X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מצבו של המדען הראשי בכי רע: לא רק שהממשלה אינה מגדילה את תקציב המחקר ופיתוח, שצריך להיות צמוד לקצב ההתפתחויות והדרישות של השוק, אלא שהיא מקצצת בו זהו מנהג קבוע, במסגרתו מבטיחים תקציבים אך נזכרים רק במהלך תקופת בחירות, המציעה הון פוליטי למושכים בחוטים בוועדות האוצר הבטחות אומנם לא עולות כסף, אבל הגיע הזמן שמישהו יפסיק את הסאגה המכוערת הזו
▪  ▪  ▪
חסון, המדען הראשי. הבין שהתקציב שלו תמיד יהיה בחוסר

אבי חסון, המדען הראשי, אמר בראיון לאנשים ומחשבים שלשום (ב'), כי ענף ההיי-טק שרוי במיתון לצד בעיה של גיוסים מצד קרנות הון סיכון. הקרנות הצליחו לגייס השנה 796 מיליון דולרים, בעוד שלדעת מנהלי הקרנות ההיקף הדרוש כדי להחזיק את הראש מעל המים הוא כ-1.2 עד 1.5 מיליארד דולרים. בהתחשב בעובדה שהמציאות הזו לא תשתנה, בעיקר לאור מה שקורה בשווקים בחו"ל, נשאלת השאלה מי ידאג להשלמת המחסור.
הבעיה היא בעיקר עם השקעות Seed - השקעות שמעולם לא קרצו לקרנות הון סיכון, אשר מחפשים יעדי השקעה בטוחים יותר לרווחים מהירים. למנהלי הקרנות אין סבלנות ל"גדל" חברה עד שהיא תהיה בשלה לאקזיט נאה. באופן טבעי, הצפייה היא שהממשלה, באמצעות המדען הראשי, תתערב בנושא ותנסה למצוא דרכים לחזק את אותן חברות שמפתחות טכנולוגיות מעולות - אבל לא יכולות ליהנות מאשראי או מימון בגלל המציאות הקשה. כך זה קורה במדינות רבות, דומות לנו, וכך זה קרה במידה זו או אחרת בשנים קודמות, כאשר המשק היה על סף האטה או מיתון.
הממשלה מקצצת תקציבים
אבל זה לא קורה. בהמשך הראיון אנו קוראים את מה שידוע כבר שנים - לא רק שהממשלה אינה מגדילה את תקציב המחקר והפיתוח של המדען, שצריך להיות צמוד לקצב ההתפתחויות והדרישות של השוק, אלא שהיא מקצצת בו. התקציב השנתי של המדען עומד השנה על 1.3 מיליארד שקלים. בחישוב ריאלי, מדובר ב-60% מגובה התקציב לפני עשור. זאת, חרף העובדה שבעשור האחרון ענף ההיי-טק גדל בצורה רחבה מאוד. יעיד על כך רב המכר הבינלאומי Start-up Nation שנכתב על הענף המקומי.
התוצאה היא, כי החברות שפונות אל המדען עקב קשיי מימון, מקבלות תשובות שליליות יותר מאשר חיוביות. כאשר הביקוש למענקים שמגיע אל המדען הוא חמישית ממה שיש לו, ברור שאי-אפשר למשוך את השמיכה עד בלי סוף. המדען אומר זאת בקולו ומן הסתם גם משמיע זאת בפורומים סגורים, בממשלה ובמקומות המתאימים, אבל אף אחד לא קם. על-פי נתוני ה- OECD ישראל משקיעה מעט מאוד במחקר ופיתוח לעומת מדינות אחרות זה שנים. זאת למרות שגם אחרון הפקידים באוצר כבר למד ויודע שכל דולר השקעה במחקר ופיתוח מחזיר את עצמו במהירות תוך זמן קצר. כל דולר שמושקע בהכשרת מהנדס מחשבים מוחזר בתוך חמש שנים, בין אם באמצעות המסים או התוצרת המופקת.
חסון חדש יחסית בתפקידו. לזכותו ייאמר כי מהר מאוד הבין שהתקציב שלו תמיד יהיה בחוסר. קודמו בתפקיד, ד"ר אלי אופר, ניסה להיאבק במציאות זו באמצעות מגעים וקשרים אישיים עם שרי וראשי ממשלות. כך למשל, היה עוד בתקופה בה בנימין נתניהו שימש כשר אוצר, בקדנציה הראשונה שלו ואריאל שרון כיהן כראש הממשלה. כבר אז תקציב המדען היה קטן. הממשלה הייתה מאשרת, ונתניהו נהג להבטיח לאופר ש"יהיה בסדר". כעבור זמן מסוים, אם זה בעקבות משבר חמור שהביא לזעקות מצד התעשיינים או תקופת בחירות, נמצא פתאום התקציב הדרוש כדי לסייע למדען. נתניהו כמובן לקח את כל הקרדיט על תוספת התקציב, והזכיר לאופר למי הוא צריך להגיד תודה כל בוקר. הריטואל הזה נמשך לאורך כל השנים, בכל ממשלה. גם בזמנים בהם אהוד אולמרט, שנחשב בתקופתו לשר תמ"ת מעורב ופעיל מאוד, כיהן כראש ממשלה.
השבוע קיבלנו אישור נוסף שיש סדירות וקביעות במחזוריות הזו. ועדת הכספים של הכנסת, כך דאגו לבשר לנו ממשרד האוצר, אישרה 120 מיליון שקלים ללשכת המדען כדי לסייע לתוכניות ה-Seed ולמדען הראשי. האישור נעשה בוועדת הכספים. שר האוצר שטייניץ אף טרח לציין שזה המשך למדיניות הממשלה לחיזוק התעשיות המתקדמות. לא צריך להיות פרשן פוליטי כדי להבין את הקשר בין המהלך לזמן שבו הוא נעשה. פעם אחר פעם הצטיירו המדען הראשי וענף ההיי-טק כקבצנים עלובים המוטלים ברחובות העיר, אשר זוכים ל"נדבות" בכל פעם שיורד גשם חזק או שהבחירות בשער.
אחת המטרות החשובות של המשק הישראלי
חבל מאוד שבמדינה שנחשבת למתקדמת ביותר בתחום הטכנולוגיה, צריכים להמתין ארבע שנים כדי להשיג תקציבים לאחת המטרות החשובות ביותר למשק הישראלי. חבל מאוד שבמדינה שיש לה כל כך הרבה אתגרים ביטחוניים וחברתיים, עדיין יושבים פקידים בצמתים שונים שקובעים סדרי עדיפויות דמיוניים, ועל-פי זה מחלקים את העוגה. אותם פקידים גם מנהלים את השרים שעומדים בראש המשרד, ומאפשרים להם פעם בארבע שנים להבטיח הבטחות, כדי שיצברו כוח במוקדי הבחירה שלהם, במרכזי המפלגות. הבטחות הרי לא עולות כסף, ועד הבחירות הבאות אף אחד לא יזכור שהבטיחו לסייע למדען להגדיל את תקציבו ולתת למדינה עדיפויות.
במציאות זו, מן הראוי שגורמים התלויים בתקציב המדען יפעילו לחצים, יעלו דרישות ויקבלו מאותם פוליטיקאים הבטחות לשינוי המצב. לא בטוח שההבטחות ימומשו, אבל לפחות נוכל לרשום בפרוטוקול שמועמד זה או אחר, ולא משנה מאיזה מפלגה הוא, מתחייב לשים סוף לסאגה המכוערת שמתחוללת כל שנה סביב תקציב המדען. תחילה מקצצים ואז זורקים פרורים בערב הבחירות כדי להאדיר של שמו של שר זה או אחר. איך אומרים החבר'ה: נמאסתם!

תאריך:  04/11/2012   |   עודכן:  04/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צ'לו רוזנברג
הכל בלוף אחד גדול. ראוי שמר כחלון יפסיק את משחקי התעתועים. הספיק לנו שר אחד שכל התמחותו הייתה בכיינות לשמה. הבנו את הפרינציפ
גיא חזן
הפליא אותי כיצד אנשים שונים מצליחים לשכנע את שומעיהם שהם בעלי מקצוע בתחום ההשקעות    הם מצליחים לשכנע שהם מנהלי השקעות מוצלחים המשיאים תשואה גבוהה ללקוחותיהם או כפי שאני קורא לזה - מצליחים לעשות קסמים
דן אלון
בנימין נתניהו מקפיד לקרב אליו את המובחרים ביותר. נתן אשל, צחי הנגבי, ועכשיו התחתן עם ליברמן. סיפור חתונתם הוא התגשמות המשל על הכייס המקצועי, שכל מה שהוא מסוגל לראות בעולם זה כיסים, גם כאשר הם ריקים. בנימין "לב-אבן" עשה השבוע מאמצים להחזיר את כחלון, וליברמן "אגרוף-ברזל" שלח את דני אילון למשימת עלה-תאנה. האם נשכיל לסגור את הכוורת הרעילה ולשלוח את הכוורן לתקופת אבטלה?
שמואל פישר
כשאני שומע וקורא כיום את דבריהם של אנשי ציבור, המצהירים כי רבין ז"ל תמך בהקמת מדינה פלשתינית אני יודע שאלה הם דברי הבל חסרי שחר של אנשים חסרי בושה שבהבל פה ובעזות מצח מנסים לשכתב את ההיסטוריה
אלישע פורת
שני מכתבים בפרשת האזכרה לחגי אבריאל (1922 - 1972). חגי אבריאל מהמיישבים הגדולים של הנגב, היה אחיו הצעיר של אהוד אבריאל. ועוד על אבא קובנר - מכתבו של אהוד אבריאל אל טובה אבריאל, בעניין אבא קובנר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il