X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בישראל פועלים תאגידים כמו רש"ת, רשות השידור ומד"א גדול מזה של מרבית החברות הציבוריות, הם עוסקים בתחומים חיוניים אך לא חלים עליהם חוקי החברות ושוק ההון ואין רגולטור שקובע עבורם מה הבקרות הפנימיות והחיצוניות שעליהם לקיים,
▪  ▪  ▪
מד"א. תאגיד ללא פיקוח [צילום: דוברות מד"א]
אין פיקוח של ממש
מדובר בלמעלה מ-50 תאגידים סטטוטוריים שכל אחד מהם הוא אישיות משפטית נפרדת ואין עליו, למרות ההיקפים הגדולים ותחומי הפעילות המרכזיים, אחריות מוגדרת ופיקוח של ממש מצד משרדי הממשלה או רשויות אחרות

תפקידם של הכנסת כמחוקק בענייני תאגידים ושל הרגולטורים השונים, הינו לקבוע מערכות כללים לפיהם על התאגיד לנהוג. במקרים בהם סטו דירקטוריון התאגיד והנהלתו ממסגרת הכללים על הרגולטור להתערב, להפעיל את סמכותו ואת אמצעי האכיפה שהעמיד החוק לרשותו, ולעיתים אף להגיש תביעה משפטית.
והנה, יש תאגידים במדינת ישראל שהיקף פעילותם גדול מזה של מרבית החברות הציבוריות, הם עוסקים בתחומים חיוניים, לעיתים הם יחידים בתחומם ולחלקם אף הוענקו סמכויות שלטוניות, אך לא חלים עליהם חוקי החברות ושוק ההון. בנוסף, אין רגולטור שקובע עבורם מה הבקרות הפנימיות והחיצוניות שעליהם לקיים, המדיניות החשבונאית הנכונה עבורם, אילו דיווחים עליהם לתת לציבור וכיצד על האורגנים שלהם לנהוג. אפילו חובות נאמנות וזהירות, כאלה המוגדרות בחוק החברות, לא הוגדרו עבור הדירקטורים והמנהלים. לא פלא שכל גוף כזה מתנהל באופן שונה, עצמאית וללא פיקוח, ובמקום בו אין כללים אין גם אכיפה.
מדובר בלמעלה מ-50 תאגידים סטטוטוריים שכל אחד מהם הוא אישיות משפטית נפרדת ואין עליו, למרות ההיקפים הגדולים ותחומי הפעילות המרכזיים, אחריות מוגדרת ופיקוח של ממש מצד משרדי הממשלה או רשויות אחרות.
המידע שהם מעבירים לציבור נתון לשרירות ליבם כך שגם הפיקוח הציבורי עליהם לוקה בחסר. בין התאגידים הללו נמצא את רשות שדות התעופה עם למעלה מ-3000 עובדים ולמעלה משני מיליארד ש"ח הכנסה שנתית, רשות השידור עם הכנסה שנתית של 800 מיליון ש"ח ו-2000 עובדים, מגן דוד אדום עם 1,400 עובדים ו-500 מיליון ש"ח הכנסה, המועצה להסדר הימורים עם 800 מיליון ש"ח מאזן ו-1.5 מיליארד הכנסה, קרנית עם מאזן של 4.5 מיליארד ו-800 מיליון ש"ח הכנסה ועוד תאגידים הכוללים מאות עובדים והכנסות של מאות מיליונים כמכון התקנים, רשות הטבע והגנים, שירות התעסוקה, רשויות ניקוז, מועצות חקלאיות ועוד.
כר פורה למינויים, העסקת קרובים ועסקות חריגות
כל תאגיד ציבורי הוקם מכוח חוק נפרד לפני שנים רבות, והחוקים השונים לא הותאמו למציאות הכלכלית והמשפטית של ימינו. במקרים רבים משמשים גופים אלה כר פורה למינויים או השגת מטרות זרות אחרות. תיקון 16 לחוק החברות, ממרס 2011, לא חל על גופים אלה וממילא לא הוחלו עליהם הכללים הנוגעים להגדרת עניין אישי, העסקת קרובים, סיווג עסקות חריגות, התקשרות עם נושאי משרה, נוכחות בישיבות, יחסי יו"ר מנכ"ל, נוהלי הדירקטוריון וועדותיו, הרכב וועדת ביקורת והבטחת אי תלותה, הטיפול בליקויים מהותיים, הפעלת שיקול דעת עצמאי על-ידי דירקטורים וכללי "אמץ או גלה".
גם הכללים החדשים לממשל תאגידי, שקבעה רשות ניירות ערך לחברות ציבוריות החל בשנה הנוכחית, אינם מחייבים אותם. משמעות הדבר שהם ממשיכים להתנהל כבעבר. על דרך התנהלותם התריע מבקר המדינה כבר לפני 15 שנה, ובדוחות רבים נוספים מאז נמצא שלמרות היקפי פעילותם התנהלותם התאגידית והכספית אינה מוסדרת ואינה מפוקחת, ולפיכך הם מתנהלים באופן לקוי ביותר.
הצעת חוק להחלת כללי משילות ראויים על התאגידים
ועדת מומחים הגישה המלצות בנושא עוד בשנת 2003, ועתה מנסה רשות החברות הממשלתיות לקדם הצעת חוק שיחיל על התאגידים כללי משילות ראויים כבחברות ציבוריות, אך ללא פגיעה בעצמאותם התפקודית. על-פי ההצעה תקיים עליהם רשות החברות הממשלתיות פיקוח כשם שהיא מפקחת על חברות ממשלתיות.
ההצעה טובה בבסיסה, גם אם היא מחייבת מספר תיקונים, אך סביר כי הנהלות גופים אלה, עתירי הממון הציבורי, תעשינה שימוש באמצעים שהציבור העמיד לרשותם לשכירת לוביסטים ולמאבק בשר האוצר, בממשלה ובכנסת כנגד ההצעה. קרוב לוודאי כי השרים האחראים לתאגידים יראו במהלך פגיעה בסמכותם, באפשרותם לבצע מינויים, לחלק הטבות למקורבים ולהכתיב להנהלות את החלטותיהם ללא שיקול דעת, ויתנגדו למהלך. ניסיונו של שר התשתיות בימים אלה לסרס את רשות החשמל הוא דוגמה טובה לכך. זו הזדמנות לראש הממשלה, בתוך מבול החקיקה הפוליטית והאולטרא ימנית של היום, לקדם חקיקה כלכלית נחוצה ולקיים פיקוח על כספי ציבור.

תאריך:  07/12/2011   |   עודכן:  07/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תאגידים ציבוריים ללא פיקוח
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ועוד,גם חברות בעלות חובת דיווח
אינן מדווחות  |  7/12/11 12:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד נבון קצב
הפתרון האמיתי לבעית המסתננים הוא לדעתי רק אחד - לצד בניית הגדר בגבול ישראל - מצרים יש להוציא אל הפועל בדחיפות מבצע משטרתי רחב היקף להחזרת המסתננים אל מדינתם. במבצע זה ייסגרו המתחמים בהם מרוכזים אותם עשרות אלפי המסתננים שעברו על החוק, הם ייעצרו וירוכזו במחנה מעצר זמני ומשם הם יוסעו אחר כבוד אל שדה התעופה ויוטסו ברכבת אווירית חזרה אל מדינתם
איתי יהל
חשוב לומר ולצעוק ולא חשוב הקיטלוג הנעשה בישראל של ימניים או שמאלניים, פטריוטיים או בוגדניים - אסור לתקוף את אירן אפילו אם הם יובסו תוך דקה. האם הטילים מצפון קוריאה או מרוסיה, או מסין, ניתנים לעצירה?
איתי יהל
ביום הליכת הנשיא לשעבר מר קצב לרצות עונשו בבית הסוהר אפשר רק להביע פליאה ותהייה כאחד העם שישכיל ויבין כי חובה עליו לבחור בחיים ולפתוח דף חדש חיובי תוך רצוי העונש שנכפה כמו על כל אסיר
רועי אורן
המלחמה בנגע הסמים גובה קרבנות רבים. בין השאר היא מפילה נערים צעירים אשר מגלים הזדמנויות שונות לרכישת הסמים והופכים לסוחרים
אהוד פרלסמן
משה קצב נכנס לכלא לשבע שנים עקב עלילת כזב. למי שחושב שמגיע לו, לא אכפת מהפרטים הקטנים, אך למי שהאמין שיש שופטים בירושלים, קשה לעכל את העוול הזועק לשמים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il