X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סערה בכוס מים: השדר אמנון לוי חוזר, בסך-הכל, על המנטרה של קודמיו, נוסח שלמה מעוז, ולהבדיל אלף-אלפי הבדלות - קלמן כצנלסון. תוכניתו בערוץ 10 משקפת פנים מעוותות של המציאות
▪  ▪  ▪
אמנון לוי. מהומה על לא מאומה [צילום: מתוך עכבר העיר]

גם בשנה ה-65 לתקומת ישראל יש מי שעדיין זוכר להעיר את השד העדתי מרבצו. חדשות לבקרים צץ לו מאי-שם מאן דהוא המסרב בכל תוקף לתת לו מנוח. הבכיין התורן שלנו הפעם הוא שדר ערוץ 10 בטלוויזיה, אמנון לוי. אלא שתוכניתו העכשווית על "הפנים האמיתיות של השד העדתי", איננה יותר מסערה בכוס מים, ולשווא הוא מנסה לעורר בה מהומה על לא מאומה.
אמנון לוי הוא, מן הסתם, האחרון שאמור להלין על קיפוח - לא על עדתו המזרחית ובוודאי שלא על עצמו. אחרי ככלות הכל חלפו הימים שבהם נותרו בני העדה מאחור. הפער ביניהם לבין אחיהם האשכנזים הוא כיום עורבא פרח. העובדות בשטח מורות בעליל שהם נושאים בשורת תפקידים נכבדים במשק הישראלי, ואינם מביישים בכלל את הפירמה.
בעוד הוא בוכה על מר-גורלו-הוא - מרופד אמנון לוי במנעמי החיים. תנאי-מגוריו הם מושא לקנאה של לא מעטים, משכורתו רחוקה מלהיות צרור-נקוב, ומעמדו העיתונאי הבכיר - הלוואי על רבים אחרים בברנז'ה שלו. ואם הוא, בכל זאת, עדיין סובל מתסמונת של טראומה מזרחית כביכול - הרי שזו בהחלט ראויה לטיפול פסיכיאטרי דחוף ביותר.
כי ממה נפשך, כשאין כל חדש מתחת לשמש. קינתו של אמנון לוי אינה יכולה שלא להזכיר את דברי התוכחה שהשמיע לא מכבר הכלכלן שלמה מעוז על "שלטון החברה הלבנה" בישראל. אבל גם בדבריו של זה האחרון אין גילוי.
הפכא מסתברא
דמעות התנין ששופכים אמנון לוי ושלמה מעוז הם תזכורת לדברי תוכחן לא פחות גדול מהשניים, אלא שמהצד השני של המתרס דווקא: הסופר קלמן כצנלסון, שטוב, מן הסתם, שנשכח בציבור. כצנלסון, עליו השלום, קונן לפני חמישה עשורים, בבכי-תמרורים ובהיפכא מסתברא, על...מר-גורלה של העדה האשכנזית דווקא!
צריך לשפשף את העיניים כדי להאמין, אבל זוהי עובדה: בספרו, "המהפכה האשכנזית", שיצא לאור בשלהי שנת 1963, פיתח מחברו תיאוריה כוזבת על "העדה האשכנזית המקופחת בארץ הזאת, על-אף שהיא עולה בתרבותה על העדות הספרדיות".
לעומת אמנון לוי, שמוצאו מסוריה, ושלמה מעוז, שמוצאו מעירק, בכה כצנלסון, יליד-רוסיה, על ש"האומה האשכנזית הנעלה, שנועדה, בעצם, למשול, עשתה טעות פאטאלית כשאפשרה את עלייתם של לא-אשכנזים נחותים".
בספרו המשתחצן קרא כצנלסון (אחיינה של רחל שז"ר, אשת נשיא המדינה לשעבר), "למנוע מהספרדים, שנראים כמו ערבים וחושבים כמותם", מלהתאחד נגד, מה שהוא כינה, "המיעוט האשכנזי". בתוך כך גם תקף כצנלסון את המעבר בשפה העברית מן המבטא האשכנזי למבטא הספרדי וקרא לחזור אל הדיבור ביידיש.
פראיירים מתחלפים
למותר לציין שהספר, שהפך ל"בסט סלר" בארץ, זכה לקיתונות של רותחין מכל קצות הקשת הפוליטית והעדתית, כשבסופו של דבר אף נאסרה הפצתו, וזאת לאחר שרבבות עותקים ממנו כבר יצאו לשוק. אבל חשיבותו העיקרית של ספר "המהפכה האשכנזית" היא דווקא בשימוש שנעשה בו על-ידי אינטלקטואלים מזרחיים. אלה מצאו לנכון להביא אותו כעדות לכך שבקרב הציבור האשכנזי היו קיימות דעות גזעניות אליטיסטיות, כמו גם שאיפות להגמוניה אשכנזית בממשל ובתרבות בישראל. כך או אחרת, הספר הצליח לחזק את הסטריאוטיפ של האשכנזי המתנשא והגזען, שרווח כל כך בציבור הישראלי ושבו נתלה עכשיו, מלבד שלמה מעוז, גם אמנון לוי.
אז, למען השם, ידה של מי באמת על הגובה? ידה של העדה האשכנזית, או שמא זו דווקא היד הספרדית-מזרחית שכנגד? המציאות, מכל מקום, מוכיחה שלא זו, אף לא זו. כבר היו לנו שר ביטחון ורמטכ"ל מזרחי, ואפילו השפה העברית ממשיכה להתנגן לה בהברתה הספרדית, והיא, כמובן, הנותנת - על אפו וחמתו של קלמן כצנלסון.
אז עם יד על הלב ראוי להודות: פראיירים לעולם לא מתים. הם רק מתחלפים.

תאריך:  06/08/2013   |   עודכן:  06/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אמנון לוי  שלמה מעוז
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כשהשד העדתי מתעורר מרבצו
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
בבג''ץ ובקבינט 0 ספרדים ל"ת
יוצא עירק  |  6/08/13 15:08
 
- וזה "ההוכחה" ?
שלמה המגיב  |  6/08/13 16:50
2
רק לערבים מותר לטעון לקיפוח למ
קורןנאוה טבריה  |  6/08/13 16:41
3
מר לוי ירד מאוד נמוך.... ל"ת
שימי  |  6/08/13 18:41
4
ההתבוננות של לוי מעוותת
יוסי אדר  |  7/08/13 01:57
5
ז'בוטינסקי בתגובה:"אם יש גלגול
קורןנאוה טבריה  |  7/08/13 04:07
6
מפלטו של הגזען העדתי='השד מהב
קורןנאוה טבריה  |  7/08/13 05:37
7
דדי צוקר על גזענות:"האוויר בתו
קורןנאוה טבריה  |  7/08/13 05:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמעון זיו
העלאת אחוז החסימה תביא בהחלט ליתר משילות ולמחשבה מעמיקה יותר לפני הריצה לכנסת ולפני פילוג; תמעיט את תופעות הכלנתריזם ותפנה את עבודת הכנסת לאפיקים חשובים
בצלאל לביא
כל מה שיקרה מעתה בתהליך המינוי לא יוכל למחוק את המבוכה, אם לא לומר הבושה, שכולנו צריכים לחוש לנוכח המפגן השלומיאלי של הנהגת המדינה שלא מסוגלת, ואולי לא רוצה, ללמוד משגיאות עבר, אפילו העבר הקרוב כמו זה של לפני כשלוש שנים בתהליך מינויו לרמטכ"ל של יואב גלנט
רועי אורן
ככול הנראה בעתיד נדע אם היה יסוד לאיומים, או שמדובר בחלק מהפרנויה האמריקנית אשר החלה אחרי פיגועי ה-11 בספטמבר
יניב אברהם
כמות הנאשמים בפרשה וגזרי הדין מרחיקי הלכת, מעמידים בסימן שאלה גדול את האמצעים והמטרה של ארדואן שכמעט ודומה שהוא הכוכב הראשי בהצגת התיאטרון למחיקת אויבים פוליטיים במסווה של הגנת הדמוקרטיה
נסים גבאי
מדוע ראש הממשלה בנימין נתניהו אינו רוצה בה לתפקיד נגיד בנק ישראל? משיקולים ענייניים? מאינטרסים זרים? יואיל ויסביר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il