X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הטקסט של יציאת מצרים הוא צוואת חיים של קידוש החירות ושל עמידותה של התקווה במקום בו אבדה התקווה. אפילו בגטאות ובאושוויץ כתבו נדונים-למות-מחר את ההגדות של אתמול כדי לקדש את הערך העליון של החירות וכדי לחוותה. במקומות בהם שרפו את התקווה וקברו אותה באפר שנתגבה להררי תופת, הם סיפרו את סיפור ניצחונה של התקווה וינייטה לפרשת בא התשע"ב
▪  ▪  ▪
לֵיל שִׁמֻּרִים הוּא לַה'
עתיד ועבר
כשם שהעבר הוא שומר סף הזמן אותו עובר ההווה אל העתיד, או כמו שהבריות נוהגות לומר, "עם שאין לו עבר אין לו עתיד", כן העתיד הוא שומרו הנאמן של העבר, וצריכים על כן לחדש ולומר "כי עם שאין לו עתיד, יאבד גם את עברו"

וּמוֹשַׁב בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָשְׁבוּ בְּמִצְרָיִם שְׁלֹשִׁים שָׁנָה וְאַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה. וַיְהִי מִקֵּץ שְׁלֹשִׁים שָׁנָה וְאַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה וַיְהִי בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה יָצְאוּ כָּל צִבְאוֹת ה' מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. לֵיל שִׁמֻּרִים הוּא לַה' לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם הוּא הַלַּיְלָה הַזֶּה לַה' שִׁמֻּרִים לְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְדֹרֹתָם [שמות י"ב, מ'-מ"ב].
שלושה זמנים יש בפסוקים השלושה שלפנינו. יש עבר. מניין שנות גלות מצרים, מתחיל בברית בין הבתרים, בה הודיע הקדוש ברוך הוא לאברהם: "יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה" [בראשית ט"ו, י"ג]. שלושים שנה אחר חזיון ברית בין הבתרים נולד יצחק, הוא "זַרְעֲךָ" האמור בחיזיון, ומשנולד יצחק עד שיצאו ישראל ממצרים - ארבע מאות שנה, הרי ארבע מאות ושלושים. הזמן של האומה מתחיל מרגע הבשורה על התהוותה. "בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת ה' אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת" [בראשית ט"ו, י"ח].
בַּיּוֹם הַהוּא הוא העבר. ויש הווה. "בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה יָצְאוּ כָּל צִבְאוֹת ה' מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם", הוא ההווה. ויש עתיד. "שִׁמֻּרִים לְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְדֹרֹתָם" הוא העתיד. הקו הישר של הקיום היהודי עובר דרך שלוש נקודות הזמן. "לֵיל שִׁמֻּרִים" האמור בפסוקים פעמיים, מפרש את הדבר. הראשון "לֵיל שִׁמֻּרִים לַה' ", הוא לילה בו שומר האלוהים את הבטחתו לישראל "לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם". בלי ארץ, בלי ריבונות מדינית, תוך מציאות של עבדות ורדיפות, רק מכוח אמנת-אמונה, טיפחו בני אברהם, יצחק ויעקב את תקוות החירות במציאות בה אבדה כל תקווה, והשביעו באמונתם את השמיים לשמור על ההבטחה. ה'שימורים' השני הוא "שִׁמֻּרִים לְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל", לא ליוצאי מצרים בלבד, לא לחווים בגופם את השחרור אלא לבניהם אחריהם, "לְדֹרֹתָם", בכל עתיד, "לְמוֹעֲדָהּ מִיָּמִים יָמִימָה" [שמות י"ג, י'].
כשם שהעבר הוא שומר סף הזמן אותו עובר ההווה אל העתיד, או כמו שהבריות נוהגות לומר, "עם שאין לו עבר אין לו עתיד", כן העתיד הוא שומרו הנאמן של העבר, וצריכים על כן לחדש ולומר "כי עם שאין לו עתיד, יאבד גם את עברו". בלי ברית בין הבתרים אין יציאת מצרים, אבל מי שלא ישמור ל'דורותם' את זכר "עצם היום הזה" של היציאה ממצרים, ישכח שהוא יצא, יהיה כמי שמעולם לא יצא, לא היה עבד ולא נגאל, כמי שמעולם לא הבטיחו האלוהים דבר, לא גלות ולא גאולה. חייו יתחילו איתו ויסתיימו איתו. קו היותו יעבור רק דרך נקודה אחת ולא דרך שלוש, או אם תרצו - הוא עצמו לא יהיה אלא פרודה מופרדת לחלוטין מכל הפרודות שהיו לפניו ומכל אלה שתבואנה אחריו.
אי-אפשר להתחיל לשמור את העתיד בעתיד. "בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה" צריכים להכין את "לְדֹרֹתָם". מי שחי את הרגע ואין לו עניין, איך ייראה בעיני מי שיחיה אחריו, מי שאינו רושם מעשיו, אינו מתעד אירועים בהם היה שותף, אינו משקיע פרוטה שחוקה בכינוס ההווה שלו לתוך ספרים וארכיבים, יימחק. מי שלא מבין כי היהדות היא טקסט, כי היא בשורה מפני שהיא נקראת על-ידי כלל ישראל, לא רק מימים ימימה מקצה העולם ועד קצהו, אלא מפני שהיא נקראת מילה במילה מראשית הזמן ועד סופו, לא יבין לעולם את חידת היהדות. לא הארכיאולוגים, או ההיסטוריונים, או החוקרים למיניהם, שחשיבותם וכבודם ומקומם בטרקליני הדעת מקנה חוכמה לכלל ישראל ולכלל האדם עימהם, הם הארכיטקטים של הזיכרון התוסס והחי. חשיפת העבר אינה שקולה כנגד קיומו הלכה למעשה בכל הווה.
שחר השימורים של ישראל
מה שאנו קוראים, כל עם ישראל באשר הוא שם, בלילה אחד מימים ימימה ומילה במילה מאז ומכבר, יוצר את יציאת מצרים אשר אנו זוכרים. המצה שאנו אוכלים שנה בשנה ובכל דור ודור היא לחם העוני שנמצא לנו כשאולצנו ללבון לבנים ותבן לא ניתן לנו. השימורים המקוימים מקיימים את מה שאנו שומרים. המגילה את פורים. הנרות את חנוכה. נטילת הלולב את המזבח. הצום את החורבן. התכלית אינה אירוע מאירועי העבר. התכלית היא להטמיע לתוך הזהות את תמצית המשמעות של אירוע. הטקסט של יציאת מצרים הוא צוואת חיים של קידוש החירות ושל עמידותה של התקווה במקום בו אבדה התקווה.
אפילו בגטאות ובאושוויץ עצמה, כתבו נדונים-למות-מחר את ההגדות של אתמול במילים של אתמול, על-פי מה שאמרו כל ישראל בכל מקום אתמול, כדי לקדש את הערך העליון של החירות וכדי לחוות אותה. הם סיפרו במקומות בהם שרפו את התקווה וקברו אותה באפר שנתגבה להררי תופת, את סיפור ניצחונה של התקווה.
"מתים שהחיה יחזקאל" אומר רבי אליעזר במסכת סנהדרין [דף צ"ב, עמוד ב'], "עמדו על רגליהם, ואמרו שירה ומתו. מה שירה אמרו?... רבי יהושע אומר: שירה זו אמרו: "ה' מֵמִית וּמְחַיֶּה, מוֹרִיד שְׁאוֹל וַיָּעַל" [שירת חנה, שמואל א', ב', ו']. רבי יהודה אומר: אמת משל היה. אמר לו רבי נחמיה: אם אמת - למה משל, ואם משל - למה אמת? אלא: באמת משל היה". במקום שהמוות בא ומהלך חופשי, אמרו שירה, נשבעו כי התחייה תבוא גם תבוא לאחר הדומייה. מול האלוהים שהדף נגדה נא לכל העולם כולו את עמו לשאול, שרו כי הוא האלוהים שיעלה את עמו מן השאול. המתים שקמו לתחייה היו משל? היו אמת? "באמת משל היה", לא גם אמת וגם משל אלא מציאות סוריאליסטית שהייתה לריאליה, אמת לאמיתה בתוך משל שהיה לצוואה.
ליל השימורים במצרים הוא שחר השימורים של ישראל, עם עולם, לדורותם.

תאריך:  26/01/2012   |   עודכן:  26/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ליל שימורים ושחר של תקווה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא קל, שפיות בשיגעון... ל"ת
הניה  |  28/01/12 11:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
רק יושב-ראש ועדת חינוך, הנוהג בפרחחות כלפי יוזמה של מועצת תלמידים בכפר ערבי לפעולה אזרחית ביום פנוי מלימודים, יכול להישאר אדיש לכך שמורים המלמדים בתוכנית היל"ה לנוער שנשר מלימודים שובתים היום ב-15 מרכזי למידה
אליקים העצני
חזרו "הפורשים", ועכשיו תחת שם חדש - "נוער הגבעות". כמה אירוני המחזה שממשלת הליכוד, יורשת "הפורשים", רודפת כעת את הנוער הזה ומה שהיה "סזון" - היום הוא יס"מ, פגיעות גופניות, הוצאה תינוקות ממיטותיהם בלילות בקור מקפיא, הרס בתים ורכוש וטרור משפטי בצורת "צווי הרחקה"
חננאל ובר
מאז ועד היום עברו בדיוק 3324 שנים. מהו הלקח הנצחי מאותם אירועים במצרים? ראשית, כל העם למד אז שיש מלך אחד לעולם - הקב"ה. המלך חיי וקיים ופועל לפי חוק גדול אחד, החוק הוא שבכל מידותיו ובכל מעשיו ה' מכוון, מדריך ומפעיל את העולם ע"פ כלל הצדק - מידה כנגד מידה
גורי גרוסמן
במקרה של ברגותי ועמיתיו הרוצחים, יש לומר לתקשורת שאבדה כל רסן כי "זכות הציבור לא לדעת" וכמובן לא לראות את פרצופו המחייך והמקומם של ברגותי ודומיו
טל הריס
בעוד יומיים בדיוק יסתיימו שלושת החודשים להצגת עמדת ישראל והפלשתינים לקביעת גבולות וסידורי ביטחון. יתכן מאוד שאחרי אותם יומיים גם ייסגר סופית חלון ההדמנויות להגיע להסכם. האזהרות נשמעות כמו קלישאות אבל ייתכן שהפעם פנינו באמת מועדות להתנגשות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il