X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משה רבינו, המנהיג הדגול, נפרד מהעם ומלמד אותנו דבר נוסף: ענווה וקבלת הדין, וכן מביא בפני העם את ההכרה שמנהיגות היא רק שליחות. וגם היא מסתיימת. גם לו יש תחליף
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

אווירת עצב של פרידה שורה על פרשת השבוע הקצרה שלנו, פרשת וילך. פרשת הפרידה האישית של משה מהעם. העם כולו בפתח הארץ המובטחת, מחלקים נחלות, מתכוננים לחיים חדשים, ומשה עומד לעזוב. ללכת בדרך כל בשר.
"וילך" היא הפרשה הנקראת בשבת הראשונה לשנה זו – שנת תשע"ג. היא מרמזת לנו על מה שנדרש מאיתנו כדי להתחיל נכון את השנה החדשה. כדי להשלים את התשובה השלמה שלנו - ענווה. וזהו היסוד החשוב ביותר לעבודת השם.
לאחר כל פרשיות התוכחה, החינוך והלימוד - הצידה לדרך שהותיר משה לבני ישראל, אין הוא פורש לאוהלו. הוא ניגש לבני ישראל, איש-איש באוהלו, ונפרד מהם. ודברים יפים מלמד אותנו על כך הרש"ר הירש - על ענוותנותו ופשטותו של משה המנהיג. "וילך משה וידבר את הדברים האלה אל כל בני ישראל" [דברים ל"א, א']. והרי כבר אמר לפניהם. ובפרשת ניצבים כבר עמדו לפניו ושמעו את כל שהיה לו להגיד. ובכל זאת – "וילך משה...אל כל בני ישראל".
"הנה כי כן, לא קרא משה לעם לבוא אליו, לא הקהיל אותם לאסיפה כפי שרגיל היה לעשות בזמנים שהיה עליו לדבר אל בני ישראל בשם ה', אלא 'וילך' – בעצמו הלך אל העם כדי להיפרד ממנו בפשטות גמורה המתאימה למי שהכתוב מעיד עליו: 'והאיש משה ענו מאוד מכל האדם אשר על פני האדמה' [במדבר י"ב, ג']". מצמרר ונוגע ללב.
כי קרבו ימיו למות
משה, כבר בן 120 שנה, שהנהיג את העם הזה במדבר, הוציאו ממצרים, היפך את חיי העבדים שלא שמעו לו בתחילה מ"קוצר רוח ומעבודה קשה" [שמות ו', ט'], הפכם לעם סגולה בהדרכה ישירה של הקדוש ברוך, נאלץ היום, בפתח הכניסה ההיסטורית והמרגשת לארץ המובטחת, לעזבם. כי קרבו ימיו למות.
והוא מתנצל בפני העם, הרגיל שיש לו מנהיג דואג ואחראי אליו אפשר לפנות וממנו אפשר לקבל הדרכה והכוונה בכל מצב – גופני, נפשי, רוחני, מלחמתי, ומסביר: "בן מאה ועשרים שנה אנוכי היום לא אוכל לצאת ולבוא" [שם ל"א, ב']. כבר "אני זקן ואין לכם עוד תועלת ממני" [על-פי הרמב"ן]. שהרי כל הנהגתי הייתה רק שליחות והיא הגיעה אל קיצה.
"באותה שעה התברר לכל, שמנהיג זה מעולם לא חש עצמו 'יחיד סגולה' הנישא מעל העם כולו. הוא ידע כי רק שליחות הוטלה עליו. שליחות הגאולה ממצרים ותפקיד הנחלת התורה לדורות. אין השליחות מקנה לו זכויות יתר מעבר לנחוץ. על כן, כשהסתיימה השליחות ויורשו, יהושע, נבחר, היה הדבר פשוט בעיניו, שהוא חייב להיפרד לא על-ידי טקס פרידה רשמי מעל במה מוגבהת, כי אם לומר להם את דבריו האישיים מלב אל לב, כשווה בין שווים" [מתוך "פרשה ופישרה", פרשת וילך, הרב משה גרילק].
אחריתו של בשר ודם
וזה כל האדם – וגם משה, המנהיג הדגול שעלה למרום והיה כמלאכי השרת, האיש שדיבר עם האלוקים פה אל פה, משה שקרן עור פניו – הן "מקרה אחד יקרה את כולם" [קהלת ב', י"ד] – וגם הוא צריך ללכת. ועל כך נאמר במדרש דברים רבה ט', ב': "זה שאמר הכתוב [קהלת ט', י"א]: 'שבתי וראיתי תחת השמש, כי לא לקלים המרוץ ולא לגבורים המלחמה וגם לא לחכמים לחם, וגם לא לנבונים עושר וגם לא ליודעים חן כי עת ופגע יקרה את כולם'.
"אמר רבי תנחומא: המקרא הזה מדבר במשה. כיצד? 'כי לא לקלים המירוץ' – אתמול היה עולה לרקיע כנשר, עכשיו היה מבקש לעבור את הירדן ואי נו יכול, שנאמר: 'כי לא תעבור את הירדן הזה' [דברים ג', כ"ז]. 'ולא לגיבורים המלחמה' – אתמול היו מלאכים מרתתין לפניו, ועכשיו הוא אומר: 'כי יגורתי מפני האף והחימה' [דברים ט', י"ט].
"וגם לא לחכמים לחם (לחם זו תורה)... אתמול עלה משה החכם ויורד לנו משם את התורה, ועכשיו ניטלה ממנו וניתנה ליהושע בן נון. וגם לא לנבונים עושר – אתמול היה מסיח כעשיר 'שוב מחרון אפך' [שמות ל"ב, י"ב], 'סלח נא לעוון העם הזה' [במדבר י"ד, י"ט], ועכשיו הוא מסיח כרש – 'ואתחנן'.
"וגם לא ליודעים חן – אתמול היה יודע היאך לרצות את בוראו [במדבר י', ל"ה-ל"ו] 'קומה ה", 'שובה ה", ועכשיו, משנתחנן כל שבעת הימים – לבסוף אמר לו הקדוש ברוך הוא: 'הן קרבו ימיך למות' [דברים ל"א, י"ד]".
וכך גם לפני מותו אנו לומדים מוסר גדול - ענווה וקבלת הדין. הוא נפרד מהעם אותו הנהיג ומשאיר לנו מורשת נצחית, מורשת של ענווה והכרה בארעיותו של הקיום בעולם הזה. וכן הכרה שמנהיגות היא רק שליחות. וגם היא מסתיימת. גם לו יש תחליף. הלא הוא יהושע בן נון תלמידו. וכך עמד לפניהם, "נטל שתי ידיו והניחן על ליבו ואמר לישראל: ראו אחריתו של בשר ודם" [מדרש תנחומא ואתחנן ו'].

תאריך:  21/09/2012   |   עודכן:  21/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
רומני אמר את האמת על הסכסוך הישראלי-פלשתיני    מעריב וערוץ 10 מסתירים סיבה מרכזית למשבר בו הם מצויים    אמינותו של ש"ד לא תכריע לבדה במשפט הולילנד    משרד הבריאות הודה שהוא מפקיר את ילדינו    יוגב אוחיון כמשל לתרבות השקר בספורט הישראלי    וגם סיפור נחמד עם מוסר השכל
ציפי לידר
בשולי הכותרות: כרטיס הביקור של יאיר לפיד    מי הם העניים החדשים?    מה קרה לנורמות הציבוריות?    מלכה ומיסז'ניקוב כמשל
יצחק מאיר
מעמדו של הספר בלב ליבת העם, הפך את העם לעם הספר    הוא העניק לספר, על תוכנתו ועל חומרתו, מימד של נשמה גדולה מתוכה יונקות כל הנשמות חיות לנשמותיהם    לא על חינם 'קורעים' על ספר שנשרף ולא על חינם יוצאים להצילו מידי הזמן העבש במקומות מהן ניטשו קוראיו ולומדיו    ערב הכניסה לארץ ישראל, ביום בו חודשה הברית, הניח משה את ספר התורה כאבן השתייה של העם    וינייטה לפרשת וילך התשע"ג
איתן קלינסקי
נכדי קורא בקול ובהטעמה מספר התורה הפתוח בפנינו, ואני לידו משוטט לי בהרהורַי כמטחווי קשת מגווילי ספר התורה, משוטט עם המלים המתלוות להגר, האישה המגורשת מביתה אל הבלתי נודע למדבר האימתני, בו היא תועה מיואשת ללא מים במדבר הלוהט כשילד בזרועותיה
אליהו קאופמן
בישראל למשל מזדעזעים מכך שמישהו אינו עומד בצפירה ל"זכר הקורבנות" או כשמישהו שורף את הדגל ומביע אי הסכמה עם קיומה של המדינה, אך ה"מזדעזעים" הללו מרשים לעצמם לא פעם ולא פעמיים לכפור בבורא עולם, לצאת נגד כל אמונה באל עליון ולכתוב על כך מחזות וסרטים וכמובן להתבדר על חשבון אמונת הזולת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il