X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
א"ב יהושע הכביר מילים ב"ליברסיון" הצרפתי על "הנזק שנגרם" מהלווייתו של הרב עובדיה יוסף אלא שרצונו "לחלן" נכסי צאן ברזל של היהדות והישראליות, עלה לו ב"גול עצמי" של שטחיות
▪  ▪  ▪
אף מילה על הרצף ההיסטורי של הלכה, משפט וחיים יהודיים. א"ב יהושע [צילום: פלאש 90]
יהושע יכול היה לבחור דימוי אחר מ"אייתוללות". לא לחינם בחר בו, וכך פגע גם ברבני משפחת יהושע; לא כך לימדנו אבטליון "חכמים היזהרו בדבריכם"?

1. בשבוע שעבר פירסם הסופר א"ב יהושע מאמר בעיתון השמאל הצרפתי, "ליברסיון", שבו ניסה להסביר את התופעה המדהימה שנגלתה לעולם עם לוויית ההמונים של הרב עובדיה יוסף. אני אוהב את יהושע. לטעמי, הוא ראוי לפרס נובל לספרות הרבה יותר מאחרים המקודמים במרץ. ובכל זאת, מאמרו המחיש את הניתוק העמוק של חלק מהאליטה התרבותית מהעם שבתוכו היא יושבת ואליו (אני מקווה) היא מכוונת את מרכולתה האינטלקטואלית.
א"ב יהושע לא ידע להסביר כיצד בזמן כה קצר התארגנה לוויית ההמונים. אמר שבירושלים קל להניע אנשים ללוויות, ולוּ התקיימה הלוויה בתל אביב, סביר להניח שהיו מגיעים פחות (לדעתי, דווקא ההפך). עוד אמר שהלוויה הזאת הייתה מעין בידור תרבותי לבני הישיבות המשועממים. ואחרי ההסברים המקרטעים, הודה ש"אנו החילונים, נותרנו המומים ומבולבלים אל מול ההמונים".
יחד עם אלו שלא יכלו להגיע והתעניינו באמצעות התקשורת, שיער הסופר שלפחות שליש מאוכלוסייתה היהודית של ישראל נטל חלק בלוויה. תופעה כזאת, אמר, "היא עניין לדאגה, עבור אדם כמוני". למה? "משום שאני מאמין שלטווח ארוך, הנזק שנגרם לחברה הישראלית באמצעות הפעילות והאישיות של הרב עובדיה יוסף, הוא יותר משמעותי מההיבטים החיוביים שלו".
אל מול הכרזה קשה כזאת, סיפר יהושע על מוצאו ממשפחת רבנים ספרדים מתונים, שלא הסתגרו בד' אמות של הלכה בלבד, אלא חייבו רכישת השכלה כללית ודחפו להשתלב בחברה הכללית. זאת, בניגוד להקצנה שהרב עובדיה כפה על חסידיו. הוא מודה שאינו מכיר את מפעלו הספרותי הגדול של הרב יוסף, אבל מעולם לא שמע ממנו מסרים הומניים מעוררי השראה. כל שהוא יודע הן פניני הלשון שהתפרסמו בשמו בתקשורת, אמירות קשות הנוגעות לציפור נפשו של יהושע שמתאר את הרב יוסף כאייתוללה אירני, לא פחות!
כאן מגיע תיאור האכזבה של "מחנה השלום" מש"ס ומהרב עובדיה עצמו, שלמרות שהתיר מסירת אדמות תמורת שלום, ולמרות שנולד בבגדד, שימש רב בקהיר וידע ערבית היטב, לא הוביל את המזרחים בישראל לתמיכה בשמאל; להפך, הוא הצטרף בדרך כלל לימין ולא יצא נגד ההתנחלויות, שהן כידוע, "המכשול העיקרי לשלום". ואני חשבתי שדווקא היכרותם הבלתי אמצעית של המזרחים בישראל עם העולם הערבי וההיסטוריה הקשה שחוו, גרמה אצלם לגישה ריאליסטית מפוכחת יותר מזו של "מחנה השלום".
2. כך "פיצח" אחד הסופרים הישראלים החשובים את חידת דמותו של הרב עובדיה יוסף עבור קוראיו בצרפת. איזה פער עצום בין ההתמודדות של יהושע בספריו עם הגורל היהודי לבין התיאור השטחי והמתחנף ב"ליברסיון". העובדה שהסופר הישראלי אינו מכיר דבר ממפעלו הספרותי הכביר וכתביו של הפוסק המרכזי בשני הדורות האחרונים בעם היהודי - היא תעודת עניות לספרות העברית, שסופריה הגדולים ידעו לעומק לא רק תנ"ך אלא גם משנה ותלמוד, מדרש והלכה, פילוסופיה יהודית וחסידות.
מה שנותר ליהושע הוא הפחד מהתעצמות דתית-חרדית, מפגיעה בדמוקרטיה, מחוסר הומניזם וכדומה - כותרות שקראנו לאלפים בתקשורת. לשם כך לא צריך איש רוח. הסופר העברי הוא ממשיכו של "הצופה לבית ישראל", מי שאמון על ההקשבה הזהירה לרוח הזמן, לזרמי העומק המפכים בלב החברה וההיסטוריה, ולא נכנע לרעשי רקע תקשורתיים.
מה חשב יהושע כשהישווה בפני קוראיו חסרי הידע תופעה מיוחדת בהיסטוריה של עמנו עם האייתוללות באירן? גם לי צרם חוסר הדמוקרטיה בש"ס (ככלל, אני סבור שהעיסוק הפוליטי הזיק לרב יוסף), ונחרדתי לחילול השם של הצמדת דמות הרב למודעות הבחירות המוניציפליות. אבל "אייתוללה" רומז לכלל התופעה ששמה הרב עובדיה יוסף ולא לפרטים בתוכה.
יהושע הוא אמן המילים; יכול היה לבחור דימויים אחרים. לא לחינם בחר בדימוי הבזוי הזה. הדימוי לא פוגע ברב עובדיה לבד, אלא גם ברבניה של משפחת יהושע. לא כך לימדנו אבטליון במסכת "אבות", "חכמים היזהרו בדבריכם"? אם אינך יודע להבדיל בין קודש לחול, בין אור לחושך, בין אמת לשקר - כולנו אייתוללות. ממש כפי שכולנו "גזענים", חובבי "אפרטהייד" ו"כובשים אכזרים". למעט, כמובן, האי הבודד הרציונלי של קבוצה "נאורה" קטנה המתכבדת בקלון עמה.
3. הספרות העברית אינה תלויה רק ביכולת הווירטואוזית של הסופר להשתמש בשפה או בהישגיו האמנותיים; אלא ביכולתה להתמודד עם המיוחד והנִפְלֶה שבחיי העם היהודי. עם העובדות ההיסטוריות הכבירות, הלא מסתברות, שהתרגשו עלינו בעוצמה במאתיים השנים האחרונות. מי שאינו יודע להתמודד עם העוצמות האלה, עלול לבחור בדרך של ביזוי עקרונות הקיום היהודי.
יותר מסופרים אחרים בני דורו, מפעלו הספרותי של א"ב יהושע ממשיך את פרויקט ההשכלה העברית בן המאות ה-18 וה-19: הניסיון לברוח מחבל הטבור הדתי-הלכתי, ההעלאה על נס את הרציונליזם והבריחה מהמטאפיזיקה היהודית. כך בספר מסותיו "הקיר וההר", הוא מצדד בהר הרצל כסמל לממלכתיות הישראלית החילונית, הרציונלית; מולו הוא מעמיד את "הקיר" - הכותל המערבי, כמסמן של הדתיות המשיחית הלא רציונלית.
כדאי לשים לב ש"ההר" שמור בספרות היהודית להר בה"א הידיעה, הר הבית, שמוחלף אצל יהושע בהר הרצל. בספרו "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" הוא מעלה הצעה לפתרון סוגיית הסוגיות בפוליטיקה האזורית (העולמית?) - ירושלים - באמצעות הבְנָיָה לוגית של הסכסוך והטענה שלפיה ירושלים שייכת לכולם. בספר קודם, "הכלה המשחררת", התכתב עם "תהילה" של זוכה פרס נובל ש"י עגנון. אצל עגנון, תהילה היא בבואתה האנושית של ירושלים המסורתית; יהושע עיצב אותה בדמות בתו של בעל פונדק ירושלמי, המקיימת עימו יחסים של גילוי עריות. לא אכנס לסבך הפרשנויות, אבל בולט הניסיון "לחַלֵן" את דמותה הנשגבת של ירושלים.
אם אינך מכיר את מפעלו התרבותי והספרותי של הרב עובדיה, התכבד וקרא ספרות עזר. כבר המלצתי על ספריו של אדם ברוך כמבוא. יהושע יכול להתאמץ וללמוד את המקור. אבל שום מילה על כך בפני קוראי ה"ליברסיון"? שום מילה על מקומו של האיש ברצף ההיסטורי של ההלכה, המשפט העברי והחיים היהודיים? רק פחד מפני הרגרסיה הדתית. את זה מכירים קוראי ה"ליברסיון" יום יום. צרפת פוחדת מהתעצמות הדת; לא הנצרות, אלא האיסלאם. על הפחדים האלה ניגן יהושע בהשוואתו האומללה. והספרות העברית, מה יהא עליה?

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 25.10.13)
תאריך:  25/10/2013   |   עודכן:  25/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עובדיה יוסף  שלום כהן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
א"ב של נאורות
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
על צופים ועל חכמים
נסים ישעיהו  |  25/10/13 11:07
 
- תגובה
צנחן  |  25/10/13 12:59
 
- יש"כ, ניסים ישעיהו
ברוך שטיין  |  25/10/13 13:58
2
סופר בינוני. משיקולים מסחרייים
סליחה, יהושע  |  25/10/13 13:57
3
אני כותב משמע אני חושב
שלומי האירני  |  25/10/13 15:47
 
- אבל יש גם שמאל אחר.
בעקרון אתה צודק  |  25/10/13 18:08
 
- מה זה שמאל
אינך יודע  |  28/10/13 19:31
 
- תקרא את כתבותיו בגדה השמאלית.
למיסכנצ׳יק הצעה  |  29/10/13 08:56
 
- חיים ברעם מדבר על "שמאל עקבי",
קבל תיקון.  |  29/10/13 09:20
 
- אתה לא שום שמאל וגם ברעם לא
נו כן מר אחמד  |  29/10/13 11:45
4
א,ב,ג, שעשוע. מחמאות מיותרות
מדמוני אסף  |  25/10/13 22:02
5
חבל להכביר מילים...
אבי געזונט  |  26/10/13 20:41
6
על מר יהושע נאמר בגרמנית:
jda  |  27/10/13 00:28
7
עובדיה יוסף הוא ש"ס ולא ספריו.
אהוד פרלסמן  |  28/10/13 16:14
 
- פרסמן מטהר את הלכוד
בגין ומסר את סיני  |  4/11/13 13:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פטירת הרב עובדיה
עמי דור-און
בפעם הראשונה בתולדותיה ניצבה ישראל במסע הלוויה המדהים של הרב עובדיה יוסף אל מול מראה שהציגה תמונת מציאות המוכיחה באופן הברור ביותר, כי בישראל חיים שני עמים יהודים
עמוס אריכא
מצערת ביותר העובדה ששיבתו של בעל אות הקלון הזמני לזירה הפוליטית התקבלה בידי ה"מדינאים" שלנו בחיבוקים חמים    אם יש בין אנשי התקשורת כאלה שיכולים לבטא הסתייגותם מ"תופעת הדרעיזם" ההרסנית - יאמרו לו בנחרצות בשפת מרנו המנוח: "צא בחוץ - ואל תחזור!"
דרור אידר
כל עוד הרב עובדיה יוסף חי, בחר לפעול בשדה הפוליטי. כעת, משעלה לעולם שכולו טוב, הניסיון להדביקו לפעילות פוליטית עסקנית הוא ביזוי כבודו וכבוד האומה
איתמר לוין
קופת צדקה מבטיחה שהרב עובדיה יתפלל מדי יום לפני כסא הכבוד על מי שיתרום לה 60 שקל במשך 13 חודשים
שולמית קיסרי
אי-אפשר להאמין לפוליטיקאי הזה. נותר רק להמשיך ולהתבונן כיצד בתאוות שלטון עזה-במיוחד ידרוס כל מי שיעמוד בדרכו ברגל חזקה ובמלל חסר-מעצורים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il