X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נאומו הקשה של יעקב נגד לבן, בו הוא חושף את הנצלנות שהייתה מנת חלקו במשך 20 שנה, אקטואלי גם לימינו. הוא מסב את תשומת ליבנו לחובות המעביד כלפי עובדו - וגם לחובות העובד כלפי מעבידו
▪  ▪  ▪
אסור לכוון בתפילה על חשבון המעביד [צילום: פלאש 90]
לחזור ולשנן:
הנורמה הראויה בכל הקשור ליחסי עובד ומעביד צריכה להתבטא במחויבות עמוקה מצד העובד למעביד, ומי שאינו נוהג כך - הוא למעשה גנב הנוטל שכר שאינו מגיע לו. מכאן, שתופעות כמו יציאה לסידורים בשעות העבודה ללא הסכמת המעביד, בזבוז זמן בשיחות טלפון, גלישה באינטרנט וכתיבת דוא"לים פרטיים, הם גזל לכל דבר אם הם פוגעים בעבודה הסדירה

בסוף פרשת השבוע, פרשת ויצא, אנו נחשפים לאחד מהנאומים הקשים שמופיעים בתנ"ך. הנאום שנישא בפיו של יעקב אבינו מופנה אל לבן אחי אמו, שמואשם על-ידי יעקב בניצולו תוך שימוש בתנאי ההעסקה בלתי הולמים: "זה עשרים שנה אנכי עימך, רחליך ועזיך לא שִכֵּלוּ ואילי צאנך לא אכלתי. טריפה לא הבאתי אליך, אנכי אחָטֶנָה מידי תבקשנה, גְנֻבְתי יום וגְנֻבְתי לילה. הייתי ביום אכלני חורב וקרח בלילה ותִדִד שנתי מעיני. זה לי עשרים שנה בביתך, עבדתיך ארבע עשרה שנה בשתי בנותיך ושש שנים בצאנך, ותחלף את משכורתי עשרת מונים" [בראשית ל"א, ל"ח-מ"א].
יעקב, שמזכיר את נאמנותו ללבן ולמשימה שהוטלה עליו, למרות שנהגו בו שלא כדין, מדגיש בנוסף את העובדה, כי בעקבות נאמנותו זו זכה לבן לכל הונו ורכושו. צאנו לא נטרף, עיזיו לא נגזלו, וכל זאת תודות לשמירתו הנאמנה של יעקב שהתמידה גם במזג אוויר קשה ובנסיבות לא קלות. ראוי לשים לב לדבריו הכואבים של יעקב אבינו, ולו משום שהם נוגעים באחת הנקודות העדינות של עולם התעסוקה ואנשי הקהילה העסקית, והם: תנאי התעסוקה שמספקים המעבידים אל מול חובת הנאמנות של העובדים.
גנב הנוטל שכר שאינו מגיע לו
נפתח דווקא בחובת העובדים, ולו משום שמדובר בחובה שלא מרבים לעסוק בה. ההלכה היהודית מחייבת את העובדים בראש ובראשונה לנקיות כפיים, שצריכה לבוא לידי ביטוי בנכונות לעבוד בכל דקה שעליה משלמים להם. אחד המקורות העוסקים בנושא היא המשנה, המורה לפועלים העובדים בפרדס להתפלל על ראש האילן, ולא לרדת למטה, וזאת למרות שייתכן שיוכלו לכוון את ליבם טוב יותר בתפילה כשהם על הארץ. המשנה קובעת למעשה, כי אין בחיוב התפילה כדי להתיר לעובד להחמיר ולכוון בתפילתו על חשבונו של בעל הבית.
הלכה זו מהווה דוגמה לתפיסת עולם רחבה בהרבה, שקובעת, כי פועל מחויב בראש ובראשונה לעבוד בהתמדה, וכל סטייה מחובה זו מהווה גזל ממונו של המעביד. אין הדבר אומר שלעובד אין שום זכויות. אף עובד איננו עבד נרצע לאדונו. אך יחד עם זאת, יש לחזור ולשנן, כי הנורמה הראויה בכל הקשור ליחסי עובד ומעביד צריכה להתבטא במחויבות עמוקה מצד העובד למעביד, ומי שאינו נוהג כך - הוא למעשה גנב הנוטל שכר שאינו מגיע לו. מכאן, שתופעות כמו יציאה לסידורים בשעות העבודה ללא הסכמת המעביד, בזבוז זמן בשיחות טלפון, גלישה באינטרנט וכתיבת דוא"לים פרטיים, הם גזל לכל דבר אם הם פוגעים בעבודה הסדירה.
שערוריה מצידה של המדינה
אולם אל לנו לשכוח, כי ישנן גם חובות מקבילות מצד המעביד לעובד, ואלו בדיוק החובות שעליהן מתבססת תלונתו של יעקב אבינו, שהועבד בידי לבן בתנאים נצלניים ובצורה לא הוגנת. מצוות רבות בתורה עוסקות בחובות המעביד לעובד. בין החובות העיקריות היא הדרישה לשלם את המשכורת בזמן והאיסור על הלנת שכר. העובדה שלא פעם המעסיק הגדול ביותר - קרי: מדינת ישראל - מפגר בתשלומיו, היא מבחינה זו שערוריה עצומה. מצב שבו עובדים שמוסרים את נפשם, שלומם, טובתם ואפילו חירותם לטובת עבודתם, אינם מקבלים שכר בזמן או שאינם מקבלים אותו כלל, הוא בלתי נסבל.
עניין נוסף שהוזכר אף הוא בדבריו של יעקב היא החובה להעניק לעובד תנאי עבודה סבירים והוגנים. גם נושא התנאים הסוציאליים מתואר בהלכה. אחד הנושאים הבסיסיים ביהדות המבטאים חובה זו היא קביעתה של הגמרא, כי "כל הקונה עבד עברי כקונה אדון לעצמו". הגמרא אף מסבירה את כוונתה ומפרטת: "שלא תהא אתה אוכל פת נקייה והוא אוכל פת קבר, אתה שותה יין ישן והוא שותה יין חדש, אתה ישן על גבי מוכים [כרים וכסתות] והוא ישן על גבי התבן".
במדינת ישראל מתרחשים אינספור מצבים שבהם מצוקת העובדים מנוצלת באופן גס וציני. מדובר בעשרות אלפי עובדים שבמקרה הטוב אינם זוכים לתנאים להם הם זכאים, ושבמקרה הפחות-טוב הם פשוט אינם מקבלים שכר. ברוב המקרים העובדים הללו אינם עוזבים את מקום העבודה, אם משום שאינם מסוגלים למצוא מקום עבודה חילופי, ואם בגלל המחשבה שבהישארותם והתמדתם הם למעשה מבטיחים את האפשרות שביום מן הימים הם יקבלו את המגיע להם על-פי דין. עובדים אלו, הנותרים מחוסר ברירה במשרתם, על-אף העובדה שהיא מנצלת אותם שלא כדין ושלא כצדק, דומים בזעקתם ליעקב אבינו הזועק מול לבן.
אנו, המבקשים ללכת בדרכם של אבותינו, צריכים להימנע משני הכיוונים של מוסר העבודה הלוקה בחסר - בין זה של העובדים שמתרשלים בעבודתם ובין של המעסיקים שאינם נוהגים בצדק.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ראש ישיבת ההסדר בפ"ת וחבר הנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  19/11/2012   |   עודכן:  19/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ישראל קדרון
בחינת הנתונים בתקציב המדינה מגלים את הערכים ואת החזון של המדינה. נגלה בתקציב ממון רב למקוואות אבל לא לתרופות מצילות חיים. נגלה כי התקציב מאפשר לצעירים בני 45 המשרתים בצבא הקבע לצאת לפנסיה נדיבה, אבל זקנים חיים כאן במצוקה
איתמר לוין
מחדלי החקירה הבלתי-פוסקים גורמים לייאוש אפילו בקרב שופטי בית המשפט העליון. מה שעוד יותר מטריד הוא, שאפילו אם אי-פעם יוקם גוף הביקורת על רשויות התביעה - קלושים הסיכויים שהוא יפתור את הבעיה
שמעון זיו
העת לקבוע קווים אדומים לכעת ההכרזה על הפסקת האש - רצועת עזה תפורז מכל נשק, תגובה בלתי מידתית לכל ירי, לא יותר פיתוח כלי לחימה מכל סוג שהוא
עדי ארבל
כשמדובר בעיסוק ברמת השטח, המציאות חזקה מכל נטייה פוליטית    בנימין נתניהו עמד בראשות המדינה במשך עשירית מתקופת קיומה    מופע בבת ים לנשים שכולו קודש לשירת נשים לאורך הדורות ועד ימינו
מתי דוד
פעם נוספת נחפשת האמת מי הם אלה בתוכינו, שתמיד פועלים נגדינו, ומתנגדים לכל פעילות של צה"ל, במאבק נגד הטרור הפשתיני. בהארץ ובשמאל הקיצוני יש שנאה והתנגדות גורפת לכל מה שממשלה ומערכת הביטחון יעשו למען ביטחון אזרחיה
רשימות נוספות
עניין של מעמד  /  הרב רפי פוירשטיין
"לכם הדתיים יותר קל"  /  הרב רפי פוירשטיין
מעשה סדום  /  הרב יובל שרלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il