבוי זה, אתה מקלקל לאחרים העלולים להחטף. אומנם ככלל, מצווה שלפנינו קודמת, אך זו תקנת רבותינו שתיקנו מפני תיקון העולם, שיש אחריות לא רק על האדם אלא גם על העולם. אין לתקן לזה אם אתה מקלקל לעולם. ב. דוחקא דציבורא. הציבור יוציא כספים ובסוף יהיה דחוק ולא יהיו די כספים לצרכים אחרים לחיי היום יום (גיטין מה, א).
יש נפקא מינה, אם למשפחה מותר לפדות יתר מכדי שווים. תלוי בטעמים, אם הטעם הוא דוחקא דציבור - מותר, אם הטעם הוא גרירה - אסור. על כל פנים, שני הנימוקים שייכים היום. א. גרירה. אם תשחרר מחבלים רבים תמורת שבוי אחד, המחבלים ימשיכו לרצוח ואם יפלו בשבי, יחטפו ילדה קטנה כדי לשחררם. יוצא שאתה מציל את זה ומסכן אחרים שקיימת סכנה שייפגעו. ב. דוחקא דציבור. שחרור מחבלים ממלא את הארץ ברוצחים שיפגעו בצבור.
ידוע הסיפור על המהר"ם מרוטנברג ('ים של שלמה', גיטין ד, י), שרצה ללכת לעלות לארץ, נכלא בבית סוהר במגדל אייגזהם ותבעו בעבורו כופר ענק. הקהל היה מוכן לשלם על-פי מה שכתוב בתוספות שעבור תלמיד חכם כן משלמים הרבה כסף. אכן, רבי יהושע בן חנניא ביקר ברומא בבית סוהר, ראה שם תינוק ואמר, "מובטחני בו שמורה הוראה בישראל, העבודה! שאיני זז מכאן עד שאפדנו בכל ממון שפוסקין עליו" (גיטין נח, א).
מדוע כל ממון, הרי אין פודים יותר מכפי דמיהם? עונים התוספות, תלמיד חכם, זה מיוחד. אין זה דוחקא דציבור, זה טוב לציבור (גיטין מה, א ד"ה דלא ליגרבו ולייתו). אבל המהר"ם מרוטנברג אמר בענוותנותו, אם תשלמו עלי, מחר יחטפו את כל הרבנים, ויכלה הממון בכל הגולה. מוטב שתאבד מעט חכמה וינצלו כל חכמי ישראל (שיטת רמב"ם ורי"ף שלא הביאו דין התוספות). ואכן, המהר"ם נשאר במגדל. התשב"ץ, רבי שמעון בן צדוק, היה מבקר אותו ושואל אותו שאלות, וכן בעל ההגהות מיימוניות. אכן, יש לעשות חשבון. לא רק חשבון רגעי, אלא לטווח רחוק.
כל זה לא כל כך שייך לזמננו. הכל נכון, אך עתה ישנו נתון נוסף. בגלות, מה יכולנו לעשות? כעת יש מדינה, ומדינה לא עושה משא-ומתן על שבויים. יש לנו צבא, יוצאים למלחמה גם כדי להציל אדם אחד. כשנשבה לוט, אברהם אבינו לא עשה משא-ומתן, אלא גייס צבא, סיכן שלוש מאות ושמונה עשרה אנשים בכדי להציל אחד (בראשית יד, יד). זה שייך לגדרי מלחמה. כאשר "וישב ממנו שבי," שבויה אחת מהערב רב, משה רבנו גייס את כל הצבא על-מנת להצילה (במדבר כא, א-ג ורש"י שם). וכן דוד המלך, כדי להציל את בני משפחתו בצקלג.
מעשה שנחטף מטוס ועוכב בירדן זמן רב. היה שם גאון, הרב יצחק הוטנר בעל ספר 'פחד יצחק'. הוא היה קרוב משפחה של רבנו הרב צבי יהודה, וביקר אצלו. שאלו רבנו, באיזו חברת תעופה הוא טס. ייעץ לו לטוס בחברת אל על, שמוגן שם. הוא טס בחברה אחרת והמטוס נחטף. היו שהציעו לעשות משא-ומתן נפרד עם המחבלים בכדי לשחרר את הג"ר יצחק הוטנר. פסק הג"ר יעקב קמנצקי מאמריקה שאין זה פדיון שבויים, אלא גדרי מלחמה, שאין נכנעים לטרור (ראה ס' 'בעקבי הצאן' מהג"ר צבי שכטר עמ' רו).
במלחמה מסתכנים רבים בכדי להציל אדם אחד. בדומה לזה, קיים נוהל "חניבעל", אם חוטפים חייל יורים על החוטפים אע"פ שהחייל עלול להיהרג מזה. אלו גדרי מלחמה. פעם עשו פעולה צבאית כדי לשחרר ילדים במעלות וזה לא עלה כל כך יפה, נהרגו עשרות ילדים, אבל ככה פועלים. בחטיפת מטוס "סבנה", עשו משא-ומתן למראית עין, שלחו טכנאים לטפל במטוס, הם היו חיילי צה"ל מחופשים, והמבצע הצליח ב"ה. גם לפני מבצע אנטבה, לא עשו משא-ומתן.
במלחמה כמו במלחמה. לא עורכים משא-ומתן, אלא תוקפים. ככה צריך לנהוג. חייל צריך לדעת שלא נפקיר אותו. אבל לא נחליף שבויים. כאשר יראו אויבינו שאנו לא נותנים כלום בשביל חטופים, יפסיקו לחטוף (ראה שו"ת 'שאילת שלמה' ח"ב, ס' תמד ובס' 'מחיל אל חיל' ח"א, עמ' 303-301).

תאריך:  27/06/2011   |   עודכן:  27/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חגי הדס
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התשובה למשפחת שליט וסיעתה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
מרוב למדנות ואדיקות,
אתה שוכח  |  27/06/11 19:52
2
מרוב רגשנות שכחת שלכולם יש לב
משה חסדאי  |  28/06/11 08:22
3
רשע שבעולם !
לשמחתנו,  |  28/06/11 16:42
 
- איך נותנים למגיב כזה מקום באתר
משה חסדאי  |  29/06/11 14:08
4
סוף סוף אדם אמיץ שאומר את האמת
ישר כח   |  6/07/11 02:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיקי גולדווסר
ממשלת ישראל מגלה חולשה מוחלטת בכל: כניעה לפחד, חולשת הסברה. אבל למה אנחנו בכלל מבלבלים לממשלה את הראש בזוטות כמו שחרור חייל משבי החמאס כאשר מלחמת הכיסאות היא קריטית הרבה יותר?
הרב רון יוסף
"דבריך אינם במקומם, בייחוד כי המדובר בדיני נפשות ועל זה נאמר 'חכמים היזהרו בדבריכם'"    מכתב למנחם בן ממנהל ארגון הו"ד (הומוסקסואלים דתיים)    הרב רון יוסף: אין זה מופרך לחשוב שהומוסקסואלים שומרי תורה ומצוות יכולים להיות בין מובילי הדרך של החברה הדתית הכללית
דודו אלהרר
הנבזות, הרֶשע, מלאכת הרמייה ומעשי הנבלה שפשטו, רבו והתעצמו במדינת ישראל כבר זוהו כמגיפות וכעת יש להדבירם    האבחנה המדויקת היא הצעד הראשון וההכרחי בטיפול הארוך שעוד מצפה לנו...
רחלי נטע
בעבר, אם הפרסומות שלך בעיתונות המודפסת היו קשורות לקמפיין שלך בדיוור ישיר - היה לך "שיווק משולב". כיום זה קצת יותר מורכב. כיום נדרשת התייחסות לנקודות מכירה, פעולות יחסי ציבור, עמודי פייסבוק, תכנים של האתר, פעולות קידום אתרים, ובמקרים מסוימים גם ליוטיוב, לטוויטר, ולפרופיל בלינקד-אין. כל זה מגדיל את מספר הערוצים שצריך לטפל בהם ולעקוב אחריהם. מישהו צריך לנהל את כל הבלגן הזה, ומה לעשות... זה אתה!
ניר שילה
את מחאת הקוטג' לא ארגנה רוחמה מקרית שמונה, גם לא ז'קלין משדרות ותאמינו לי, הן סובלות מעליית המחירים יותר ממארגני העצומה. את מחאת הדלק מובילים מי שיש להם רכבים, הם מעולם לא יתלוננו על השמש הקופחת בתחנות האוטובוס במרכזי הערים, על התדירות הנמוכה של האוטובוסים ועל היחס המזלזל של פקחי הרכבת. שלא תבינו לא נכון, אני לא נגד אנשים שמוחים ומארגנים עצומות, אלא שנדמה שאיבדנו פרופורציות לחלוטין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il