X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עד היום זוכים צאצאי השואה האירופאים לרנטות ולהטבות, ובצדק. אבל מדוע אף אחד לא דואג לפליטי יהדות ערב שרכושם נגזל ונבזז ואינם זוכים לשום רנטה משום מקום?
▪  ▪  ▪
יהודי מדינות ערב הותירו מאחוריהם רכוש רב [צילום אילוסטרציה: יעל ברשק]

אני בן של פליטי יהדות ערב. הוריי עלו לארץ מתוניסיה ולפי סיפורים שרצים במשפחה, הושאר רכוש רב מאחור טרם עלייתם של סבתי ומשפחתה לארץ. אני תוצר של מה שמכנים בעגה האשכנזית בזלזול ובהתנשאות, "ערבים-יהודים". אני מבקש להמחיש לכם את העניין דרך הסיפור האישי של בני משפחתי שהם פליטים לכל דבר ועניין, אבל מעולם לא קיבלו הכרה באו"ם ככאלה.
במשפחתה של סבתי מצד אימי מסופר על חנויות, אדמות ובתים שהושארו מאחור. הם עברו את הצורר הנאצי שהגיע לעיר מגוריה של אימי והם ברחו להרים עד יעבור זעם. כשחזרו לבית, מצאו אותו הרוס, אפילו דלתות ומשקופים עקרו. הנאצים ימ"ש רצחו יהודים, אבל מה שעניין אותם יותר מכל זה כסף וזהב, והם הרסו בית-בית מבפנים בניסיון לאתר זהב מוסלק, כיוון שידועה הייתה חיבתם של יהודי תוניסיה לזהב ותמיד היה ממנו בבית לשעת מחסור או צרה.
סבא שלי הי"ד מצד אימי נרצח בפיגוע תאונת דרכים על-ידי מוסלמי טרוריסט צמא-דם שפגע באופן מכוון ברכב בו נהג מעיר לעיר על-מנת להביא סחורות לעסק למסחר שהיה בבעלותו. הוא שכב פצוע על הכביש וכתוצאה מכך גסס למוות בעודו שותת דם במקום מבלי שמישהו חשב להגיש לו עזרה. אני לא יודע מה עלה בגורלו של אותו מחבל מוסלמי בן עוולה, האם הוא נשפט ונכלא בבית הסוהר או שהוא עדיין מסתובב חופשי. על זה לא יספרו לכם כאן בבית הספר וזה מעולם לא היה חלק מתוכנית הלימוד, כי מדובר ביהודים מארצות ערב. סבתי הפכה לאלמנה ולא ידעה כיצד תוכל להמשיך עם שישה עוללים קטנים בבית למרות הרכוש הרב, האדמות והחנויות.
רכושם ה"שרוף" של יהודי תוניסיה הסובלים
יהודי תוניסיה סבלו מהתנכלויות מצד המוסלמים על בסיס יומיומי - רציחות, אונס, ביזה וגניבות היו מנת חלקה של הקהילה, והחלה הבריחה לארץ ישראל-ירושלים שחלמו עליה משך אלפי שנים. כל הרכוש הושאר מאחור והמשפחה המפוארת הפכה למשפחת פליטים.
כבר בהגעה לנמל חיפה חטפה סבתי ז"ל את שוק חייה מכך שיהודים מחללים שבת בפרהסיה. הנשמע כדבר הזה? זוהי הארץ הקדושה עליה הם חלמו?! השבר היה גדול אבל כאן רק מתחיל מסע התלאות. בלילה שאחרי ההגעה לנמל חיפה נגנבו מעט המיטלטלין שהיו כל רכושה של סבתי והשאר הועלה באש. כל המשפחות שהגיעו יחד איתה באונייה נותרו מחוסרות כל.
סיפרו להם לאחר שגזלו את רכושם, כי הכל נשרף. בדיעבד שמעתי את הסיפור הזה של הרכוש השרוף בנמל לא פעם וממשפחות שונות ברחבי הארץ. המשפחה עברה חיטוי משפיל וניסיוני בדי.די.טי, התייחסו אליהם כאל מצורעים. הם הועברו למחנה פליטים אשר כונה בטעות מעברה, לעזתה, כיום - נתיבות, והנשים העדינות שלא עבדו מעולם נשלחו לעבודות חקלאות במושבי האזור בהרים עם טוריה בשמש הקופחת תמורת שכר רעב.
ספרדים, מזרחיים? לא בספרי ההיסטוריה
אנשי השבט הלבן מהעלייה הראשונה דאגו לעולים יוצאי אירופה. מעבר מהיר מהמעברה לבתים, קבלת מילגות, עבודה ולימודים ומגורים באזור המרכז. את המזרחיים שלחו לדרום ולצפון, שלא יטרידו את הנאורים המודרניים. המדינה הצעירה אז הנציחה את האפליה ודאגה שמצב זה יימשך. עד היום זוכים צאצאי השואה האירופאים לרנטות ולהטבות, ובצדק. למה אף אחד לא דואג לפליטי יהדות ערב שרכושם נגזל ונבזז ולא זוכים לשום רנטה מאף מקום?
מדוע משתיקים את העניין הזה?! לא תשמעו את סיפורה של משפחתי הקרובה ושל שאר משפחות יהדות ערב המפוארת בשיעורי ההיסטוריה בבתי הספר, כיוון שמדובר בספרדים/מזרחיים והם לא חלק מתוכנית הלימודים. מחקו כאן מורשת שלמה. מחקו כאן תרבות מפוארת, והעלימו אותה כאילו לא הייתה קיימת מעולם. אפליה גזענית ומכוערת.
לפצות את יהודי ערב על-פי דין, כדין
יוזמתו של דני אילון, סגן שר החוץ, היא יוזמה ברוכה והיא טיפה באוקיינוס העוולות שעברו יוצאי ערב היהודים. יש להכיר ביהודי ערב כפליטים ולפצותם על הרכוש הרב שהשאירו מאחור. ההקבלה שעושים אל מול מה שמכונה "הפליטים הפלשתינים" פשוט מקוממת. אני לא מבין מה הקשר בכלל?! אף אחד לא היה רוצה לחזור למדינה ממנה הגיע לארץ, אבל חובה לתת פיצוי על מה שהושאר שם בריבית דריבית.
על-פי הכתבה המצוינת של עמנואל רוזן בנושא [מצורפת מעלה], הרכוש שנשאר מאחור שוויו 9 מיליארד דולר!!! נניח שהיו כאן מה שמכונה "פלשתינים" והם נמלטו והשאירו כאן רכוש, מה זה קשור לפליטי יהדות ארצות ערב ומדוע המדינה מסתירה את המידע בדבר הרכוש שהושאר למשך שבעים שנה? אולי מחכים שכל הדור ההוא שעלה והשאיר אחריו רכוש רב במיליארדי דולרים יילך לעולמו ולא יהיה מי שיתבע. אני דורש כאן צדק חברתי אמיתי. די לאפליה, די לשנאה, די להשתקה. תנו לספרדים-מזרחיים את מה ששייך להם על-פי דין. אני דורש לפתוח את גנזך המדינה, לשחרר את האינפורמציה ולתבוע פיצוי כספי, כל משפחה לפי רכושה.

תאריך:  02/10/2012   |   עודכן:  02/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"איפה הכסף?" - גרסת הפליטים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אז תתבע בתוניסיה
לא מבין?  |  2/10/12 13:41
2
כמו שהמדינה תבעה עבור האירופאי
מה יש להבין ?  |  2/10/12 15:12
3
כתבה מחכימה ומאירת עיניים. ל"ת
נכון מאוד  |  2/10/12 21:10
4
הספרדים גרים בעיירות פיתוח
ספרדיאני  |  2/10/12 23:37
5
אם ישראל אומרת שה"ספרדים"
עדיין לא מבין?  |  3/10/12 03:25
 
- ריח של גזענות עולה ממך
ספרדיאני  |  3/10/12 08:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה כסיף
"איור הפצצה הבהיר לכולא עלמא מה שעשרות כתבות, ראיונות, ועדות, כנסים ונאומים לא עשו"
בעז שפירא
באחת, בתהליך אותו איננו יודע להסביר עד היום, נעלמה אצל בוזגלו הבושה    סיפור דמיוני. לא לקחת יותר מדי ללב...
יאיר דקל
במשפט אולמרט הגיעה לשיא התופעה בה כתבים "מכתיבים" לשופט מה להחליט    ד"ר ענת פלג על יחס העיתונאים כיום לשופטים, לעומת יחסם של זקני התקשורת: "היום הכתבים חושבים שהם יודעים יותר טוב מהשופטים"
גלעד אלפר
על-מנת לקבל תמונה ברורה של המצב הכלכלי באירן, בנה הפרופ' לכלכלה יישומית סטיב הנק מדד אומללות. מדד שהוא הסכום של שיעורי האינפלציה, הריבית והאבטלה, ובניכוי שיעור השינוי השנתי בתמ"ג לנפש. מדד האומללות במצרים לא עבר את רמת ה-40 נקודות אפילו בשנת 2012 הכאוטית בעוד שמדד האומללות של אירן זינק לאחרונה לרמה של 106 נקודות
יוסי ברנע
תגובה למאמרו "ויסקה קטלוניה", הארץ, 28.9.12 - הטענה ש"הדו לאומיות מתה" אינה נכונה, באשר ישראל כלל לא נוצרה על בסיס של לאומיות כמו שנוצרו מדינות מערב אירופה. אין הלאום היהודי המוכר בישראל דומה במשהו ללאום באירופה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il