X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שקל חזק מדי פוגע במשק הישראלי באופן נואש הרבה יותר מפגיעה עתידית של בועת הנדל"ן המדוברת
▪  ▪  ▪
חזק ומתחזק. השקל [צילום: פלאש 90]
מניב תשואה
בזמן שבשווקים בעולם הריביות נמוכות מאוד, השווקים בישראל יכולים להניב תשואה שקלית של 1%, ועד לפני הורדת הריבית האחרונה אפילו 1.25%

פעם, לפני שנים רבות, היה נהוג להצמיד את מחיריהם של מוצרים שונים לדולר האמריקני. מחירי הדירות היו בדולרים ובעת חתימת החוזה היו מתרגמים את המחיר לשקלים. אותו הדבר גם לגבי שכירת דירה. נשמע הזוי בימים אלו – אך כך היה. עוד רעיון (שנשמע היום הזוי) היה לשמור דולרים לעת צרה. מתחת למזרן. לשאלה 'למה?' היו עונים השומרים – "הדולר תמיד עולה", או "הדולר תמיד שומר על ערכו".
עד כמה אזרחי ישראל לא האמינו בשקלים שהחזיקו...
שער החליפין שקל-דולר רשם את שיאו במשבר של שנת 2002-2001, אז נסק שער החליפין למעל 5 ש"ח לכל דולר. מאז עברו מעל עשר שנים והדולר כבר הספיק לבקר ברמה של מתחת ל-3.3 ש"ח לדולר וכיום שער החליפין (שע"ח) מצביע על 3.54 ש"ח לדולר.
בין הגורמים העיקריים להתחזקות השקל מול הדולר ניתן למנות את הבעיות בארה"ב כתוצאה מהמשבר הפיננסי של שנת 2008 אשר שלח את רמות הריבית הפדראלית לשיא שלילי – סביב 0 (0-0.25%) וזאת אל מול ריבית גבוה יותר עבור השקל, וכן סוגיית מציאת הגז הישראלי שמזרים ויזרים דולרים רבים לשוק.
פגיעה שקלית
משקיעים בעולם כולו בוחנים בדקדוק רב מאוד היכן הכסף שלהם יניב תשואה מירבית והשקל הישראלי עונה "יפה" לסוגיה זו. בזמן שבשווקים בעולם הריביות נמוכות מאוד, השווקים בישראל יכולים להניב תשואה שקלית של 1%, ועד לפני הורדת הריבית האחרונה אפילו 1.25%. כאשר האחזקה הדולרית מציגה תשואה אפס, ברור לחלוטין למה חלק מההון זורם לשקל.
סוגיית מציאת משאבים טבעיים בישראל היא הימור שהושקע בו הון רב עם תוצאות מהפנטות (לחיוב). אכן הצליחו למצוא מצבורי גז בארץ ישראל שזה כשלעצמו אירוע משמח. בסביבת השקל המצב שונה. זרימה עתידית של דולרים רבים ארצה שוחקת עד דק את שע"ח שקל-דולר. בשנה האחרונה הספיק השקל להתחזק מרמה של 4 ש"ח לדולר עד לרמתו היום. יותר מ-10%.
לדעתי, שקל חזק מדי פוגע במשק הישראלי באופן נואש הרבה יותר מפגיעה עתידית של בועת הנדל"ן המדוברת. התחזקות השקל פוגעת כבר היום במשק הישראלי וגם בחישוב עתידי הנתונים מצביעים על המשך התחזקותו.
חשבון נפש
ה'עליהום' שיש על בנק ישראל ועל ממשלת ישראל שאינם עושים מספיק על-מנת לבלום את המשך עליית מחירי הדיור אולי מוצדק, אך הפעילות החשובה באמת צריכה להיות "חשבון נפש" איך עוצרים את התחזקותו של השקל מול הדולר.
שקל חזק פוגע בצמיחה במשק, ברווחי החברות, העסקת עובדים, תשלומי מס ופיתוח עסקי. זו כבר סוגיה שלטעמי יכולה לפגוע במשק (וכבר פוגעת...) באופן כזה שהתיקון ייערך זמן רב מאוד, ולכן על הקברניטים הפיננסים (בנק ישראל, משרד האוצר, ראש הממשלה והממשלה כולה) לתת את הדעת כיצד שולטים בספינת השקל החזק הדוהר מעלה-מעלה ומתחזק ופוגע בכלכלה הישראלית ובכל אחד מאיתנו.

תאריך:  30/09/2013   |   עודכן:  30/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שקל חזק לא פחות מסוכן מבועת הנדל"ן
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כתב חצר קשקשן
אליפז+גימלאי צה"ל  |  30/09/13 12:07
2
כל דולר בשקל
משורר מזרחי  |  1/10/13 16:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי אורן
הדור שאמור להוות את עתיד המדינה לא מקבל כלים אשר יסייעו לו בכך. העתיד עגום
אלעזר לוין
ראשי חברות הביטוח הגדולות כבר הודיעו שלא ייכנסו לפרויקט כי הוא לא כדאי    עכשיו מתברר שלא יהיו מגרשים ולא יהיה תקציב, וגם עובדי רמ"י יכולים לתקוע הכל    והיכן שר הכלכלה בנט, האמור לדאוג ל-15,000 פועלים שיבנו את הדירות?
אלישיב רייכנר
הכי קשה היה לי לשמוע מפיך את הביטוי המרושע "קיצוניים משני הצדדים", שמבקש להשוות בין מחבלים ורוצחים לאנשים שתומכים בהתיישבות בחברון. עם הנאיביות שמשא-ומתן הוא תרופה לטרור אני עוד יכול להתווכח, אבל מול אמירה שמבקשת לשים באותו מקום טרוריסטים פלשתינים ויהודים שבסך הכול מתנגדים לויתורים מדיניים אני נותר ללא מילים
ראובן לייב
ברוב עורמתו הצליח השליט הרוסי לכופף את נשיא-ארה"ב, ברק אובמה, שנאלץ לרקוד על-פי חלילו. התוצאה עגומה: חיבוק הדוב הסובייטי מאיים עכשיו על כל העולם החופשי
דרור אידר
זוכרים כיצד היה חסן נסראללה גיבור התקשורת במלחמת לבנון השנייה? רוחאני החליף אותו. כך אפשר להתרשם מקריאת ידיעות אחרונות והארץ. הנטייה לסגוד לאויב, רק משום שמולו עומד נתניהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il