X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הסודות מאחורי המדפים

שוק החלב אינו הקרטל היחיד

ביום בו הודיעה תנובה על הורדת מחירי צרכן עד 15% על מגוון מוצריה, הזדרזו המתחרות שטראוס וטרה להכריז על הורדה גם במוצריהן שלהן. אם זה לא קרטל, אז איך קוראים לתופעה הישראלית הזאת? מה שבטוח, קרטל החלב אינו הקרטל היחיד
▪  ▪  ▪
מחירים של קרטל [צילום: פלאש 90]

הפעם לא השתתפו במבצע סוכנים סמויים ואמצעי בילוש מרשימים ויקרי ערך; הפעם לא נעזרו בסוכנים סמויים ובכלבי גישוש והרחה, ובכל זאת נחשף לאור יום אחד הקרטלים - או לפחות כך זה נראה - הגדולים בישראל והוא שוק החלב, אשר לצערנו אינו היחיד בשוק המזון הישראלי.
באותו יום בו הודיעה תנובה על הורדת מחירי צרכן עד 15% על מגוון מוצרי חלב, הזדרזו המתחרות, שטראוס וטרה, להכריז על הורדה גם אצלן. אם זה לא קרטל, אז איך קוראים לתופעה הישראלית הזאת?
ניתן להסיר בפני יוזמי מחאת הקוטג' את הכובע על הסבלנות וההתמדה בצדקת הדרך, אשר כאמור עוד ארוכה, אולם בהחלט בתחילת סלילתה המחודשת.
שוק המזון הישראלי הוא שוק הנשלט על-ידי קומץ חברות, אשר מנצלות את כוחן האדיר גם בתחום היצור ובעיקר בתחום ההפצה. אולם מעבר לכל ישנה מגבלה לא קלה שמכבידה על פתיחת התחרות ושמה כשרות, שכן לא ניתן להכניס למרבית רשתות המזון מוצרים שאינם כשרים.
מגבלה זו מנוצלת היטב על-ידי מספר גורמים, בעיקר בשוק הבשר והדגים, הרותמים את ועדות הכשרות השונות ומשרד הבריאות לצרכיהן המשותפים. ועדות כשרות אלה מרכזות אצלן מידע רב, שכן כל גורם שרוצה להיכנס לשוק, חייב לעבור דרכן ולקבל את אישורן, קרי לשלם. מנגד, ועדות אלו שומרות אמונים ל"יבואנים הבכירים" ומדווחות להם על כל מה שזז בשוק, דבר המאפשר להם "להרוג את הילד" כשהוא עוד עולל וצעיר.
שוק הבשר והדגים הוא שוק ריכוזי מאוד, אשר שולט על מקורות האספקה הן מדרום אמריקה, מאפריקה ומסין והכל ביד רמה ובזרוע נטויה. שווקים נוספים שנשלטים על-ידי מעטים הם שווקי הקטניות, התה, האורז, התבלינים והפירות היבשים, אולם לא בטוח שנכון לעסוק בהם בשלב זה של המאבק.
שוק הנייר ומוצריו הוא שוק גדול, המוחזק ברובו על-ידי קונצרן אי.די.בי וכולל את נייר הטואלט, החיתולים החד-פעמיים, המפיות ואף הנייר המשרדי - ונקווה שהוא יטופל במסגרות אחרות, כמו ריכוזיות/טרכטנברג.
שוק נוסף המגלגל סכומי כסף אדירים שגדלים משנה לשנה, הוא שוק המשקאות הקלים, אשר מרוכז במספר מפעלי ענק ואשר חלקו בסל הצריכה שלנו הולך וגדל. עצם התנודתיות הרבה במחירי הקולה, למשל, מדליקה אצלי מזה זמן נורה אדומה, שהרי מיד עם תחילת המחאה ארגז של שישייה נמכר ב-20 שקל, קרי 3.33 שקל לליטר וחצי, כאשר שבועיים קודם לכן שילמתי עליו בחנויות הזולות 5.99 שקל ובחנויות היקרות יותר אף 7.99 שקל. פערים אלו מצביעים יותר מכל על רמת רווח לא סבירה ועל חשש של חברות כאלו או אחרות מחרם צרכני גם עליהן.

תאריך:  03/10/2011   |   עודכן:  03/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שוק החלב אינו הקרטל היחיד
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אתה צודק.
efis  |  3/10/11 20:07
2
תוצרת חקלאית בשוק תחרותי
שוק תחרותי  |  3/10/11 20:37
3
הסבר למגיב 1
אבניבי  |  4/10/11 01:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעז דרומי
הקיבוצים, כְּלוּז של תנועת העבודה, כבר לא צריכים איש עבודה שיעמוד בראשם והם בחרו בשלי יחימוביץ' ברוב מוחלט. למה הם בחרו? כי היא לבנה כמוהם    זהו, ממפלגת "העבודה" נשאר רק השם, העבודה פחות
דן אלון
התחקיר על פרשת קו 300 חושף מסכת עגומה ומכוערת, של רשת שקרים והונאות, של הארגון שעליו נסמך קיומנו הביטחוני וחוסננו המוסרי. כל הסולם הערכי קרס בקול אבחה דקה ועלומה, ובשקט (כמעט) מופתי, בבחינת: "שקט, רוצחים!"
ראובן שליט
חג הסוכות מסמל יותר מכל את הסנתזה העדינה אך האפשרית בין האמת האובייקטיבית לבין סובלנות וקבלת האחר, בין המונותיאיזם והערכים האבסולוטיים לבין גיוון דעות ודמוקרטיה אמיתית, בינלאומיות וקהילתיות ובין אינדיבידואליזם וסולידריות כלל אנושית
איתמר לוין
ההודעה בדבר פרישתו של השופט דן מור מעוררת שורה של תהיות. העיקרית שבהן: בדיקת News1 מעלה, שהוא המשיך לדון בתיקים של רשות המיסים ושל המשטרה - בזמן שגורלו האישי נתון בידי רשויות אלו    וגם: מדוע מה שנראה כתיק אזרחי, מתגלגל לתיק פלילי דווקא כאשר מדובר בשופט שהתנגש עם רשות המיסים?
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
האם עסקות קומבינציה בהן מוכר בעל הקרקע חלק ממקרקעיו תמורת בנייה על המקרקעין הנותרים נכנסות לגדר אותם מסלולים מיטיבים ( הגדלת כמות הפטטרים ממס שבח והנמכת שיעורי המס למוכרית קרקעות לבניית מגורים) בהוראת השעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il