X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ורד כהן עורכת דין משרד בר-און ,כהן, עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

רענן בר-און שותף, עורך דין בר-און, כהן, משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
בהליך אזרחי, תהא בדיקת הפוליגרף קבילה רק בכפוף לשני תנאים: האחד - הסכמת שני הצדדים מפורשות, מראש ובכתב, על עריכת הבדיקה, והשני - חד-משמעיות התוצאות. רק בהתמלא שני תנאים אלו, יכול בית המשפט בהליך אזרחי לקבל את תוצאות הבדיקה
▪  ▪  ▪
מידת הדיוק היא לכל היותר 90% [צילום: פלאש 90]

דני עבר ראיון עבודה. בסיום הראיון התבקש דני לעבור בדיקת פוליגרף. האם דני רשאי לסרב לבדיקה, והאם ניתן לדחות את מועמדותו לתפקיד בשל סירובו להיבדק בפוליגרף ?
אורי הינו עובד של החברה. במהלך תקופת העסקתו ביקש ממנו המעביד לעבור בדיקת פוליגרף כתנאי לאי פיטוריו. האם אורי רשאי לסרב ומה השלכות סירוב זה?
בשנים האחרונות הלכה ונפוצה התופעה של מעבידים הדורשים עמידה בבדיקת פוליגרף כתנאי לקבלה לעבודה. השימוש בפוליגרף נעשה ככלי למיון מועמדים לא רק לתפקידים ביטחוניים רגישים, אלא אף בסקטור הפרטי. המועמד מתבקש ליתן הסכמתו והצהרתו לבדיקה, ולכך שממצאיה יהוו ראיה משפטית. לא רק כחלק מקליטה לעבודה נעשה שימוש בבדיקת פוליגרף, אלא גם כאשר מתקיימים יחסי עבודה, נעשה שימוש בבדיקת פוליגרף כאשר מתעורר חשד לעבירה מצידו של העובד.
מבחינת המעביד - קיימת הזכות הלגיטימית להגן על קניינו. למעביד יש אינטרס כלכלי מובהק, שאדם המעוניין להתקבל לעבודה אצלו יעבור מבחן אמינות באמצעות הפוליגרף. במיוחד אם מדובר במשרת אמון, כאשר העובד צפוי להיחשף לסודות מסחריים ומידע רגיש. בנוסף, למעביד יש אינטרס לגלות, באמצעות בדיקת הפוליגרף, מי מבין עובדיו סרח, והאם יש ממש בחשדות בעובד זה.
מבחינת העובד - קיימת הזכות הלגיטימית להגן על פרטיותו. מדובר בזכות יסוד של העובד, המעוגנת הן בחוק יסוד : כבוד האדם וחירותו, והן בחוק הגנת הפרטיות.
כך, יש לאזן בין זכותו הקניינית של מעסיק, והגנה על אינטרסים תעסוקתיים וכלכליים שלו, לבין זכותו היסודית של העובד להגן על פרטיותו.
מהי בדיקת הפוליגרף?
בדיקת הפוליגרף מתיימרת לחשוף אמירת שקר על בסיס תגובות פיזיולוגיות בלתי רצוניות של הנבדק בה.
בדיקת הפוליגרף בוחנת, למעשה, שינויים פיזיולוגיים בתגובותיו של הנבדק (בדיקת לחץ דם, בדיקת נשימה, רמת הזעה, בדיקת מוליכות חשמלית של העור ובדיקת דופק). ההנחה היא, כי אין באפשרותו של הנבדק לשלוט על תגובות פיזיולוגיות טבעיות, בזמן שהוא נשאל שאלות כאלה ואחרות, והתגובות המתקבלות יקבעו האם תשובות הנבדק היו אמת או שקר.
האם בדיקת הפוליגרף קבילה?
בהליך פלילי - בדיקת הפוליגרף אינה מהווה כלי קביל.
כך, משמשות בדיקות הפוליגרף בהליכים פליליים בשלבי חקירה, לצורך החקירה ולצורך גיבוש המלצות. בדיקת פוליגרף יכולה לסייע באיתור חשודים או בניקוי חשד מחשודים אחרים, וכן לסייע בחקירה, ברם אינה קבילה בהליך עצמו.
גם בהליך אזרחי, יכול ובדיקת הפוליגרף תהא קבילה רק בכפוף לשני תנאים כדלהלן : האחד - הסכמת שני הצדדים מפורשות, מראש ובכתב, על עריכת הבדיקה; והשני - חד-משמעיות התוצאות. רק בהתמלא שני תנאים אלו, יכול בית המשפט בהליך אזרחי לקבל את תוצאות בדיקת הפוליגרף.
כך, ניתן להתיר את קבילותן של תוצאות בדיקת הפוליגרף בהליך אזרחי, בתנאי ששני הצדדים הסכימו לעריכת הבדיקה ולהגשת תוצאותיה כראיה בבית המשפט, ובכפוף לשיקול דעתו של בית המשפט.
שימוש בבדיקת פוליגרף בהליכי קליטה לעבודה או כתנאי לאי פיטורין: יש לזכור, כי לו היה השימוש במכשיר הפוליגרף נקי מספקות - ודאי היה מתאפשר השימוש בו גם בהליך פלילי, וגם ללא סייגים בהליך האזרחי. עצם הגבלת קבילות בדיקת הפוליגרף מלמדת על הבעייתיות שבשימוש בו.
חשוב לדעת, כי מידת הדיוק המיוחסת למכשיר הפוליגרף הינה לכל היותר 90%, כאשר לעניין 10% הנותרים - עלולים דוברי אמת להימצא כדוברי שקר ולהפך.
בנוסף, וחשוב ביותר, תוצאות הפוליגרף תלויות, בין היתר ביכולתו של הבודק לבנות מערך שאלות המתאים לנבדק ולמקרה, וכן מיכולתו לפענח את תוצאות הבדיקה, לרבות מיומנותו בניטרול וסינון ההתרגשות מתוך תוצאות האמת.

תאריך:  11/02/2013   |   עודכן:  11/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם ניתן להתנות קבלה בבדיקת פוליגרף?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה דרורי
בכל אירוע ושחיקה אלימה בינינו ובין אויבינו למיניהם, מיד מתייצבים לצד הערבים שבעה אירגונים שונים אשר מינו את עצמם להיות "מפקחים על זכויות האדם על סבלותיו ומכאוביו" כשהם נעזרים באנשי אקדמיה שמאלנים בארץ ובחו"ל. וכדי להצדיק את מעורבותם להתנפל על מדינת ישראל, הם משתמשים בטענה השקרית הנפוצה ביותר, לפיה הישראלים, פועלים נגד "החוק הבינלאומי"
בעז שפירא
יש לי חדשות עבור תבוסתני החונטה השלטת במדינה: מדינת ישראל היא של היהודים ועבור היהודים לנצח! לעולם לא יכהן בה ראש ממשלה ערבי! והמנורה תפאר את מקומותינו לעולם!
הלל ויס
יש סיכוי לקידוש השם, לאהבת ישראל, לקידום לימוד תורה, לחיבת הארץ הקדושה. לאור שבת, לקדושת המשפחה. לגרי צדק. האם תמנעו?
דניאל גיגי
הרבה דברים חדשים קרו בבחירות האחרונות במפלגת העבודה, אך הדחף הישן והמסוכן שלה לרוץ לממשלה לא השתנה ועלול להרוס את המפלגה שרק עכשיו החלה להשתקם. לכולם ברור שאין למפלגה מה לחפש מבחינה אידיאולוגית בממשלת נתניהו!
עליס בליטנטל
בושה וחרפה ששקצים מתועבים המכונים "לה פאמיליה" שורפים את מועדון הקבוצה האהודה עליהם, בית"ר ירושלים, בגלל שבין שחקניה יש כעת שני מוסלמים שהובאו מצ'צ'ניה. קבוצת הפושעים הזו צריכה לשבת בכלא ולא להכתים את שם אוהדי הקבוצה בפרט והישראלים בכלל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il