X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אברהם ציון חוקר/מרצה אוניברסיטת אריאל
בלוג/אתר רשימות מעקב
כמו לפני ארבעים שנה, איננו נותנים לעובדות ולנורות האזהרה לבלבל אותנו
▪  ▪  ▪
סיפורים קשים [צילום: לע"מ]
ללא תמורה
מאז מלחמת יום כיפור ישראל דאגה שלא לנצח בשום מלחמה, לא להכריע שום קרב, וחלק מהעם עושה הכל, אפילו ללא תמורה, כדי להיפטר מכל השטחים שהושגו במלחמת ששת הימים.

גם השנה, במלאת 40 שנה למלחמת יום כיפור, שנצרבה בזיכרון שלנו כמלחמת תבוסה וכישלון, אנו יושבים מול אקרני הטלוויזיה ושומעים שוב ושוב את הסיפורים הקשים המוסיפים שמן למדורת האבל הלאומי. אולם האמת נמצאת במקום אחר לחלוטין. המלחמה, במובן התגייסותו של העם ונחישותו, נחשבת למלחמה ההירואית ביותר של עם ישראל בדורות האחרונים, עת עם המתכנס בבתי הכנסת ביום תענית, נקרא אל הדגל תוך שהוא נאלץ ליהפך מיידית מאזרח לחייל כדי להילחם בצבאות סדירים במספרים העולים עשרות מונים על חיילי המוצבים בדרום ובצפון, לאחר שהתוקפים התאמנו ליום הזה במשך חודשים רבים. והנה תוך פחות משבועיים התהפך הגלגל, חיילי צה"ל הגיעו עד 40 ק"מ מדמשק ועד 101 ק"מ מקהיר והם נעצרו שם מרצונם, ולא כי לא יכלו להמשיך. צה"ל סיים את כיתור הארמיה השלישית של הצבא המצרי, ולקחת כ-80 אלף שבויים, ואילולא האולטימטום של הנרי קיסינג'ר, היה זוכה צה"ל לניצחון מוחץ על צבא מצרים. הפיכת ניצחון זה להלקאה עצמית בריטואל החוזר על עצמו כל שנה היא תכונה ישראלית טיפוסית. הבריטים, אחרי נסיגתם מדנקירק במלחמת העולם השנייה, הפכו אותה לניצחון שנתן להם כוח להמשיך בלחימה. הרוסים ראו בהסרת המצור על סטלינגרד ניצחון גדול ששינה את פני ההיסטוריה, ולא התאבלו על כך שהגרמנים הצליחו לפלוש מאות קילומטרים לתוך שטח ארצם.
היינו אמורים ללמוד ממלחמת יום כיפור לדורות הבאים כי אסור להינעל בקונספציה אחת, תוך שלילת כל האחרות, כי אסור לנוח על זרי דפנה, כי היוהרה ושיטת ה"סמוך" הן בעוכרינו, וכי עלינו להיות ערניים כדי למנוע הפתעות. אך מה לימדו אותנו בפועל? כי צה"ל לא יוכל להגן על השטחים שנכבשו במלחמת ששת הימים לאורך זמן. הלקח שנאמר לנו שעלינו להפיק היה כי אסור להכניע את האויב במלחמה, שכן אז ייפגע הכבוד הערבי שירחיק את השלום, וכדוגמה מביאים מורינו את הדוגמה של מלחמת יום כיפור שבה לא הכנענו את הצבא המצרי, שסללה כביכול את הדרך לשלום. ואכן, מאז מלחמת יום כיפור ישראל דאגה שלא לנצח בשום מלחמה, לא להכריע שום קרב, וחלק מהעם עושה הכל, אפילו ללא תמורה, כדי להיפטר מכל השטחים שהושגו במלחמת ששת הימים.
התפיסה הקיימת היום היא כי ניתן בתנאים הקיימים לעשות שלום אמת עם ערביי פלשתין. זו מזכירה את התפיסה שהייתה קיימת לפני מלחמת יום כיפור. אז היא הייתה "סבירות נמוכה", ועכשיו היא "סבירות גבוהה". שוב איננו נותנים לעובדות ולנורות האזהרה לבלבל אותנו.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא ראש המרכז למשפט ולתקשורת באוניברסיטת אריאל.
תאריך:  16/09/2013   |   עודכן:  16/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת יום הכיפורים
צבי גבאי
ליכוד השורות ואיחוד הלבבות של מלחמת יום כיפור    מלחמת יום כיפור הוכיחה שוב את תמיכתן האיתנה של הקהילות היהודיות בישראל    השתוקקתי שהישראלים יראו את רוח ההתנדבות במו עיניהם, הן כדי להתעודד והן כדי להמחיש את המושג "ישראל ערבים זה לזה"
יובל ברנדשטטר
הקונספציה של הציונות הסוציאליסטית מאז היווסדה ועד היום    מה צריך לקרות שבשנה הארבעים למערכת יום כיפור תתייצב לה קונספציה חדשה שתאומץ על-ידי הציבור היהודי?
מנשה שאול
מלחמת יום כיפור בעיניים ערביות    בעקבות קרב זה, האשימו הסורים והעירקים אלה את אלה במפלה. הפיקוד הסורי טען כי העירקים נכשלו בניהול הקרב, ואילו העירקים אמרו כי הם לא הכירו את השטח
פסח רויטמן
אנו עומדים כיום בפני מבחן דומה למבחן שבו עמדנו ערב יום הכיפורים של שנת 1973. אז ראינו, אומנם ברגע האחרון, את האסון הקרב ובא אך בלחצה של בת-בריתנו, ארה"ב, לא הקדמנו לכך מכה. גם כיום אנו רואים את האסון הקורם עור וגידים באירן וגם היום, בלחצה של בת-בריתנו, ארה"ב, איננו מקדימים מכה
איציק וולף
התייחס להסכם הרוסי-אמריקני לפירוק סוריה מנשק כימי: ייבחן במבחן התוצאה כמו המאמצים למנוע מאירן נשק גרעיני    "על ההנהגה להבטיח קיום מדינת ישראל ולעתים לבחור בין רע לרע יותר"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il