מנגנון חדשני לתשלום תמורת ניצול זמן חניה, ללא ביצוע פעולה כלשהי מצד הנהג פותח ונוסה לאחרונה בגרמניה. המנגנון מבוסס על מדבקה המכילה תגית זיהוי אלחוטית מסוג RFID ומופעלת באמצעות גלי רדיו, אשר מוצמדת לחלון הרכב ומודיעה לכל חניון מתי חניתם בו ומתי יצאתם ממנו.
איך זה עובד?
מדבקת ה-ViaTag אשר גודלה כ-1.5 ס"מ X 10 ס"מ מודבקת מצידה הפנימי של שימשת הרכב. החיישנים המיוחדים שיותקנו בכניסות וביציאות מהחניונים שבהסדר, יקלטו ממרחק של 8 מטרים את המדבקה בעלת זיהוי מאובטח בן 12 ספרות וירשמו במאגר המידע המקוון מתי הרכב נכנס לחניון ומתי יצא ממנו.
הרעיון בכללותו דומה לשיטת הבקרה על כלי הרכב הנוסעים בכביש 6, אלא שבחניוני ההסדר הללו, ניתן יהיה לתכנת מראש את מספרי הרישוי של כלי הרכב המנויים על שיטה זו. זיהויים ע"י החיישנים בכניסה לחניון יפתח בפניהם באופן אוטומטי את המחסום.
המנגנון החדש, מאפשר כאמור תשלום על חניה באופן אוטומטי. כל החניונים שבהסדר מחוברים למאגר מידע ממוחשב בו לכל לקוח יש חשבון חודשי. הלקוח יכול לצפות במאזן החשבון שלו בכל עת באמצעות אתר אינטרנט מאובטח הדומה לאתר בנק, ובסוף החודש מועבר הכסף מחשבון הבנק לחברה המפעילה את החניונים.
אין ספק כי בשיטה זו נחסך מהנהג זמן יקר של המתנה ממושכת בכניסה או ביציאה מהחניון לצורך הסדרת התשלום בעוד שאת הקבלות הוא יוכל להפיק ישירות מאתר האינטרנט הפרטי.
השיטה החדשנית מקלה גם על מפעילי החניונים כי היא מאפשרת להם להסדיר לארגונים המחזיקים ברשותם ציי רכב גדולים (חברות, תאגידים, וכיוב') הרשאה קיבוצית גורפת להשתמש בשירותיהם או לבטל ככול שיידרש את היתרי הכניסות לכלי רכב מסוימים וכול זאת ע"י בקרה ושליטה מרכזית וללא צורך ביצירת קשר אישי עם המחזיק ברכב.
בצד הפגיעה המסוימת בפרטיות, מעניקה שיטת תשלום זו לנהג הרכב גם יתרון ביטחוני. תופעת הגניבות של כלי רכב מחניונים ציבוריים, עשויה להצטמצם משמעותית הואיל וניתן יהיה, כחלק מהשירות, להגביר את רמת הבקרה על כלי הרכב השוהים בחניון ע"י הוספת אמצעי תוכנה פשוטים יחסית אל מנגנון השליטה והפיקוח המרכזי המותקנים בכניסה וביציאה מהחניון.
מנגנון ה-ViaTag עבר ניסויים ראשוניים בהצלחה והוא מותקן בימים אלו בחניונים שונים ברחבי גרמניה.