X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הבטחות כמו "הגיוס יאפשר לכם להשתלב בעבודה", לא ישפיעו על רבנים ועסקנים. ליתר דיוק: הן ישפיעו – בדיוק בכיוון ההפוך. מי שבאמת רוצה לפתור את הבעיה, חייב להחליף דיסקט. הדרך הנכונה היא קודם כל להוריד את הנושא מסדר היום הציבורי-פוליטי-תקשורתי
▪  ▪  ▪
ברי-גיוס. כהלכה [צילום: AP]
מהפך חילוני
מדוע אוסרים הרבנים גיוס לצה"ל? משום שהם חוששים מהיפתחות לעולם. מכך שאברכים שגדלו כל ימיהם בחברה מסוגרת ומגוננת, לא יוכלו להתמודד. מהפחד שישלחו אברכים ויקבלו חילוניים

כמקובל במחוזותינו, גם הוויכוח המתחדש על חוק טל פונה לעימות ולהתלהמות, במקום לחשיבה ולהידברות. מי שבאמת רוצה לראות את החרדים – לפחות את חלקם – משתלבים בשירות הצבאי או הלאומי, צריך תחילה ללמוד את דרך החשיבה ואת מערך הכוחות במגזר זה. מתוך הבנה זו, מתחייבות דרכי פעולה שונות מאלו שננקטו עד כה.
ככל שאפשר לדבר על המגזר החרדי בהכללה, הוא אינו מתגייס משום שזה מה שהורו הרבנים. אם תהיה הוראה הפוכה – ההתנהגות תהיה הפוכה. ומדוע הרבנים אוסרים? משום שהם חוששים מהיפתחות לעולם. מכך שאברכים שגדלו כל ימיהם בחברה מסוגרת ומגוננת, לא יוכלו להתמודד. מהפחד שישלחו אברכים ויקבלו חילוניים.
לכך נוסף רצונם של עסקנים לשלוט באמצעות הכסף. כאשר אברכים אינם עובדים אלא מתפרנסים מכספי הכולל או הישיבה, הם נתונים בידי מי שמחליט האם וכמה כסף יקבלו. כאשר נשותיהם עובדות כמורות או כגננות במוסדות חינוך חרדיים, גם הן במעגל. המבנה מבטיח ציבור צייתן, קריאה בעיתון הנכון, קנייה בהתאם להכשר הנכון ובעיקר – הצבעה למפלגה הנכונה.
שילוב שני גורמים אלו הוא מוקד הבעייתיות הקשה בסוגיית גיוס בני הישיבות. רבנים מתנגדים מסיבות דתיות ועסקנים מתנגדים מסיבות שלטוניות. רבנים חוששים מפני החילוניות, עסקנים חוששים מפני עצמאות. לכן, הבטחות כמו "הגיוס יאפשר לכם להשתלב בעבודה", לא ישפיעו על רבנים ועסקנים אלו. ליתר דיוק: הן ישפיעו – בדיוק בכיוון ההפוך.
ערוצים חדשים להידברות כנה
ודאי שכך הם פני הדברים, כאשר נושא הגיוס הופך למאבק פומבי ועקרוני. כדרכם של מאבקים כאלו, הצדדים מקצינים עמדות ומתבצרים. היכולת להגיע להבנה קטנה, והיכולת להגיע לפשרה נעלמת.
מי שבאמת רוצה לפתור את הבעיה, חייב להחליף דיסקט. הדרך הנכונה היא קודם כל להוריד את הנושא מסדר היום הציבורי-פוליטי-תקשורתי. במקום מאבקים פוליטיים, על הממשלה לפנות להידברות שקטה ואפילו חשאית. על הממשלה למצוא בני שיח דיסקרטיים, הן בקרב הרבנים והן בקרב העסקנים. במקום להתעמת עם הקיצוניים, יש לחפש את מי שלכל הפחות מוכנים לדבר – ועוד יותר מזה: להקשיב.
כאשר ייפתח ערוץ כזה, גם נציגי הממשלה צריכים קודם כל להקשיב. להבין מה פשר ההתנגדות. להבחין בין טעמים אידיאולוגיים לטעמים מעשיים. להבדיל בין נימוקים שורשיים לבין אלו הנאמרים מן השפה ולחוץ. ואז – לבוא ולהציע דרכים לצמצום הפער. טועה מי שחושב שניתן לפתור את הבעיה ב'זבנג וגמרנו', בחוק שיחייב את החרדים לצעוד בסך ללשכות הגיוס. זה פשוט לא יקרה.
בעיות גדולות מצריכות פתרונות קטנים הבאים בזה אחר זה. אם תרצו – הסכמי ביניים. למשל: לנסות ולגייס תחילה את הנפלטים מהישיבות. לנסות לגייס לשירות מקוצר את מי שמסיימים לימוד ישיבה. להציע מסגרות של שירות לאומי בתוך המגזר החרדי. את כל זה צריך לעשות בשילוב נבון של שכנוע ואזהרה. הבנה למניעים החרדיים לצד עמידה על עיקרון השוויון בנשיאה בנטל, הבטחה לתמיכה בישיבות לצד שלילתה ממי שלא ישתפו פעולה, מתן תמריצים למי שיתגייסו לצד מניעתם ממי שיסרבו.
המרווח לדיון וגם להסכמות גדול בהרבה מכפי שנראה במבט ראשון – אבל יש לזה תנאי יסודי: העברת הנושא מפסים של עימות פוליטי לפסים של הידברות אישית. העברת הסוגייה מפסים של "הכל או לא כלום" לפסים של פשרות. בכל דרך אחרת, לא רק שסוגיית הגיוס לא תיפתר לעולם – היא גם תגרור הקצנה הדדית, העלולה לפורר את החברה הישראלית מבפנים.

הכותבת היא מרצה בבית הספר לתקשורת, אוניברסיטת בר-אילן, ופעילה חברתית.
תאריך:  25/01/2012   |   עודכן:  25/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גיוס כהלכה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
שאלתי רב....
אשי  |  25/01/12 15:51
2
רק דרך הכיס ישולבו החרדים.
הגברת טועה בגדול  |  26/01/12 10:46
3
דחיית הפיתרון תחריף את הבעיה
אלון פלג  |  27/01/12 01:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעז מלט
שייח' מוחמד חוסיין המופתי של ירושלים לא התכוון למה שאנו חושבים, הוא לא קרא להרוג את היהודים, הוא רק ציטט את מוחמד הראשון שקרא להרוג את היהודים
אפרים הלפרין
כאשר אנשים מפורסמים מקבלים הנחות כל-כך משמעותיות בדרישות-קדם ללימודים אקדמיים מתקדמים, אנו שומטים לחלוטין את הבסיס מתחת טוהר החיים האקדמיים, אנו מבינים שהחופש האקדמי הלך צעד אחד ענק רחוק מדי
אלכס טנצר
הדברים של אלי ישי בנוגע לצה"ל מתחברים יפה להחלטת ראש הממשלה בדבר חוק טל. ובסך הכול, השר ישי צודק. ב-1967 כמעט כולם שירתו בצה"ל, כולל הרבה חיילים חרדים. במלחמת לבנון השנייה כמעט לא היו חרדים. ואם המגמה תימשך - מספר המתפללים בצה"ל ילך ויקטן ולפי אלי ישי זה יגרום לנזק בלתי הפיך ולסכנה קיומית למדינת ישראל
אורנה רב-הון
תופעה מסוכנת: ח"כ אחמד טיבי, המקבל ממדינת ישראל משכורת יפה, נהנה ממעמד-על ונחשב לחביב התקשורת הישראלית, מרשה לעצמו לשבח קבל עם ועדה את המושג "מוות בשם אלוקים"
טל שפירא
מסכת חייהם של יוסף ורבי נחמן מברסלב רצופה ניסיונות ומכשולים, ונדמה שכאילו נשמתו של האחד התגלגלה בזו של השני. סיפור יוסף ואחיו, ודמותו של יוסף בכלל, מזכירים לרבי נחמן וחסידיו את עצמם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il