X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשעה שתיים בצהריים הופיעו לפתע שני מטוסי סוחוי וביצעו מספר יעפי הפצצה על מטוסי הדמה שהיו בשדה התעופה של ביר-תמדה, מרחק של מס' מאות מטרים מהטנקים. כל הגדוד פתח בריצה בהולה לכיוון הטנקים, והתמונה הזו מלווה אותי כל חיי, והיא משקפת את מלוא השבר והתנאים הקשים בהם נפתחה מלחמת יום כיפור
▪  ▪  ▪
שליש מהטנקים בסיני בביר-תמדה [צילום: בני הרטמן]

קהל נכבד, משפחות יקרות, חברות וחברים,
אני מודה לכם על הזכות שניתנה לי לעמוד בפניכם במעמד היסטורי וחגיגי זה ולשתף אתכם במעט הרהורים.
אני בטוח כי בכל אחד מאיתנו כאן צרובים זיכרונות חדים מאותם ימים קשים, אצלי צרובה השעה 14:00 של ה-6 באוקטובר שבה הייתי שומר נ"מ גדודי.
לאחר שובינו מהבית ביום ראשון שלאחר ראש השנה, הוכנס הגדוד לכוננות העליונה ביותר שניתן להעלות על הדעת, הטנקים פוזרו במשטח, שמירת נ"מ, שינה בסרבלים ונעליים וכוננות של 30 שניות בטנקים במשך כל השבוע.
נשאלת השאלה כמובן, מדוע לנו החיילים פשוטים בגדוד 46, היה ברור באמצעות התדריכים שקיבלנו ממפקדינו באותו השבוע כי פנינו למלחמה, בעוד שכידוע בממשלה ובמטכ"ל נמשך הויכוח בנושא זה עד לדקה ה-90, כשהקונספציה השגויה וההערכות על סבירות נמוכה שלטו בכיפה.
לנו בגדוד 46, היה ברור באותו שבוע בניגוד, אפילו, לחלק מהיחידות בקו התעלה, כי מדובר במלחמה. אצלנו בגדוד לא לקחו שום צ'אנסים ולא שגו באשליות. לא אשכח את דברי מפקדי הנערץ עלי עירא עפרון שאמר לי במהלך השבוע - שלא מוצא חן בעיניו שהערבים החליטו לקצר את הזמן בין המלחמות במחצית כלומר, אם בין מבצע סיני לששת הימים חלפו 11 שנים אזי כאן התקופה התקצרה לכמחצית - שש שנים וארבעה חודשים.
לקראת השעה שתיים בצהריים נקרא הגדוד לקבוצת פקודות לקראת מה שנקרא אז יום קרב שאמור היה להתחיל בשעה שש אחה"צ, באולם ההרצאות הגדודי מרחק מאות מטרים מהטנקים.
באותה עת הועמדו הטנקים בשורה לראשונה מזה שבוע והמקלעים פורקו על הצריח לבדיקת תיאומים של נשק החטיבה, ועבדכם הנאמן נותר על הטנק שלו, שומר הנ"מ היחיד בכל הגדוד. במרחק של כ-500 מ' לימיני עמדו כ-70 טנקים של חטיבה 204. אנשי הקורסים הצהליים מחטיבה 460 ירדו יום קודם וצוותו עליהם כשהם עסוקים בתוך הימ"ח הצפוף בחימוש ובזיווד.
באותה נקודה בביר-תמדה היו באותה עת יותר מ-100 טנקים - למעלה משליש הטנקים שהיו באותה עת בסיני.
בשעה שתיים בצהריים הופיעו לפתע שני מטוסי סוחוי וביצעו מספר יעפי הפצצה על מטוסי הדמה שהיו בשדה התעופה של ביר-תמדה, מרחק של מס' מאות מטרים מהטנקים. כל הגדוד פתח בריצה בהולה לכיוון הטנקים, והתמונה הזו מלווה אותי כל חיי, והיא משקפת את מלוא השבר והתנאים הקשים בהם נפתחה מלחמת יום כיפור.
אחד המטוסים ביצע מעין חצי יעף לעברינו כאילו התבונן על ריכוז הטנקים העצום מתחתיו. יריתי מספר צרורות לעברו בעוד חיילי הגדוד רצים לעבר הטנקים. באותו רגע, על-אף שהייתי חייל צעיר שמלאו לו 19 בדיוק ביום השישי באוקטובר, היה ברור כי הפצצה בביר-תמדה פירושה מלחמה.
למרבה המזל בחרו המטוסים המצריים לדבוק במשימתם בשדה התעופה ולא הפציצו את ריכוז הטנקים האדיר אשר רבץ מתחתם בצפיפות הנוראית שכן אם היו פוגעים בשליש מכמות הטנקים שהיו בסיני באותה עת ייתכן שהיו משפיעים באופן מהותי על תוצאת המלחמה.
עברנו מלחמה קשה ביותר שעל-אף נתוני הפתיחה הקשים הסתיימה בנצחון צבאי מזהיר שאין מה להתבייש בו - בזכות גבורתם של הנופלים והלוחמים הצלחנו להגן על המדינה, ומקץ 40 שנה אנו חייבים את שגשוגה והצלחתה של המדינה הזו לאלו שהקריבו את היקר מכל.
נשאלת כמובן השאלה בפרספקטיבה של 40 שנה, איזה לקח אישי וגם לאומי ניתן להסיק מהאירועים הקשים? זוהי כמובן שאלה אישית אך גם אידיאולוגית. המעט שארשה לעצמי לומר מבלי להיכנס לעניינים פוליטיים הינו:
  • מאז הריצה הבהולה תחת המטוסים המצריים של חיילי הגדוד התגבשה אצלי ההשקפה שאין לסגוד ולנהות באופן עיוור אחרי שום ממסד וכי אין לקבל באופן אוטומטי כתורה מסיני כל קונספציה או מוסכמה ואדם נבון חייב לבחון באופן עצמאי וביקורתי את העובדות והנתונים מבלי ללכת שבי אחרי מקובלות ומוסכמות. דברים אלו יפים בכל המישורים הפוליטי, הצבאי, המקצועי ולגבי דידי גם המשפטי. כל ממסד באשר הוא יש לקחת בערבון מוגבל, בכל הכבוד.
  • "הרוצה בשלום ייכון למלחמה", יחד עם זאת, עם קטן הנלחם על קיומו ונתון בסכנות מתמידות צריך תמיד לשאוף לנהל מו"מ מדיני עד כמה שניתן עם אויביו.
  • כאשר אנו מסתכלים על מדינת ישראל המשגשגת והפורחת בסביבה העוינת, ה"וילה בג'ונגל" כמו שקרא לה אהוד ברק, אנו חייבים להסתכל על חצי הכוס המלאה. כפי שאמר אריאל שרון לא אחת, על-אף הביקורת ועל-אף הפגמים השונים שיש לתקן, עלינו להעריך את ההישגים המדהימים אליהם הגיעה המדינה ולדעת כי בזכות גבורתם של הנופלים, ייסורי הפצועים ונחישות הלוחמים איש לא יצליח לעקור אותנו מכאן וכי מדינת ישראל תמשיך להתקיים חרף מזימות אויבינו.
לסיום, אומר רק כי השלום הנכסף עדיין לא בהישג יד. האיסלאם הפונדמנטליסטי בתנופה ולעולם אין צ'רציל וגם לא רוזוולט. אך לנו יש את עצמנו. "נצח ישראל לא ישקר".
על-אף המהומה המתחוללת סביבנו אני מאחל לכולנו שנזכה בימי חלדנו להשיג את השלום המיוחל ולא נדע עוד מלחמה.

נאום שנש כותב ביום ה' האחרון (3.10.13) בכינוס הגדודי של גדוד 46 לרגל 40 שנה למלחמה.
תאריך:  09/10/2013   |   עודכן:  09/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת יום הכיפורים
איתן קלינסקי
כדי למנוע החלטות שעלולות להביא לפיקוח נפש יש לעורר דיון ציבורי. ישראל שילמה לפני ארבעים שנה מחיר יקר עקב העדר דיון ציבורי והיגררותה של עיתונות חופשית אחרי אופוריה של ביטחון מרקיע שחקים שלעולם חוסן, היגררות אחרי גילויי אדנות וכוחנות צבאית
תרצה הכטר
המסרים שהועברו במדיה במלאת 40 שנה למלחמת יום הכיפורים, מזכירים לנו שלמרות שחלפו 40 שנה, מלחמה זאת עדיין משמשת מקור לא-אכזב ללקחים. גם כיום אין תמימות דעים לגבי השאלה "האם ניצחנו במלחמה ההיא". ומה שמסתתר מאחורי ה"ויכוח" בנושא זה הוא אג'נדה שקבוצה אחת מעוניינת לקדם בעוד שיריבתה מעוניינת לקדם אג'נדה שונה לגמרי
דן שיאון
העיסוק בכשלי המודיעין במלחמת יום כיפור מונע ביקורת בונה
מחלקה ראשונה
40 שנה אחרי מלחמת יום כיפור ניצת מחדש הוויכוח בן אלי זעירא לצבי זמיר
מתי דוד
תומכי הקונספציות האמינו והסתמכו על תחזיות כביכול הגיוניות ורציונאליות, על הערכות כביכול שקולות ונבונות, על ציפיות להתפתחויות עתידיות כביכול ודאיות שנכשלו. ניתן לומר, שחלקן הגדול היו בהגדרה של נבואות
רשימות נוספות
ישראל תגן על עצמה מפני כל איום  /  איציק וולף
פרס: סוריה נענשת על שלא רצתה שלום  /  איציק וולף
יומן מלחמת יום הכיפורים  /  מחלקה ראשונה
שגה בכל מהלכיו  /  ד"ר אורי מילשטיין
המציאות שהכזיבה  /  אורי נוי
הזיכרון של משה משה  /  יורם דורי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il