X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בניית ועשיית המשכן וכליו דרשו מיומניות מקצועיות ולא כל אחד זכה להימנות ביו האומנים הדגולים תחת פיקודם של בצלאל ואהליאב. אחד הדברים המיוחדים שנעשו היו בגדי הקודש לאהרון ולבניו לכבוד ולתפארת. במאמר אתחקה אחר המשמעות של הביטוי "לכבוד ולתפארת" ואטען שלבגדים אלה הייתה לא רק משמעות חיצונית, אלא ואולי בעיקר משמעות פנימית, רוחנית אשר יכולה לשמש לנו גם היום מודל לחיקוי
▪  ▪  ▪
בית המקדש. בגדים מיוחדים לכבודו של האל בהיותם בגדי קודש לעבודתו

טרמינולוגית השורש ב.ג.ד. במקרא בא בעיקר במשמעות לבוש, כלי כיסוי וכסות לגופו של האדם וקרובים למילה בגד/בגדים במקרא הם: אדרת, חליצה, מחלצות, מכנסיים, מעיל, סות, מד(ים), שמלה ותלבושת. וגם אמנה, רוב המקראות, 215 במספר הם במשמעות זו. לעומת זאת, מיעוט המקראות, 49 במספר, השורש ב.ג.ד. בא במשמעות של בגידה, חוסר אמון ו/או הפרת אמונים. ואכמ"ל.
פרשת השבוע, פרשת "תצווה" המונה ק"א פסוקים (וסימנך: "מיכאל) אומנם אין בה איזכור שמו של משה ברם, היא המשך "פרשת תרומה" שקדמה לה. עוסקת בעניינים ובנושאים שונים ומאזכרת שבע מצוות הקשורות לענייני המשכן ואחד מן הדברים המעניינים והחשובים הוא, ציון והדגשת עשית בגדי קודש, בגדי הדר ויקר לאהרון (ולבניו) שנאמר: "ועשית בגדי קודש לאהרון אחיך לכבוד ולתפארת".
וזאת למודעי: הביגוד, באופן גורף יש לו ייעודים, יעדים ומטרות. הביגוד יכול לשמש כאמצעי זיהוי, הגנה, מבדיל ואף מבדל וכו', כמו גם, אינדיקטור של סטטוס ומעמד חברתי. אכן, במהלך ההיסטוריה האנושית, לביגוד הייתה השפעה הולכת וגוברת על תדמית הלובש, מצבו הכלכלי, התרבותי, החברתי והדתי. ואכמ"ל. די לנו באם נזכירה שכיום, בחברה היהודית, למשל, ניתן ואפשר לזהות הבדלים בין המיגזר החרדי, הדתי, הלא דתי ולמותר לציין שאף בתוך המיגזר עצמו.
לאור כל זאת, נשאלת השאלה: האם לבגדים שנעשו לאהרון ובניו הייתה משמעות חיצונית גרידא או שהייתה משמעות מיוחדת ומייחדת, משמעות חיצונית ופנימית, קרי: רוחנית?!
בגדי קודש לעבודת האל
לטענתנו, ניתן לקבוע בוודאות שעצם עובדת ציון והדגשת התורה שבגדי הקודש נעשו "לכבוד ולתפארת" אומרת דרשני. במילים אחרות: בגדים אלה היו מיוחדים ומייחדים את אהרון ובניו כנציגי האל עלי אדמות ו"הם לבשו זאת מתוך רצון כן ואמיתי להרחיב ולפזר את ניצוצות הקדושה, החיצונית והפנימית, באמצעות ועל-ידי יופי והדר ואפילו היה זה חיצוני" (מדרש גם). היו אלה "בגדים, מלבושים נכבדים ומפוארים (ש)הם ממש לבושי מלכות" (רמב"ן). היו אלה "בגדים שיתפארו (הכוהנים) בהם, כי אין אחד מישראל שילבש כאלה" (אבן עזרא).
היו אלה "בגדים לכבודו של האל בהיותם בגדי קודש לעבודתו, (כמו גם) לתפארתו של אהרון שיהיה הכהן מורה על כל סביבו" (ספורנו). חיזוק לרעיון זה הם דברי המלבי"ם (הגאון ר' מאיר ליבוש בן יחיאל וייזר, 1809 - 1879, מגדולי הפוסקים ופרשני המקרא האחרונים. פעל באימפריה הרוסית, בפרוסיה וברומניה) שחברי המלומד, עו"ד יואב מיליס מביא במאמרו "מידות האדם כמלבושי נפשו", כדלקמן: "כמו שילבש הגוף החיצוני מלבושיו החיצוניים כן תתלבש הנפש הפנימית את מלבושיה הפנימיים ותתעטף בהם. וכמו שנקראו הלבושים החיצונים בשם מד(ים), שעשויים למידת האדם כן מלבושי הנפש נקראים בשם מִידוֹת, (שהרי) מידות האדם ותכונותיו ילבישו את הנפש ועל ידם יתראה כוחותיה ועלילותיה".
כל אדם נזקק ל"בגדי נפש"
מדבריו עולה שישנו יחס וקשר ישיר בגדי האדם החיצוניים ובין "בגדי נפשו" הפנימיים. כל אדם נזקק ל"בגדי נפש" משום שהם, למען האמת, רומזים על מידות האדם ודרכי התנהגותו ובכך מעידים הם על מהותו. לדעת המלב"ים: בפסוק הראשון "משה" הוא שמצווה ע"י ה' לעשות לאהרון ולבניו את הבגדים ובפסוק שלאחריו ה' מצווה את משה לצוות את "חכמי הלב" לעשות את בגדי אהרון ובניו. אין זאת, אלא משום ש"חכמי הלב" עושים את "הבגדים החיצוניים" בגלל מקצועיותם ומומחיותם ו"משה" עושה את "הבגדים הפנימיים" שהם למעשה "בגדי ומלבושי הנפש", קרי: דעות, מידות ותכונות טובות. ודו"ק.
לסיכומו של דבר ניתן להסיק ולקבוע ו"בקצירת האומר" שבגדים יכולים להסתיר ולכסות, ומנגד יכולים הם לבטא אופי פנימי, אמיתי, ראוי ורצוי. אדם "המלביש" את פנימיותו במידות ובתכונות טובות, סביר להניח שבגדיו החיצוניים מעידים על "כבוד ותפארת". עניין זה נלמד מאהרון (ובניו) ואין לאדם דבר נאה ויאה אלא לחקות בזאת את אהרון הכוהן ואולי, זהו פשט דברי חז"ל במשנה: "הוי (=היה) מתלמידיו של אהרון: אוהב שלום, רודף שלום, אוהב את הבריות". או אז, יזכה האדם בשל כך להיות בבחינת: "מקרבן לתורה".
תורת ישראל היא תורת חיים ואין בה "סיפורי בדים ומדים" גרידא. היא מכוונת, מדריכה ומנתבת את דרכו של האדם היהודי בכל אשר יעשה ויפעל, בכל זמן ובכל אתר וגם ב"פכים" הנראים "קטנים", כמו למשל: בגדים, דפוסי התנהגות ועוד. מי ייתן, ונזכה כולנו, בעגלא ובזמן לחזות בבניית בית כבודנו ותפארתנו ושעליו נאמר: "גדול יהיה כבוד הבית האחרון מן הראשון" ונראה "כוהנים בעבודתם ולווים במעמדם" כשהם לבושים בגדי קודש לכבוד ולתפארת.

מאמר זה מוקדש לעילוי נשמתו המיוחדת של ר' אברהם מנדל מנחם גולובינסקי זצ"ל שזכה לבנות בישראל בית של כבוד ותפארת ונלקח מעימנו לפני 5 שנים לגנזי מרומים "כי ניצחו אראלים את מצוקים ונשבה ארון הקודש".
כמו-כן, מאמר זה מוקדש ברגשי כבוד ותפארת להצלחת נכדי בכורי מאיר יהודה הי"ו למלאת לו שבעה אביבים. מי ייתן ויגדל לתורה, חופה ומעשים טובים בקרב עמו ומשפחתו.
תאריך:  01/03/2012   |   עודכן:  01/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"בגדי כבוד ויקר במשכן הנכבד והיקר"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעז שפירא
כל מי שעיניו בראשו רואה מיד ובבירור כיצד ההרתעה הישראלית הולכת ונעלמת, כיצד שלטון החוק מאבד מיעילותו וכיצד חיים שלווים של ביטחון הינם במקומות רבים מדי משאת נפש ולא מעבר לכך
חננאל ובר
הנביא, מתפקד כקטיגור לעם, כאשר הכהן מתפקד כסניגורו של העם. הראשון מחובר יותר לה' והשני מחובר יותר לעם. הראשון מוכיח את העם, והשני מבקש רחמים על העם. הניגודים מקשים על תפקידו של איש אחד, ולכן, מעטים היו גם נביא וגם כהן. זו הסיבה שהקב"ה הפריד בין שני התפקידים
גורי גרוסמן
הידיעה על השופט סלים ג'ובראן ושירת התקווה לא שודרה ב'חדשות 10' למרות שלטענת ברוך קרא היא הועברה למערכת. כנראה שב'חדשות 10' נוהגים להסתיר ידיעות מהציבור שאינן תואמות את האג'נדה של המערכת
יוסי דר
הדרישה שערבי גם אם הוא שופט עליון - ישיר את התקווה היא לא פחות מהזוייה. ערבי ששר את מילות התקווה - לא רק שהוא עושה שקר עמוק בנפשו, אלא שהוא גם גורם בכך לזילות ההמנון
אדלינה קליין
הספר "על הגשר" מכיל שירים נבחרים מעזבונות של המשורר ראובן בן-יוסף. השיריםץ דנים בנושאי מלחמה ושלום; שירי אהבה; שירי אמונה; שירים על מהות הקיום האנושי ושירים ארס פואטיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il