X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אורי אבנרי עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
היועץ המשפטי: הקריאה להריגת ילדים היא הסתה פלילית. הרבנים: זוהי התערבות חצופה בדיון דתי מלומד כל הציבור הדתי שייך עכשיו לימין הלאומני הפיכת ישראל למדינת-הלכה, פירושה הרס המדינה הדמוקרטית והסיכוי לשלום - מבחינת הרבנים כל הארץ בין הים והירדן שייכת ליהודים בלבד
▪  ▪  ▪
מימין לשמאל: הרב דוב ליאור והרב יעקב יוסף [צילום: פלאש 90]

הבישוף של ניו-יורק הכריז שכל קתולי המשכיר דירה ליהודים יתחייב בחטא חמור ומסתכן בנידוי.
כומר פרוטסטנטי בברלין קבע שנוצרי המעסיק יהודים יגורש מקהילתו.
בלתי-אפשרי? אכן, אכן. אבל בישראל זה קורה - אבל במהופך, כמובן.
הרב של צפת, שכיר ממשלתי, פסק שאסור בהחלט להשכיר דירות לערבים, ובכלל זה התלמידים הערביים של בית-הספר לרפואה הממוקם בעיר. עשרים רבני-ערים, שגם משכורותיהם משולמות על-ידי משלמי-המיסים, רובם חילונים וביניהם אזרחים ערביים, הצטרפו פומבית לפסיקה זו.
קבוצה של אינטלקטואלים ישראליים הגישה תלונה ליועץ המשפטי וטענה שזוהי הסתה פלילית. היועץ הבטיח לחקור את העניין ולהגיע למסקנה בהקדם האפשרי. זה היה לפני חצי שנה. ההקדם האפשרי לא הוביל עדיין למסקנה. הוא הדין לגבי קבוצה אחרת של רבנים, שאסרה על העסקת גויים בעבודה.
השבוע התחוללה אצלנו סערה. היא נגרמה על-ידי מאסרו של הרב דוב ליאור. זה התחיל בספר שנכתב על-ידי הרב יצחק שפירא. שפירא הוא, אולי, התושב הקיצוני ביותר בהתנחלות יצהר, שהיא, אולי, ההתנחלות הקיצונית ביותר בכל הגדה המערבית. אנשיה נחשדים תדיר בעריכת פוגרומים ביישובים הערביים הסמוכים, בדרך כלל כ"תג מחיר" על הריסת מבנים על-ידי הצבא. הספר, שנקרא "תורת המלך", דן בהריגת גויים. הוא אומר שבימי שלום אין להרוג גויים. לא בגלל הציווי "לא תרצח" (שלדעת הספר חל רק על הריגת יהודים), אלא בגלל ציווי הקדוש-ברוך-הוא אחרי המבול: "שופך דם האדם באדם דמו יישפך, כי בצלם אלוהים עשה את האדם" [בראשית ט', 6]. זה חל על כל הגויים המקיימים את מצוות בני-נוח.
אולם המצב שונה לגמרי בימי מלחמה. לפי הרבנים, ישראל נמצאת במצב-מלחמה מאז היווסדה, וככל הנראה תישאר במצב זה לעולם ועד. במלחמה, בכל מקום שבו הימצאותו של גוי מסכנת יהודי, מותר להרוג את הגוי, אפילו אם הוא חסיד-אומות-העולם ואינו אשם במצב. מותר - ואכן מומלץ - להרוג לא רק לוחמי-אויב, אלא גם מי ש"תומכים" או "מעודדים" אותם. מותר להרוג את אזרחי האויב אם זה עוזר לניהול המלחמה (במקרה או שלא במקרה, זה משקף בדיוק את אופן ניהול מבצע "עופרת יצוקה": כדי לשמור על חייו של חייל ישראלי אחד, מותר להרוג כל מספר של פלסטינים שדרוש. התוצאה: 1,200 הרוגים פלסטיניים, כמחציתם אזרחים, כנגד חמישה חיילי צה"ל. שישה חיילים אחרים נהרגו מ"אש ידידותית"). הקטע בספר שגרם לסערה העיקרית אומר שמותר להרוג ילדים, אם ברור שהם עלולים בהתבגרם "להזיק".
בספר המפרש את ההלכה נהוג לצרף דברי "הסכמה" של רבנים חשובים. היצירה המסוימת הזאת זכתה ב"הסכמה" של ארבעה רבנים כאלה. אחד מהם הוא דוב ליאור. הרב ליאור (כדאי לשים לב לשם: לי-אור) מפורסם כאחד הרבנים הקיצוניים ביותר בגדה המערבית - הישג לא קטן בשטח שבו שורצים רבנים קיצוניים, שבכל ארץ אחרת היו קוראים להם פשיסטים. ליאור הוא הרב של קריית-ארבע, ההתנחלות הסוגדת למאיר כהנא ושמתוכה יצא רוצח ההמונים ה"קדוש" ברוך גולדשטיין. ליאור הוא גם ראש אחת מישיבת-ההסדר, שיש להן מעמד מיוחד בצה"ל.
הספר זוכה עתה במהדורה שלישית. כאשר הופיע לראשונה, עורר סערה בציבור החילוני. אף רב אחד לא השמיע מחאה פומבית, אף כי כמה רבנים חלקו על הטיעון הדתי שלו. החרדים הסתייגו ממנו, מכיוון שהוא מפר את הכלל הדתי החכם ש"לא להתגרות בגויים". בעקבות דרישה ציבורית פתח היועץ המשפטי בחקירה פלילית נגד המחבר, וגם נגד ארבעת החותמים על ה"הסכמות". הם נקראו לחקירה, וחלקם באו וטענו שכלל לא קראו את הספר. אך ה"הסכמה" של ליאור העידה עליו שקרא את הספר בעיון. הוא לא נענה להזמנה להופיע בתחנת-המשטרה, והתעלם ממנה בגלוי ובבוז.
בשבוע שעבר הגיבה המשטרה על העלבון: היא שמה מארב לרב ב"כביש המנהרות" שבין ירושלים לחברון, האסור לשימוש לערבים. הם עצרו אותו, אבל לא כבלו את ידיו ולא העבירו אותו לניידת המשטרה, כרגיל, אלא החליפו את הנהג בקצין-משטרה, שהסיע את הרב ישר לתחנת-המשטרה בלוד. שם נחקר באדיבות במשך שעה ושוחרר. הידיעה על המאסר פשטה בהתנחלויות כשריפת-קוצים. מאות מאנשי "נוער הגבעות" - הרגילים לערוך פוגרומים ולצפצף על החוק - התאספו בכניסה לירושלים, התקוטטו עם המשטרה וסגרו את הכביש (טוב, אני לא יכול להתלונן על כך, מפני שהייתי הראשון שעשה כך. ב-1965 נבחרתי לכנסת, וטדי קולק נבחר כראש עיריית ירושלים. אחד הדברים הראשונים שעשה היה להתחנף לחרדים ולסגור שכונות שלמות בשבת. אחד הדברים הראשונים שאני עשיתי היה לקרוא להפגנת-מחאה. סגרנו את הכניסה לירושלים במשך כמה שעות, עד שסולקנו בכוח).
אבל הקנאים לא הסתפקו בחסימת הכבישים ובנשיאת הרב ליאור על כתפיהם בתרועת-ניצחון. הם גם ניסו להסתער על בית-המשפט העליון. למה בחרו דווקא בבניין זה? זה מחייב הסבר. לימין הישראלי, ובייחוד למתנחלים ולרבניהם, יש רשימות ארוכות של אובייקטים לשנאה. אחדות מהרשימות פורסמו ברבים. יש לי הכבוד להופיע ברובן. אולם בית-המשפט העליון מופיע במקום גבוה ברשימות, ואף בראשן. למה?
כשהוא מטפל בשטחים הכבושים, אין בית-המשפט העליון מצטיין באומץ-לב רב. הוא התיר את הריסת בתיהם של פלסטינים החשודים ב"טרור". הוא אישר עינויים "מתונים". הוא אישר את בניית "גדר-ההפרדה" (שבית-המשפט הבינלאומי גינה אותה בחריפות), והפך את עצמו באופן כללי לזרוע של משטר הכיבוש. אולם בכמה מקרים לא ניתן היה לבית-המשפט העליון להיחלץ מכבלי החוק. הוא קרא להריסת ה"מאחזים" שהוקמו על קרקע פלסטינית פרטית. הוא אסר על "חיסול ממוקד", כשניתן לאסור את האיש בלי סיכון. הוא קבע שאסור לשלול מאזרח ערבי את הזכות לגור ביישוב ישראלי היושב על קרקע בבעלות המדינה, וכן הלאה. כל החלטה כזאת עוררה גלים של מחאה בימין. אך יש סיבה עמוקה יותר להתנגשות.
בניגוד לנצרות, אך בדומה לאיסלאם, הדת היהודית אינה עוסקת רק ביחסים בין אדם לבוראו, אלא גם ביחסים בין אדם לאדם. אין היא מתקיימת באיזושהי פינה של החיים הציבוריים. ההלכה חובקת את כל תחומי החיים הציבוריים והפרטיים. לכן, יהודי אדוק - כמו מוסלמי אדוק - אינו יכול כלל להעלות על דעתו את הרעיון האירופי של הפרדת הדת מהמדינה. ההלכה היהודית, כמו השריעה המוסלמית, מסדירה את כל היבטי החיים. כאשר ההלכה מתנגשת בחוק המדינה, ידו של מי על העליונה? החוק שנחקק על-ידי הכנסת, שנבחרה בבחירות דמוקרטיות ושניתן לשנותו בכל עת כאשר הציבור רוצה בכך - או החוק שניתן על-ידי הקדוש-ברוך-הוא על הר-סיני לכל הזמנים, שאינו ניתן לשינוי (אלא, לכל היותר, לפרשנות חדשה)?
קנאים דתיים בישראל עומדים על כך שההלכה עומדת מעל לחוק החילוני (כמו בכמה מדינות ערביות), ושאין לבית-המשפט של המדינה סמכות לתת פקודות לרבנים בעניינים הנוגעים לדת (כמו באירן). כאשר בית-המשפט העליון קבע אחרת, הרב אלישיב, ראש וראשון לרבנים החרדים, גייס בקלות מאה אלף מפגינים בירושלים. במשך שנים משתדלים שרי-ממשלה, פרופסורים ופוליטיקאים לחתור תחת בית-המשפט העליון, לפגוע בכבודו, לשלול את עצמאותו ולצמצם את סמכויותיו.
זוהי ליבת העניין. היועץ המשפטי סבור שהקריאה להריגת ילדים היא הסתה פלילית. הרבנים ותומכיהם חושבים שזוהי התערבות חצופה בדיון דתי מלומד. לא תיתכן פשרה בין שתי תפישות אלה. מבחינת הציבור הישראלי, אין זה עניין מופשט. כל הציבור הדתי, על כל פלגיו, שייך עכשיו לימין הלאומני (מלבד כמה סניפים אומללים של היהדות הרפורמית והקונסרבטיבית, המהווה את הרוב בקרב היהדות האמריקנית). הפיכת ישראל למדינת-הלכה, פירושה הרס המדינה הדמוקרטית והפיכתה לאירן שנייה, תחת שלטונם של אייתולות יהודיים.
זה גם יהפוך את השלום לבלתי-אפשרי לנצח נצחים. מבחינת הרבנים, כל הארץ הקדושה בין הים והירדן שייכת ליהודים בלבד, ומי שנותן לגויים ולו מטר מרובע אחד ממנה - דינו מוות כ"רודף" וכ"מוסר". על חטא זה הוצא להורג יצחק רבין על-ידי מתנחל לשעבר ותלמיד אוניברסיטה דתית.
לא כל המחנה הדתי מסכים לקיצוניות חסרת-הפשרות של הרב ליאור ודומיו. יש רבים הדוגלים במגמות אחרות. אבל כולם ממלאים פיהם מים. הרב לי-אור - ואולי בלי-אור - הוא ודומיו, הם המובילים את המחנה כולו.

תאריך:  07/07/2011   |   עודכן:  07/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האייתולות היהודים
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
יחי ההבדל הקטן
ע. הנביא  |  7/07/11 16:44
2
אורי אבנרי, מה זה, בדיחה?
נחום שחף  |  7/07/11 19:08
 
- אביר החרם האינטרנאציונלקרטי
חנה שרה-  |  8/07/11 08:20
3
של נעליך מעל לרגליך בטרם תעלה
קורןנאוה טבריה  |  7/07/11 21:25
4
אורייייייי אבנריייייייייייי
אבי10  |  7/07/11 21:39
5
אורי תהיה הוגן
efis  |  8/07/11 06:39
 
- לא, אמא שלו לא היתה עריה
חנה שרה-  |  8/07/11 07:54
6
אבנרי, אתה דואג ל"שלום", לא
רפאל1 א  |  8/07/11 07:26
 
- בול! ומשהו שכתבתי פעם -
חנה שרה-  |  8/07/11 08:27
7
אורי מילת המפתח "בידול"
ארז ג  |  8/07/11 11:00
8
ומה לגבי הסטה של השמאל ?? ....
מישהו, אי- שם  |  9/07/11 12:09
9
מה מסוכן יותר לעם ישראל="אייתו
קורןנאוה טבריה  |  9/07/11 13:19
10
כמרים אהובים ושנואים
אהרן מיטל  |  9/07/11 17:40
11
לוחם שלום לתפארת.
efis  |  9/07/11 21:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צ'לו רוזנברג
על ראשי מועצת יש"ע לצאת באמירה ברורה וחד-משמעית לפיה קציני צה"ל והחיילים הם מחוץ לכול ויכוח פוליטי זה או אחר. מועצת יש"ע חייבת לגבות את תא"ל ניצן אלון ולו מסיבה אחת פשוטה : "הוא וחייליו, כולל בני המגזר ממנו יוצאים אלה התוקפים אותם, הם המגנים עליהם ושומרים על חייהם. לא כך מתנהגים עם מי שעמל קשות כדי לשמור על התושבים ביו"ש
יהודה דרורי
אי-אפשר להתכחש לכך שהיהדות, הנצרות והאיסלאם "הצטיינו" במשך שנות קיומן באכזריות, ברצח ואף בג'נוסייד    גם בימינו אנו עדיין ניתן לראות סממנים לכך    האם יש להמשיך ולשתוק לנוכח ההסתות הדתיות מכל סוג ומין?
הרב אליהו קאופמן
"תורת המלך", שברך הרב ליאור, הוא בליל לאומני של השקפות נוכריות, ללא קשר להשקפת חז"ל וגדולי ישראל    לאומנים, מטורפים ותימהונים המאמינים במת שכאילו חי, או בהתגרות ובהרפתקנות, מאמצים דברי הבל שעלולים להביא לפרעות ביהודים, וקוראים לזה תורה
ענבל בר-און
מאבקה של מוכתר מאי, שנאנסה ע"י 13 גברים בפקיסטן, לבקש צדק בתוך שיטת משפט אשר נטועה בתוך יחסי הכוח, הוא גם מאבקם היומיומי של משפטנים לשינוי חברתי, המנסים באופן יומיומי לאתר מנגנונים יצירתיים לשינוי שיטת המשפט במסגרת כלליה היא
הרב משה יהודאי
המאמץ של דוב ליאור ותומכיו, לאמץ את הפרשנויות בהלכה הממעיטות בערך חיי לא-יהודים - הוא פוליטי, לא דתי. יחסם השלילי לפלסטינים ממריץ אותם להדגיש את הפירושים המדירים והמפלים בין יהודים ללא-יהודים, על כל הכרוך בכך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il