X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנשה שאול פרשן לענייני המזרח התיכון   |  מראה
מאות ספרים פורסמו בעולם הערבי אודות מלחמת ששת הימים והתבוסה המרה שנחלו בה צבאות ערב במלאת ארבעים וחמש שנה למלחמה ההיא
▪  ▪  ▪
מלחמת ששת הימים [צילום: לע"מ]
"האירוע בעיריית אלחולה בסוריה הוא רעידת אדמה אנושית ומוסרית...זהו אחד המעשים בשרשרת המעשים המתועבים המוכיחים כי תאוות השלטון היא הציר המרכזי בהיסטוריה הפוליטית של הערבים מימי קדם ועד ימינו"

מאות ספרים פורסמו בעולם הערבי אודות מלחמת ששת הימים והתבוסה המרה שנחלו בה צבאות ערב.
חסניין הייכל, יועצו של ג'מאל עבד אלנאצר, הוא שהמציא לתבוסה את התואר "נכְּסה" - מעין מעידה או כישלון שניתן להתאושש ממנו. זאת על-מנת להפחית את האפקט של הגלולה המרה. גם השנה, במלאת 45 שנה למלחמה, פורסמו בעיתונות הערבית מאות מאמרים, רובם בגנות נאצר שיזם את המלחמה וגרם לתבוסה האיומה ולכיבוש שטחים בשלוש מדינות ערביות.
מובאים כאן קטעים ממאמר, אחד מיני רבים, מאת עבדאללה תורכמני, סופר סורי הגולה בתוניסיה ("אלקודס אלערבי" 29.5.2012).
"עבר רק עשור מתבוסתן של גרמניה ויפן במלחמת העולם השנייה, ושתי מדינות אלו ריפאו את גאוותן הפצועה ועשו נפלאות בשיקום עצמן עד שהפכו לשתי ענקיות בכלכלה העולמית. ואילו הערבים אחרי ארבעה עשורים וחצי עדיין שקועים במשקעי התבוסה ההיא.
השאלה היא כיצד הצליחו ישראל הקטנה ואוכלוסייתה המצומצמת להגשים את חלומותיה, בעוד ששכניה הערביים נכשלים בהגשמת שאיפותיהם, למרות האוצרות, השטחים והאוכלוסיה המרובה שיש להם?". בשלב זה מונה הסופר את יתרונותיה של ישראל, כגון שבע האוניברסיטאות בעלות המוניטין העולמי ומדעניה שזכו בפרסי נובל ומכוני המחקר המדעי שיש לה, ומגיע למסקנה כי "תוכניות הקידמה והשגשוג בעולם הערבי זקוקות לחידוש ולהתאמה מהירה לתמורות ולחידושים באזור ובעולם בכלל. אנו זקוקים למימוש הדמוקרטיה וחופש הדעה, ומעל לכל - אנו זקוקים להשיב לאדם הערבי את כבודו ואת ערכו".

מי רוצה להילחם

חאזם סאעיה הוא הוגה דעות לבנוני פרגמטי שגלה ללונדון בגלל הנוכחות הסורית בארצו. בספריו על המזרח התיכון הוא קורא לדו-קיום בשלום בין ישראל, ומציע לערבים להכיר בשואה, מתוך הנחה כי בכך אפשר לגרום לאהדה לעניין הפלשתיני.
במאמר במלאת 45 שנה למלחמת ששת הימים ("אל-חיאת", 5.6.12) הוא רומז לכך שהזמן נוקף והערבים אינם ששים אלי קרב ואינם מתלהבים ממלחמה נגד ישראל:
"ב-1948 כל שבע מדינות ערב (שהיו קיימות אז) השתתפו במלחמה נגד ישראל. ב-1967 רק שלוש מדינות השתתפו במלחמה – מצרים, סוריה וירדן (שלא מרצון). במלחמת לבנון הראשונה, רק אש"ף השתתף במלחמה.
בימים אלה, במקום לנופף בסיסמאות שחרור של אלקודס ויפו, הדעת נותנת שעל הלבנונים לטפל בסכסוך העדתי בטריפולי בין הר מוחסן ושער התבאנה" (הכוונה לסכסוך העקוב מדם בין העלאווים התומכים במשטר בסוריה לבין הסונים המתנגדים לו).

אנטישמיות חיה ובועטת

ג'יהאד פאדל, פובליציסט לבנוני, כותב במאמרו "ההתנהגות היהודית היא הסיבה לאנטישמיות" (ב"אלראיד" הקטרי, 7.5.2012) את הדברים הבאים (באדיבות ממר"י):
"האם היהודים הם האחראים לפני זולתם, להתפשטותה הישנה והחדשה של שנאת העמים כלפיהם, כאשר האחרונים בעמים אלה בעידן הנוכחי הם הפלשתינים והערבים? קרוב לוודאי שכן. כלומר, את מה שמכונה אנטישמיות – שנאת היהודים עד כדי איבה חזקה כלפיהם – עוררו היהודים לפני זולתם. התנהגותם בחוסר מוסריות מופרז כלפי העמים האלה מולידה מיד תגובה שעלולה להגיע עד כדי [מעשה] טיפשי, פשע, דבר מגונה ודברים מסוג זה שהנאציזם עשה להם, כאשר דחף אלפים מהם לתנורי השמדה המונית. היטלר לא עשה מה שעשה בשל סטייה נפשית, אלא ביסודו של דבר בשל תכונה השולטת באישיות היהודית, ההופכת את היטמעותה בחברות שבהן היא מתגוררת לעניין קשה מאוד, והופכת את מציצת הדם של העמים האלה לעניין פשוט מאוד שאינו כרוך בייסורי מצפון. העיקר הוא היהודי והאינטרסים שלו, ואילו האחרים, או 'הגויים' בשפתם, קרוב לוודאי שאינם מגיעים לדרגת האדם והאנושות, ומותר להתייחס אליהם על בסיס [הנחה] זו".

מה עושים הסלפים

ערוץ הטלוויזיה המצרי "אלפרעין" שידר קטע שבו נראה איסלאמיסט קנאי מזוקן מתוניסיה כשהוא מתכונן לשחוט צעיר כי שתה אלכוהול בניגוד להלכה המוסלמית. הרשתות החברתיות במצרים ובמדינות אחרות הפיצו את הקטע המצולם, כשבאותה עת שודרו ידיעות כי איסלאמיסטים סלפים שרפו חנויות למכירת אלכוהול ובתי מרזח בעיר ג'נדובה, כ-250 ק"מ מצפון מערב לבירה תוניס.
"אלקודס אלערבי" (9.6.2012) מסר כי משרד החוץ התוניסאי מחה נגד ערוץ הטלוויזיה המצרי באומרו כי אירועים כאלה נוגדים את ערכיו של העם התוניסאי. ואומנם יש לציין כי שלטונות תוניסיה מודאגים מהשפעת האיסלאמיסטים שעלו לשלטון על התיירות הנחשבת לאחד המקורות העיקריים של הכנסות המדינה.

מה הביא האביב הערבי

עוזר מזכיר הליגה הערבית וראש המגזר הכלכלי בליגה מי אלתוייג'י הודיע כי הכלכלה הערבית הפסידה בבורסה בשנת 2011 בענפי התיירות והמסחר 56 מיליארדי דולר, וכי המשך אי-היציבות בשנה הנוכחית יעלה את ההפסדים ל-120 מיליארד דולר. הידרדרות זו פירושה אסון כלכלי. עוד הוסיף הדובר כי השפעת המאורעות פגעה באורח בלתי ישיר גם במדינות ערב שלא היו בהן תהליכים של שינוי המשטר. יש לציין כי מדינות כמו מצרים, תוניסיה, תימן, לוב וסוריה סבלו מכלכלה מידרדרת עוד לפני אירועי ה"אביב". הסיכויים להחזיר למדינות ערב את מיליארדי הדולרים של המשקיעים אינם מעודדים, היות שהשקעות מוצאות את דרכן למדינות יציבות. ("אלוופד" המצרי, 9.6.2012).

ברית נאט"ו למדינות המפרץ

במאמר המערכת מה-3.6.2012 של העיתון "אלביאן" היוצא לאור באיחוד האמירויות נכתב כי "קיים קונסנזוס בינלאומי ביחס לחשיבותו של אזור המפרץ הערבי (הפרסי) לביטחון וליציבות בעולם. באזור זה אגורים 40 אחוז מרזרבות הגז ו-56 אחוז מרזרבות הנפט העולמיים.
מדינות המפרץ אינן מסוגלות להגן על האזור הזה בכוחות עצמן, והן זקוקות לבריתות הגנה עם כוחות בינלאומיים, נוכח האיומים על ביטחון המפרץ. הכרחי אפוא לייסד ברית הגנה משותפת ויותר אפקטיבית עם המעצמות הגדולות וגם עם ברית נאט"ו.
ברית נאט"ו למדינות המפרץ חיונית להגנת מדינות אלו בשל שלוש סיבות:
  • מדינות המפרץ אינן מסוגלות להתגונן מפני איומים מן האזור.
  • חשיבות האזור ליציבות הבינלאומית מחייבת את המעצמות הגדולות ליטול חלק בהגנת האזור.
  • בזמן האחרון מתחוללת הסלמה באיומים על יציבות האזור, ובמיוחד האיום לחסום את מיצרי הורמוז.
אין בברית כזו פגיעה בריבונותן של מדינות המפרץ. עובדה היא כי מדינות אירופה נשענות על ברית הגנה עם ארה"ב. גם יפן, קוריאה הדרומית והפיליפינים סומכות על ארה"ב בהגנה על ריבונותן".

רעידת אדמה באלחולה

אדוניס, משורר סורי גולה, כתב לאחרונה את הדברים הבאים:
"האירוע בעיריית אלחולה בסוריה הוא רעידת אדמה אנושית ומוסרית. זוהי הוכחה חותכת שאין ערך לאדם על אדמה שבה גדל האדם התרבותי הראשון. זהו אחד המעשים בשרשרת המעשים המתועבים המוכיחים כי תאוות השלטון היא הציר המרכזי בהיסטוריה הפוליטית של הערבים מימי קדם ועד ימינו.
יהיו אשר יהיו תוצאות החקירה, ויהיו אשר יהיו מבצעי הפשע הנורא, עובדה היא כי הפשע בוצע על אדמה סורית, בידיים סוריות, וכי הקורבנות הם סורים. לכן, האחריות היא אחריות סורית. במקרה זה המשטר הסורי יישא באחריות הלאומית והמוסרית, כי הוא האחראי על הגנת אזרחיו.
ההתחמקות מאחריות זו פירושה התרוקנות המשטר מערכיו ומהיבטיו החברתיים והאנושיים, והצבתו במכניזם של חמס ועושק. נצחון האלימות בחברה פירושו הידרדרות התבונה, החירות וחיי האדם".

כן למיליונרים, לא לעניים

במאמרו ("אלח'ליג" של איחוד האמירויות, 30.5.2012), כותב עאטף אלג'מרי את הדברים הבאים:
"לפני כארבע שנים השתתפתי בדיוני ועידה שהתקיימה בסיני שנושאה "בטחונה של מצרים ופיתוחה של סיני". אחד המשתתפים סיפר כי בצד הישראלי של גבול סיני רואים חלקת אדמה ירוקה ומניבה יבול חקלאי, ואילו בצד המצרי של סיני יש מדבר צחיח שצבעו צהוב. למדנו כי הישראלים זורעים את אדמתם ומשקים אותה במי תהום הנמצאים בשני הצדדים. אך המצרים אינם מנצלים את מי התהום כדי להוריק את אדמתם.
זוהי דוגמה אחת מיני רבות המעידה כי איננו יודעים איך לנצל את אוצרות הטבע, וכי אנו מגלים מחדל בחשיבה, בתכנון ובקבלת החלטות. יהיה על נשיא מצרים הנבחר להתמודד עם האתגר של שיקום ובנייה של המדינה. זה יהיה הקריטריון להצלחתו: להילחם בעוני הפוגע ב-40 אחוז מן האוכלוסיה".
הכותב מביא דוגמה לשחיתות הפושה במצרים:
"הוועדה לאנרגיה גרעינית של האו"ם הגישה למצרים מענק למדענים במצרים כדי לעודד ייצור של חומרי הדברה חקלאית שיחסוך לקופת המדינה, כי זו מייבאת חומרי הדברה, בעוד שקיימת אפשרות לייצר אותם במצרים ואפילו לייצא חלק מן התוצרת. הוועדה הייתה אפילו מוכנה לממן את הקמתו של מפעל לשם כך.
ואכן, הושלמו המחקרים ונעשו הכנות להקמת המפעל. אך זה עוכב על-ידי השלטונות, היות שהסוחרים המייבאים את חומרי ההדברה עלולים להפסיד מיליונים כתוצאה מהפסקת היבוא".

פורסם במקור: אתר מגזין "מראה"
מנשה שאול הוא פרשן לענייני המזרח התיכון.
תאריך:  22/06/2012   |   עודכן:  22/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פצע שטרם הגליד
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
תמשיך להביא לנו קטעים מעניניים ל"ת
למנשה שאול  |  23/06/12 13:45
2
קטעים מעניינים
ינקה  |  23/06/12 19:30
3
כן כן תמשיך תמשיך להביא ת
הגוי..  |  23/06/12 21:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי ברנע
אפשר לומר באופן סרקסטי שבמדינת תל אביב התבצרו מיליציות אידיאולוגיות שפוגעות במדינת ישראל בצורה מוראלית
אליקים העצני
המבקרים והמגנים מודים, שחבילת ההבטחות שנתן נתניהו היא על פניה יותר משקולה כנגד הנזק הצפוי למשפחות ולעניין הלאומי כתוצאה מהזזת, העברת או אפילו החרבת חמשת הבתים - והכל בתנאי שההבטחות תקוימנה    במלים אחרות, אם ניתן להאמין בחבילת ההבטחות, שינוי החזית של הפוליטיקאים מן הימין היה מוצדק
אברהם הללי
לְעַיֵּן בַּכָּתוּב ולחלוק עליו. נכון להשמיע ונכון להביע. כי לגופו של עניין יש להתריע. לא לעיין בכתוב ולחלוק עליו. פסול להשמיע ופסול להביע, אלא אם לשררה רצונך להגיע
אברהם בן-עזרא
מומחים הנוקטים בעמדות קיצוניות לטובת קבלן, פוגעים באיכות הבנייה בארץ ובסופו של יום גם פוגעים בקבלן - משלם שכרם, שחי תקופת-מה באשליות מתוקות עד למפח נפש מר
אברהם (פריצי) פריד
פוליטיקה: אמא מודאגת מאוד, פלסנר שוכר אברכים, החוק שחסר, לפיד בוער, בין מתמטיקה וגיאוגרפיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il