X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חזון ארוך-טווח עלול לפספס את ליבם של מי שנתונים בצרות ההווה. לעומת זאת, היעדר חזון מוביל למתן פתרונות מיידיים שאין אחריהם דבר. השילוב הנכון - גם בפרשת השבוע וגם בימינו - הוא של "חזון ומעש"
▪  ▪  ▪
השילוב הנכון: חזון + מעש [צילום: AP]
סכנת נעדרי החזון
"אנשי הווה" הנעדרים כל חזון לעתיד - הסכנה במצב שכזה נובעת קודם כל מכך שאין כיוון למאמצים. מנהיגי הווה נעדרי חזון עלולים להוביל למבוי סתום, לפתרון מיידי שאחריו אין כלום. מעבר לכך, הם עשויים לרדד את הרוח ולהחליש את המוטיבציה. "באין חזון ייפרע עם", אומר הנביא

החברה היהודית וגם זו הישראלית, היו מאז ומעולם חברות מתמודדות. האתגרים שעמדו ושעומדים בפנינו מעולם לא היו פשוטים כלל ועיקר. אך בסך-הכל, כך או אחרת, רובנו מסכימים שהמצב הכלכלי סביר, וכך גם המצב הביטחוני. כי למדנו לחיות איתו. מצבנו גם השתפר לאין ערוך בהשוואה לעשורים הקודמים.
לפעמים נדמה שכל-כך הסתגלנו, עד שהמילה "חזון" הפכה למילה גסה בציבוריות הישראלית, או לפחות בתקשורת. את "חזון" ארץ ישראל השלמה מכנים כיום "משיחיות", לרוב בתוספת של כמה מונחי גנאי. גם הימין מצידו אינו טומן ידו בצלחת, ומצמיד כינויים עסיסיים משלו ל"חזון השלום". פעם חשבתי, שהבעיה איננה נעוצה בעצם העמדת החזון, כי אם בתוכן הספציפי שלו. היום אני חושב, שהבעיה נעוצה (גם) בעצם העמדה של "חזון". ומדוע בעצם?
פרשת השבוע שלנו, פרשת שמות, הפותחת את הספר השני בחמשת חומשי תורה, נפתחת בשעבוד של עם ישראל בידי פרעה. משה, שגדל בבית פרעה, ולימים מקבל מאלוקים את השליחות להוציא את העם ממצרים, מגיע אל העם המעונה והסובל. בניו של העם הזה מושלכים ליאור, נשותיו יולדות בסתר והוא מועסק מבוקר ועד ליל בעבודת פרך המשברת את גופו ורוחו. שגרת יומו מורכבת מתאונות עבודה קטלניות והצלפות שוט, והכל כעניין שבשגרה.
מדוע לא שמעו אל משה?
משה בא אל העם ומציב בפניהם חזון אלוקי שתכליתו יציאה מעבדות לחירות. זה נשמע טוב, זה מתאים בוודאי לנקודת הסבל שבה שרוי העם. אך סופו של הנאום המושמע באוזני העם כולל גם הבטחה לחזרה אל ארץ נושבת, והבטחה זו כבר מעל לכוחותיהם. בפרשה הבאה הכתוב מספר על תגובתם האטומה של בני ישראל: "ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה". מדוע, שואלים הפרשנים, לא קפצו השומעים וחיבקו את משה? הרי לא רק שהוא מציע להם מפלט מצרותיהם העכשוויות, הוא אף מציע להם חזון ארוך טווח!
ר' מאיר שמחה הכהן מדווינסק מציע את הפירוש הפסיכולוגי הבא: "כי דרך קשי יום אשר ירצו לשמוע רק כדי לצאת מצרתם, ולא לשמוע בהבטחות עתידות ובהצלחות נפלאות". נדמה לי, כי הדבר מובן מאליו. כשאדם נתון בבעיה מעיקה בהווה, הוא קודם כל זקוק למענה מיידי. הוא לא פנוי להקשיב בכלל לעתיד הוורוד הממתין לו.
ר' חיים בן עטר, "אור החיים" הקדוש, מציע פירוש אחר: "אולי", הוא אומר, "כי לצד שלא היו בני תורה לא שמעו". בעברית פשוטה: הם לא היו אנשים רוחניים בשל מצבם הקשה. והוא ממשיך: "ולזה יקרא 'קוצר רוח' כי התורה מרחבת ליבו של אדם". פירוש דבריו של ה"אור החיים" הוא שהעבודה הקשה לכשעצמה איננה הגורם המפריע לחזון. ישנו "משתנה מתווך" שהוא רוחב הדעת.
האדם הקונקרטי איננו פנוי לעסוק בכל מה שנמצא במרחבי הזמן. הוא אינו רואה בכך חשיבות, הוא גם איננו רואה את השפעת השאיפה לעתיד כגורם המניע את ההווה. השאיפה לעתיד הרחוק נראית בעיניו אפילו מסוכנת, כיוון שהיא עלולה לשבש את שיקול הדעת ביחס להווה. אלו "פנטזיות מסוכנות". ואכן יש סיכון בהעמדת חזון, אם "אנשי החזון" לא מבינים שיש לכבד את ההווה ואילוציו. אנשי חזון שכאלה הם אכן אנשים מסוכנים.
חזון השיבה לארץ בכל הדורות
אולם ישנה סכנה גדולה לא פחות, והיא מצד "אנשי הווה" הנעדרים כל חזון לעתיד. הסכנה במצב שכזה נובעת קודם כל מכך שאין כיוון למאמצים. מנהיגי הווה נעדרי חזון עלולים להוביל למבוי סתום, לפתרון מיידי שאחריו אין כלום. מעבר לכך, הם עשויים לרדד את הרוח ולהחליש את המוטיבציה. "באין חזון ייפרע עם", אומר הנביא.
גם משה ידע, כי יש זמן שבו כדאי להצניע את החזון לזמן מה, ולהתמקד בדברים ובמעשים בהוצאת העם ממצרים. אבל בנאום הפתיחה שלו אל העם, הוא בכל זאת מסמן את המטרה ארוכת-הטווח, והמטרה כל-כך ארוכה - שאפילו הוא לא יזכה לה. ואמנם, אילולא שמרו אבות אבותינו בקנאות את חזון השיבה לארץ ישראל בכל הדורות, האם עוד היינו עם אחד היום? האם היינו שבים לכאן לבנות את "ארצנו ארץ מולדת"? התשובה היא ללא ספק שלילית.
"חזון ומעש", כמו שהיו אומרים הזקנים פעם, זהו השילוב הנכון והבריא, ורק כך נתקדם במעלה האתגרים שעוד נכונו לנו.

תאריך:  11/01/2012   |   עודכן:  12/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
הכשלים הארכיוניים של מועצת העיתונות החלו כאשר זה לקה באמנזיה מתקדמת, ומסתבר ששנתיים אחרי הפרסום, התיישן הארכיון ופסק דינו של משה נגבי נעלם כלא היה
פרד כהן-קידר
במה עדיפים הורים שכולים או הורי חטוף על מועמדים לכנסת ישראל?    אותה שאלה לגבי העיתונאים והשדרנים    מה יועיל למדינה נועם שליט יותר מכל איש אחר?
ציפי לידר
בשולי הכותרות: מהתפוח המורעל של אבו מאזן ועד לפרסים הירוקים על איכות הסביבה ועל הבטיחות בדרכים ומה שביניהם - ריח הבחירות באוויר, גזענות, הדרה, אלכוהוליזם ועישון רְאו הוזהרתם, הסופגנייה המחשמלת ועוד
ראובן לייב
הגולם שוב קם על יוצרו. מלבד מכת הפציחה של כרטיסי האשראי, יש מכה של אתרים פורנוגרפיים ברשת, הפרוצים חופשי חופשי לכל דיכפין, ואפילו חינם אין כסף
אמילי לנדאו
הסימן לשינוי המובהק ביותר בטון ובגישה של ארצות הברית הוא, ככל הנראה, סדרת ההתבטאויות מפיהם של גורמי ממשל בכירים אמריקניים במהלך השבועות האחרונים, המציבות את האופציה הצבאית "על השולחן" באופן מופגן ואמין יותר מאשר בעבר
רשימות נוספות
תסמונת הלחי השנייה?  /  הרב יובל שרלו
תיפח רוחם של מחשבי קיצין  /  הרב יעקב אריאל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il