X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עצמאות זה לא רק להשתחרר מהמשעבד, מהמדכא, מהכובש, מהצר, מהאויב. עצמאות זה לראות את המטרה השלמה בסוף הדרך. זה מה שגרם להרצל להיות עצמאי, זה מה שגורם לנו להתעלות על עצמנו
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
טוב יחסי
אנחנו במצב טוב יחסית, מדד האושר מחמיא לנו, תוחלת החיים שלנו גדלה מדי שנה, המדינה צוברת עוד ועוד אזרחים מדי שנה, אך עדיין, מתחת לפני השטח יש משהו מבעבע במציאות הישראלית

בנימין זאב הרצל אמר פעם על חזונו להקמת מדינה יהודית: "אם תרצו, אין זו אגדה, אבל אם לא תרצו, כל מה שסיפרתי לכם אגדה הוא - ואגדה יישאר. כשעבר מדיבור למעשה, אמר: "אם אמצה את קונגרס בזל בדיבור אחד - שאזהר שלא להגותו ברבים - הריהו זה: בבזל ייסדתי את מדינת היהודים. אם אומר זאת בקול היום, יענה לי צחוק כללי. אולי בעוד חמש שנים, בוודאי בעוד חמישים שנה, יודו בכך כולם...". הקונגרס הציוני הראשון, כידוע, היה ב-1897, חמישים שנה לפני כ"ט בנובמבר, 1947. חלום? נבואה? לא ברור.
עצמאות של אמת היא לראות את קצה קצהו של החזון. לא, חלומותיו ורעיונותיו של הרצל לא התגשמו במלואם במדינת ישראל כפי שאנו מכירים אותה כיום. סביר להניח שהוא לא היה מרוצה מעוצמתם הפוליטית של הגורמים הדתיים בממשל, הוא בוודאי היה מתאכזב לראות את מעמדם של המיעוטים בארצנו. אבל בטוחני, שלמרות כל זאת ליבו היה מתמלא בגאווה, משום שחזונו צלח: קמה מדינת היהודים.
עצמאות ומטרה
לפני שלושה שבועות התכנסנו רובנו בשולחן ליל הסדר. מוקפים באוכל טוב, באנשים אהובים, קרובים ורחוקים, ודיברנו על חירות העם. חירות משעבוד חיצוני כלשהו. ובתוך כל זה, יכולנו כולנו למצוא את השעבוד המודרני שלנו. פעם המצרים היו אלו שכפו עלינו לעשות את מה שאנחנו עושים, היום זה קצת אחרת. אולי זו הטכנולוגיה שהשתלטה לנו על החיים, אולי אנשים אחרים שכופים עלינו לעשות דברים שאנחנו לא באמת רוצים, אולי אלו אנחנו שמפחדים לשחרר באמת. בעצמאות, לעומת זאת, יש מימד אחר, גבוה יותר. לא מדובר עוד על שחרור משעבוד אחר, אלא על שלב גבוה יותר, על מדרגה נעלה.
עצמאות זה לא רק להשתחרר מהמשעבד, מהמדכא, מהכובש, מהצר, מהאויב. עצמאות זה לראות את המטרה השלמה בסוף הדרך. זה מה שגרם להרצל להיות עצמאי, זה מה שגורם לנו להתעלות על עצמנו. בניגוד לחירות, בה לעתים המאבק הוא מול עצמנו, כאן מדובר בשילוב כוחות מלא עם עצמנו, למען עצמנו.
מי לא אמר לעצמו "די, זו הפעם האחרונה" על משהו? אולי אתם נאבקים בהרגלי אכילה רעים, ורוצים לרדת במשקל? אולי אתה לא משקיע מספיק בלימודים? אולי את מחתימה כרטיס בלי לעבוד באמת? אולי אתה שוכב בלילה במיטה, לבד, ומרגיש אשם? אולי את שוכבת בלילה, במיטה, לבד ותוהה כמה זמן ה-לבד הזה יימשך? זה בדיוק העניין, כששקועים במצב הנוכחי, בלי להביט מעלה, קדימה, כל חירות משעבוד שלא תהיה, תהיה חסרת תוחלת וחסרת תכלית, ולכן גם עם ישראל בשלב מסוים במסעו במדבר אמר: "למה הבאת אותנו למדבר הזה? בוא נחזור למצרים".
עצמאות ודמיון
להיות עצמאי זה לדעת איך המציאות תיראה בקצה הדרך. לכן החברה הישראלית כיום בבעיה, היא לא רואה את סוף הדרך. כן, אנחנו במצב טוב יחסית, מדד האושר מחמיא לנו, תוחלת החיים שלנו גדלה מדי שנה, המדינה צוברת עוד ועוד אזרחים מדי שנה, אך עדיין, מתחת לפני השטח יש משהו מבעבע במציאות הישראלית. יש כאלו שיתלו את זה בסכסוך עם הפלשתינים, יש כאלו שיתלו את זה בבעיות של דת ומדינה, במתח עם אוכלוסיות שלא נוטלות חלק בשוויון בנטל, בפערים החברתיים או בכל דבר אחר. את כל אלו אפשר לתאר כמציאות שעולה על כל דמיון. אנו זקוקים לדמיון הזה, לחזון הזה של מה שעומד בפנינו בקצה הדרך. כשאנחנו עסוקים בחשבון הבא, במלחמה הקרבה, בשסעים שמטריפים אותנו מדי יום, החזון השלם מתרחק מאיתנו, ואיתו גם העצמאות.
אז איך תיראה המציאות בקצה הדרך? "והיה באחרית הימים, נכון יהיה הר בית ה' בראש ההרים ונישא מגבעות, ונהרו אליו כל הגויים... כי מציון תצא תורה, ודבר ה' מירושלים. ושפט בין הגויים, והוכיח לעמים רבים, וכתתו חרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות. לא ישא גוי אל גוי חרב, ולא ילמדו עוד מלחמה". עכשיו מה שנותר לנו הוא לאחד בין החזון למציאות, ובין החלום והמעשה.

תאריך:  16/04/2013   |   עודכן:  16/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בשבחה של עצמאות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
התחלת יפה והנה ההמשך: היהדות
חסרה מענה לשחיתות  |  19/04/13 04:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
איציק וולף
שר הביטחון הצהיר כי מערכת הביטחון אינה יכולה שלא "לתת כתף", כלשונו במתן מענה לגירעון התקציבי    קרא להמשיך להשקיע במחקר ובפיתוח גם בעידן של קיצוצים    האיומים לא פחתו, הם רק השתנו והפכו לחמקמקים וחסרי מעצורים    "המשטר באירן לא מתרשם מצעדי המערב"
הרבנות הראשית לישראל
נמסרה בערב יום העצמאות הס"ה למדינת ישראל [ה' באייר תשע"ג, 15.04.2013]
שי פירון
נאום שר החינוך בטקס הענקת פרסי ישראל בבנייני האומה בירושלים [ו' באייר תשע"ג, 16.04.2013]
עידן יוסף
למרות מזג האוויר, יצאו המוני בית ישראל לפארקים, לחופים וליערות עד לרגע בו הוכנעו בידי מזג-האוויר    זה מה שקלטו המצלמות
עידן יוסף
אליאור בביאן מישראל וישי איזנברג מארצות הברית הם חתני החידון השנה    נתניהו: הראיתי לאובמה את הפסוקים מישעיה, ואמרתי לו שאבותינו כתבו אותם כאן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il