X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משה יהודאי פעיל ב"שומרי משפט - רבנים למען זכויות אדם" על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
המאמץ של דוב ליאור ותומכיו, לאמץ את הפרשנויות בהלכה הממעיטות בערך חיי לא-יהודים - הוא פוליטי, לא דתי. יחסם השלילי לפלסטינים ממריץ אותם להדגיש את הפירושים המדירים והמפלים בין יהודים ללא-יהודים, על כל הכרוך בכך
▪  ▪  ▪
ערך חיי היהודי בהלכה אינו שווה לזה של הלא-יהודי [צילום: פלאש 90]

אין ספק שההלכה היהודית - גוף הידע המכיל את מצוות התורה, התלמוד, והספרות הרבנית שבאה לפרשם - ראויה ללימוד ולמחקר. יחד עם זאת, יש לעמוד על ההבדל העצום הקיים בין לימוד לשמו, לבין הלימוד מספרים וממאמרים כדוגמת "תורת המלך", המתיימרים לתת הצדקה תורנית-הלכתית לאירועים שבמהלכם נפגעו פלסטינים בנפש וברכוש, או כדוגמת "הכשר הלכתי" לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל.
חלקים נרחבים בציבור הדתי-לאומי חיים היום בתחושה ברורה שפרשנותם להלכה היא מעל החוק, ורבניהם מורמים מכל אדם. ציבור זה, שחלק ניכר ממנו חי מעבר לקו הירוק, מתרגם תחושה זו למעשים, כדוגמת "תג המחיר" שאותו הם גובים משכניהם הפלסטינים, או כהתנהגותם כלפי מוסדות המדינה, בתי המשפט, הפרקליטות, הצבא והמשטרה.
ברצוני להתרכז בעניין שרבים נמנעים מלדון בו, ובשאלות קשות: האם בהשמעת דברי תורה יכולה להיות הסתה? האם הרמב"ם היה גזען? מתי באמת מותר או צריך להרוג אדם בכלל, וגוי בפרט? (תארו לכם מסמך זהה, שבסופו תופיע המילה - יהודים). נושא עבודת המוסמך שלי לאוניברסיטה העברית הוא: "ערך חיי הלא-יהודי בהלכה". במסגרת עבודה זו דנתי בהשקפות ההלכה בנושאים רגישים מאוד, כסוגיות שבהן דן הספר "תורת המלך".
ההלכה דנה במגוון סוגיות רחב ביותר, ובוודאי בנושאים של חיים ומוות. הנושאים הקרובים לענייננו, ואותם סקרתי בעבודתי, עוסקים בשאלה כיצד יש לשמור על חייו של אדם, ומה עונשו של המקפד חייו של אדם. ניסיתי להשוות את עמדת ההלכה לגבי יהודים, ליחסה ללא-יהודים.
למרות המילים הנעלות על המוסר היהודי, צר לי לקבוע שערך חיי היהודי בהלכה אינו שווה לזה של הלא-יהודי. ההלכה, בפרשנות השמרנית, מבחינה היטב בין סוגים שונים של בני אדם. הסיבה לכך אינה גזענית במובהק, שכן היא מכירה בגיור הנעשה כהלכה, שאחריו כל אדם יכול להפוך ליהודי. ההבחנה העיקרית בין בני האדם, מבחינת ערך חייהם, היא על פי שתי אמות-מידה: באיזו מידה חייב אדם במצוות, ובאיזו מידה הוא אכן שומר עליהן. גבר יהודי חייב עקרונית בכל תרי"ג המצוות. אדם שאינו יהודי חייב, על-פי ההלכה, רק בשבע מצוות בני נח, ולכן ערך חייו פחות. גם בקרב הלא-יהודים קיימים הבדלים רבים לפי מוצאם, והמידה שבה הם אכן מקיימים את שבע מצוות בני נח. בהלכה מובחן הנכרי שאינו מקיים את המצוות הללו לעומת בן נח, המקיים אותן. הבדלים אלה מתבטאים, למשל, בענייני הריגה. באופן כללי ניתן לקבוע שעונשו של יהודי ההורג לא-יהודי פחות בהרבה - אם בכלל קיים - מעונשו של לא-יהודי ההורג יהודי. זאת, גם לגבי ההורג במזיד וגם לגבי ההורג בשגגה.
יחד עם זאת, אני גאה בפירושים מסוימים לאותן הלכות בעייתיות בעיני הקורא ההומניסט, ובחלקים אחרים במחשבה היהודית המשקפים גישה אנושית ושוויונית הרבה יותר. לצערי הרב, רבנים רבים, כמו כהנא בשעתו ומחברי "תורת המלך" והמסכימים איתו - אינם נמנים עם אלה. יחסם השלילי לפלסטינים הוא פוליטי, לא דתי, והוא ממריץ אותם להדגיש את הפירושים המדירים והמפלים בין יהודים ללא-יהודים, על כל הכרוך בכך.
שבעים פנים לתורה, והלוואי שנחיה לאור פניה היפות.

תאריך:  07/07/2011   |   עודכן:  07/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חיי יהודים ולא-יהודים בהלכה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
אני מאמין
נירררררררררר  |  7/07/11 13:01
 
- תעמין לי שלא כדאי להעמין לאף
זקן  |  7/07/11 21:26
2
אני הסמכתי את יהודאי לרבנות ! ל"ת
יענק'ל, קיסר סין.  |  7/07/11 13:55
3
כמה ציטותים -לא כבדהו וחשדהו..
ראספוטין בן מדביד  |  7/07/11 15:49
4
תעודת כבוד לעם בציון
ע. הנביא  |  8/07/11 11:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מני ישי
פרשת בלק מלמדת, כי אפילו שיתוף הפעולה בין שני אויביי ישראל בלק ובלעם, לא הועילה להם כנגד ישראל. אולם כאשר ישראל מזיקים לעצמם, כאשר ישראל פוגעים בטוהר המחנה, בייחודיות שבהם כאן מתחילה הנפילה, חורבן בית המקדש
טליה פישמן
אצלנו זה בא בטבעיות, לחשוד במנהיגינו שהם מושחתים ו'לחפש' אותם, אצל האמריקנים - לא. ובכל זאת, אפילו הסבלנות של האמריקנים, עושה רושם, פוקעת. המציאות התקשורתית באמריקה הפכה להיות יותר קוטבית, גם בקרב הצופים והקוראים וגם מבחינת יחסי שלטון מול תקשורת. אני לא חושבת שלנשיא קודם כלשהו הייתה מערכת יחסים עכורה כל כך עם חלקים רבים מן התקשורת כמו שיש לאובמה
איתמר לוין
משה טרי, המנהל הצפוי של רשות המיסים, מוגדר בפי כל "מנהל בחסד עליון". ברשות ניירות ערך הוא התווה קווים אסטרטגיים, דרש מהכפופים לו להיות נאמנים להחלטותיו - ובתמורה העניק להם חופש פעולה נרחב וגיבוי מוחלט. ברשות המיסים יהיו לו גם כמה אתגרים שאיתם טרם התמודד בתפקידיו הקודמים
אברהם בן-עזרא
אדם לעמל נולד: לא כעונש, אלא כעובדת חיים בריאים ויצירתיים, וכאלטרנטיבה לחיי "חופש", "נופש", ריפיון ובטלה. הרעיון להאריך את סוף השבוע ביום נוסף הוא הפחתה משמעותית של היצירתיות האנושית, תוך העצמה משמעותית של הנהנתנות הבהמית.
איתן קלינסקי
ראוי העיתון "יתד נאמן" לברכה על יציאתו נגד הספר והעטיפה המתלהמת, שנותנת לו מפלגת "האיחוד הלאומי" בגיבוי גמגומי שתיקה של מפלגת "הבית היהודי" ואמירות סתמיות לפרוטקול של ראש ממשלה . הוא ראוי לברכה על המשפטים הבאים נגד התומכים בספר "תורת המלך" - "הללו אימצו דרך כוחנית שלא נמנעו מפעולות גלויות ופרובקטיביות של התגרות באומות, בכל הזדמנות אפשרית, על-אף התוצאות החמורות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il