X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאז 1991 ועד היום, מבקרי המדינה למיניהם עסקו כולם בנושא היערכות העורף לקראת מצב חרום מבלי שיחול כל שינוי משמעותי
▪  ▪  ▪
מה יהיה אם וכאשר...? [צילום: פלאש 90]
דן אלון
אל תאמינו להם

פסטיבל איוולת מסכות המגן נמשך. החדשה המרעישה היא שאין צורך יותר בערכות מגן כתוצאה מירידת האיום של ירי טילים בעלי יכולת כימית על ישראל. לא עברו חודשיים מאז ההחלטה לפרק את סוריה מנשק כימי ומערכת הביטחון מחליטה לקבור את תעשיית השקרים של מסכות המגן עמוק בתוך האדמה. מה הניע את שר הביטחון ואנשיו לקבל החלטה מוזרה כזו, אין לדעת. סביר שהכסות לקבל החלטה מוזרה זו היא, שוב, הערכות מודיעיניות מוצקות, אחרת לא ניתן להסביר את הפארסה הזו.
יש רק בעיה אחת קטנה: קיימת סבירות נמוכה מאוד, כך יש לקוות, שהמודיעין עליו מסתמכים הקברניטים יתברר כמוטעה. מה יקרה אז? התשובה פשוטה מאוד: מה שקרה עם המקלטים, עם חדרי הביטחון, עם סרטי ההדבקה ומיני פטנטים מוזרים אשר העשירו מאוד את העוסקים במלאכה והותירו את אזרחי ישראל חשופים.
"בוגרי" מלחמת המפרץ הראשונה, 1991, זוכרים היטב מה קרה בעקבות הגילויים של מבקר המדינה לפיהם ערכות המגן היו פגומות ובלתי יעילות לו חלילה היה מתקיים התרחיש של ירי טילים בלתי קונבנציונלי על ישראל. ומה קרה מאז? כלום.
ראוי בהקשר זה להביא דברים בשם אומרם, מבקר המדינה. בחרתי באופן אקראי לחלוטין דוח מבקר העוסק בנושא היערכות העורף לקראת מצב חרום, ובכלל זה גם ערכות המגן. יצוין שמאז 1991 ועד היום, מבקרי המדינה למיניהם עסקו כולם בנושא מבלי שיחול כל שינוי משמעותי. הנה לכם דוגמה מתוך דוח מבקר המדינה מאפריל 2013:
  • "משרד מבקר המדינה בחן את הטיפול המערכתי במשק ערכות המגן כאמצעי הנועד להגן על האוכלוסיה בישראל נגד חל"ך. להלן הפרטים:
    בדוח מבקר המדינה מ-2008 בנושא הטיפול במשק ערכות המגן נקבע, בין היתר, כי בנובמבר 2007 עמד שיעור ערכות המגן הכשירות מתוך סך ערכות המגן שהיו בידי האוכלוסיה על כ-38% בלבד; על-פי נתוני פיקוד העורף, התקציב שנדרש בשנת 2008 להשלמת הפערים במשק ערכות המגן הצטבר לכמיליארד ש"ח;
    "בשנים 2008-2004 לא נקבע תקציב רב-שנתי לרכישת ערכות המגן בהיקף הנדרש למתן מענה לצורכי האוכלוסיה ולשימור קווי הייצור במפעלים המייצרים את ערכות המגן... ממצאי הביקורת מצביעים על מחדל מתמשך בטיפול במוכנות העורף למתקפת חל"ך, אשר מתבטא, בין היתר, בירידה עקבית החל משנת 2003 בשיעור ערכות המגן הכשירות המצויות בידי הציבור... קיומו של מצב זה עלול לסכן את חייהם של מרבית התושבים שייחשפו לחל"ך במקרה שהמדינה תותקף".
    ועדת שרים לענייני ביטחון לאומי החליטה ב-2.4.08 (מס' ב/52) "לאשר את הצעת משרד הביטחון להחזיר את ערכות המגן לאזרחים בתוכנית חלוקה מדורגת החל מינואר 2009. לאשר את תקצוב תוכנית... לשנים 2013-2009 בהיקף שנתי של 220 מיליון ש"ח". משרד הביטחון מסר למשרד מבקר המדינה בהתייחסותו לממצאי הביקורת הקודמת ב-27.4.08, כי בהתייחס להחלטת ועדת השרים, "תקציב זה מיועד להעמיד את משק ערכות המגן על שיעור כשירות ארצית חלקית, ועל כשירות של 100% באזורי סיכון".
    ב-1.7.09 הנחה ראש הממשלה, כי "בעניין הפער בין מלאי ערכות המגן הקיים לבין המלאי הרצוי, לרבות התקציב להשלמת הפער", יתקיים דיון בקבינט. בהמשך להנחיית ראש הממשלה, התקיים ב-30.12.09 דיון בוועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (מס' ב/28), ובו צוין, כי הוועדה "רושמת לפניה את הכוונה לצייד 100% של אזרחי ישראל במסכות אב"כ [ערכות מגן] - ביעד זמן של שנתיים וחצי".
    נרגעתם? אם לא, אנא קראו את הדברים הבאים: "במרץ 2012 צוין במסמך 'סטטוס המוכנות המבצעית' שפרסם פקע"ר, כי על-פי הערכת מפקד פקע"ר, "קיים פער משמעותי בהיקף ערכות המגן לאזרחי מדינת ישראל אשר לא מאפשר מענה מבצעי בעת אירוע. מדובר בפער קריטי שפוגע במוכנות מדינת ישראל לתרחישי בק"ן [בלתי קונבנציונאלי] ושעלול לפגוע בחוסן תושבי מדינת ישראל ובאמון של האזרחים במוסדות המדינה ובהנחיות הניתנות להם".
סביר להניח שעתה אתם רגועים לחלוטין. יש מי שיודע לקבל החלטות רציניות, מעמיקות, ענייניות. יש רק לקוות שלא יתרחש אירוע יוצא דופן שלא נחזה מראש וגורמי המודיעין לא עלו עליו, וכתוצאה ממנו, חלילה, נימצא בפני שוקת שבורה.

הכותב הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  13/11/2013   |   עודכן:  13/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ערכות מגן - לא יותר ממסכות פורים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם רהט
במלאת 75 שנה בדיוק לזוועות ליל הבדולח, התכנסו רבני אירופה בברלין    תגובה מעוותת או 'ניצחון מוסרי'?
מרדכי ליפמן
קיים תחום שבו לדאבוננו אין אנשי ציבור מושכים תשומת לב מספיקה של אנשי המשטרה והפרקליטות    אלה הם פעילים באיגוד המקצועי
אליהו קאופמן
האומנם חיילת המתגייסת לפני גיל 18 היא מספיק עצמאית להחליט את מי להרוג, ובמי להתעלל, אך איננה מספיק אחראית להחליט עם מי להינשא?
שמעון זיו
החקלאים החרוצים של כפר סירקין עבדו את האדמות, השקיעו בפיתוח השטח בצנרת, כבישים, רכשו זכויות מים ושאר השקעות נדרשות    אולם כיום כשהמדינה רוצה את אדמותיהם לצרכי דיור בר השגה או שאר מטרות נעלות, הם לא זכאים לפיצוי אותו נותנים לצה"ל
אברהם פכטר
קריאתו ההיסטורית של מוטה גור "הר הבית בידינו" הדהדה וריגשה את כל עם ישראל    תמונת הלוחמים, העומדים משתאים מול הכותל, אחר כיבוש הר הבית, הפכה לסמל של מלחמת ששת הימים    יש בינינו ח"כים ערבים שמתנערים מהעבר, מהעם היהודי, מישיבתנו בציון ומקיומנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il