X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בימים האחרונים עלה לדיון ציבורי היקף ההשקעות הגדול המוקדש לשם יצירת היכולות הנדרשות מול האיום האירני. אין ספק כי אלו השקעות נכבדות ביותר, אשר בחלקן תרמו גם ליצירת הגרעון הגדול בתקציב המדינה, וסביר להניח שהן ימשכו גם בעתיד הקרוב. השקעות אלו תורמות הן לשדרוג היכולת הצבאית של ישראל מול אירן והן ליצירת לחץ על ארה"ב ואירופה
▪  ▪  ▪
אירן. ישראל מתכוננת לגרוע מכל [צילום: AP]

במשך השנה האחרונה שמענו פעמים רבות, מפי שר הביטחון ברק ומפי גורמי ביטחון בכירים נוספים, את האמירה הנחרצת כי הטיפול באיום האירני הולך ומגיע לצומת דרכים קריטית אשר תותיר בפני ישראל רק שתי אפשרויות:
  • השלמה עם אירן בעלת יכולת גרעינית - אפשרות ה"פצצה".
  • מתקפה צבאית על מתקני הגרעין באירן (בסיוע אמריקני אם הדבר יתאפשר) - אפשרות ה"הפצצה".
ובקיצור, הדילמה היא - "פצצה" או "הפצצה".
ישנם החולקים על הצגת הדילמה באופן הנ"ל. חלקם טוענים כי השהיית המתקפה הצבאית, אין פירושה בהכרח השלמה עם אירן גרעינית, וזאת משום שישנו עדיין די זמן על-מנת להפעיל על אירן לחץ דיפלומטי כבד, סנקציות כלכליות חמורות ולוחמה חשאית, אשר יכולים להביא את ההנהגה האירנית לוותר על חלום הפצצה הגרעינית.
ישנה גם סבירות לא מבוטלת לכך שהעם האירני יפעל בעצמו לשינוי המשטר, כפי שעשו עמים נוספים באזורנו, אשר הצליחו להפיל את משטרי הרשע והרודנות אשר שלטו בהם ביד ברזל. הפגנות אירניות נרחבות, שכללו מיליוני אזרחים, כבר התרחשו באירן לאחר הבחירות הקודמות (לפני כארבע שנים), וישנו סיכוי ממשי שבבחירות הקרובות - עוד כחמישה חודשים - יבוא המצב הכלכלי הקשה לידי ביטוי, ההמונים יצאו שוב לרחובות, באופן נחוש יותר מאשר בפעם הקודמת, ויביאו לשינוי המשטר.
מיליארדי שקלים בהכנות לתקיפה באירן
בימים האחרונים עלה לדיון ציבורי היקף ההשקעות הגדול המוקדש לשם יצירת היכולות הנדרשות מול האיום האירני. אין ספק כי אלו השקעות נכבדות ביותר, אשר בחלקן תרמו גם ליצירת הגרעון הגדול בתקציב המדינה, וסביר להניח שהן ימשכו גם בעתיד הקרוב. השקעות אלו תורמות הן לשדרוג היכולת הצבאית של ישראל מול אירן והן ליצירת לחץ על ארה"ב ואירופה על-מנת להירתם לפעולה אפקטיבית מול אירן.
במסגרת ההשקעות הללו נכללים אמצעים הגנתיים והתקפיים רבים, חלקם חסויים וחלקם גלויים, אשר חלקם יפורט להלן:

יכולות הגנתיות

בתחום היכולות ההגנתיות הגלויות מדובר בעיקר על השקעות עתק בפרויקטים של הגנה מפני ירי טילים ורקטות - מערכות ה"חץ2" (סוללה חדשה, שלישית במספר, כבר נכנסה לשירות השנה), פיתוח ה"חץ3" (אשר יכנס לשירות בעוד כשנה וחצי-שנתיים, ותהיה לו יכולת ליירט טילים במרחק של מאות ק"מ), פיתוח ה"שרביט קסמים" (מערכת שנועדה ליירוט רקטות לטווח בינוני/ארוך וכן ליירוט טילי שיוט), ייצור סוללות וטילי ירוט רבים של מערכת "כיפת ברזל", ושדרוג מקיף של סוללות טילי ה"פטריוט".
כמו-כן מוקדשת תשומת לב רבה לחיזוק ההגנה הפאסיבית, באמצעות הרחבת היכולות של פיקוד העורף, וכן בנייה בהיקף נרחב (שכבר החלה) של מתקני תשתית ומתקנים חיוניים ממוגנים, מיגון בסיסים ותשתיות צבאיות, וכן בניית מתקנים "מוכפלים" (דהיינו מתקנים שנבנים כגיבוי וכתחליף למקרה שמתקני תשתית אחרים ינזקו). משאבים רבים מוקצבים גם להגנה מפני לוחמת סייבר (לאירן יכולת התקפית לא מבוטלת בתחום זה).

יכולות התקפיות

בתחום ההתקפי רב הנסתר על הגלוי, אולם ניתן לומר שהמדובר הוא על בניית יכולות צבאיות התקפיות בהיקף נרחב, בים, באוויר וביבשה.

הכנות בתחום הימי

בתחום הימי בולטת לעין העובדה כי חיל הים עומד לקבל בשנים הקרובות 3 צוללות חדישות נוספות, אשר יכפילו את מספר הצוללות העומדות לרשותו, ויביאו אותו לשיא שלא היה כדוגמתו מעולם (מספר ספינות הטילים, לעומת זאת, עומד היום על כמחצית ממספרו בזמן מלחמת לבנון הראשונה).
הצוללות הן חלק חשוב ביותר מה"זרוע הארוכה" של ישראל", ועל-פי פרסומים זרים, הן נושאות על גביהן טילים גרעיניים לטווחים של אלפי ק"מ, וכן גרסאות שונות של טילים קונוונציונליים מדויקים לטווחים גדולים. עלותה של כל צוללת כחצי מיליארד דולר (כשליש מזה במימון גרמני).

הכנות בתחום האווירי

בתחום האווירי נעשות הכנות רבות בתחומי בניין הכח - רכש מטוסי "חמקן" 35-F בעלות של מיליארדי דולרים, שדרוג מקיף של מאות מטוסי קרב מדגמי 15-F "בז" ו-16-F "ברק", הגדלה משמעותית של מערך כלי הטייס הבלתי מאויישים, וכן של מערך מטוסי התדלוק. אין ספק בכך שגם מלאי הדלק עבור מטוסי הקרב הוגדל מאוד, וזאת בשל הצורך שיווצר במקרה של עימות עם אירן, בטיסות רבות, של מאות מטוסי קרב, לטווחים של אלפי ק"מ.
בנוסף למלאי הדלק נדרש להכין גם מלאי גדול של אלפי פצצות מסוגים שונים, בדגש על פצצות "חודרות בונקרים", ופצצות "חכמות" מסוגים שונים, אשר עלותן יקרה במיוחד. ישראל גם מייצרת או רוכשת מגוון טילים "חכמים" – כדוגמת טילי ה"פופאי" וה"דלילה" – אשר ניתן לשגרם ממרחק של מאות קילומטרים לעבר סוללות טילי הנ"מ האירניות המגנות על מתקני הגרעין, ולהשמידן ללא סיכון למטוסי הקרב הישראלים, אשר נמצאים אז הרחק מטווח טילי הנ"מ. התעשיה האוירית הישראלית מייצרת גם מל"טים מיוחדים – מדגמי "הארפי" ו"הארופ" – אשר נושאים מטעני נפץ קטלניים לטווחים גדולים מאוד, ומסוגלים להתביית בדייקנות מרובה על מטרות אויב ולהשמידן, תוך מזעור הסיכון למטוסי הקרב המאויישים. לכל המערכות הנ"ל עלויות גבוהות.
סביר להניח ששימוש נרחב ייעשה גם בטילים מתקדמים מדגמי HARM (מתוצרת ארה"ב) המתבייתים על מערכות המכ"ם של סוללות הטילים ויחידות הבקרה, ומשמידים אותם (ניתן לשגר אותם מטווח מקסימלי של כ-100 ק"מ).
עלותו של כל טיל שכזה מגיעה למאות אלפי דולרים, ועלותו של דגם E החדיש היא כ-900,000 דולר.
גורם נוסף וחשוב הינו עלות האימונים. עלותה של שעת טיסה במטוס קרב נאמדת בכ-10,000-15,000 דולר (תלוי גם באופי התרגול, פרופיל וגובה הטיסה, הפעלת מבערים אחוריים וכו'), ויש להכפיל זאת במאות מטוסי קרב, ולהכניס למשוואה גם את העובדה שיש לתרגל גם את הטיסה הארוכה לאירן (הלוך ושוב).

הכנות בתחום היבשתי

בתחום היבשתי עובר צה"ל בשנים האחרונות תהליך מקיף של השקעה בבניין כח מסיבי (גם כלקח ממלחמת לבנון השנייה) – אשר נועד לאפשר לו לפעול במהירות ובעוצמה רבה על-מנת להשתלט באופן אפקטיבי וזריז על שטחי שיגור של רקטות וטילים מסוריה, מלבנון ומרצועת עזה, תוך קיצור ניכר של משך המלחמה. לשם כך נרכשים טנקי מרכבה סימן 4 רבים, נגמ"שי נמ"ר חדישים וממוגנים היטב, וכן מערכות יקרות להגנה מפני טילי נ"ט (כדוגמת מערכת "מעיל רוח" של חברת "רפאל"). כמו-כן מוכנסים לשירות במספרים גדולים טילי נ"ט חדישים, מרגמות מדויקות, ולאחרונה הוחל גם בייצורם של מטולי רקטות מונחות GPS לטווחים של עשרות ק"מ (מערכת "כידון קסום").
לכל העלויות הנ"ל יש להוסיף את ההגדלה המשמעותית בתקציבי ה"מוסד" שהייתה בשנים האחרונות על-פי פרסומים רבים, וכן את ההשקעות הגדולות הנדרשות בתחומי המודיעין, מערכות הפיקוד והשליטה, תקשורת ולוחמה אלקטרונית.
יש לציין כי עם קריסתו והתפוררותו הנמשכת של הצבא הסורי, הולך ומצטמצם באופן דרמטי האיום הנשקף ממנו. גם חיזבאללה – אשר מעורב עמוקות בלחימה בסוריה – הולך ונחלש כתוצאה משחיקה בלחימה (עד היום ספג הארגון הנ"ל בלחימתו מול המורדים לפחות כ-1500 פצועים, הרוגים ושבויים), ובשל העובדה שזרימת הנשק מאירן אליו (דרך סוריה) מצטמצמת.
עם ישראל נקרא בפי חז"ל – עם של "מאמינים בני מאמינים", ומאמונתנו בה' נובעת ההכרה בכך שמגוון האמצעים וההכנות הנ"ל הינם אמצעי ההשתדלות בדרך הטבע אותם יש לנקוט, באופן מסור ובמלוא האחריות והרצינות, על-מנת להביא להרתעת אויבינו (באירן, וגם במקומות אחרים), ובלית ברירה – על-מנת להכריעם במהירות בעימות צבאי אם ידרש. יחד עם זאת, אל לנו לשכוח אף לרגע את בטחוננו המוחלט בה' יתברך – וככתוב "אם ה' לא ישמור עיר שווא שקד שומר" (תהלים קכ"ז), וכן את ההוספה האישית שעל כל אחד מאיתנו לקבל על עצמו בתקופה מיוחדת זו - בלימוד התורה הקדושה, בקיום המצוות בהידור, ובתפילה בכוונה, וכבר הבטיחו לנו חכמינו ז"ל כי כאשר ישנו בעם ישראל את "הקול - קול יעקב" (קולות של תפילה ולימוד תורה) אזי אין שום שליטה וכוח ל"הידים - ידי עשיו"!

הסגולה המיוחדת של "הפצה"

במיוחד עלינו להוסיף בזיכוי הרבים ובהפצת התורה בכל מקום ומקום, אשר זוהי הדרך הבדוקה להביא את ברכת ה' יתברך להמוני בית ישראל בכל מקום שהם. וכפי שמובא בספרי קבלה וחסידות שבעת לימוד תורה או קיום מצוות אזי "נמתקות הגבורות בחסדים ע"י עת רצון העליון א"ס ב"ה המאיר ומתגלה בבחי' גילוי רב ועצום באתערותא דלתתא היא עשיית המצוה או עסק התורה..." (ספר התניא לרבי שניאור זלמן מלאדי, פרק מ').
התגלות אורות קדושים אלו היא המביאה עמה שפע ברכה והצלחה, הגנה והצלה לכלל עם ישראל. ובעזרת ה' נקווה כי ע"י קיום מצווה גדולה זו של "הפצה" וזיכוי הרבים, נפעל יחדיו בחסדי ה' המשכת שפע גדול לעם ישראל, עד כדי כך שלא יצטרך כלל את האופציות הנ"ל של "פצצה" ו "הפצצה".

י' שבט

ביום שני השבוע חל י' בשבט. יום ההילולא של רבי יוסף יצחק – אדמו"ר חב"ד הקודם וחמיו של הרבי. כבר מגיל 15 שנה (!) מונה רבי יוסף יצחק ע"י אביו האדמו"ר רבי שלום דובער להיות מראשי העוסקים בעניינים הנוגעים לכלל עם ישראל, ומני אז פעל במסירות נפש בלתי נלאית עבור הפצת התורה והיהדות, תוך התמודדות עם הקשיים הכבירים שהעמיד מולו משטר הרשע הקומוניסטי אשר שאף לעקור כל זכר של תורת ישראל ח"ו, וניסה למנוע בכל דרך את המשך החינוך היהודי ואת פעילותם של מוהלים, שוחטים, רבנים וסופרי סת"ם בכל מקום. שבע פעמים נאסר רבי יוסף יצחק ע"י המשטר, וזאת בשל פעילותו לטובת עם ישראל, ובמיוחד בשל פעולותיו הנרחבות להפצת התורה בכל מרחבי מדינות הגוש הקומוניסטי ומעבר לו. קשרים עמוקים נרקמו בינו לבין כל גדולי הדור – אשר פעלו עמו במשותף אל מול הסכנות הגשמיות והרוחניות שריחפו מעל כלל ישראל באותה תקופה הרת גורל.
"ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו...", בקיום והפצת התורה בכל מקום ובכל זמן, מתוך מסירות נפש ואהבת ישראל אמיתית.

כל המידע הצבאי בטור זה מבוסס אך ורק על מקורות גלויים
הכותב הוא חוקר ופרשן לעניני צבא וביטחון, מתמחה בצבאות ערב,
טק"ק ונשק לא קונוונציונלי.
תאריך:  21/01/2013   |   עודכן:  21/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מול הדילמה הביטחונית של "פצצה או הפצצה"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מעניין
מזכיר_המדינה  |  22/01/13 19:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
עמי דור-און
אין הכרח שישראל תתקוף דווקא את אתרי הגרעין האירניים העוסקים בייצור נשק גרעיני    קיימת אופציה הרבה יותר פשוטה והרבה יותר מזיקה
אריאל י. לוין
אסד התיר לאירן להציב אנטנות האזנה בגולן הסורי, ומשטרו מכוון 500 סקאדים לעבר ישראל    המאבק בטרור במאלי עלול להחזיר את האימפריאליזם האירופי    ארגון טרור איסלאמי מתאר כיצד רצח חייל ישראלי    תוצאה בלתי צפויה של גשמי הברכה בעוטף עזה
נרי אבנרי
מנהיג אמיתי רואה בסכנות אמיתיות נושא ממלכתי. מנהיג "פארש" רואה בסכנות אמיתיות נושא פוליטי    אולמרט ונתניהו - מצא את ההבדלים...
אריה אבנרי
ראש הממשלה לשעבר המגה-מושחת אהוד אולמרט מותח ביקורת על הוצאות כספיות גדולות של הממשלה בראשות בנימין נתניהו לשם תקיפת מתקני הגרעין באירן. כנראה שהוא שכח מה ניסה לבשל בעיצומה של מלחמת לבנון השנייה
עופר וולפסון
מומחי אבטחה מערביים וישראלים חושדים כי סוריה מחזיקה בעשרות טונות של אורניום שיכול לשמש פצצה גרעינית, ושייתכן שיעשה את דרכו לאירן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il