X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחר התלהמות רבה על לא מאומה, ומעט ויכוחים ענייניים - הנה פתרון שייתן מזור לפחות לוויכוחים הענייניים, ושיפורים לחוקים נוספים
▪  ▪  ▪
תביעה זמינה
כבר כיום יכול כל מי שבידו אמצעים כספיים להגיש תביעות דיבה נגד כל עיתון, עיתונאי או בלוגר, על כל סכום שיעלה על דעתו שהוא רואה כנזק שנגרם לו, ולגרור את מפרסם הידיעה להוצאות משפטיות כבדות לאורך שנים, ולו רק בגלל הצורך לשכור עורך דין כדי שיגן עליו

   איציק וולף
התיקון לחוק לשון הרע אושר בכנסת

לאחר שוך הדי השיח המתלהם סביב ההצעה לתיקון חוק לשון הרע, אפשר אולי לגשת בנחת לנתח את מצב הדברים, ולהציע פתרון אמיתי. איני מתכוון כמובן להתייחס לכל צווחות הקוזקים הנגזלים, ולהאשמות חסרות הבסיס בעניין סתימת הפיות. במיוחד משום שאין להן שום קשר לתיקון המוצע. למעשה, התיקון המוצע לא משנה שום דבר במציאות. אבל בשולי הדיון, צצו ועלו כמה סוגיות הנוגעות לאמת בפרסום, לזכות האדם לכבוד, וכמובן גם לחופש העיתונות ולזכות הציבור לדעת.
מן הצד האחד הועלתה טענתם של קורבנות העיתונות, אשר מתלוננים על-כך שעיתונאים יכולים לפרסם עליהם עלילות בדים מבלי שתהיה להם יכולת התגוננות ראויה מפניהם. הרי לא חסרות דוגמאות למקרים של פרסומים חסרי-שחר בעיתונות הנפוצה. לכאורה, חוק לשון הרע כבר קיים היום, וניתן לתבוע באמצעותו פיצויים רבים גם ללא הסעיף המעלה את גודל הפיצוי המכסימלי האפשרי למקרים המסוימים מאוד בהם לא מוכיחים נזק, אפילו נזק שאינו ממוני.
אלא שכל אחד יודע שהליך משפטי כזה לוקח זמן רב. במיוחד בבתי המשפט הישראלים העמוסים לעייפה, וכל אותה עת שמתנהל המשפט, התובע ממשיך לשלם את שכר הטרחה של עורך דינו, וספק אם הפיצוי יכסה אפילו את ההוצאות הללו.
בנוסף, קיימת בחוק לקונה, אשר מונעת לחלוטין אפשרות הגשת תביעת דיבה, כאשר מדובר בקבוצה של אנשים. כפי שנוכחנו במקרה של עלילת-הדם של הסרט "ג'נין ג'נין", מקרה בו למרות שבית המשפט קבע כי נעשתה עבירה חמורה ביותר של הוצאת לשון הרע, לא ניתנה לנפגעים כל הגנה משפטית.
מן הצד השני היו גם כמה עיתונאים שהתייחסו עניינית לנושא והעלו את החשש כי החוק החדש ינוצל על-ידי גורמים המעוניינים לפגוע בבלוגרים ובעיתונים שאין להם גב כלכלי רחב, וזאת על-ידי עצם האיום בתביעה בגין הוצאת דיבה. האמת היא כי גם האפשרות הזו לא תגדל ולא תפחת אם יתקבל הנוסח המוצע של התיקון לחוק.
כבר כיום יכול כל מי שבידו אמצעים כספיים להגיש תביעות דיבה נגד כל עיתון, עיתונאי או בלוגר, על כל סכום שיעלה על דעתו שהוא רואה כנזק שנגרם לו, ולגרור את מפרסם הידיעה להוצאות משפטיות כבדות לאורך שנים, ולו רק בגלל הצורך לשכור עורך דין כדי שיגן עליו. במקרה זה, גם אם הוא יצליח להוכיח כי פרסומיו היו אמת לאמיתה, הוא לא יהיה זכאי לפיצוי, והוצאות המשפט שייפסקו לו לא יכסו את ההוצאות בפועל.
יש כאן אפילו איזו חוסר סימטריה. אם התובע - האיש שהוצאה דיבתו זוכה במשפט, הוא זכאי לפיצויים. הנתבע, גם אם יוכיח כי התביעה הייתה חסרת בסיס, לא יזכה לפיצויים וכמעט תמיד יינזק. באופן תיאורטי ואולי אף מעשי יכולה חוסר סימטריה זו להיות מנוצלת על-ידי תובעים קנטרנים שישכרו עורכי דין רק על בסיס דמי הצלחה (Success fee), כלומר אחוזים מסכום הפיצויים שיפסקו, דבר שהנתבעים לא יוכלו לעשות.
אנו רואים אפוא כי המצב הקיים מאפשר רק למי שיש לו אמצעים כספיים מרובים לזכות בצדק. במקרים מסוימים אפילו רק בעצם האיום בתביעת דיבה, בלי להגיע כלל לבית המשפט, כפי שנוכחנו בפרשת ערוץ 10 ושלדון אדלסון.
כיצד אם כן אפשר לוודא שהתקשורת תפרסם רק ידיעות בדוקות, ולא תנצל את כוחה לפגוע באנשים על לא עוול בכפם מחד-גיסא, ומאידך-גיסא כיצד שומרים על העיתונאים מפני התעמרות של בעלי-הון שביכולתם לתבוע דיבה ולטרטר גם עיתונאים הגונים שחשפו אותם?
אין ספק שתיקון החוק המדובר אינו עונה על-אף אחת מהסוגיות הללו.

תיקון לתיקון

במקומו הנה הצעה לתיקון יעיל יותר, שיענה על שתי הסוגיות הללו גם יחד. ההצעה היא כי בכל מקרה של תביעת דיבה, יחויב הצד המפסיד לשלם את מלוא ההוצאות המשפטיות בפועל של הצד הזוכה. יוצאים מן הכלל יוכלו להיות רק מקרים חריגים באופן מיוחד, בהם יוכח כי חלק מההוצאות בפועל היו בלתי נחוצות ומוגזמות בסדרי גודל. זאת כמובן בנוסף לפיצויים שבהם יחויב לפי דין כל מי שיימצא אשם בהוצאת דיבה.
בנוסף, במקרה בו הנתבע ישתמש בקו ההגנה "אמת דיברתי", ויוכיח את טענתו, ייחשב דווקא התובע כזה שהוציא את דיבתו של מפרסם הידיעה, שהרי הוא העליל עליו שהוא שקרן, והוא יהיה זה שיחויב לשלם פיצויים כמי שנמצא אשם בהוצאת לשון הרע. על כל אלה, יש להוסיף את התיקון שיבטל את הלקונה הקיימת, ויאפשר גם לקבוצת אנשים לתבוע את דיבתם, ואפילו לאדם אחד או כמה מתוך אותה קבוצה לתבוע בתביעה ייצוגית.
התיקון שאני מציע, נותן כלים להתגוננות הן למי שנכתבו נגדו או נגדם דברי שקר, והן למי שפרסם דבר אמת ומאיימים עליו. הוא מבטיח שהצד הנפגע אכן יקבל פיצוי אמיתי. לראשונה הוא יוצר מאזן בין התובע לנתבע, ושניהם יכולים באופן עקרוני להיעזר בעורך דין על בסיס דמי הצלחה, אם זו אכן צפויה. ההצעה מעלה את הכדאיות להגיש תביעה כנגד מוציא דיבה אם זו אכן הוצאה, ובה בעת היא מורידה מאוד את הכדאיות של תביעות סרק שרק נועדות להלך אימים.

שיפורים לחוקים נוספים

ואם אני כבר בעניין שיפור חוקים. הנה הצעות כיצד להסדיר חוקים נוספים שעל סדר היום בימים אלה:
  • במקום לחוקק חוק מיוחד למניעת מימון מעמותות השמאל, יש להרחיב את חוק מימון מפלגות, כך שהכללים והמגבלות החלים על גיוס תרומות של מפלגות יחולו על כל הגופים הפעילים בנושאים פוליטיים בישראל. במקביל יש להוסיף לחוק זה איסור קבלת כספים ממדינות או מגופים שממומנים על-ידי מדינות זרות. איש לא יוכל לבוא בטענות לחברי הכנסת שהם מגבילים את מפלגותיהם, ודורשים דין אחד להם ולכל הגופים הפוליטיים האחרים.
  • במקום כל החוקים המיועדים להשפיע על בג"ץ במישרין, יש לוודא שהליך המינוי נעשה באופן ענייני, ואין בו הטיה קבועה לצד שופטי בית המשפט העליון המכהנים, שבלי הסכמתם אין מינוי לשופט חדש בבית המשפט העליון. לשם כך יש ראשית להכניס בחוק הוועדה למינוי שופטים חובה לקיים את כל הדיונים באופן פומבי, גם אם ללא מצלמות טלוויזיה ומכשירי הקלטה. בנוסף, יש לצרף לוועדה עוד שני חברים. אני ממליץ שיהיו אלה שני פרופסורים למשפטים חברי הסגל האקדמי הבכיר של הפקולטות למשפטים בארץ, שימונו על-ידי ראש הממשלה בהתייעצות עם ראשי הפקולטות למשפטים.

תאריך:  08/12/2011   |   עודכן:  08/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חריצת דין לחריצת לשון הרע
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
חוק נגד נשים
שפטליון  |  8/12/11 18:15
2
ראש בריא, יופי של הצעות
מזכיר המדינה  |  9/12/11 22:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהרון שחר
בשלב זה נראה שמצבו של נתניהו איתן מאי פעם, והוא עומד לשלוט כאן פחות או יותר לנצח. הוא מתנהג כנתניהו סופר-סטאר, אין לו כמעט גבולות והוא עושה במדינה כבשלו
אריה אבישור
הפמיניסטיות עברו את הגבול והרמטכ"ל שגה שהתנצל, ובכלל, שביקש מהכתבים לא לשדר את הסיפור. חברה בלי חוש הומור היא חברה חולה. אני בעד חברה בריאה שמכבדת את הנשים שבה ושומרת על זכויותיהן, אך לא מעבר לכך
נרי אבנרי
אם מחברים את הרקורד הבעייתי של דורית ביניש לרקורד הבעייתי של עדנה ארבל - מקבלים בית משפט עליון שהוא מפגע אקולוגי משפטי    טוב יעשו כלבי השמירה אם יביטו על שופטי העליון מהטריבונה של האזרחים. משם רואים את הכתמים    הלכתי לארכיון...
ראובן לייב
מלבד שהם כואבים בגופם הם נאלצים גם להתענות בנפשם בדין מייגע כשהם נתונים הן לחסדיהן של חברות הביטוח האמורות להעניק להם פיצויים, והן לחסדיו של מומחה רפואי מטעם בית המשפט, האמור לפסוק להם את אחוזי נכותם
חננאל ובר
מול אויבינו-שכנינו הצמאים לשתות את דמינו, הדרכים הראויות להתמודד עמם הינן בתפילה, במלחמה, בתחבולות ובעוז. ובעזרת ה' תמיד תהיו ידינו על העליונה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il