X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שלושה תחומים נפלאו ממני וארבעה לא ידעתים: התנהלות השר במשרדו; הורדת סמכויות ופיזורן, תוך בדיקת וידוא ביצוען; שליטת השר בתחומים שהוא ממונה עליהם; כושר הישרדות והתנערות מאחריות. הדוח, ללא ספק, חמור, ובתחומים רבים העובדות מדברות בעד עצמן. לדעתי, אסון האוטובוס הוא כשל פיקודי מקומי ולא מערכתי של הגופים בשטח ובזירה
▪  ▪  ▪
דו''ח המבקר. הגחלים של הדו''ח ימשיכו לבעור [צילום: פלאש 90]

"אין לך דבר קל מלהתיז ראשים, ואין לך קשה מלהיות אדם בעל אידיאה". (פיודור דוסטוייבסקי)
"המבקר צריך שיהיה כאבן שחיזה: משחיז ואינו חותך".(רבי משה אבן עזרא)
רבותי, בל נהיה תמימים, אם לא אסון 44 צוערי שב"ס, בנסיבות טרגיות וללא צורך, כתוצאה מרשלנות וכשל פיקודי מקומי זירתי, הדוח היה נראה, נכתב ונשמע אחרת.
אין ויכוח עובדתי - שמערך הכבאות היה במצב בכי רע מזה שנים, תוצאה של הזנחה של ממשלות ישראל הקודמות ונמצא באחריות משרדית של שר הפנים בזמן האסון.
אבל דוח המבקר מגלה גם, כי רשויות הצלה וביטחון נוספים, פעלו ללא תיאום, ללא מערכת תיאום ודי ברשלנות. לדוגמה: המשטרה, שב"ס, מערך הכבאות, מד"א, ח"א שיכול היה לספק מטוסי כיבוי או לאלתר מטוסי כיבוי - פעלו ללא תיאום ביניהם, ללא קשר וללא גוף מתאם.
יתירה מכך: המפקדים בשטח לא הבינו ולא ראו את התמונה הכללית, ולכן הגזרות פעלו באופן עצמאי, ללא תיאום ויד אחת לא ידעה על השניה.
אחד הכשלים הגדולים שעולים מהדוח - הוא שמפקדי שב"ס, שהיו אחראים לפינוי האסירים מבית סוהר דמון, לא היו אחראיים לנתיבי הפינוי.
מהדוח עולה, כי שירותי הכבאות המליצו לשב"ס ולמשטרה לפנות האסירים בכביש האוניברסיטה (בואכה חיפה), ולמרות הסיכונים הגוברים בכביש 721, המשיכו בשב"ס ובמשטרה לראות בו נתיב פינוי ולא שינו את דרך המילוט, למרות השינויים שחלו בשטח עקב התפשטות השריפה.
יצוין כי דוח המבקר מלא בעובדות ובמראה מקומות מהסוג המצוין לעיל, המסביר חלק גדול מ"החלמאות" שהייתה במקום. צודקות המשפחות השכולות שדורשות לדעת מי אחראי לאסון האוטובוס, ופחות מעניין אותם האחריות הכוללת והמיוחדת. התשובה לשאלה הנוקבת, הכואבת והטרגית מצויה בין השיטין של הדוח הקשה של המבקר.
התשובה עולה מתוך התיאור העובדתי של הכשל הפיקודי בשטח. הגורם שאישר לאוטובוס לנסוע בנתיב שבו נסע, מבלי להזהירו, מבלי לבדוק עם גורמים נוספים שהיו באיזור, האם הנתיב פנוי ובטוח - נושא באחריות.
אחריות מיניסטריאלית ואחריות מיוחדת
האחריות של כל שר - לניהול המשרד שלו על כל תוצאותיו החיוביות והרעות, הן תמיד מיניסטריאליות. כך לראש הממשלה יש אחראיות כוללת על כל המשרדים וכל השרים.
אחריות מיוחדת - היא אומנם מושג לא משפטי ולא מקובל, אך הוא משפט שנמצא בלכסיקון הציבורי, ומשתמשים בו למקרים חריגים ומיוחדים.
אסון האוטובוס הוא כשל פיקודי מקומי - בצער רב, עלי לציין, כי אסון האוטובוס לא נבע ממחסור בחומרי מדכאי בעירה ולא במחסור בכבאיות או כבאים, אלא מהגוף או הקצינים שאישרו את נסיעת האוטובוס בציר, מבלי לבדוק אותו, מבלי לוודא שהוא פנוי ובטוח, ואם בכלל היה מקום לשלוח לשם או בציר זה, את צוערי שב"ס.
כמובן שכשל זה אינו בא לרפא כשלים אחרים שהדוח מציין ומדגיש, כמו חוסר שליטה של מפקד מחוז הצפון במשטרה, חוסר השליטה וההתמצאות בראיית השטח ומעידתו של ראש אגף מערך הכיבוי הארצי, שאמנם טס בהליקופטר מעל הזירה, אבל לא הבחין ולא דיווח על קטעים וגזרות מסוכנות, מבלי לציין ששניהם הגיעו לזירה באיחור רב.
האחריות של שר האוצר ושר הפנים
נראה לי, שבהטלת האחריות על שר האוצר במקרה זה - המבקר הגזים במקצת. לא ששטייניץ היה צדיק בתחום, אבל כאחראי על הקופה הציבורית ועל ניצול תקציב המדינה, היה מקום להתנגדות שלו לראות שהכסף שיוזרם, ילך למטרה של הבראה ורפורמה ולא יבוזבז על משכורות ומטרות שלא מקדמות את מערך הכבאות.
אחריות אינה רק כבוד, דרגה, כיבודים והנאות - לאור הדוחות שהוגשו בנושא מערך הכבאות, גם ע"י המבקר בשנת 2009, היה מקום לצפות מראש מערך הכבאות וכמה מסגניו, להתריע, לצעוק, לזעוק ואפילו להתפטר, כמחאה על אי ביצוע הרפורמה או קבלת תקציב הולם לביצוע המשימות, כמו חומרים, כבאיות, כוח אדם, מטוסי כיבוי.
כל אחד מאלה המפורטים לעיל - הוא גורם מספיק להתפטרות. הבעיה היא שבארץ תרבות השלטון בתחום זה לקויה. מתי לאחרונה מישהו התפטר כאשר הוא מודיע שבתנאים אלה, ללא תוספת תקציב וכוח אדם, אני לא מוכן להיות אחראי לתוצאות.
במדינות אחרות, בתקופות אחרות - כשלים מסוג אלה המפורטים בדוח המבקר, היו גורמים "לחרקירי" - פוליטי ולפעמים גם אישי. אבל הזמנים השתנו - האנשים השתנו וכך גם נורמות השלטון.
הסמכות לפטר שרים
רק ראש הממשלה, יכול להעביר שר ממשרתו. במשטר נשיאותי, כמו ארה"ב, צרפת, רוסיה, ובמדינות שבהן אין קואליציות מסורבלות, יכול הנשיא לפטר/להעביר שר מכהונתו מבלי להינזק. במשטרים הבנויים על קואליציות, כמו ישראל, פיטורי שר, יכולים להביא למשבר קואליציוני ולפירוק ממשלה.
אף ראש ממשלה נבון, לא יעשה צעד פזיז כזה.
עתירה לבג"ץ
ההצהרות בדבר עתירות לבג"ץ, אם לא יפוטרו אלי ישי ושטייניץ - אינן מבוססות משפטית. יש בעתירות - הצהרות וכותרות ציבוריות, הנובעות ממצוקה אישית, ציבורית ואולי פוליטית, אך אין בהן כוח משפטי. בג"צ, אסור לו, להתערב בהחלטות פוליטיות ובסמכויות הממשלה וראש הממשלה.
לכן להערכתי - הפניות לבג"ץ אומנם יעשו רעש וכותרות בתקשורת ואפילו מיני סערה ציבורית, אך בג"ץ אסור לו, לחרוג מתחומי סמכותו המשפטית, להתערב בהחלטות ובניהול הממשלה ובוודאי שאין לו סמכות לנהל את המדינה.
לסיכום הדוח
  • גם אם שר האוצר, יצליח בהסבריו ושכנועיו, בגיבוי מיטב הכלכלנים במשק, להנמיך את הלהבות מהביקורת שהוטחה בו ובמשרדו, טעם מר ילווה את המשרד גם בעתיד.
  • ברור, שבעקבות הדוח, אחרי שהלהבות ידעכו והסופר-טנקר הממשלתי המוסדי, יכבה את האש - הגחלים של הדוח ימשיכו לבעור והציבור בעזרת התקשורת, לא יתן להם לדעוך במהרה ועד שיהיה שינוי בתפיסה של אחריות משרדית, מיניסטריאלית ומיוחדת.
  • על השרים בכל המשרדים להפנים שהתפקיד זה לא רק תואר ומנעמי שלטון אלא גם עשייה ונשיאה באחריות.
  • מה שהיה, לא יהיה - וזה לזכותו של המבקר השופט לינדנשטראוס.

תאריך:  26/06/2012   |   עודכן:  27/06/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דוח המבקר על אסון הכרמל: זווית אחרת
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
לפחות אדם אחד שמבין את מה שהתר
חוף הכרמל  |  26/06/12 16:45
 
- על איזה מידע אתה מתבסס?
אהוד פרלסמן  |  26/06/12 22:50
 
- מנין לך שהוא הגיב למאמרך? הרי
הוא כותב אנונימי?  |  28/06/12 00:32
 
- הוא מזדהה באותו שם, עם אותו ip
אהוד פרלסמן  |  28/06/12 12:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
אני פונה לאנשי המנהל האזרחי לאמץ את דרך חייו של אברהם אבינו, שהציב לנו תמרורי דרך, על אותו גב ההר, איך וכיצד להתייחס לבני הארץ הזו החיים כאן איתנו
אלכס לוין
על המסע בנבכי הביורוקרטיה בניסיון להשיג את הגזברות של חברת סלקום. דרך נוספת להשניא את החברה על הלקוחות
הרב אליהו קאופמן
ח"כ שאמה פספס הזדמנות היסטורית לקדם מהלך מדיני עם אירן, כאשר נשיא אירן חלף על פני המשלחת הישראלית לאו"ם שבראשה עמד ח"כ שאמה. במקום לנסות להמשיך את המהלך בחשאיות לכיוון חיובי, השתלח בו הטירון הפוליטי מר"ג וקרא לנשיא האירני בכינויים "מטורף", "מגלומן" ולבסוף גם העליב אותו בטענה שהנשיא האירני "דומה למוכר גרעינים יותר מאשר למי שמתעסק בגרעין"
רו"ח יפעת שעיה, עו"ד יניב אלנקרי
רשות המיסים הודיעה כי לאור המורכבות והזמן הנדרש להיערכות לצורך הגשת הדוחות השלישוניים המקוונים, הוחלט לדחות את מועד הגשת הדוח השלישוני
רו"ח איריס כץ כליף, רו"ח נסרין סלמאן
תאריך התחילה של ההוראה המחייבת את כלל העוסקים המורשים למספר את החשבוניות במספרים שיוקצו על-ידי רשות המיסים נדחה עד יום 1.1.2017
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il