X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התרועה בשופר המאפיינת את ראש השנה מראה את החשיבות הגדולה ליום שבו אנו, באי עולם, ממליכים את הקב"ה עלינו למלך מדוע אנו קוראים בקריאת התורה של ראש השנה את פרשת העקידה דברים על ייחודו של השופר
▪  ▪  ▪
קול אזעקה [צילום: פלאש 90]

לכל חג ומועד יש נושא המיוחד לו ומצוות המיוחדות לו. כדי לעמוד מקרוב על עניינו של ראש השנה, כדאי לערוך השוואה בינו לבין יום הכיפורים. על-מנת לזהות ולהגדיר היטב את מהותו של דבר, מוטב להשוות אותו דווקא עם מה שדומה לו וקרוב אליו ביותר.
במבט ראשון נדמה לכאורה שמהותו של ראש השנה זהה למהותו של יום הכיפורים. ראש השנה הוא הפותח את ימי הדין, הימים הנוראים, ויום כיפור הוא הסוגר וחותם. שני הימים אינם ימי שמחה כמו שלושת הרגלים, בשניהם אין אומרים הלל מן הטעם: "אפשר מלך יושב על כסא דין וספרי חיים ומתים פתוחין לפניו, וישראל אומרים שירה?" (בבלי, ראש השנה ל"ב, ב').
אנו חשים את חרדת הדין המתוח מעלינו וקרואים לעשות תשובה בכל עשרת הימים. "דרשו ה' בהמצאו - אלו עשרה ימים שבין ראש השנה ויום הכיפורים" (בבלי, ראש השנה י"ח, א'). גם התפילות בשני הימים דומות מאוד: "המלך הקדוש", "אבינו מלכנו", "כתבנו לחיים" וכו'. מאריכים בתפילות בימים אלו כולל המוספים, וכן אומרים בשניהם את הפיוט "ונתנה תוקף", בו נאמר "בראש השנה יכתבון וביום צום כיפור יחתמון... ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה".
מעניין לדעת כי לגבי ראש השנה, לא מוזכר בשני המקומות בתורה העיקריים הדנים במועדות בפרשת אמור (ויקרא כ"ג) ובפרשת פנחס (במדבר פרק כ"ח, כ"ט), על כפרה ומחילה או על חטא ועוון. אפילו המצווה המיוחדת ששייכת לראש השנה, מצוות תקיעת השופר, לא נאמרה בצורה מפורשת של ציווי כמו - ותקעתם בשופר. עצם היום מוגדר כ"יום תרועה" וממילא אנו מבינים שצריך להריע בו מתוך המסורת של תורה שבעל-פה.
תקיעת השופר מזכירה לנו את "יום הזיכרון" במיוחד בעקידת יצחק. בברכת זכרונות חותמים אנו "ועקידת יצחק לזרעו היום ברחמים תזכור". גם השופר הוא זכר לאילו של יצחק: "אמר הקב"ה תקעו לפני בשופר של איל כדי שאזכור לכם עקידת יצחק" (בבלי, ראש השנה ט"ז, א'). על-כן בקריאת התורה של ראש השנה אנו קוראים את פרשת העקידה. לפי חז"ל עקידת יצחק הייתה בראש השנה. בעקידת יצחק התגלה גם המקום הנבחר למקדש: "ויקרא אברהם שם המקום ההוא ה' יראה" - על כן זיכרון העקידה הוא גם זיכרון מקום המקדש. בכך מהווה ראש השנה את ההכנה ליום הכיפורים. בראש השנה נזכרת קביעת מקום המקדש וביום הכיפורים מתכפרים העוונות בעבודת המקדש המגיעה לשיאה.
התרועה בשופר המאפיינת את ראש השנה מראה את החשיבות הגדולה ליום שבו אנו, באי עולם, ממליכים את הקב"ה עלינו למלך. התרועה תואמת את הנהוג בעת טקסי ההכתרה שבהם מצוינת קבלת המלך בשמחה ובתרועת חצוצרות. מקורו של רעיון זה מובא במסכת ראש השנה: "אמר הקב"ה... אמרו לפני בראש השנה מלכויות, זכרונות ושופרות. מלכויות - כדי שתמליכוני עליכם זכרונות כדי שיעלה זכרונכם לפני לטובה, ובמה? בשופר" (ט"ז, א').
תקיעת השופר באה להזכיר לנו את הברית שכרת ה' עם אברהם אבי האומה וההבטחה על נצחיותו של עם ישראל והעלאת כבודו בין העמים, ולהזכירנו גאולת נדחי ישראל וקיבוצם בארץ ישראל כפי האמור בנביא ישעיהו: "והיה ביום ההוא ייתקע בשופר גדול, ובאו האובדים בארץ אשור והנידחים בארץ מצרים והשתחוו לה' בהר הקודש ובירושלים" (כ"ז, י"ג).
תקיעת השופר מציינת בפנינו את קול האזעקה להתחדשות רוחנית כפי שציין זאת הרב י"ד הרץ לשעבר הרב הראשי ליהדות בריטניה בספר המועדים. "חג ראש השנה הוא זמן חגיגי של חשבון הנפש בחיי היהודי, תקיעת השופר היא כקול אזעקה הקורא לעם ישראל לתשובה ולהתחדשות רוחנית. בימים הנוראים אין היהודי חושב רק על עצמו, אלא גם על שלום וברכה לכל האנושות, בחלק החגיגי ביותר של התפילה הוא מבקש מאלוקים לקרב את הזמן שבו ייעשו כל בני האדם אגודה אחת, והעושק ינדוף מן הארץ".

תאריך:  04/09/2011   |   עודכן:  04/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל לובנשטיין
על-מנת לצאת בשלום מחודשיים גדושי הוצאות, מוצע לא להתפתות למבצעים השונים המוצעים ברשתות ובחנויות, ולרכוש רק מה שבאמת נחוץ לנו
מיטל סגל-רייך
המאבק החברתי בשחיתויות ציבוריות הוא חשוב וראוי. ואולם, האם ניתנה הדעת על כי האב הזקן והמשכיל הוא אדם שהתפרנס כל חייו ומתקיים ככל הנראה מפנסיה ראויה? ההנחה הטבעית שהוא נופל כ"עול" על צוואר משפחתו, שלא לומר על "הקופה הציבורית הדלה", משקפת אף היא אותה תובנה של זיהוי הזיקנה עם תלות ועם מעמסה
פרד כהן-קידר
המחאה החברתית הצודקת הוציאה לרחובות כחצי מיליון איש. טוב מאוד! אבל מה הלאה? מה עושים עם ההצלחה הזאת? מה יהיה לאחר המחאה? מה יהיו ההישגים? הנה כמה טעויות חמורות שעושים המוחים במחאתם
מוטי שפירא
על דבר אחד נראה שכולם מסכימים במחאה החברתית-כלכלית - נוצר כאן מעין תהליך "עוקף מפלגות ונציגיהן" והעם מקיים דיאלוג או ליתר דיוק מו"מ ישיר עם הממשלה, ונכון יותר לומר עם לשכת ראש הממשלה והעומד בראשה
שולמית קיסרי
הבמאי הצרפתי-יהודי בן ה-36, ג'יל פקה, שקרובי משפחתו נספו בשואה, מביים היטב את אווירת האנטישמיות בצרפת והגישה המתנכרת של הצרפתים למצוקת היהודים, שכניהם מזה דורות, שהלשינו עליהם לגרמנים שטבחו בהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il