X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שלטי הרחובות המצטלבים בחולון: החופר פינת היוצר [צילום: אלי אלון]
רחוב החופר פינת רחוב היוצר
באזור התעשיה בחולון שוכן רחוב החופר. כידוע בסלנג העברי, המילה חופר משמעותה אדם ש"חופר בשכל" ובקיצור - דברן וטרחן. הרחוב מצטלב עם רחוב היוצר (יוצר מה?) שגם הוא שם לא מוצלח במיוחד לרחוב חבר'ה בוועדת השמות של עיריית חולון, מה קורה לכם שם?

רמת הידע וההתמצאות של חברי ועדת השמות העירונית בחולון בתחום הסלנג העברי, כנראה אינה מהגבוהות. אחרת, מן הסתם, היו חברי הוועדה המכובדים חושבים פעמיים לפני שאישרו לקרוא רחוב בעיר בשם הסלנגי הלא מחמיא - החופר.
רבותיי חברי ועדת השמות העירונית בחולון, לידיעתכם - היום, כשמשתמשים במילה חופר, לא מתכוונים בדרך כלל לאדם שחופר באדמה ובונה את הארץ. המילה חופר, שהיא מילת סלנג, הפכה מזה זמן רב למטבע לשוני נפוץ ומקובל על חלקים רבים בציבור לתואר גנאי, הבא לתאר אדם דברן וטרחן, מרבה לחזור על דבריו, או כמו שאומרים החבר'ה - "חופר בשכל".
מעניין מה פשר ההתעקשות של חברי ועדת השמות העירונית בחולון - אני מניח, אנשים רציניים - לקרוא לרחוב דווקא בשם "בעייתי" זה. חוגים מביני עניין בעיריית חולון מסבירים לי, כי רחוב החופר מוקף סביבו ברחובות על שמות בעלי מלאכה: הבנאי, הזורע, היוגב, הצורף, הסתת ועוד, ורחוב החופר הוא חלק מרשימה זו. נחמד מאוד שעיריית חולון קוראת לרחובותיה על שם בעלי מלאכה ובכך מביעה הערכתה לבעלי המלאכה שהולכים ונעלמים מחיינו, אבל רחוב החופר אינו ידוע בציבור כבעל מקצוע בפני עצמו, כמו למשל צורף, סתת, יוגב וכדומה. נו טוב, שרק צרות כאלו יהיו לנו.

ברחובו של החופר
חלק מרחוב החופר [צילום: אלי אלון]

ואם ברחוב החופר בחולון עסקינן, אולי כמה פרטים על הרחוב: רחוב החופר נמצא באזור התעשיה של חולון בפאתיה הצפוניים-מזרחיים של העיר. ביקרתי לאחרונה ברחוב זה. מדובר ברחוב ארוך יחסית בהשוואה לרחובות בסביבה. אורכו לפחות 2 ק"מ (הערכה). הוא מתחיל ברחוב הבנאי ומסתיים בכיכר הרחובות האורגים והמנור, וכולל מוסכים רבים, חנויות ובתי עסק לחומרי בניין וכלים סניטריים, מחסני ובתי עסק לחלפים ומוצרי חשמל לבניין ולרכב, מאפיית לחם גדולה, מפעל לייצור ואחסון חלקי חילוף של חברת "אגד" ועוד.
מזל שרחוב החופר נמצא באזור תעשיה. בוא נניח שברחוב החופר היו בתי מגורים והיו שואלים תושב ברחוב זה "היכן אתה גר?" והוא היה משיב: "אני גר ברחוב החופר" - סביר להניח כי תשובתו זו הייתה גוררת לעיתים קרובות גיחוך וחיוך קל, אם לא יותר מכך.

יש שמות מוצלחים יותר
שלט רחוב המנור [צילום: אלי אלון]

אגב, הרחוב המצטלב עם רחוב החופר הוא רחוב היוצר, כך שיש לנו כאן פינת רחובות היוצר-החופר, או אם תרצו - פינת הרחובות החופר-היוצר. גם שם הרחוב היוצר אינו שם מוצלח במיוחד. יוצר מה, מו, למה בדיוק התכוון המשורר? היוצר הוא גם לא שם ספציפי של בעל מלאכה. מתחת לשם רחוב היוצר מופיע כיתוב בארבע מילים: "מי שבורא דבר חדש". תודה רבה לעיריית חולון על ההסבר המלומד והמחכים. ואם לא די בכך, בקצה הדרומי של רחוב החופר שוכן רחוב המנור. מה זה הפעם? הכיתוב הקצר בן שלוש המילים מתחת לשלט מסביר פשר שם הרחוב: "קורה בנול האריגה". נו, עכשיו הבנו הכל...
חבר'ה בוועדת השמות של עיריית חולון, מה קורה לכם שם? מה פשר ההתעקשות לקרוא לרחובות הללו בשמות "בעייתיים" מגוחכים ולא מוצלחים. חסרים שמות מוצלחים ופחות בעייתיים לקריאת רחובות?
לסיום אני מבקש להביא מסר לחברי ועדות השמות העירוניות וגם הארציות: לפני שאתם מאשרים שם של רחוב, יישוב, אתר וכדומה, חישבו ובידקו היטב את כל ההיבטים וההשלכות והבעיות שעלולים לגרום שם לרחוב, ליישוב ולדייריו. בידקו היטב האם השם עלול לפגוע ביוקרתו ובכבודו של היישוב ותושביו. או שאולי עלול ליצור בעייתיות בנושא של שליחת וקבלת דואר וכדומה.
זכורני, בהיותי נער בבית ספר התיכון, בחופשת הקיץ שימשנו דוורים מחליפים, ועד היום זוכר אני את בעיות הדואר שיצר רחוב בתל אביב שנקרא בני ברק. זוהי דוגמה לשם רחוב בעייתי, שמי שהחליט עליו לא חשב רחב. יש ברשותי דוגמאות רבות לשמות של רחובות בעייתיים אבל איני רוצה "לחפור" לקוראים יותר מדי.

תאריך:  22/08/2013   |   עודכן:  22/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רחוב החופר פינת רחוב היוצר
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
יפה
מזכיר_המדינה  |  22/08/13 13:31
2
חפרת לנו בראש. לך תעבוד!
אביקו המלגזן  |  22/08/13 16:00
3
מה הקישקוש הזה?
נימו  |  22/08/13 22:28
4
"מרחף" כזה...
חושף הרעלות  |  24/08/13 18:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
לזהות ישראלית יש עומק רק אם היא זוכרת כי היא זהות של פדיון מן הניכר והשעבוד בהם קבעו אחרים מה היא זהותנו    בשעה שידענו לומר "ארמי אובד היה אבי", אמרו בארם, ואמרו במצרים, ואמרו בכל מקומות הדומים להם מאז, אחרת    "יהודי אובד" קראו לנו, או "היהודי הנודד הנצחי"
אפרים הלפרין
מעמד ביניים יקר שלי, אתה המעמד הכי גדול במדינה, הכי חשוב במדינה, אתה נושא בעיקר הנטל, הכלכלי, הביטחוני והאחר. בקיצור, מעמד החמורים. אבל כך נולדת וכך תמות. אולי תהיה פעם מעמד גבוה ותשתחרר מחמורותך. אתה חייב לקוות שלא תהפוך מעמד נמוך על-אף מאמצי השלטון להפוך אותך כזה, אבל אל תאמין להבטחות. אלה שמבטיחים לך שתצא מחמורותך, רק רוצים את הקול, ולכשיקבלו את מה שחפצו, יהפכו אותך לחמור גדול יותר
אייל כהן
האם למדנו את הלקח? האם הפעם נתעורר בזמן מבעוד מועד כדי לעצור את האפשרות ההרסנית של החרבת עוד ועוד ישובים יהודיים כדי לספק את צימאונם של אויבינו?
נרי אבנרי
הלכתי לארכיון והבאתי קטע שבו אברום בורג - שיצא שמעו כרופס שמאלני - מוכיח את עוצמתה של הנחרצות
עו"ד חיים שטנגר
קיום בחירות אזוריות ימנע מציאות דברים של מתן הטבות לפי קריטריונים כלל-ארציים ויגרום לחברי הכנסת מאזורי הבחירה להילחם, בנחישות, עבור מתן הטבות למי שבחרו בהם באופן ישיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il