X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא משלימים יותר עם ''זה מה יש!'' [צילום: פלאש 90]
המחאה כשיעור לחיים בישראל
המשפט הישראלי הנפוץ, הגלותי, הדפיטיסטי ששמענו כאן עשרות שנים, כתורה מסיני, "זה מה יש", מבוטל בזאת! בשמחה ובגילה אנחנו משליכים אותו לים, לראש השנה, יחד עם כל חטאינו

בזכות המחאה, תינוק בן יומו יגדל ויתפתח עם הזמן בכל מה שקשור לזכויות האזרח. אנחנו לא עוד כבשים מובלות לטבח, למדנו - מהוססים, לא בטוחים בעצמנו ומחזיקים אצבעות - כי יש לאזרח מה לעשות מול השלטון הנבחר. האזרח לא רק שם פתק בקלפי וסומך על נבחריו, טייקוניו, שריו וראשי המפלגות שידאגו לו. עכשיו האזרח מתערב ולוחם על זכויותיו. התקופה קצת משונה: אביב במזרח התיכון? דמוקרטיה במדינות ערב? לא ממש וממש לא. אביב בישראל? עוד רחוק, רחוק מאוד אפילו. אבל יש התחלה של דברים. לפחות לא נשמע יותר משפטים כנועים של אזרחים אדישים, חלשים ופחדנים, מסוג שלשת המילים "זה מה יש!".
לפתע, עיתונאי כמו מיקי רוזנטל, יוצר "שיטת השקשוקה", לוחם אמיץ בשלטון משפחת עופר, כבר לא נחשב לתימהוני. לפתע, כל אזרח אינטליגנטי מהשורה, בקי בדירוגים השונים של מדינות OECD שאליהן הצטרפה ישראל, ורואה במו עיניו שאנחנו בתחתית הרשימה. בחינוך, בזכויות אזרח, באיכות חיים, במחירים (שלנו כידוע הכי גבוהים). לפתע כל פטריוט ישראלי שיודע שיש לנו ארץ נהדרת, לא רק צוחק מול תוכנית טלוויזיה סאטירית אלא יוצא להפגנות של ממש. לפתע כל אזרח אינטליגנטי, ולא משנה מאיזו עדה, מבין שהיינו תמימים, שחשבנו שיש לנו ממשלות שדואגות לנו, נבחרי עם שאכפת להם מהבוחר.
פתאום כ-ו-ל-ם, ולא רק הפרשנים הפוליטיים-כלכליים המקצועיים, מבינים כי המדינה נשלטת, ממש נשלטת על-ידי כמה משפחות שגורפות לעצמן את כל הקופה בגיבוי הממשל ושנוצר פער, מהגדולים ביותר בעולם המושחת של ימינו, בין האלפיון העליון לבין כל האחרים. כלומר, ראינו את זה כל הזמן אבל שתקנו. ראינו שהחשבון בסופרמרקט גדל והולך, ומספר המצרכים שהבאנו הביתה הולך וקטן, שלא נוכל לקנות לילדינו דירה (כמו שהורינו קנו לנו) ושבקושי נוכל לעזור להם בקמצוץ מהמשכנתה ובמתנות לנכדים.

18 המשפחות

הייתה זו ג'ודי מוזס, הקולגה העסיסית שלי, שיש לה אינטגריטי והומור, שכתבה בטוויטר שלה בהקשר לאחד מאלה שזכו במכרז חברות הסלולר החדשות. אותו זכיין חדש, הלך לבקש בבנק הלוואה ענקית של 750 מיליון שקל כדי להתחיל בהפעלת הזיכיון החדש שלו כמו שעשו לפניו טייקונים נודעים - ומוזס כתבה בטוויטר: "מה הוא לא יודע שרק 18 משפחות מסוימות יקבלו הלוואות בבנק, הלוואות בכל סכום. שזה מועדון סגור שלא מכניסים אליו 'זרים'? ואכן הזכיין לא זכה להפעיל את זכיינותו כי שום בנק, לא נתן לו הלוואה. מה פתאום? מי הוא בכלל?".
מממשלות ישראל קידשו תמיד את מונופול חברת החשמל, את הקרטלים של חברות המזון ובשנים האחרונות של חברות הסלולר, ומה לא. 18 המשפחות המחזיקות בידיהן את כל הבנקים, חברות התקשורת האלקטרונית והעיתונות הכתובה, את חברות הסלולר, רשתות המזון, הדלק, בתי הזיקוק, הכימיקלים ממשאבי הטבע, הקמח, הנייר, הבנייה, הביטוח, ובנוסף: הונם גדל יחד עם רווחי הבנקים השייכים להם המתעשרים ממצוקת מעמד הביניים, מהריבית על האובר-דראפט וגביית העמלות.
בעוד הישראלים מתבשמים מארץ נהדרת שהכלכלה שלה "הכי יציבה" בעולם ומחירי הדירות בה עולים לשמיים, הרחיבו, למשל, לב לבייב, יצחק תשובה ומשפחת עופר את רכישותיהם ואת מגוון עסקיהם בעודם מוכרים אג"חים לציבור. בהגיע זמן הפירעון מודיעים לאותו ציבור משקיעים-שותפים, כי "עכשיו אין להם כסף, יש להם חובות והם בקשיים כלכליים", והם "מציעים", לאותו ציבור של אומללים שנתנו בהם אמון, פריסת חובות לפי זמנים שנוחים להם בעשר השנים הקרובות. בין מבקשי פריסת החובות: תשובה מבקש פריסת חובות לציבור בסך 300 מיליון שקל, משפחת עופר ביקשה וקיבלה פריסת חובות של מיליארד ושלוש מאות שקל, לב לבייב ביקש וקיבל פריסת חובות של שמונה מיליארד שקל (!), שהיום הוא כבר לא עומד בהסדר החדש.
החצוף מכולם הוא אילן בן-דב, שרכש בהלוואות מהבנק ובהזרמת כסף "מהציבור" את חברת הסלולר פרטנר, שחברת טאו שלו הבלתי יצרנית עסקה רק בתכנים כלכליים נוסח אנרון, שמיד "אחרי החגים" יפטר 150 עובדים מפרטנר, ש"עבד על כולם בעיניים" ומבקש כמובן פריסת חובות בעודו בונה במקביל וילה מנקרת-עיניים בכפר שמריהו שבנייתה לא נפסקה!
למדנו בחודשים האחרונים שיש אנשים צעירים שלא מוכנים להסכים עם התפישה הישנה והמכוערת של "זה מה יש". דור אחר, משכיל יותר, בלי רגשי נחיתות, בלי גנים בולטים של שרידי שואה מדוכאים, דור שלא יקבל את הרגל הגסה שיונקת מאתנו מיסים על כל דבר ומרשה התעשרות קלה של אחדים על חשבון הרוב.
מול ועדת טרכטנברג המנסה לחלק מחדש את העוגה, מול ביבי שהכריז כי המחאה צודקת, אנחנו עוד לא יודעים מה יהיו התוצאות, אנחנו רק יודעים שאנחנו לומדים, כל יום, וכמעט כל שעה, כי יש עוד הרבה עבודה חשובה, הרבה אכזבות בדרך, הרבה תקוות והרבה תוכניות. דור המחאה מלמד אותנו ועד ילמד בעתיד כי אנו שווים לפחות כמו כל אזרח במדינות OECD. נזכור שגם אם הצבענו בקלפי, יש לנו עבודה אזרחית לעשות למען עצמנו מבלי להיות תלויים רק ב-120 חברי כנסת וחברי ממשלה הדואגים בעיקר לעצמם.

תאריך:  14/09/2011   |   עודכן:  14/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המחאה כשיעור לחיים בישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ועוד.....
י.ש  |  14/09/11 18:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיא רוה
יש למצוא פתרון ולדאוג לכל אותן נשים גרושות אשר באמת זקוקות לעזרה כספית. מתן הטבות כמו קצבת ילדים, מענק לימודים - וזה חייב להיות בהתאם לצורך אמיתי ולא באופן גורף על סמך הגדרה שגויה ומטעה
עומר יצחקי
חובה לזכור כי דפני ליף היא היחידה שהיו לה (ותסלחו לי על הביטוי) זוג ביצים בשביל לצעוק "המלך הוא עירום!" בעוד כולנו הולכים בתלם ומרכינים את ראשנו בייאוש לנוכח העליות במיסים, החזירות של בעלי ההון והמוברגים לכיסאותיהם בממשלת ישראל לדורותיה
אלישע פורת
שני מכתבים שמצאתי לאחרונה, שאינם רצופים בזמן, משל המשורר עוזר רבין (1999-1921), ממחישים יפה את מה שאני מכנה "תמימות המשוררים"
גיא עטיה
מי שמתייחס לצעירים פורעי חוק כאל נערים שובבים, מי שמחריש ולא מוחה על שריפת מסגדים, מי שמארח בביתו ומציע קפה ועוגות למתפרעים המפגינים בברוטליות נגד השכן - איננו יכול להתנער מהתוצאות
נורית גרינגר
ישראל לעולם לא תראה יום של שלום וביטחון, כל עוד ההסתה הנתעבת של האיסלמונאצים-הערבים תמשיך. אי-אפשר לעבור לסדר היום יותר. זה חייב להסתיים, ממש להסתיים, בלי אולי או אבל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il