X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
טירוף המערכות סביב הוויכוח על גיוס החרדים הוא רק סימפטום של בעיה מערכתית רחבה יותר והיא - הדגם המעוות של הדמוקרטיה בישראל. מנחם בגין הבין את זה כשקיבל תוכנית לרפורמה שלטונית לקראת בחירות 1977, אבל צוות הדילטנטים שהוא מינה לביצוע הרפורמה עיוות אותה לחלוטין. גם כיום, מדיניות הגיוס צריכה להיות חלק מרפורמה שלטונית רחבה ויסודית יותר, אבל לפי הרכב הבוחשים בה צפוי לה גורל דומה לזה של אז
▪  ▪  ▪
רה''מ מנחם בגין ז''ל. ועדת המומחים שמינה פסחה על אבני היסוד של התוכנית למבנה השלטון [צילום: סער יעקב/לע"מ]

מנחם בגין ז"ל, שבניגוד לפוליטיקאים המצויים כיום ידע לקרוא ספרים, מצא עניין בספר שכתבתי לפני מלחמת יום הכיפורים על הביטחון הלאומי של ישראל, בו הצגתי גישה מערכתית למבנה השלטון הדרוש למדינה - להבטחת חוסנה וביטחונה. בהיותי משוכנע אז שהוא צריך להיות ראש הממשלה הבא, התנדבתי ברצון להקדיש שעות לדיונים על התוכנית, בדירתו הצנועה ברח' רוזנבאום בת"א, בהשתתפות ידידי הקרוב, המהנדס עמנואל שנקר, שהיה אז פעיל למען עליית יהודי ברית המועצות.
לאחר שהסכים עם עיקרי התוכנית, ביקש בגין שאכין תמצית של עקרונותיה וזו הועברה על ידו, לאחר שנבחר לראשות הממשלה, לידי "צוות העברת השלטון", שהחבר היחיד בה שידע מה זה ניהול מקצועי היה מנחם סבידור ז"ל. לא עבר זמן רב, וסבידור טלפן להזהיר אותי שוועדת הדילטנטים עיוותה את עיקרי התוכנית, ועליי להזהיר את בגין מהתוצאות הצפויות. לצערנו, בגין אושפז אז באיכילוב ותוכנית הדילטנטים יושמה ללא הפרעה, אם כי, בהמשך, עם גילוי כישלונה, בוטלה לחלוטין. התוכנית שלי הייתה בנויה על שתי אבני יסוד, שבלעדיהן הדמוקרטיה הופכת לקריקטורה, ועם המשבר הראשון - נכנסת לטירוף מערכות הרסני:
  • מניעת כהונה בו-זמנית של שר בממשלה ובכנסת, או בארגון ציבורי או עסקי כלשהו.
  • קביעת קריטריונים הגיוניים לרישום אזרחי המדינה בפנקס הבוחרים למפלגות ולכנסת.
ברגע ש"וועדת המומחים" של בגין פסחה על אבני-יסוד אלו - נשארנו עם כל חסרונות השיטה שנשמרה עד היום. הפיצוץ הבולט הראשון שלה קרה ב"תרגיל המסריח" של 1990, כשהתברר שאפשר לקנות חברי כנסת על-ידי שדרוגם לתואר שר, כדי שיצביעו בניגוד לעמדות הציבור שבחר בהם, וכך לגרום להחלפת ממשלה ללא בחירות.
כשמהלך זה נכשל, כינה אותו רבין - "התרגיל המסריח", אך כעבור שלוש שנים נזקק לתרגיל כזה בעצמו, בקנה מידה יותר גדול - להעברה בכנסת של החלטות הפוכות לדעות רוב העם, שהכניסו את המדינה לטירוף מערכות של טרור, עם הסוס הטרויאני של אוסלו. גם זה וגם שערוריית גירוש היהודים מחבל עזה והשתלטות החמאס עליו לא יכלו להתרחש לו נשמרה אבן היסוד הראשונה, שהיא חיונית לקיום דמוקרטיה תקנית עם הפרדת רשויות שאינן מתערבבות זו בזו - המחוקקת, המבצעת, והשופטת.
הזנחת אבן-היסוד השנייה יצרה גם היא מצב לא-נורמלי, בו שתי קבוצות מיעוטים קיבלו זכויות פוליטיות בעזרתן הן סוחטות זכויות-יתר אישיות שקיבלו בהיסח הדעת עם הקמת המדינה. מחאת "הפראיירים", המוחים נגד עול שרות המילואים הנופל על ציבור מצטמק והולך, לא הייתה פורצת לו רישום בפנקס הבוחרים היה מותנה במילוי חובת השרות הצבאי או לאומי. זאת היא נקודת ההתחלה לאכיפת חובת הגיוס, ולא חקיקת עונשים והפעלת כוח לגיוס הסרבנים.
רק מנקודת התחלה זו אפשר לתקן את הנזק, שלב אחר שלב, ובשום פנים לא ב"מכת-חקיקה" אחת, כפי שמנסים למצוא אותה בוויכוח הסרק שבין הליכוד לקדימה.
לעומת זאת, הזנחת אבן-היסוד של הפרדה בין חברוּת בממשלה לחברוּת בכנסת כבר גרמה לטירוף מערכות בלתי-הפיך, החזק יותר מהכוחות שיכלו למנוע אותו, ורק טיפול מערכתי בכלים המתקדמים ביותר במדעי הניהול יוכל להתגבר על מה שעדיין ניתן להציל מטירוף מערכות זה.
בתוכנית הנ"ל, שהמשכתי לעדכן כל פעם כשהתחלפה ממשלה, בוטלה בין היתר, כליל תעסוקה מבצעית של חיילי מילואים, וגיוסם הורשה רק לשתי מטרות: עידכון כושרם הצבאי במספר ימי אימונים בשנה או - גיוס למלחמה אמיתית (בצו 8). לצרכי הביטחון השוטף יספיקו המגויסים שיתווספו מהרפורמה - לשרות חובה או קבע, והם גם יאפשרו את קיצור שרות החובה.
הרפורמה כולה, עם 15 חוקים תחת הכותרת - "חקיקת הגנה לישראל", מצפה לממשלה שתדון בה ברצינות.
גם בימים אלה מדברים על ועדה שתכין ברעש גדול רפורמה שלטונית, ואינני יודע אם יש בה מישהו שהתנסה בתכנון ו/או ניהול מערכתי של ארגונים גדולים. הם עלולים, בהחלט, להביא לאותה תוצאה שקיבלנו מוועדת העברת השלטון של בגין. או אולי זה יהיה תירוץ בשביל לא לעשות כלום?

הכותב הוא מחברו של הספר "ללמוד מהחיים", בו מוסברת תוכנית "חקיקת הגנה לישראל", על-רקע היסטורי של ניסיון אישי בפעילות להקמת המדינה, הגנתה ופיתוחה.
תאריך:  17/07/2012   |   עודכן:  17/07/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דמוקרטיה מעוותת - נגמרת בטירוף מערכות
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
שאלה למר דוראל,או לכל אחד
בני בנקר  |  17/07/12 12:39
 
- מה קורה בדמוקרטיות אחרות
יוסף דוריאל  |  18/07/12 09:51
2
מה איכפת לחרדים
הרועץ המשפטי  |  17/07/12 16:48
3
השאלה מי קובע איזה דמוקרטיה הי
קורןנאוה טבריה  |  18/07/12 05:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נורית גרינגר
כשאתה מסכים (כמעט) לכל דבר כדי להסתדר עם כולם אינך מגיע למקום כלשהו, או נמצא ברגרסיה. הגיע הזמן שישראל תודה על טעויותיה ותשנה כיוון
מתי דוד
כל אותם אנשי העקרונות והערכים לשמירת הדמוקרטיה וחופש העיתונות מטיפים להפיכת ההדלפה ל"קדושה" וחסינה מפני ענישה, רק כאשר זה נוגע למדינה, לצה"ל ולממשלה אבל לא כשזה פוגע ונוגע להם
ד"ר משה דוידוב
האופנה בחו"ל כיום היא להיות מכווני לקוח ולא מכווני מכירות    על ההבדלים ועל התופעה שתגיע לישראל באיחור מסורתי של שנים
הרב אליהו קאופמן
בואו נפסיק לדרוש "שוויון חובות" מהציבור הערבי - ועוד בגיוסם לצבא או לשירות הלאומי, וקודם כל נעניק להם שוויון זכויות מינימלי
יוסף עברון
התזכורת היא לכלל עובדי הרכבת בישראל, אך במיוחד לראשי הוועד: לאט לכם, ידידיי, "לא אתם המצאתם את הגלגל", ולאלה ששכחו, או לא ידעו: לפני 61 שנה, בנובמבר 1951, עקב סכסוך עבודה מקצועי בין מועצת הימאים לבין ההסתדרות הכללית, פרצה שביתה חמורה ביותר בתחום התחבורה בישראל - שביתת הימאים. שביתה ששיתקה את התחבורה הימית למשך מספר שבועות. שביתה שפרצה בתרועה והסתיימה בקול ענות חלושה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il