X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אזרח ערבי נאמן לא חייב לשיר את ההמנון היהודי שלנו. מספיק קשה לו גם לעמוד ולשתוק. ישראל היא גם מדינת העם היהודי וגם מדינת כל אזרחיה, והמלחמה הטהרנית משני הצדדים לא תביא שום תועלת לאף אחת משתי הזהויות שלה
▪  ▪  ▪
ג'ובראן. לא הניח תפילין [צילום: פלאש 90]
בילוש שפתיים
החוזה הבלתי כתוב שבין מדינת ישראל ואזרחיה הערבים לא דורש מהם להיות יהודים. אפילו לא ציונים. והשיר הזה, ההמנון הלאומי שלנו, הוא לא רק שיר יהודי אלא במפורש שיר של יהודים. אז בואו נפסיק לבלוש אחרי תנועות השפתיים שלהם, ולבדוק עד כמה יש להם נפש יהודית הומייה

השופט סלים ג'ובראן לא זו בלבד שלא שר 'התקווה', אלא חמור מזה, מקורות יודעי דבר מסרו לי שהוא גם לא הניח תפילין באותו בוקר. והרי ברור שאם נעבור על זה לסדר היום ולא נגיב בחומרה, הסוף יהיה ששופטים ערבים יבואו לעבודה בלי ציצית ויאכלו חסה ללא הכשר גוש קטיף.
החוזה הבלתי כתוב שבין מדינת ישראל ואזרחיה הערבים לא דורש מהם להיות יהודים. אפילו לא ציונים. והשיר הזה, ההמנון הלאומי שלנו, הוא לא רק שיר יהודי אלא במפורש שיר של יהודים. אז בואו נפסיק לבלוש אחרי תנועות השפתיים שלהם, ולבדוק עד כמה יש להם נפש יהודית הומייה. מספיק קשה להם גם לעמוד ולשתוק, ואין בקושי הזה שום פגם אזרחי. ואולי זה המקום והזמן לדבר קצת בהיגיון ובלי התלהמות על היחסים בין מדינת היהודים ובין אזרחיה הערבים, ובכלל על המלחמה הגדולה בין חסידי מדינת העם היהודי ובין תומכי מדינת כל אזרחיה. המלחמה הזו, כמו מלחמת קוריאה, תביא המון תועלת וסיפוק לגנרלים של שני הצדדים, תביא המון כאבים לחיילים הפשוטים משני הצדדים, ותסתיים בדיוק בקווים שבהם היא התחילה. כי מדינת ישראל היא גם מדינת העם היהודי וגם מדינת כל אזרחיה, ואין סתירה מהותית בין שני הדברים.
המשולש עם-אדמה-מדינה מתנהל במישור אחד, ואילו המשולש מדינה-אזרח-זכויות מתקיים במישור אחר לגמרי. הראשון חם ורגשי, השני קר וחוקתי. הראשון עוסק בזיקה היסטורית על-זמנית ועל-משפטית, ובעולם שמורכב מקבוצות. השני דן בזיקה חוזית כאן ועכשיו, ובעולם שמורכב מפרטים. הראשון לא ניתן להגדרה משפטית, השני בנוי עליה. הראשון עולם של אמונות ורגשות ואידיאות, השני עולם של אינטרסים וצרכים וצדק חברתי. אנחנו חיים בשני העולמות המקבילים האלה ולא אמורים לוותר על-אף אחד משניהם. יש ניצוצות של התנגשות בין שניהם, אבל אין סתירה. כמו שיש התנגשויות ואין סתירה בין אהבה ועבודה או בין אמונה ותקציב.
במישור הבלתי מוגדר של העמים וההיסטוריה, מדינת ישראל היא מדינת העם היהודי ולא מדינתו של שום עם אחר. במישור המוגדר והעכשווי, של האזרחים והזכויות, מדינת ישראל היא מדינתו של כל אזרח בה בלי שום הבדל בין יהודי ובין לא-יהודי. לכן סמליה של ישראל יהודיים, דגלה יהודי, שפתה יהודית, שמות המקומות בה יהודיים (בדרך כלל), חוק ההגירה אליה יהודי. אבל כל חוקי היומיום הנוגעים לחיי הפרט ואף לחיי הקהילה, אינם מפלים ואינם מבדילים בין יהודי ובין לא-יהודי.

לא חייבים לגרד

החוזה הבלתי כתוב שבין מדינת העם היהודי ובין אזרחיה הערבים נחתם רק במישור השני, והוא אומר בערך כך: למרות שלא הסכמתם ואינכם מסכימים לנקודת המבט שלנו במישור ההיסטורי של עם ואדמה, ולמרות שאנחנו לעולם לא נסכים לנקודת המבט שלכם, במישור העכשווי של מדינה ואזרחים נחיה יחד בכבוד מתוך שאיפה לשוויון וצדק ונאמנות הדדית.
זו איננה פשרה שהתפתחה בדיעבד. מי שקורא ביושר את מגילת העצמאות, המסמך המכונן של מייסדי המדינה, מוצא שזה בדיוק מה שכתוב שם: ארץ ישראל היא ארצו של העם היהודי, ולכן אנחנו מקימים בה את מדינת העם היהודי, שתעניק שוויון זכויות מלא לכל אזרח יהודי או לא-יהודי בלי הבדל דת גזע או מין (אז עוד לא המציאו את המילה 'מגדר'). שני הפנים האלה יחד מגדירים את זהותה של המדינה, וכל הטהרנים משני הצדדים, שבאים לרמוס אחד משניהם, פוגעים בזהותה ומפֵרים בכך לא רק את החוזה הבלתי כתוב שבין אזרחיה היהודים והערבים, אלא גם את החוזה שבין אזרחיה היהודים לבין עצמם.
ונחזור בסוף אל ההמנון. ההמנון הוא סמל, שמקומו במישור ההיסטורי והאידיאי של מדינת העם היהודי, ולכן לא צודק מי שמערער על כך שבחרנו למדינה שיר יהודי מובהק. השאלה אם אדם פרטי שר אותו ומכבד אותו נמצאת במישור השני, האזרחי. ולכן לא צודק מי שמערער על זכותו של אזרח להימנע מלשיר. ומה אם מדובר באדם שאינו פרטי אלא נושא משרה רשמית בעת אירוע רשמי? אכן כאן יש מקום לוויכוח ופלפולי הלכה, אבל לא מוכרחים לגרד בכל מקום שיש בו קצת פצעי בגרות. אם מלבד כושר פלפולי וכישרון פולמוסי יש לנו גם שכל וחוש מידה, אפשר לוותר על ויכוחים קטנוניים ונודניקיים שמגרדים במקומות הכי רגישים של זהותנו.

לא להסתפק בשינוי הפרסונלי

אפשר להניח שחילופי המשמרות בראשות בית המשפט העליון יהיו תחילתו של עידן רגוע יותר בין הרשות השופטת ובין שתי הרשויות האחרות. הנשיאה הפורשת ביניש ייצגה את רוח האקטיביזם מבית מדרשו של אהרן ברק, שגרס "מלוא כל הארץ משפט", ושהפך את מדינת ישראל למשפטוקרטיה, סוג חדש של שיטת ממשל ושל תרבות חיים ציבורית, שממוקמת אי שם על הציר שבין דמוקרטיה לאריסטוקרטיה, וקרוב יותר לקוטב השני.
הנשיא הנכנס גרוניס ידוע בגישתו המרסנת והגורסת יתר שוויון ויתר אמון בין שלוש הרשויות, ומכיוון שעל-פי המסורת בישראל לנשיא בית המשפט יש השפעה גדולה מאוד על רוחו ועל פסיקותיו, לכן יש בהחלט מקום לצפות לשינוי של ממש בעידן גרוניס: להקטנת החיכוך בין הרשויות, ליתר ענווה ושוויון מצד בית המשפט, ולפחות מוכנות של שופטיו להתמסר לידיהן של עמותות ומפלגות שהתרגלו להשתמש בבג"ץ כבמה לצורכיהן הפוליטיים והתקשורתיים.
אלה הן החדשות הטובות, ועם זאת עדיין יש מקום וצורך לבדוק מחדש עקרונית את דרכי בחירת השופטים, את שיטת הסניוריטי שבה מתמנה נשיא בית המשפט העליון, וגם את שאלת עוצמתו והשפעתו המופרזות של הנשיא. נדמה שאין עוד דוגמה במדינת ישראל לריכוז של כל כך הרבה עוצמה והשפעה בידיו של אדם אחד שאינו כפוף לאיש, שאין מעליו שום מבקר, שמעשיו אינם עומדים למבחן בגוף ביקורת כלשהו, ושהחלטותיו אינן תלויות בהסכמתם של שותפים קואליציוניים, או של איזשהו פורום דוגמת ממשלה או קבינט או מטכ"ל. מבחינה זו נשיא בית המשפט העליון חזק ומשפיע על המדינה יותר מראש הממשלה, יותר מיו"ר הכנסת ויותר מהרמטכ"ל. כוח רב כל כך בידיו של אדם אחד הוא דבר לא בריא ולא דמוקרטי.
העובדה שנשיא בית המשפט העליון קובע לבדו את הרכב השופטים בכל דיון, מאפשרת לו באמצעות מניפולציה פשוטה למדי, להכתיב למעשה מראש את פסק הדין. פירוש הדבר שגם אם יחולו שינויים וגיוונים בהרכבו האנושי של בית המשפט העליון, גם אם יכהנו בו שלושה סולברגים או שתי רות גביזון, לא שינינו הרבה. במקרים הרגישים ביותר או התקדימיים ביותר, הנשיא לבדו ישבץ את השופטים כך שפסק הדין יתאם להשקפתו. בינתיים זו השקפתו של גרוניס, אבל רק בינתיים.
תקופת הרגיעה ביחסי המשפט והפוליטיקה, ומזגו המתון של הנשיא החדש, פותחים פתח לעשות שינויים לטווח ארוך בלי להיקלע שוב להתכתשות נוטפת דם של הכנסת והממשלה מול בית משפט זועם וזועק הרואה בכל שינוי מעשה שטן של בני חושך. התחלפות האישים היא שינוי שטחי וזמני. אסור להסתפק בו.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  10/03/2012   |   עודכן:  10/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גבאי
הסופרים, ובעיקר המשוררים הערביים שזרעו במשך שנים את ניצניה של המרידה הנוכחית, כואבים את התמוססות תקוותיה
אפרים קארש
אפרטהייד הוא חלק אינטגרלי של העולם הערבי-מוסלמי מזה אלף שנה
ברט סטיבנס
אל תאמינו לאובמה כשהוא אומר כי ייתן לישראל גיבוי
עומר דוסטרי
בסופו של יום, מקבלי ההחלטות בישראל חייבים לעשות שיקולים של עלות מול תועלת, לצד איזונים ושקלולים. כל עוד זה קורה, אזרחי מדינת ישראל צריכים להישאר רגועים, במיוחד בזמן מתח צבאי-ביטחוני
יובל ברנדשטטר
למה הדור החדש של יהודי אמריקה מתנגדים למדינת ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il