X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המפלגות הוותיקות בישראל ממחזרות את הפוליטיקאים שלהן שוב ושוב עד שנמאס מלשמוע אותם ולראות אותם. אנשים חדשים אינם יכולים להגיע לקדמת הבמה הפוליטית ולהוכיח את עצמם כי הדינוזאורים חוסמים את דרכם
▪  ▪  ▪
שיטת ממשל לא נורמלית [צילום: AP]

לו הייתה מתקיימת בעולם הדמוקרטי תחרות למיחזור פוליטיקאים ישראל הייתה זוכה במקום הראשון. מערכת הבחירות מתקרבת יחד עמה שוב מתחיל תהליך המיחזור של הפוליטיקאים. אותן דמויות, אותן מנטרות, אותה רטוריקה. פה ושם צצה לה איזו מפלגה המבטיחה הרים וגבעות אך הפרצופים הכה מוכרים נותרים בעינם. אין מקום בעולם הדמוקרטי שבו פוליטיקאים "שבעי קרבות", לאחר 20-30 שנה ממשיכים לעטר את הנוף הפוליטי.
רק בישראל נשמעת תדירות האמירה שאין במי לבחור. על-פי היגיון זה הרי שלפוליטיקאים הנבחרים אין תחליף. אומרים שלכל אדם יש תחליף אך לגבי הפוליטיקאים הישראלים הקביעה הכה בנאלית אינה תקפה. אז הלוגיקה אומרת שאין צורך בבחירות כי ממילא אין במי לבחור, ומן הסתם ראוי שמנהיג המדינה יעמוד בראשה כמו בצפון קוריאה. אם הגנים שלו טובים וצאצאיו כמובן ירשו אותם, אוטומטית הם חייבים להיות הממשיכים. אין סוף לטמטום הזה.
במדינות פחות דמוקרטיות מישראל מתחלפים המנהיגים תכופות. ישנה מדינה בלתי דמוקרטית בעליל, ארה"ב שבה קבעו המטורפים הללו שנשיא יכול להיבחר רק לשתי קדנציות בלבד. איך הם מסתדרים? כל ישראלי חייב לשאול את עצמו שאלה זו.
גם בבריטניה הפרלמנטרית ראש ממשלה המפסיד בבחירות ליריבו מפנה את הבמה ולעולם לא יופיע שוב כראש ממשלה. כך גם במדינות אחרות באירופה. הנוסחה פשוטה: הפסדת כראש ממשלה אתה מפנה את המקום לאחר. איך הבריטים או צרפתים או הבלגים או הגרמנים מוצאים מחליפים, השד יודע.
מאז קום המדינה ועד היום אין בישראל סנקציה לכישלון. גם פוליטיקאים מדרגה שנייה או שלישית לעולם יישארו גם אם מפלגתם אינה מצליחה. זו אנומאליה שאין למעלה ממנה. לא יתכן שפוליטיקאי יכהן בתפקיד שר או ראש ממשלה לאורך עשרות שנים.
הדינוזאורים חוסמים את הדרך
המפלגות הוותיקות בישראל ממחזרות את הפוליטיקאים שלהן שוב ושוב עד שנמאס מלשמוע אותם ולראות אותם. פעם הם בקואליציה ופעם באופוזיציה וחוזר חלילה. זו שיטה לא נורמלית. אנשים חדשים אינם יכולים להגיע לקדמת הבמה הפוליטית ולהוכיח את עצמם כי הדינוזאורים חוסמים את דרכם.
הביטו מי המתמודדים כיום בפוליטיקה הישראלית, להוציא מקרה אחד או שניים, ותראו את אותם הפרצופים מלפני עידן עידנים. גם אם ראש המפלגה משתנה או קמה מפלגה חדשה, החיפוש אחר פוליטיקאים בעלי וותק רב הוא בלתי פוסק. לכך מתלווה תופעת לוואי מעניינת: כל מיני מקורבים ומקורבים מקורבים קופצים ממפלגה למפלגה ובלבד שיבחרו. במיוחד אמורים הדברים לגבי המפלגות החדשות. קראו מי המצטרפים ומיד תיזכרו שראיתם אותם פעם ברשימה הזו ופעם ברשימה אחרת. כל פעם הם קופצים לעגלה אחרת.
אם זיכרוני אינו מטעני, השר כחלון הוא בין הבודדים שהיה מוכן לקחת החלטה אמיצה ולעזוב את הפוליטיקה בשיא כוחו מתוך תחושה שהוא מיצה את עצמו. על כך הוא ראוי לכל שבח. אם כל הצער, לבטח מר כחלון יודע שיש לו תחליף. לעומתו, כל השרים בהווה ובעבר, ממפלגה זו או אחרת, ח"כים שחוקים עד דק, נפלים פוליטיים שלא עשו כלום חוץ ממאמצים עילאיים כדי להיבחר, שוב מופיעים ומתייצבים בזירה.
זו תופעה נפסדת שיש לעקור אותה מהשורש. גם בכל המפלגות ישנם אנשים ראויים היכולים להחליף כל אחד מן הדינוזאורים. לו באמת לנבחרים שלנו היה אכפת מהאזרחים, עליהם הייתה שומה האחריות לגאול אותנו מן הפרצופים המאוסים. האם זה יקרה? בוודאי שלא.
ללא שום קשר לנאמר לעיל, הרשו לי להוסיף כאן ממד אישי: המהלך שלושת החודשים האחרונים כתבתי את מרבית המאמרים ביושבי ליד מיטתה של אמי החולה. סעדנו אותה 24 שעות. רק מי שנמצא שעות אין ספור בבית החולים מסוגל להבין את המצוקה האיומה שבה נמצאת מערכת הבריאות. אולי ביום מן הימים אאזור עוז אתפנה לכתוב על מערכת שלעניות דעתי אינה נמצאת בתהליך קריסה. היא פשוט קרסה. הצוותים הרפואיים אינם מסוגלים לטפל בחולים בצורה ראויה. העומס הוא בלתי אנושי, לכן החולים ומשפחותיהם סובלים סבל שלא יתואר. ראוי מאוד שקברניטי המדינה יהיו אשר יהיו, לאחר הבחירות יתנו את דעתם לכך. כל שעה, כל יום שעובר מתים אנשים בגלל אי יכולתה של המערכת לטפל כראוי. כך אי-אפשר להמשיך.
אמי נפטרה ביום שבת שעבר. לזכרה של אמי לאה אני מקדיש שורות מעטות אלה, ולמען לא ידע העם צער ויגון.

הכותב הוא הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי
תאריך:  18/10/2012   |   עודכן:  18/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפוליטיקה הישראלית והמיחזור
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שבת שלום ומבורך
שבת שלום  |  19/10/12 12:30
2
"חירייה"-יותר נקי
אליפז  |  19/10/12 16:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיר אינדור
הבחירות דוחות את הבעיה האירנית ומרחיקות את הקו האדום בפועל. אף אחד לא יגיד זאת, אבל אף אחד לא יפציץ באירן כעת. אלא אם כן יש פה ספין על ספין - ואין. ואיך הארגונים הזרים מאירופה ומארה"ב תמרנו את ישראל
הרב אליהו קאופמן
לאנשי הימין שהלכו בגאון אחרי ארונו של "גנדי", הייתי מפנה את השאלה איפה הם היו כשכהנא נרצח? הייתי גם שואל את אלה מהימין המגיעים קבוע לאזכרה השנתית ל"גנדי", מדוע לא רואים אותם מידי שנה באזכרה לכהנא? הרי שני האישים הללו היו בעד "טרנספר" לערבים ושניהם נרצחו ע"י ערבים
איתן קלינסקי
אני מצטער בשביל מר טובי שור, שהוא יצא נלעג בהיותו מוכן לעוות מציאות כואבת רק כדי לשרת את ההון, הון נואף ופוגעני, החפץ לספק לציבור הישראלי מוצר בעל ניחוחות טיפוח ופיתוח של המקום הנמוך ביותר בעולם
עמוס עמירן
מי שחושב ביום הבחירות ללכת לים, לצאת לסקי בחרמון או לערוך פיקניק, שיחשוב שוב. יום הבחירות הוא יום בו יוכל להשפיע על עתידו הוא ועל עתיד ילדיו. ואחרי שיצביע וישפיע - יוכל לצאת לפיקניק
ציפורה בראבי
התאחדות דרעי, ישי ואטיאס בראש שס מהווה מודל מעניין    האם יש מה ללמוד מזה או שזוהי רק תפאורה זמנית לקראת הבחירות?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il