X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מספר הסובלים מבעיות נפש בחברתנו אינו מועט, חלק ניכר מתוכם מטופל על-ידי תרופות. אנו מודעים ליעילות השימוש בתרופות במקרים מסוימים, אך לצד השימוש קיימים גם חסרונות לא מועטים
▪  ▪  ▪
לצמצם את השימוש בתרופות [צילום אילוסטרציה: יח"צ]

אין בכוונתי לדבר על יתרונותיו וחסרונותיו של הטיפול הנפשי. ברצוני להסב את תשומת ליבכם לדילמה הרווחת בחברתנו והיא הטיפול התרופתי במוסדות לאנשים בעלי בעיות נפשיות, אשר בחלק מהם השימוש בתרופות הוא השיטה הכמעט בלעדית לטיפול בבעייתם.
אל לנו לשכוח שאנשים בעלי צרכים מיוחדים הם קודם כל בני אדם שיש להם הזכות להגדרה עצמית ולקביעת סגנון חייהם. הטיפול התרופתי, שלא תמיד נעשה מרצונם, פוגע בזכויות עקרוניות אלו. כמובן שישנם מקרים שאין אפשרות אחרת, אבל אני לא מתכוונת אליהם. הדגש הוא על מצבים שבהם קיימת הידרדרות אצל המטופלים והמוסד ומטפליו מעדיפים לגרום ל"נטרול הבעיה" על הטיפול בה.
לדעתי, כדי לעזור לאדם במצוקתו יש צורך לפעמים להתמודד עם הבעיה למרות הקשיים, ולא לגרום לאדם להגיע למצב של אי-שליטה בחייו. פעמים שצריכת התרופות, לא רק שמדכאת את יכולת האדם לפעול, היא גם מסירה ממנו את האחריות לפעול בשביל עצמו ושותלת בו חוסר אמונה ביכולותיו להשתקם.
מנטרלים את יכולת ההתמודדות של החולה
ניקח לדוגמה את ב' החוסה בהוסטל שיקומי. ב' משתדל בכל כוחו להתגבר על בעיית הכפייתיות האוחזת אותו ואכן מצליח. אך בתקופה האחרונה חזרו אליו כמה מתסמיני המחלה. כאשר תיאר לפסיכולוג שלו את מצבו, הנ"ל הציע לו להתחיל בטיפול תרופתי. כחלופה - יכול היה הפסיכולוג להמיר את הטיפול התרופתי בטיפול קליני משותף המבוסס על עבודה עצמית.
מדוע קיימת החשיבה שתרופות הן הפתרון היחיד לבעיה? למה טיפול פסיכולוגי והתנהגותי לא בא בחשבון? האם בגלל שהנ"ל לוקה בבעיות נפשיות אין הוא יכול לעבוד על עצמו? "לכולנו יש יכולת. ההבדל הוא באופן בו אנו משתמשים בה" (סטיבי וונדר).
במקרים רבים מטפלים מעדיפים "להשתיק" את המחלה. אולי מכיוון שהיא מאפשרת שהייה שקטה ובטוחה במוסדות לטיפול בפגועי נפש להם ולחוסים אחרים, אך הם אינם שמים לב שבמקביל הם יוצרים אוכלוסיה פסיבית, שלא התמודדה מעולם ולא הגיעה למפגש עם כוחותיה. חלק ממטופלים אלו, לא יהיה מודע אפילו לאפשרות הטיפול האחרת, וכל זימון לטיפול בעקבות הידרדרות נפשית יוביל לטיפול תרופתי. כאשר המטופל יתנגד - זה ילווה בסנקציות מצד ההנהלה, ולפעמים אפילו בכפייה מצידה.
יש דרך אחרת: תוכנית טיפול מיוחדת למטופל
הצעתי היא שבמוסדות לטיפול באנשים בעלי בעיות נפשיות, תהיינה המודעות והנכונות ליצור יחד עם המטופל תוכנית טיפול המכוונת להתמודדות עם בעייתו, כאשר היא יכולה להוות תחליף לטיפול התרופתי.
עלינו לזכור! אנשים בעלי מגבלות נפשיות הם בעלי כוח רצון גדול וצריכים אנו לתת להם את האפשרות להתמודד, שתגרום להם להתרוממות הרוח, וכך גם החברה שלנו תהיה מורכבת מאנשים בעלי עוצמה המאמינים בשינוי שמגיע מעשייה!

הכותבת היא סטודנטית לתואר ראשון באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  07/02/2012   |   עודכן:  08/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טיפול נפשי: העצמת כוחות או דיכוי חולשות?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כדורים בזול. פסיכולוג יקר.
zoomarch  |  8/02/12 21:51
2
העברית של הכותבת היא מין
אנגלית מעוברתת  |  8/02/12 23:53
3
מזדהה
נועית  |  9/02/12 20:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתי יהל
זה מרגיז לראות שנושא כה אמיתי וכה כואב - עובדי הקבלן - מועלה על-פי צרכים של פוליטיקאים כאלו ואחרים, אבל בסופו של עניין מה שהיה הוא שיהיה - והלוואי שאתבדה
יואב בלום
מה שברור מהקרקס התקשורתי המנוהל בפרשת אשל הוא כי ההנחה התמימה שכל אדם זכאי וצח כל עוד לא הוכחה אשמתו, הנחה המהווה הבסיס לכל מערכת חוקרת ושופטת תקינה, עברה מעולמנו וחבל שכך
איתן קלינסקי
על-רקע עיר, שאלפים מתושביה גורשו מבתיהם, מתאפשר באדיבותו של שר החינוך למתנחל גאה לקרוא בפני תלמידי מערכת החינוך - "לֹא תְּחַיֶּה כָּל נְשָׁמָה", אך בצו משטרת ישראל נמנע השמעת קולה של ישראל שוחרת שלום בפני התלמידים
הרב אליהו קאופמן
כמו שה"שלום" של "בלזא" והסליחה על קבר הצדיק לא היו מסיבות של "שערי תשובה" אלא מתוך צרכים של "שקט פוליטי" וסגירת "חזית שנייה" בלוחמה הפוליטית בתוך היהדות החרדית, כך גם התמיכה של ח"כ אייכלר וחבריו במדינה ובצבא היא רק לעניין של "זכויות לחרדים"
שולמית קיסרי
הרכבת לאילת לא תקום, לא תבנה ולא נראה אותה אלא בחלומותינו. לא סין ולא מדינה אחרת, לא תקציב המדינה ולא תקציב הביטחון, לא יהיה כסף ולא תהיה סיבה. אז בואו נתעלם מהפנטסיה הלא אמינה הזו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il