X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גלעד שליט שב לביתו. רדו ממנו, הוא עייף מספיק מן השבי [צילום: דו"צ]
ועכשיו תעזבו אותו בשקט
גלעד שליט איננו סמל. לא מקדם פוליטי, לא תוצאה של מחאה חברתית, לא נרטיב של גבורה, לא מותג. מגיע לו לחיות את חייו באנונימיות, אם רק נאפשר לו את זה
ציבור גדול הזדהה עם משפחת שליט במשך השנים, הפעיל לחץ על הממשלה וניצח. אז כן, מותר להיות נרגשים, אבל בואו לא נשכח את הצד השני של העסקה

   איציק וולף
נועם שליט: חווינו לידה מחדש של בן

לא יכול להיות ש"מבצע בית השואבה" הוא שם שהגה המחשב הצה"לי. לא בגלל ששחרורו של גלעד שליט מתרחש בחג סוכות ואך טבעי לתת לו שם ברוח הימים האלה, אלא בגלל שזה שהגה אותו בטח חשב על המשפט ההוא - "מי שלא ראה את שמחת בית השואבה, לא ראה שמחה מימיו". מישהו, וזה לא המחשב, ידע שתהיה פה אקסטזה.
הכבישים היו ריקים הבוקר, מי שלא נסע למצפה הילה היה ספון מול הטלוויזיה. עם ישראל המכור לשיאי רגש הפך את שחרור שליט למפגן של היסטריה. צבא על ביתו, שפך בקבוקי שמפניה על המכונית, הניף את דגלי ישראל יחד עם פוסטרים של נתניהו ופצח בשירת "אבינו שבשמיים". כל זה מול עיניו ההמומות של חייל ביישן ומותש שמשך רוב שנות שביו כמעט שלא ראה נפש חיה ובוודאי שאינו מורגל בהתקהלויות רעשניות כאלו.
אבל כנראה שיש גזירות שהציבור לא יכול לעמוד בהן: כמו הדרישה לכבד את המעמד, את השבוי, את המשפחה ואת כאבן של המשפחות השכולות. ציבור גדול הזדהה עם משפחת שליט במשך השנים, הפעיל לחץ על הממשלה וניצח. אז כן, מותר להיות נרגשים, אבל בואו לא נשכח את הצד השני של העסקה, את אלף המחבלים ששוחררו, בואו לא נתנהג כמו מסוממים.

איוולת מול חוסן נפשי

אני דווקא לא מתרגשת מהראיון שערכה העיתונאית המצרית שאהירה אמין עם גלעד שליט. לבקש מעיתונאי לוותר על סקופ זה כמו לענות בשלילה על השאלה הגששית "דייג, אוהב דגים?" אלו הם הכרומוזומים של רבים מאנשי התקשורת - לא רוע, סתם איוולת, או אם תרצו, פשוט רפלקס טרף מותנה.
אבל מעבר לזה ששאלת ה-"מדוע במשך כל השנים האלו קיבלנו רק קלטת אחת ממך?" יכולה להיכנס לספר השיאים של גינס בתור השאלה הכי מטומטמת בהיסטוריה של העיתונאות, היה לה גם ערך מוסף. מתשובתו של גלעד אפשר היה להתרשם שיש לו עמוד-שדרה, גם אם נכפף קצת במשך השנים. הוא התפתל קצת אבל ענה בנחישות - "לא אלי את צריכה להפנות את השאלה הזאת".
תראו אותו. אסיר משוחרר אחרי חמש וחצי שנות שבי, על אדמת מצרים, עדיין לא חופשי, אבל עונה כמו אחד כזה. שאפו, גלעד. הם לא הצליחו לקחת לך את הנשמה שם בשבי.

בן אדם, לא סמל
[צילום: דו"צ]

החברה הישראלית החצי צבאית-חצי אזרחית קבעה כבר מזמן את העיקרון המקודש - חייל הוא לא כלי מלחמה. חייל הוא ילד, בן, בעל, אח. חייל הוא אדם, כזה שיש מאחוריו משפחה וחברים ושבסופו של יום הוא צריך לחזור אליהם

ואחרי שחגגנו והתבשמנו והתרגשנו ובכינו, בואו נעצור לרגע ונחשוב מה היה לנו כאן. למה אתם חושבים שבוצעה עסקת שליט?
תניחו לרגע לכל ההסברים על חלון הזדמנויות שהולך ונסגר, על האביב הערבי שעלול להפוך לחורף ועל הרמזים לתקיפה אפשרית באירן. תעזבו את הדיבורים על ערבות הדדית, על השאלה אם מדובר כאן בסולידריות או בהפקרות, תשכחו ממחאת האוהלים, מהצדק החברתי ואל תטרידו את עצמכם בשאלה אם ראש הממשלה זרק לדפני, לסתיו ולחבריהן עצם כדי לשכנע שגם הוא איתם בעניין של "הביחד".
כי כל אלו הן הצדקות, לא הסברים - הצדקות. העסקה הזאת נעשתה כי הייתה חייבת להיעשות. שום ראש ממשלה ישראלי בעבר לא נשאר אדיש לבעיית השבויים, ולהזכירכם, בשנים עברו לא הייתה הפיכה במצרים, פצצה אירנית או נאום אבו-מאזן באו"ם. פעם אפילו לא היה חמאס.
אז מה כן היה? היה האתוס הישראלי, ערך שמובן רק לעם היושב בציון והוא שחייב את העסקה הזאת. כדי לא להשתמש בצמד המילים הנמלצות האלו בואו נפרוט אותו לכסף קטן - האתוס, איזו מילה בומבסטית, הוא היעדר קו ברור שמפריד בין המדינה, הצבא והחברה. שדר באחת מרשתות הטלוויזיה הצרפתיות שעמד אתמול נפעם ודי מבולבל לנוכח היחס 1:1,000 הגדיר את זה במשפט קצר - "נצטרך להסביר עכשיו לצופים את מערכת היחסים בין העם בישראל לבין הצבא שלו". זה הכל. להם אולי יצטרכו להסביר אבל לנו לא.
אנחנו חברה צבאית וצבא חברתי. כמו שהצבא שלח את גרורותיו האינסופיות לתוך החברה האזרחית, כך הצליחה החברה לאזרח את הצבא. אנחנו מדברים בסלנג צבאי ושרים שירים של להקות צבאיות, אנחנו שומרים למזכרת בארון את הדובון הצה"לי כולל הדרגות, והצבא, מצידו, דואג שחיילים ישלימו בגרויות, שילמדו עברית ושיקבלו דרישת-שלום בימי שישי מאימא.
זאת החברה הישראלית החצי צבאית-חצי אזרחית שקבעה כבר מזמן את העיקרון המקודש - חייל הוא לא כלי מלחמה. חייל הוא ילד, בן, בעל, אח. חייל הוא אדם, כזה שיש מאחוריו משפחה וחברים ושבסופו של יום הוא צריך לחזור אליהם.
ואחרי שהבנו ששליט לא שוחרר רק כדי להתנקם באבו מאזן או כדי לשריין לביבי כמה מנדטים נוספים ביום סגריר, בואו נעזוב אותו לנפשו. הוא עייף מספיק מהשבי, לא מגיע לו שגם אנחנו נשב לו על הראש. בואו לא נהפוך אותו לסמל, לא של ערבות הדדית ולא של סולידריות, הוא לא צריך את זה, לא גלעד.
בואו נזכור את העיקרון שבשמו הבאנו אותו הביתה, בואו נחשוב עכשיו עליו, לא עלינו. תפקידנו הסתיים, תם גם תפקידה של התקשורת. אנחנו עשינו את שלנו ואנחנו צריכים ללכת. ללכת ולתת לגלעד להשתקם ולחיות את חייו באנונימיות. לא כמקדם פוליטי, לא כתוצאה של מחאה חברתית, לא כנרטיב של גבורה, לא כמותג. לחיות כאחד האדם. וכמו שראינו אותו היום וכמו שהיטבנו כבר להכיר את ההורים שלו, אם רק נאפשר לו את זה - הוא יצליח.

רגע, מה הוא אומר שם?

כל הערוצים הצליחו להרים יום שידורים מרגש, היסטורי, חד-פעמי אבל לפעמים קצת מעיק. התקשורת הישראלית נשבעה שלא תציק למשפחה מעבר למינימום הנדרש, אבל גם היא לא ידעה להרפות. שידרה את אותן תמונות הלוך ושוב במשך שעות עד שמיתרי הרגש בלו מעודף שימוש. מה היה דחוף למשל לנקות את רעשי הרקע מתמונת הפגישה בין ביבי לגלעד מיד עם הנחיתה בתל נוף, כדי שכל אחד יוכל לשמוע מה אמר ראש הממשלה לגלעד ומה גלעד ענה?
אז יש לנו תיעוד מצולם של מבצע השחרור כולו על כל התלבושות (ומה היה קורה אם גלעד היה מגיע הביתה ללא מדים, בחולצה שלבש בבוקר?) וכל הפוטו-אופ שאפשר להעלות על הדעת. תודה לאל, אף פונקציונר לא קופח. אבל זהו, די. עכשיו תיקחו צעד אחד אחורנית.

הכותבת היא רואת חשבון בת 47 ובוגרת לימודי עיתונאות.
תאריך:  19/10/2011   |   עודכן:  19/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ועכשיו תעזבו אותו בשקט
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מספיק להתבכיין!!
אריה פרי  |  19/10/11 10:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
את הברירה שהוחמצה יש לבדוק מיד, מפני שאחרי "תרועת הפסטיבלים" בוא תבוא החטיפה הבאה. והואיל ו-"1:1,000" אינו יחס מספרי סתם, כי אם השקפת עולם, דרך חיים (או מוות), פרופיל פוליטי ומוסרי של חברה, תצטרך ממשלה שתחליט לחולל את המהפך ל-1:1 לתת מענה, באיזו שיטה תאלץ את האויב לשחרר את טרפו, שלא בדרך הקודמת
יצחק מאיר
בבית של דמע, שוכן הכאב בכל אות, בכל הברה, בכל מילה, בכל שורה. רק הוא. אין לו חלון להביט החוצה. אין לו דלת לנוס אל המרחב. הוא הבית ומלואו. הוא לא תוגה. הוא לא עצבת. הוא כאב. ממסד עד טפחות. זה הבית
יוסף דוריאל
אם לא בוכים על חלב שנשפך, אין זה אומר שלא צריך לנקות את הכתם שנוצר מכך. אסור לתת ל"גיבורים" של מבצע החטיפה להפוך לסמל, יש לתבוע תשלום פיצויים ולהעביר חוק עונש מוות על רצח ממניעים נאציים
רועי אורן
ככל שסין הולכת ומתעשרת, המעמד הבינוני העולה מתקשה לשמור על כושר. מגרשי הספורט בכיכר האולימפית ריקים כמעט לגמרי בשעות אחר-הצהריים. לעומת זאת, סניף מקדונלד'ס הסמוך הומה אדם. בניגוד לסידני, לונדון ופריס, ברחובות דליאן שמספר תושביה הוא יותר משישה מיליון בני אדם כמעט שלא רואים רוכבי אופניים
איתי יהל
חובה לנצל עסקת שחרור גלעד שליט למינוף תהליך שלום החשוב לשלום ישראל וליהדות העולם. זאת מעבר לעובדה שהמהלך יכול לחסוך את המיליארדים הדרושים לשינוי הכלכלה והחברה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il