X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לו ג'פרסון, שהיה, בין היתר, פילוסוף, דיפלומט ואדריכל, היה חי במדינת ישראל כיום לא מן הנמנע כי אף הוא היה מותקף בבליסטראות מילוליות, עקב פעילותו לצמצום כוחו של בית המשפט. ואולם, ג'פרסון לא היסס מלהתעמת עם נשיאו העצמתי של בית המשפט העליון ג'ון מרשל, בסוגיות הליבה הנוגעות לסמכויותיהן של הרשויות השונות
▪  ▪  ▪
ח''כ זאב אלקין. אין כל תועלת בחוק מקומי כזה או אחר [צילום: פלאש 90]

"החוקה נדמית בעיני הרשות השופטת כשעווה וזו עלולה לעוות אותה ולעצב אותה כרצונה...".
המילים המצוטטות מעלה אינן לקוחות מתוך נאום של יריב לוין או זאב אלקין, כי אם מתוך מכתביו של לא פחות מאשר נשיאה השלישי של ארה"ב ומחבר הכרזת העצמאות שלה, הלא הוא תומאס ג'פרסון - הדמוקרט הגדול.
ג'פרסון, שכיהן בראשית דרכו כעו"ד וכשופט, היה ממבקריה החריפים של מערכת המשפט והוא הביע לא אחת את החשש מפני הענקת כוח רב מדי לרשות השופטת. במהלך השנים, פעל ג'פרסון לצמצום כוחו של בית המשפט ביישום ופיתוח המשפט, תפקידים אותם סבר שיש להותיר בידי הרשות המחוקקת.
לו ג'פרסון, שהיה, בין היתר, פילוסוף, דיפלומט ואדריכל, היה חי במדינת ישראל כיום לא מן הנמנע כי אף הוא היה מותקף בבליסטראות מילוליות, עקב פעילותו לצמצום כוחו של בית המשפט. ואולם, ג'פרסון לא היסס מלהתעמת עם נשיאו העצמתי של בית המשפט העליון של ארה"ב באותם ימים, ג'ון מרשל, בסוגיות הליבה הנוגעות לסמכויותיהן של הרשויות השונות.
בעת האחרונה, עלתה לכותרות העיתונים ולשיח הציבורי הישראלי שורה של הצעות חוק הנוגעות לממשק שבין הרשות השופטת לבין הרשות המחוקקת ובכלל כך - חוק השימוע, חוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים וחוק הנוגע לבחירת נשיא בית המשפט העליון.
איני בא לטעון כי כל אותן הצעות חוק מדוברות, במיוחד בנוסחן הגולמי שטרם התלבן כיאות במכבש החקיקה, הינן חפות מפגמים וראויות להיכנס ככתבן וכלשונן לספר החוקים הישראלי (כך, למשל, חקיקה פרסונאלית איננה ראויה בעיניי). ואולם, הטון ההיסטרי שליווה את הדיון באותן הצעות חוק והניסיון לבלום כל דיון בשינוי הסטטוס-קוו הקיים הינו מסוכן שבעתיים לדמוקרטיה הישראלית מאשר אותן הצעות.
בשנות ה-90 של המאה הקודמת חוקקו בכנסת מספר חוקי יסוד חשובים ובהם חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד חופש העיסוק. מבלי להיכנס לויכוח האם הצעות החוק האמורות הינן בגדר "חוקה", מהפכה חוקתית, או שמא הפיכה חוקתית, הרי שחוקים אלה נוגעים לזכויותיו של הפרט מול הרשות, אך אינם נוגעים להסדרה וחלוקת סמכויות בין הרשויות עצמן.
זכורה אמרתו הידועה של אריה דרעי ולפיה "גם אם החוקה תכלול את עשרת הדיברות - אנחנו נתנגד לה", אמרה אשר ביטאה חשש דומה לזה של ג'פרסון כי בית המשפט העליון יפרש את החוקה כאוות נפשו באופן שיעוות אותה.
לשרטט קווים ברורים בין סמכות הפרלמנט לבית המשפט
מזה שנים, טרם נחקק חוק יסוד החקיקה שעניינו בממשק בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת הן בנוגע לביטול חוקים, הן בנוגע לסוגיית השפיטות המוסדית, והן בנוגע להיקפה של הפרשנות השיפוטית.
דומה כי דווקא על-רקע המתח הגואה בין הכנסת לבית המשפט העליון, אשר הגיעה בעת האחרונה לשיא חסר תקדים, אין כל תועלת בחוק מקומי כזה או אחר, שאין בו כל תועלת לבד מאזכור שמו של המציע באמצעי התקשורת, ומנגד גובר הצורך הקרדינאלי בחקיקתו של חוק יסוד החקיקה, אשר ישרטט אחת ולתמיד קווי תיחום ברורים בין סמכות הפרלמנט ובין סמכויותיו של בית המשפט.

תאריך:  04/12/2011   |   עודכן:  04/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בין אלקין לג'פרסון
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
להשוות עכבר כבייניש עם מרשל?? ל"ת
התחרפנת !  |  4/12/11 13:52
2
ביבי הוא עבד של ביניש,כנסו
ליכודניקים כנסו   |  4/12/11 14:13
 
- אתה טועה ומטעה -
ליכודניקים יודעים  |  4/12/11 17:04
3
חוקי היסוד הבעייה, לא השופטים!
הכבשה דולי  |  4/12/11 14:16
4
פרשנות מקורית וחשובה ל"ת
יוסל'ה שוחמכר  |  4/12/11 14:31
5
בין אלקין לבולקע
סובול עידן  |  4/12/11 15:42
6
כח מוחלט
אליק א.  |  4/12/11 16:04
7
אלקין נראה כמו "קוני למל"
סופר סת"ם  |  4/12/11 17:22
8
אג'נדות הרות אסון
אמנון מהמרכז  |  4/12/11 20:10
 
- אג'דה הרת אסון באה מ -
המרכז האדום   |  4/12/11 23:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ג'ייקוב מצ'נגמה
על "מושתקים: כיצד כפירה וחילול הקודש מחניקים את החירות ברחבי העולם" מאת פול מרשל ונינה שיי (אוקספורד, 2011)
יהודה דרורי
הגעתי למסקנה כי מי ששולף את השם אלוהים בוויכוח כלכלי, פוליטי או ביטחוני - הוא נבל המחלל את שם אלוהיו והמדביק לאל תכונות אנוש עלובות ובכך רק משפיל את כל המגזר הדתי
חן בן אליהו
לא את משפט הצדק במדינת ישראל באה דורית ביניש לשרת כשופטת וכנשיאה בביהמ"ש העליון, אלא את קידום סדר-היום של השמאל הקיצוני במדיניות, בחברה ובכלכלה    יש לפתוח נגדה בחקירה ולהעמידה לדין בעוון הסתה חמורה נגד חברי-כנסת ובעיקר בעוון השחתתו המוחלטת והסופית של ביהמ"ש העליון
אורי נוי
ישראל אינה מגנה על עצמה באמצעות התקפת האויב והרתעתו. אנחנו רק מתגוננים, אסרנו על עצמנו לתקוף. אבל חבישת קסדה בלבד ומגננה בלבד, בלי התקפה, מעולם לא הפסיקו התקפה כלשהי, וגם לא יפסיקו
יובל ברנדשטטר
הניו-יורק טיימס של משפחת זולצברגר שהתנגד נמרצות להתערבות אמריקנית באירופה בשנות ה-40', על-אף הידיעות הברורות אודות שואת יהודי אירופה    נראה כי אין ממש חדש תחת השמש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il