אפשר להניח שחילופי המשמרות בראשות בית המשפט העליון יהיו תחילתו של עידן רגוע יותר בין הרשות השופטת ובין שתי הרשויות האחרות. הנשיאה הפורשת ביניש ייצגה את רוח האקטיביזם מבית מדרשו של אהרן ברק, שגרס "מלוא כל הארץ משפט", ושהפך את מדינת ישראל למשפטוקרטיה, סוג חדש של שיטת ממשל ושל תרבות חיים ציבורית, שממוקמת אי שם על הציר שבין דמוקרטיה לאריסטוקרטיה, וקרוב יותר לקוטב השני.
הנשיא הנכנס גרוניס ידוע בגישתו המרסנת והגורסת יתר שוויון ויתר אמון בין שלוש הרשויות, ומכיוון שעל-פי המסורת בישראל לנשיא בית המשפט יש השפעה גדולה מאוד על רוחו ועל פסיקותיו, לכן יש בהחלט מקום לצפות לשינוי של ממש בעידן גרוניס: להקטנת החיכוך בין הרשויות, ליתר ענווה ושוויון מצד בית המשפט, ולפחות מוכנות של שופטיו להתמסר לידיהן של עמותות ומפלגות שהתרגלו להשתמש בבג"ץ כבמה לצורכיהן הפוליטיים והתקשורתיים.
אלה הן החדשות הטובות, ועם זאת עדיין יש מקום וצורך לבדוק מחדש עקרונית את דרכי בחירת השופטים, את שיטת הסניוריטי שבה מתמנה נשיא בית המשפט העליון, וגם את שאלת עוצמתו והשפעתו המופרזות של הנשיא. נדמה שאין עוד דוגמה במדינת ישראל לריכוז של כל כך הרבה עוצמה והשפעה בידיו של אדם אחד שאינו כפוף לאיש, שאין מעליו שום מבקר, שמעשיו אינם עומדים למבחן בגוף ביקורת כלשהו, ושהחלטותיו אינן תלויות בהסכמתם של שותפים קואליציוניים, או של איזשהו פורום דוגמת ממשלה או קבינט או מטכ"ל. מבחינה זו נשיא בית המשפט העליון חזק ומשפיע על המדינה יותר מראש הממשלה, יותר מיו"ר הכנסת ויותר מהרמטכ"ל. כוח רב כל כך בידיו של אדם אחד הוא דבר לא בריא ולא דמוקרטי.
העובדה שנשיא בית המשפט העליון קובע לבדו את הרכב השופטים בכל דיון, מאפשרת לו באמצעות מניפולציה פשוטה למדי, להכתיב למעשה מראש את פסק הדין. פירוש הדבר שגם אם יחולו שינויים וגיוונים בהרכבו האנושי של בית המשפט העליון, גם אם יכהנו בו שלושה סולברגים או שתי רות גביזון, לא שינינו הרבה. במקרים הרגישים ביותר או התקדימיים ביותר, הנשיא לבדו ישבץ את השופטים כך שפסק הדין יתאם להשקפתו. בינתיים זו השקפתו של גרוניס, אבל רק בינתיים.
תקופת הרגיעה ביחסי המשפט והפוליטיקה, ומזגו המתון של הנשיא החדש, פותחים פתח לעשות שינויים לטווח ארוך בלי להיקלע שוב להתכתשות נוטפת דם של הכנסת והממשלה מול בית משפט זועם וזועק הרואה בכל שינוי מעשה שטן של בני חושך. התחלפות האישים היא שינוי שטחי וזמני. אסור להסתפק בו.