X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עם ישראל - עם בעל אריכות ימים [צילום: פלאש 90]
סוד שרידות העם היהודי
על-אף ההשפעות הזרות הוא לא נטמע בהן ועלה בידיו לשמר את ההווי הלאומי הייחודי, מבלי לגרום נזק לתרבות העצמית שלו וגם מבלי להתבודד ולהתבדל מן התרבות הזרה. הרהורים אופטימיים, בפרוס יום העצמאות, על נוסחת הקסם להישרדות המופלאה

בנוסחתה הייחודית של ברכת "שהחיינו" לעצמאות ישראל צפון, בעצם, ההבדל העמוק שבין קיומו ההיסטורי של העם היהודי לבין זה של עמים עתיקים אחרים, המתקיימים אלפי שנים כמותו. אחרי ככלות הכל, עמים עתיקים עשויים לשרוד, אם בדרך של התבדלות ואם בדרך של התאחדות, אבל בהבדל משמעותי ביניהן: בעוד שאת הדרך הראשונה מאפיינת הדריכה במקום - הרי שאת הדרך השנייה מאפיין דווקא השינוי המהותי.
העמים שאימצו לעצמם את הדרך הראשונה נותרים קפואים במעגל החיים שהתוו להם אבותיהם מדורי דורות. הם בורחים מן הרוחות החדשות המנשבות בעולם הגדול ומצמצמים את עצמם בדלת האמות של הלכות-חייהם, מנהגיהם ותרבותם העתיקה. הם מתבדלים, מתבודדים ומסתגרים כבחבית-מגופה, שלא נכנס בה אוויר מן החוץ. בדרך זו נהגו ללכת עמים עתיקים שהתבדלו מעמי התרבות העולמית. הם נותרו קפואים על מדרגת התרבות שעליה ניצבו מימי-נעריהם - בחינת "עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב".
גורל אחר זומן לעם ישראל. סוד קיומו נעוץ בתרבותו העתיקה, שאותה ירש ממסורת-אבות. היא זו שציינה את אופיו המיוחד, כפי שהיטיב להגדיר אותה רבנו סעדיה גאון: "אין אומתנו אומה אלא בתורתה" אלא שיחד עם זה גם התקדם עם ישראל בתרבותו וסיגל לעצמו את כל הסגולות הטובות של ענפי המדע והחיים של כל הזמנים, מבלי לגרום בכך כל נזק לתרבותו העצמית. הכל בזכותם של חיי-גלות ארוכים, שגזרו עליו בהכרח גזירה של טמיעה והתבוללות.
מזיגה בין בית ראשון ובית שני
אחרי ככלות הכל, הגלות עצמה, של חיים בסביבה זרה, היא התבוללות שלא מדעת, אם להסתמך על ההלכה הפסוקה ש"בגויים אין תורה". למען הגילוי הנאות יש, אומנם, להודות שעם ישראל אימץ לעצמו מספר אמונות זרות וערכי-תרבות זרים מן העמים העתיקים - כפרס, יוון ורומי בימי בית שני, ומן העמים האירופיים בשנות המאות האחרונות; אלא שעל-אף כל הבליעות הזרות שבלע - עלה בידיו לשמר את צורת ההווי הלאומי המקורי שלו. בסופו של דבר הספיק עם ישראל לעכל את החומרים הזרים ולהופכם לחלבו ודמו, עד שנעשו חלק מעצמותיו, בלא שנודע כי באו בכלל אל קרבו.
והרי זוהי אחת מן הסגולות הלאומיות שלנו: לעכל חומרים שונים המושפעים ובאים מן החוץ, שנקלטים בסופו של דבר לגופה של אומתנו; לעבדם עיבוד לאומי, לקלוט ככל שניתן את התוך ולפלוט ממנו את הפסולת הזרה לרוחנו. ובהתחשב בכך שכלי העיכול שלנו איתנים למדי - הרי שאנחנו מסוגלים לשמר את הקניינים הרוחניים של מסורת-אבות, מבלי להתבודד ולהתבדל מן הסביבה הזרה. ובהתאם להתפתחותה של התרבות העולמית גם עולה בידינו להתקדם, בד-בבד, באורח מתמיד.
הרעיון הזה בא לידי ביטוי בברכת "שהחיינו", שאותה ניסחו לנו חז"ל: הננו, אומנם, עם עתיק, שזכה לחיים ארוכים, אלא שלאריכות הימים זכינו לא תודות לעמידה ולקיפאון בלבד, וגם לא תודות להתקדמות דווקא, אלא תודות לעירובם של שני הכוחות כאחד.
ה"שהחיינו" שזכינו לו הוא לכן כפול ומכופל, הן בזכות שמירת הקיים והן בזכות העובדה שאין אנו קופאים על עמדתנו הקדומה. פשוט שועטים במרץ קדימה ומתיישרים עם ההתפתחות העולמית. זהו הסוד לברכתנו המיוחדת, שרק אנחנו הם אלה שזכינו לה.
בעוד שבית ראשון העמיד נביאים שלימדו אותנו את מוסר החיים, הרי שבית שני העמיד חכמים וסופרים, שהשכילו אותנו בחוקי הקיים. ומה יבוא עכשיו ללמדנו בית שלישי? מצופה ממנו שיעמיד מחוקקים ואנשי מדינה, שילמדונו את החוקים המוסריים של הנהגת המדינה ואת דרך החיים שלה, הנשענת על יסודותיה של התרבות הלאומית. הבית השלישי יהיה, על כן, מזיגה שבין בית ראשון ושני.

תאריך:  25/04/2012   |   עודכן:  25/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם שרון
שסועים, מפוצלים, פרועים, אלימים, חסרי סבלנות, אנוכיים, אדישים ייצאו מחר המוני בית ישראל אל הטבע ויותירו בו ערימות של אשפה, שאריות הזבח
רועי אורן
בצ'ילה הבינו שכדי שהאזרחים ייהנו מפרי הצמיחה הם חייבים להתמיד במאבק איכותי ויעיל. בעוד שבישראל השדרה ריקה, אנשים מנומנמים והממשלה ממשיכה להעלות מחירים
יוסי ברנע
אסור לבלבל לאחרים ולנו את המוח על "אחדות גורלנו", יש לכבד את הזהות העצמית של כל אדם וכל אזרח מקרב היהודים באשר הם, להיות קנדי ואמריקני, וגם ישראלי. אבל אסור שהישראליות הזו תהיה זכות יתר ליהודים
עקיבה לם
המשפט הזה, "במותם ציוו לנו את החיים", הפך ברבות השנים לבנאלי. השאלה היא מה באמת אנחנו זוכרים מהרוגי מערכות ישראל?
הרב שלמה ריסקין
מדוע אנו חוגגים את יום העצמאות? - משום שהוא מהווה חידוש וחיזוק של הברית שכרתנו עם הקדוש ברוך הוא בהר סיני, ברית שנעשית מבחירה ומכריזה שהגורל המשותף של עם ישראל אינו רק של מוות וגזירות אלא של ייעוד
רשימות נוספות
רענון למנגל עם מבחר ירקות מיוחדים  /  עידן יוסף
אוכלוסיית ישראל: 7.881 מיליון, 20.6% ערבים  /  עופר וולפסון
ריבלין: "כנראה עוד נכונו לנו מלחמות"  /  עופר וולפסון
יָמִים חוֹלְפִים עִם מוּעָקָה  /  יהודית מליק-שירן
גַּם דִּמְעָה  /  יהודית מליק-שירן
הַפָּלָה  /  זיוה גל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il