X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בניגוד לפרסומים, ישי טרם גיבש השקפת התנועה רק לאחר שהוועדה תקבע את היקף 'חוק סילבן', שייתן לכם חופשה בימי א' - ישאל הגר"ע יוסף סופית לדעתו
▪  ▪  ▪
אלי ישי. ''אין לנו המפלגות החרדיות כל דעה כרגע בנושא'' [צילום: פלאש 90]

האם עומדים ימי ראשון לעמוד לרשותנו כימי חופשה? העולים החדשים, הן מרוסיה, הן מארה"ב, ובעצם מכל העולם, מאוד מתלהבים. העיתונות הישראלית באנגלית עוקבת אחר ההתפתחויות בנושא בשקיקה רבה. המפלגות החרדיות טרם גיבשו עמדה ברורה, בינתיים לא ברור להן איך לאכול את הרעיון והאם הוא 'טוב לנו' או 'רע לנו'.
מה באמת עומד לעלות בגורלו של החוק שיהפוך את ימי ראשון של מדינת ישראל לימי חופשה?
הפרסומים בכלי התקשורת לפיהם, כביכול, שס מתנגדת להארכת סוף השבוע בישראל, הפתיעו את שר הפנים, אלי ישי. בשיחה איתו הוא מבהיר כי כל שאמר היה מהכובע של שר תמ"ת לשעבר. היה זה בימים בהם הייתה שס חלק מממשלת אהוד אולמרט, אלי ישי כיהן בראשות משרד התמ"ת וסילבן שלום...היה חלק מהאופוזיציה.
"מהצד של משרד התמ"ת אני סבור שזהו צעד שיזיק למשק", מבהיר ישי. יחד עם זה, מאחר שהפרטים עדיין לא ברורים, ולא ידוע מה יהיה היקף העבודה בימי שישי - שתקבע הוועדה - וחסרים עוד פרטים, ומאחר שוועדה מקצועית עומדת לבחון את הנושא כולו, "אין לנו המפלגות החרדיות כל דעה כרגע בנושא", הוא אומר בשיחה ל'בחדרי חרדים'.
דווקא העובדה לפיה שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, תומך ברעיון, משחקת, לדעת ישי, לטובת החוק, שהיקפו ופרטיו עדיין לא ברורים.
לדבריו, בבוא העת, לאחר שהוועדה שהוקמה בידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תסיים את עבודתה, ואם וכאשר יועלה הנושא להצבעה בכנסת, יובא העניין בפני הגר"ע יוסף, שיכריע סופית - לאור החלטות הוועדה לגבי היקפי העבודה בימי שישי - האם לתמוך בחוק, והאם בכלל ראוי שהמפלגות החרדיות ייטלו חלק בוויכוח.

הצעת חוק פרטית

במקור הייתה זו הצעת חוק פרטית של חברי הכנסת זאב אלקין, יריב לוין, נתן שרנסקי ויולי אדלשטין.
בחודשים האחרונים היא קיבלה רענון ומי שלקח עליה את ה'אפוטרופוסות' היה המשנה לראש הממשלה, ח"כ סילבן שלום. מהרגע הזה, לכאורה, נגזר גורלה של הצעת החוק לקבורה, שהרי, כידוע, שלום ונתניהו הם לא הח"כים המיודדים ביותר זה לזה...
שלום מעולם לא הסתיר את כוונתו להתמודד על ראשות הממשלה, ראש בראש מול נתניהו. בראיון שהעניק לעיתונאית שרי מקובר ב'מעריב' הבהיר ברורות - "אני אהיה ראש ממשלה" - וגם דיבר איתה על כך ש"העובדה שעד היום לא היה כאן ראש ממשלה מעדות המזרח בלתי נתפשת".
אלא שנתניהו, בפקחות יש לומר, החליט שלא 'להיכנס' בחוק באופן גלוי, וכאשר דיברו עליו (יום ב'), בישיבת הסיעה, שמר על פני פוקר. כאילו היה מישהו מהאו"ם, אחד שאין לו צד לכאן או לכאן.

ישיבה אחת, שלוש דעות

במהלך הישיבה הובעו למעשה שלוש דעות. האחת, דעתו של שלום, המצדדת בחוק. בשיחה עמו מסביר שלום כי עבורנו, הציבור הדתי והחרדי, יש משמעות רבה לתוספת של יום חופשה בו נוכל לערוך קניות ושופינג במנוחה. ובכלל, הוא טוען, "אם לא נוסיף את יום א' כיום מנוחה נוסף כבר היום, הציבור הדתי, שיהיה בעוד עשר שנים רוב בארץ, יחליט על זה בכל מקרה".
הדעה השנייה היא, כצפוי, דעתו של שר האוצר, יובל שטייניץ, שלא אוהב 'כלכלית' שישביתו לו את המשק ליום תמים. לדעתו, יום שישי לא יוכל לפצות על יום עבודה שלם שיילך לאבדון, כי שישי זה שישי, לא יום תמים. הן המוסלמים והן, להבדיל, הדתיים והחרדים, לא יוכלו לעבוד בשישי כמו בכל יום רגיל, ו'זה לא זה'. ובכלל, טוען שטייניץ, למה שמדינת ישראל לא תהיה שונה? מיוחדת?
למען האמת, בתחילה סבר שטייניץ שמצפים מהאוצר לממן את שעות העבודה של מי שכן יבחרו לעבוד בראשון כשעות נוספות. וזה, כמובן, הבהיל אותו ואת הארנק של המשק הישראלי. כאשר הבהירו לו שיום ראשון יהיה כמו שישי כיום, ומי שיעבוד לא יקבל על זה תוספות כלשהן, התרכך קמעה.
בשלב מסוים פלט שטייניץ משהו בסגנון של 'צריך לחשוב על זה', והציע להחליף את שישי בראשון. שישי שבת שבתון, הייתה הצעתו.
נתניהו, שהופתע מעצם הנכונות של שטייניץ לשני ימי שבתון, מיהר לשאול האם יש מצב שהוא יתמוך בחוק. לא בדקתי לעומק, מיהר שטייניץ להסתייג, אבל...
הנוקשה מכולם היה שר החינוך, גדעון סער, שלא מוכן שישביתו לו את מערכת החינוך ליום, כלומר יומיים כולל שבת. הסבירו לו שלא בטוח שגם מערכת החינוך תיכלל ביום השבתון, ובכל זאת הוא נרשם בין חברי הכנסת המתנגדים נחרצות לרעיון.

עוד ועדה

הפשרה, כמה לא מפתיע, הגיעה בדמותה של 'עוד ועדה'. הפעם הודיע נתניהו כי הוא יעמיד בראשה את הכלכלן הבכיר באוצר, הפרופ' יוג'ין קנדל ויקצה לעבודתה ארבעה חודשים.
השמועות הראשוניות דיברו על כך שיוג'ין ידוע כתומך בחוק. אבל תוך כדי ישיבת הסיעה מיהרו להתקשר עמו, והוא אמר שבהחלט עדיין לא קבע עמדה ברורה. עם קצת מזל, ועם ההבנה שלו בדבר מי העמיד אותו בראשות הוועדה, אולי עוד יהפוך למתנגד? מי יודע.
בין חברי הוועדה ייכללו נציגים של כל משרדי הממשלה הרלוונטיים, וביניהם משרד האוצר ומשרד החינוך. לדעת נתניהו "מדובר בנושא מורכב שדורש בדיקה רצינית ממספר רב של זוויות, הן כלכליות והן חברתיות, דתיות, ערכיות ועוד".

שר האוצר מדבר מגרונו

ההפתעות הגדולות של ישיבת הסיעה, כפי שהיטיב להגדיר זאת באוזני אחד מהמשתתפים, שלא לציטוט בשמו, הן שתיים: האחת, תמיכתו של שרגא ברוש. מבחינתו, עסקים קשורים זה בזה בהיבט בינלאומי, וכך יוצא שיום שישי, שהוא יום למחצה, הופך ליום אבוד, כאשר ראשון הוא יום מת. בנוסף, הציבור הדתי אינו משתתף בחגיגת הקניות של שבת, וממילא מדובר בהפסד למשק.
ההפתעה השנייה הייתה העובדה שראש הממשלה, "שבדרך כלל שר האוצר מדבר מגרונו", לא היה נחרץ בדעתו נגד החוק.
אבל צריך לקחת בחשבון שלעיתים צריך לנהוג בשכל, ו'לשחק' אותה חצי-תומך. למה לך לומר דוגרי 'אני נגד' כשוועדה יכולה לעשות לך באלגנטיות את העבודה?
אגב, אנקדוטה אחרונה לסיום. מי שנכח בישיבה שם לב לכך שנתניהו שכח 'במקרה' להזכיר את שמו של סילבן שלום כמי שעומד מאחורי ההצעה. מה זה אומר על סיכויי החוק לעבור? ימים יגידו.
שלום, מבחינתו, ממשיך להיות נחוש. "לא ניתן לעצור את הרכבת שכבר יצאה מהתחנה", הוא אומר. ורוצה להאמין בכל ליבו שהוועדה המקצועית תגיש את מסקנותיה עד לתחילת מושב החורף והן תהיינה כפי שהוא רוצה שתהיינה.
בביקור הבא שלו בבית הגראי"ל שטינמן, הייתי מציעה לו לבקש ברכה. בלעדיה, סיכוייו, כך עושה לי הרושם, לא ממש גבוהים.

פורסם במקור: "בחדרי חרדים"
תאריך:  06/07/2011   |   עודכן:  06/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חופש ביום ראשון? אלי ישי לא יתערב, בינתיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פול לאודינסקי
בחלק הראשון של המדריך למדנו איך לערוך את הגדרות הפרטיות ואיך אפשר למנוע מאנשים מסוימים גישה לנתונים שאנחנו מעלים לרשת החברתית. אבל מה קורה למשל אם חבר מתייג אתכם בתמונה שלא הייתם רוצים שהבוס (למשל) יראה? האם ניתן לערוך את הגדרות האבטחה גם במקרה הזה? מסתבר שכן
יוסי דר
נוסף לחולשות האנושיות האורבות בדרכו של אדם ומנסות לפתותו לשלוח יד בכספים לא לו, יש לאולמרט מניע רב עוצמה בדמות מיליון דולר שהתעופפו להם מחלונו בשל משפט שהמדינה הגישה נגדו
אברהם בן-עזרא
בהנחה כי אין פתרון כלל לביטול הסכסוך בין מדינת ישראל חפצת הישרדות בכל מחיר, לבין כנופיות הטרור - חפצות טרור והרג בכל תנאי, אזי - כך נובע מהאקסיומה של קיצוני השמאל - אין ממילא קיום למדינת ישראל. זה לא נכון
מתי דוד
התוכנית כוללת כינוס ועידת שלום ברמאללה, בחסות הקוורטט ובסיוע "ועדת המעקב של ערביי ישראל" ו"שלום עכשיו". בוועידה יועלו הצעות סיכום שיוגשו לממשלת ישראל. באם הממשלה תסרב לסגת לגבולות 67', לפינוי כל ההתנחלויות, לחלוקת ירושלים - ההצעות יהפכו לסנקציות
איתן קלינסקי
4 דקות המוקצבות לזריקה - הכוללות גם את הטיפול הבירוקטי - זה מפגע מסוכן. אין מעקב מסודר אחרי מה שקורה לילד. אין הכרה עם מצב משפחתי ומה שיש זה מילוי מכסה בפס ייצור. ראש הממשלה, לא מצא לנכון לבוא לדיוני הוועדה של הכנסת, שדנה בדיווח על מפגע בריאותי שמבוצע בהסכמתו על-ידי "נטלי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il