X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בין אם אסנת היא מצרית בת כהן מצרי, ובין אם היא בת דינה שנאנסה, אני מעמיד את אסנת כבת שלישית במסגרת "כנגד ארבע בנות דיברה התורה". אסנת הייתה אישה שהקדימה את תקופתה. זו אישה השווה במעמדה לאיש איתו היא בונה חיי משפחה, וכך ראה אותה גם יוסף
▪  ▪  ▪

בסדר פסח אנחנו מיישמים את פנייתה של התורה אלינו להזין את הזיכרון ההיסטורי - "ושמרתם את הדבר הזה לחוק לך ולבניך עד עולם.
במהלך הדורות עיצבנו את טקס הזיכרון, כשההגדה היא הנכס היקר ביותר שעוצב נדבך אחר נדבך במרוצת הדורות. אני עושה במאמר זה את הניסיון השלישי לבחון האם העלינו את כל הקולות בחברה שלנו בטקס הזיכרון.
מצאתי ששגינו כחברה, שלא העמדנו כנגד ארבעה בנים גם ארבע בנות. לכן לקריאה המקובלת בסדר הפסח המסורתי "כנגד ארבעה בנים דברה התורה", אני מקיים בביתי גם את הקריאה "כנגד ארבע בנות דברה התורה" .
אסנת בת פוטי פרע - אשת יוסף
עד כה התייחסתי במאמרי הקודמים לשתי דמויות: תמר אשת ער וצפורה אשת משה. השנה אעלה - שלישית למניין הבנות בספור ההגדה - את דמותה של אסנת בת פוטי פרע, אשת יוסף, אם שני הבנים - אפרים ומנשה, שהיו אבות לשני שבטים.
יש לנו בתורה מידע מצומצם בספר בראשית פרק מ"א , 45 - "ויקרא פרעה שם-יוסף צפנת פענח ויתן לו את-אסנת בת פוטי פרע , כהן אן, לאשה ויצא יוסף על ארץ מצרים". וכן יש לנו עוד פרט אינפורמטיבי קצר באותו פרק פסוק 50 לפיו אסנת ילדה את ילדיה "בטרם תבוא שנת הרעב".
לפנינו סיפור על בת עם זר הנישאת ליוסף. יוסף מתערה בחיי החברה המצרית, עולה בסולם הדרגות, משתלב בממשלו ובאופן הטבעי ביותר הוא נושא לאישה בת למשפחה הנמנית לצמרת הכהונה במצרים.
אסנת, רעייתו של יוסף, באה מהעיר אן, עיר המקדשים בממלכה המצרית, אשר לימים זוהתה עם הליופוליס שבאזור הדלתה של הנילוס.
המעט שקיים בתורה ובמסורת חז"ל על נישואי יוסף עִם בת עַם זר מעלה בפנינו תמיהות רבות. הדממה, שגזרה על עצמה ספרות חז"ל הענפה, נובעת מהתחמקות בדיון כיצד נשא יוסף לאשה בת עם נכרי, דבר המונע את השתייכות צאצאיו להימנות אל בני עמו.
ההתמודדות עם נישואין לאישה נוכריה
רק במקורות מאוד מאוחרים החלה התמודדות עם השאלה, כיצד קרה שיוסף נשא לאישה נוכריה, בת משפחה מצמרת הכהונה המצרית, והיא אם ילדיו - אפרים ומנשה, שהפכו להיות אבות לשבטי ישראל. אותם מקורות מחלצים אותנו מהמבוכה, בכך שהם קובעים כי אסנת היא בתה של דינה בת יעקב. למעשה, יוסף נשא לאישה את אחייניתו, שנולדה ממעשה האונס שביצע שכם באם דינה.
לפי אותם מקורות, בתה של דינה ממעשה האונס האכזרי התגלגלה בדרך לא דרך למצרים. שם אומצה בידי אדם הנמנה לצמרת הכהונה המצרית. בתיאור הזה מרחיב החיבור בפרקי דרבי אליעזר פרק ל"ז, לפיו יוסף נשא לאישה את בת עמו, לה הוא נתן כתובה נאה.
אישית אני מתרשם מתיאור הארוחה, שערך יוסף לאחיו. הוא נותן מקום של כבוד לרעייתו, אסנת. יוסף שובר כאן מסגרות ומנהגים, לפיהם האישה מוצנעת בביתו של המארח ומקומה רק מאחורי הקלעים, במטבח. יוסף נוהג אחרת, הוא נותן לה מקום של כבוד בקדמת הבמה. (בראשית רבה צב , לד)
גם התרבות היוונית השאירה לנו חיבור מרגש בשפה היוונית מהמאה השניה לספירה על האהבה בין יוסף ואסנת, חיבור שנתקבל עם הזמן בשם "יוסף ואסנת". עיקרו של הרומן הוא סיפור אהבה בין אסנת ליוסף, אהבה שהביאה את שניהם להחלטה על בנית תא משפחתי. אסנת מקבלת על עצמה את דתו של בחיר לבה מתוך בחירה והחלטה אישית שלה ולא מתוך אילוץ.
אישה שהקדימה את זמנה
אני מתרשם מהעוצמה של אסנת, שהצטרפותה לעם היהודי היא מכוח החלטתה האישית. גם אם אקבל את הדעה של פרוסור אביגדור שאנן ופרופסור יאיר זקוביץ - "שיש להניח , כי ספר זה בא לעורר מגמות שרווחו בעולם היווני הקדום, כאשר נוכרים ובעיקר נשים נוכריות הצטרפו אל עם ישראל" 1.
שאנן וזקוביץ מודים, שהרומן הזה "מספר על אהבה עילאית וטהורה בין גבר לאישה 2 בין יוסף הרועה מארץ כנען ובין אסנת בת למשפחה מעיר המקדשים.
בין אם אסנת היא מצרית בת כהן מצרי, ובין אם היא בת דינה שנאנסה, אני מעמיד את אסנת כבת שלישית במסגרת "כנגד ארבע בנות דברה התורה" .
אני רואה בה אישה שהקדימה את תקופתה. זו אישה השווה במעמדה לאיש איתו היא בונה חיי משפחה, וכך רואה אותה גם יוסף .

הערות:

תאריך:  22/03/2012   |   עודכן:  22/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גם כנגד ארבע בנות דיברה התורה (ג')
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
ביום של פיגוע ורצח ילדים,בוחר
קלינסקי להתעלם  |  22/03/12 15:27
2
תגובה
איתן קלינסקי  |  22/03/12 16:03
3
יש דבר יפה במסורת
מסורת  |  22/03/12 19:15
 
- אני מכבד בהחלט את תגובותך. .
איתן קלינסקי  |  22/03/12 20:54
4
הגדה של פסח
ידידיה  |  23/03/12 09:56
5
אסנת=כ"ו+מצפ"ץ+קפ"ה.ומסביר ספר
פלא יועץ   |  23/03/12 10:21
6
קבלת האחר
קבלת האחר   |  23/03/12 14:07
7
אין סיכוי לארבע הבנות
שוביניזם  |  24/03/12 10:10
8
4 בנים "משפיעים"
מאיר ש.  |  26/03/12 04:03
9
תיקון קל.
אהוד פרלסמן  |  26/03/12 22:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה חסדאי
ששודדי האדמה והקרקעות הערבים והבדואים, אינם מסתפקים רק בזאת - הם גם שודדי הרכבים והמתכות. הם גנבי הנשקים והתחמושת והציוד הצבאי מצה"ל ומהמשטרה, והם מבריחי הסמים ותעשייני הסחר בנשים. הם עושים זאת באלימות ובאכזריות עולה על כל דמיון. בלתי נתפס
אודי דקל, אורית פרלוב
לעיסוק האובססיבי בישראל, הנובע מהתפיסה שהיא מעורבת בכל עניין, יש גם היבטים חיוביים, בשל דימוי ההצלחה של ישראל, המשולבת עם עוצמה צבאית וכלכלית. הדבר מוביל לדרישה לפתיחות מצד ישראל לרחשי העולם הערבי, לצעדים בונים ולתרומה מצדה לשינוי פני האזור
אלישע פורת
שנים קיוויתי לשווא ששירתו של נתן יונתן תופקע מידי עורכי תוכניות של זמר עברי, ומידיהם של מַנחֵי ערבים של 'שירת רבים', ותעבור לידיהם של חוקרי ספרות. . שמונה שנים חלפו מאז פטירתו, ועולם המחקר הספרותי עוד לא עמד על סגולותיו
הרב אריה שטרן
מדי שנה מתעוררת שאלת הקטניות בפסח. מצד אחד ניתן לומר, כי על-פי הגמרא - ראוי להרחיב את האיסור גם אל עדות המזרח. מצד שני יש מקום לקבוע, כי שימוש בשמן מקטניות יהיה מותר גם לאשכנזים
יעקב אסתרליס
התקשורת מנסה להשתיק את הנושאים הכי חשובים    הגשת הנושא הסורי מראה בדיוק אם יש לנו עניין עם אמצעי תקשורת או עם אמצעי תעמולה    איך דופקים לנו את המוח (4)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il