X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העיון בחוקת התורה מצביע על כך, שאחד הזיכרונות העמוקים של עם ישראל בראשית דרכו, הוא זיכרון היותו עם עבדים בארץ לא לו, בארץ זרה. יציאת עם עבדים לחרות נושאת בחובה את לידת רעיון החרות, היא גם נושאת בחובה ייעוד, שכל באיה של החברה יזכו להכרה בכבודם וחירותם. מכאן רגישות חוזרת ונשנית ביחס אל הזר, אל האחר
▪  ▪  ▪
מה שברור לחכמי התלמוד לא ברור למעסיקים כיום [צילום: פלאש 90]

התנ"ך רואה בסיפור יציאת מצרים לא רק אתוס של שחרור לאומי. זה אירוע מכונן של עם ישראל, השחרור מהעבדות בגולת מצרים מטיל עליו אחריות מוסרית לשמור ולהגן על זכויות אדם עובד באשר הוא ועל קיומו בכבוד, גם אם הוא נקלע למצוקה.
מקורות ישראל עתיקי יומין הם. הם נוסחו לפני למעלה מ-3000 שנה לחברה שבטית וחקלאית ברובה. העולם הרוחני הערכי - המזדקר מחוקים המיועדים לחברה ערב כניסתה לארץ ישראל - חייב להנחות אותנו גם בעידן המודרני, והוא אף עשוי להציל אותנו מעיוות דמותנו הערכית כחברה.
התברכנו בנכסי תרבות יקרים, הרואים בעבודה ערך נעלה - "אָדָם לֶעָמָל יוּלַד" (איוב , ה' 17) גם ספרות התנאים ממשיכה את הערצתה לעבודה ומתייחסים אליה באהבה - "אֱהוֹב אֶת הַמְּלָאכָה" (אבות פרק ב').
ההתייחסות לעבודה זוכה למעלות אידיאיות באמירה באבות דרבי נתן ,פרק א' - "כְּשֵׁם שֶׁהַתּוֹרָה נִתְּנָה בִּבְרִית ,הַמְּלָאכָה נִתְּנָה בִּבְרִית". ואת הברית הזו מחייבים אותנו מקורות ישראל לשמור מכל משמר.
לפני שהחברה המודרנית פיתחה מנגנונים טובים יותר טובים פחות להבטחת קיומו של האדם העובד , ובמיוחד לאלה שלא שפר גורלם, הייתה זו מסורת ישראל, שהניחה יסוד איתן לחברה המאופיינת בסולידאריות חברתית.
למסורת ישראל שמורות זכויות רבות בקידוש הדאגה לנצרך בחוקי לֶקֶט , שִׁכְחָה וּפֵאָה (פרשת קדושים , ויקרא י"ט 10). המטרה הנעלה ש"לֹא יִהְיֶה בָּאָרֶץ הַזּוֹ אֶבְיוֹן" (דברים ט"ו 11).
את החובה לעזרה לחלש ולנזקק מעלה הרמב"ם לדרגת קדושה בדרישה מהחברה להקים מערכת פיננסית המבטיחה לחלץ את הנתון במצוקה יהיו אלה יהודים וגם לא יהודים כאחד - "הַמְּפַרְנְסִים עֲנִיֵּי גּוֹיִים עִם עֲנִיֵּי יִשְׁרָאֵל " (רמב"ם , הלכות עבודת כוכבים פרק י' הלכה ה')
באנגליה בזמן המהפכה התעשייתית, כשנשמעו לראשונה תביעות לתיקונים חברתיים, היוו ההלכות של הרמב"ם דגם להתייחסות - The laws of the Hebrews relating to the poor and the stranger written in Hebrew in the 12 Century by the celebrated Rabbi M . Maimonides
היחס לפועל השכיר, הדאגה לו בוערת כאש בעצמות נביאי ישראל המתריסים מעל כל במה בראותם מציאות , המנותקת מציווי ההלכה המחייבים דאגה לשכיר - "וְקָרַבְתִּי אֲלֵיכֶם לְמִשְׁפָּט...בְּעוֹשְׁקֵי שְׁכַר שָׁכִיר ..." (מלאכי ג' 5)
מה שאנחנו רואים כיום כזכות יסוד של העובד להתאגד, הוכר לראשונה בתקופת המשנה בבא מציעא פרק יא בתוספתא - "רשאים הצמרין (טווי הצמר) הצבעין (הצבעים) ...נהיה כולנו שותפים. רשאים החמרין (סבלים הנושאים משאות על חמורים) רשאים הספנים נהיה כולנו שותפים... ".
לשם מה השותפות הזו? זו שותפות להתאגדות כדי לדרוש דרישות מקצועיות או דרישות נזקין. כי המשנה מכירה בכוחו של ציבור מלוכד לדרוש את דרישותיו. מכירה בזכות להשתמש בנשק השביתה כנגד המעביד.
מצער שֶׁהַחֲמָרִין (סבלי משאות על גבי חמורים) יש להם זכות להתאגד באיגוד מקצועי במאה השנייה לספירה בתקופת התנאים, ועובדי קבלן בישראל במאה ה-21 נמנעת מהם אפשרות להתארגן באיגוד מקצועי. ויותר חמור שאיגוד מקצועי כמו הסתדרות המורים אינו מוכן לארגן בשורותיו אלפי מורי קבלן. אסור לנו כחברה להשלים עם קיומה של עוצמת פער זו.
העיון בחוקת התורה מצביע על כך, שאחד הזיכרונות העמוקים של עם ישראל בראשית דרכו, הוא זיכרון היותו עם עבדים בארץ לא לו, בארץ זרה.
יציאת עם עבדים לחרות נושאת בחובה את לידת רעיון החרות, היא גם נושאת בחובה ייעוד , שכל באיה של החברה יזכו להכרה בכבודם וחירותם . מכאן רגישות חוזרת ונשנית ביחס אל הזר , אל האחר - "וְגֵר לֹא תּוֹנֶה כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בֱּאֶרֶץ מִצְרַיִם". (שמות כ"ב 20) וכן "יְדַעְתֶּם אֶת נֶפֶש הַגֵּר, כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם". (שמות כ"ג 9).
המחוקק המקראי אינו מסתפק רק במילוי החובות אלא דורש מאיתנו לאהוב את הזר שבתוכנו "וַאֲהַבְתֶּם אֶת הַגֵּר" (דברים י' 19). עם כל המורכבויות של מציאות אוכלוסיה של מהגרי עבודה רבים בישראל כיום, אסור לנו למעוד בהליכה המחייבת לאור התמרור הערכי של התורה - "וְאַתֶּם יְדַעְתֶּם אֶת נֶפֶשׁ הַגֵּר, כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם..." (שמות כ"ג 9).
מהפסוק בפרשת "בהר", שקראנו בשבוע שעבר בויקרא כ"ה 54 - "כִּי לִי בֱּנֵי יִשְׁרָאֵל עֲבָדִים... אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם", אנו עדים לתודעה סוציאלית חזקה, המנחה את הפסיקה בדיני עבודה בתלמוד הבבלי , בבא מציעא י' ע"א - אסור לאכוף על עובד חוזה עבודה , כשהוא חש כי החוזה פוגע בו . כלשון התלמוד, הפועל רשאי לסגת בעיצומה של העבודה - "פועל יכול לחזור בו אפילו בחצי היום ..."
כואב לשמוע התנסחויות של ראשי האוצר, שאין לפתוח הסכמי עבודה. גישה של ראשי האוצר, לה שותפים, למרבה הצער, גם ראשי הסתדרות העובדים, ובעיקר עופר עיני. גישה המנוגדת לערכי מסורת יהודית, שעוצבה לפני מאות רבות של שנים.
התלמוד מכיר בזכותו של פועל לדרוש לסגת מהסכם עבודה , אם התגלה לעובדים כהסכם פוגעני - "פועל יכול לחזור בו אפילו בחצי היום".
מה שברור לחכמי התלמוד לא ברור למעסיקים ולהסתדרות עובדים כללית מתרפסת בראשות עופר עיני, הנאמנה לגישה, שחוזה עבודה אסור לפתוח, גם אם העובדים חשים שהוא פגע בהם קשות.

תאריך:  15/05/2012   |   עודכן:  16/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עופר עיני
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חקיקת העבודה בימינו והמקורות היהודיים
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
אסור במאה ה-21
מה שמותר במאה ה-1  |  15/05/12 12:43
2
שוב קלינסקי מורח את המשמעות
איש עצוב  |  15/05/12 12:43
 
- האיש העצוב מעוות בזדון .
תגובה..  |  15/05/12 13:41
 
- מה אתה רוצה מני שאל את החכמים ל"ת
איש עצוב  |  15/05/12 13:57
3
כל הכבוד למשנה
רבן יהודה הנשיא  |  15/05/12 13:13
4
הכל כשר??
צפורה בנאי  |  15/05/12 17:00
 
- אוי לנו ואבוי לנו מהצביעות
איש עצוב  |  15/05/12 17:25
5
פעם היתה היהדות מתקדמת והיום..
58  |  15/05/12 18:16
6
היהדות אינה פוסלת עבודה
החלמאי  |  15/05/12 18:22
7
לא הכיר את האיש העצוב
טוב שהרב קוק  |  15/05/12 20:14
 
- קוּקוּ שמדבר בשם הרב קוּק?
איש עצוב  |  15/05/12 20:59
8
תגובה
איתן קלינסקי  |  15/05/12 21:41
9
עבדות מודרנית
א ש ליאור  |  16/05/12 15:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי פוירשטיין
פרשת השבוע לכאורה מפחידה אותנו במה שיקרה אם לא נלך בדרך התורה - אך מבט מפוכח מגלה שיש לנו הרבה מאוד סיבות לאופטימיות. אפילו מי שכלל אינו יודע זאת, הולך בדרך המוסרית של היהדות - וממילא נפשו בתוכן העמוק והאינסופי של אידיאלים
אברהם פכטר
מה שקורה בקרית מלאכי הוא סימפטום לא רק לחברה הישראלית אלא אלמנט אוניברסלי שעובר כחוט השני בין נבחרי ומינויי ציבור. מעמד שנותן כוח, עמדה, שליטה, יכולת להשפיע על גורלות של אחרים, משפיע על האיזון המנטלי-מוסרי של נבחרי ציבור, עד כדי מעשים שמפילים אותם מאיגרא רמא
רועי עידן
על ממשלת ישראל והעומד בראשה להתעורר ובכמה צעדים פשוטים להילחם בהגירה ובשהייה הבלתי-חוקיות מאפריקה. הכור בבושהר? חה. בדרום תל אביב טמונה פצצת אטום מתקתקת
שחר ויטונסקי
אין דבר המזקק יותר את הנפש מהזלת דמעות בריאה על האנדרדוג. ומה עגמומי וסכריני יותר מהסיפור על הנסיכה המודחת, האישה המשוטטת עתה ללא שומרי ראש ברחובות ותולה עצמה בצווארונם של כמה מפגינים סהרוריים ומזילי ריר?
אפרים הלפרין
אם כל כך חשוב לח"כים מקדימה לפרוש ואם ביבי ומופז הצמד חמד החדש עומדים לחוקק חוק, מדוע הם לא ברחו אתמול? היום? ואולי מחר? לפני החקיקה!!!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il