X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יום תשעה באב, המוכר כיום צום ואבל לעם היהודי, הוא יום מלא משמעות וכוח. לא רק זכרון חורבן הבית נמצא ביום זה, אלא גם התקווה לראות בבניין ירושלים ועוד כמה נושאים חשובים לעם ישראל. להתנער מן העפר
▪  ▪  ▪
ט' באב. מתאבלים ומקווים [צילום: פלאש 90]

למעלה מאלפיים שנה חלפו מאז חורבן הבתים הקדושים לעם ישראל ואנו עדיין מתאבלים על החורבן. מאז חורבן בית המקדש, משנכנס אב אנו ממעטים בשמחה. ובעצם כבר מ-י"ז בתמוז תחושת האבל מתחילה. חלק ממנהגי האבלות חלים.
תהליך של חורבן
ב-י"ז בתמוז נפרצו חומות ירושלים. החל הסדק הנורא בביטחון עם ישראל. ומרגע שנפרצו החומות, לא צריך היה יותר מדי זמן עד לחורבן הגדול. זה קרה תוך שלושה שבועות! כי סדק מביא לפריצה. ופריצה בחומות עלולה להביא לחורבן.
בתשעה באב נחרב בית המקדש. ועל אלו אנו אבלים ומתענים. ולא רק בית אחד נחרב בתשעה באב. ולא רק חורבן בתים. אסונות שקרו לעם ישראל בתשעה באב:
חטא המרגלים - וכן בתשעה באב, על-פי המסורה, קרה חטא המרגלים – חטא של יוהרה והסתה – המרגלים ששבו מהארץ, במקום להתפעל מהכוח שמעניקה הארץ לתושביה, סיפרו: ""אפס, כי עז העם היושב בארץ, והערים בצֻרות גדֹלֹת מאוד... עמלק יושב בארץ הנגב, והחתי והיבוסי והאמורי יושב בהר, והכנעני יושב על הים ועל יד הירדן" [במדבר י"ג, כ"ח-כ"ט]. לא הזכירו את פירותיה היפים, את יופי הארץ. רק הפחידו והזהירו. רק יהושע בן נון וכלב בן יפונה דיברו טובות על הארץ: "ויאמרו באנו אל הארץ אשר שלחתנו, וגם זבת חלב ודבש היא, וזה פריה" [י"ג, כ"ו-כ"ז]. אבל לא די היה בשני הצדיקים ועם ישראל יצא לגלות של ארבעים שנה במדבר.
חורבן בית ראשון - בית המקדש הראשון נחרב על-ידי נבוכדנצר מלך בבל (בשנת 586 לפנה"ס) שהרס את בית המקדש, לקח את אוצרות בית המקדש ואוצרות המלך והשרים, והעבירם לבבל. את היהודים שנשארו בחיים לאחר ההרג והביזה, הגלה לבבל. שם נמכרו לעבדים ולשפחות.
חורבן בית שני - בית המקדש השני נחרב על-ידי טיטוס הרומאי (בשנת 70 לספירה) שהחריב את ירושלים, החריב את בית המקדש והוביל את אוצרות המקדש המפוארים לרומא. מאות אלפי יהודים נהרגו על-ידי הרומאים בירושלים ובכל רחבי הארץ. מי שנשארו בחיים הוגלו ונמכרו לעבדים ולשפחות.
אבלים על החורבן
  • בסעודה שלפני הצום נהוג לאכול סעודה פשוטה - שני מיני תבשיל בלבד. מלבד סלט ולחם וכדומה. ויש הנוהגים בטרם הצום ממש לשבת על הרצפה ולאכול סעודת-אבל של לחם יבש ומים וביצה קשה.
  • בתשעה באב אסור ללמוד תורה, כי התורה משמחת ואין אנו יכולים להרשות לעצמנו לשמוח ביום זה.
  • קוראים במגילת איכה. המגילה קשה ומספרת על הימים הקשים של החורבן והגלות ופותחת במילים המצמררות: "איכה ישבה בדד העיר רבתי עם הייתה כאלמנה רבתי בגוים שרתי במדינות הייתה למס, בכו תבכה בלילה ודמעתה על לחיה אין לה מנחם מכל אהביה כל רעיה בגדו בה היו לה לאויבים".
  • אין אומרים שלום.
  • יושבים על הרצפה או על כיסאות נמוכים. לפחות עד חצות היום.
  • איסור אכילה ושתייה – הוא הצום הנוהג מערב תשעה באב עד למוצאי תשעה באב.
  • איסור רחיצה – אסור להתרחץ, ומסיבה זו, בנטילת ידיים של שחרית ובכלל נוטלים רק עד גובה פרקי האצבעות.
  • איסור סיכה – אין לסבן את הגוף או למרוח בשמן או במשחה כלשהי.
  • איסור נעילת סנדל – אסור לנעול נעלי/סנדלי עור. אפשר לנעול נעלי/כפכפי בד או פלסטיק.
וכמובן כל האיסורים הנהוגים מ-י"ז בתמוז.
לא די בצום תשעה באב, חורבן הבית מוזכר בעוד מקומות בחיינו: נהוג להשאיר שטח מרובע על הקיר ללא צבע, זכר לחורבן; שבירת הכוס בחתונה בקריאת: "אם אשכך ירושלים תשכח ימיני" [תהילים קל"ז], ויש הנוהגים לשים אפר על ראש החתן; בתכשיטי האישה יש להשאיר פינה לא שלמה.
נפוליאון מלמד על כוח הזיכרון של עם
הזיכרון הזה הוא כוחו ועוצמתו של העם היהודי. וכך מסופר על נפוליאון בונפרטה: נפוליאון, קיסר צרפת, חולף בעיירה מזרח-אירופית חשוכה בדרכו משדה הקרב. אחד הבתים מושך את תשומת ליבו. הבית היה מואר באור קלוש ונראה שונה משאר הבתים. נפוליאון יורד ממרכבתו וניגש אל הבית מלווה באנשיו הקרובים. בתוך הבית הוא מגלה אנשים בגילאים שונים היושבים על הארץ וקוראים בספרים ובוכים לאור מספר נרות מועטים. תמה נפוליאון על הבכיות ושאל על מה כל זה? הוסבר לו כי אלו יהודים המתאבלים ובוכים על חורבן בית המקדש. מתי זה קרה? שאל נפוליאון. לפני למעלה מ-1,700 שנים, נענה. נפוליאון הופתע ואמר: עם בעל זיכרון לאומי כזה המוריד דמעות על חורבן העבר כאילו התרחש זה עתה, הינו גם בעל עתיד מפואר. כי זכר העבר הוא ערובה לעתיד.
תשעה באב - יום של תקווה
יהודי לעולם אינו שוקע בעצבות ללא תקווה. בתשעה באב אנו צמים לזכר החורבן הנורא על אובדן הבית הקדוש לנו. אבל בכל שנה אנו מקווים שיהיה הצום הזה האחרון ובעזרת השם נזכה לראות בבניין בית המקדש בקרוב ממש ואז יתבטלו כל הצומות ויהפכו לימים שמחים, לחגים. "צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמועדים טובים" [זכריה ח', י"ט]. וכך אומר הרמב"ם: "כל הצומות עתידין ויבטל לימות המשיח, ולא עוד אלא שהם עתידים להיות יום טוב וימי ששון ושמחה" [הלכות תענית, הלכה י"ט] מלבד צום יום הכיפורים.
ומזלו של חודש אב הוא האריה. האריה הוא כוח ההתגברות. לקום מן הצער, מן האבל, ולהתחיל מחדש ולקוות לגאולה במהרה בימינו. ובאמת מיוחד יום תשעה באב כבעל עוצמות מיוחדות לתקווה ולגאולה פרטית וכללית.
תשעה באב הוא על-פי המסורה גם יום לידתו של המשיח.
ומשום התקווה לראות בבניינה במהרה בימינו, אנו מסיימים בסדר פסח וכן ביום הכיפורים בברכת: "לשנה הבאה בירושלים". והתקווה הזאת היא שהחזיקה את היהודים בגלות שנים רבות כל כך. בקושי, בסבל ובביזיונות. האמונה שעתיד בית המקדש להיבנות בבוא משיח צדקנו בעזרת השם. האמונה שה' לא נטש אותנו, שהוא יחזיר לנו את הבית הקדוש ושם נוכל לחדש ימינו כקדם.
השבת שלאחר תשעה באב היא שבת "נחמו" "נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי, יאמַר אֱלקיכֶם. דַּבְּרוּ עַל לֵב יְרוּשָׁלַים וְקִרְאוּ אֵלֶיהָ כִּי מָלְאָה צְבָאָהּ כִּי נִרְצָה עֲונָהּ, כִּי לָקְחָה מִיַּד ה' כִּפְלַיִם בְּכָל חַטאתֶיהָ" [ישעיהו מ', א']. ונזכה לראות בבניינה במהרה בימינו. אמן.

לעילוי נשמת אמי ע"ה, רחל בת חנינה, שנולדה ביום תשעה באב לפני 81 שנים ונלב"ע ביום י"ב באב התש"ע.
תאריך:  15/07/2013   |   עודכן:  15/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תשעה באב - החורבן והתקווה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
יהי זכר אמך ברוך,גדלה בת כמוך ל"ת
מאמר נוגע ללב  |  15/07/13 15:46
2
אמן! תודה
צפורה בראבי  |  16/07/13 15:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
חניאל פרבר
"אין אומרים תחנון במנחה בערב ט' באב משום דאיקרי מועד... והעניין הוא לסימן כי אנו מובטחים בה' יתברך שעוד יתהפכו הימים האלה למועדים ושמחה וימים טובים"
מנחם רהט
על תפילה ייחודית ומרגשת בהשתתפות הגר"ש גורן סמוך ונראה להר הבית בתשעה באב, ועל נוסחי תפילת 'נַחֵם את... העיר הבזויה והשוממה'    ואיך כל זה קשור למפעל הציוני?
איתן קלינסקי
לצערי, אנו פוסחים על קריאות חוזרות ונשנות של הנביא ירמיהו לא להטיל כל יהבנו רק על מדיניות של כוח ומלחמה. תשעה באב מהווה תזכורת כואבת למחיר, שמשלמת חברה על מחדלי מנהיגות בעבר, שהטילה כל יהבה על המלחמה כמוצא יחידי
ציפורה בראבי
"בין המיצרים" - אלו הימים שבין י"ז בתמוז עד לתשעה באב. בין המיצרים זה גם כשאתה עסוק במשהו מהנה וטוב, ומול עיניך קורה משהו רע ומעליב. מה תעשה?
ד"ר חזקי שוהם
למרות שנוטים להתעלם ממנו, אחד השדות בהם מתנהל שיח זהות עמוק ואינטנסיבי בחברה הישראלית הוא שדה התרבות הפופולרית, ובייחוד האופן בו מעוצבים החגים היהודיים בחברה הישראלית    התחקות אחר ציון החגים בישראל מחדדת את העובדה כי התרבות הישראלית הינה תרבות מסורתית העומדת בקשרים של השפעה הדדית עם תרבויות יהודיות אחרות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il