X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדוע הסתלקה השכינה מיעקב אבינו כאשר ביקש לגלות לבניו את הקץ? משום שידיעת העתיד סותרת את הבחירה החופשית ואת עצם מהותם של החיים. ובכל זאת, בברכתו יש מרכיב של חיזוי העתיד
▪  ▪  ▪
ברכת יעקב. מרכיב של ההווה[ציור: רמברנדט]
ליצור עתיד
אם העתיד צופן בחובו דברים טובים, אז מדוע להרוס לעצמנו את ההפתעה? ואם העתיד הוא שלילי, למה לנו להתחיל לסבול כבר מעכשיו? דווקא חוסר הידיעה הוא זה המאפשר לנו לעצב את העתיד לפי בחירתנו. ההתייחסות וההתנהגות הסובייקטיבית של האדם בהווה, יחד עם בטחונו בבורא, הם אלו המאפשרים לו ליצור עתיד שבו הכל הוא לטובה. תפיסה כזו של העתיד מעצימה את כוחו של האדם כיצור בחירי שאינו עבד נשלט של הזמן

מי מאיתנו לא רוצה לדעת מה יקרה כש...? בפרשתנו, יעקב מנסה לגלות לבניו את אשר יקרה באחרית הימים, אולם ללא הצלחה מרובה, וכך דרשו חז"ל: "אמר ר' שמעון בן לקיש: ביקש יעקב לגלות לבניו קץ הימים, ונסתלקה ממנו שכינה. אמר: שמא חס ושלום יש במיטתי פסול, כאברהם שיצא ממנו ישמעאל, ואבי יצחק שיצא ממנו עשו. אמרו לו בניו: שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד. כשם שאין בליבך אלא אחד - כך אין בליבנו אלא אחד. באותה שעה פתח יעקב אבינו ואמר: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" (פסחים, דף נ"ו, עמוד א').
למרות אמונתו וצדקותו, השכינה מסתלקת מיעקב בזמן שניסה לגלות את הקץ. לכאורה, לא מובן על מה ולמה נסתלקה. האם השכינה לא יכולה לדור עם מגלי העתיד?
שאלה נוספת היא: בהנחה שנסתלקה שכינה מיעקב, כיצד רש"י ופרשנים נוספים קובעים, כי בברכת יעקב לבניו הוא כן רומז להם את אשר יקרה לכל שבט באחרית הימים? כך לדוגמה מפרש רש"י את ברכת יעקב לשבט זבולון: "על חוף ימים תהיה ארצו והוא יהיה מצוי תדיר על חוף אניות, במקום הנמל, שאוניות מביאות שם פרקמטיא, שהיה זבולון עוסק בפרקמטיא, וממציא מזון לשבט יששכר". וכן על שבט דן: "כאחד שבטי ישראל - כל ישראל יהיו כאחד עימו ואת כולם ידין, ועל שמשון ניבא נבואה זו". וישנן דוגמאות נוספות.
פרדוקס החיים המוזר
בכדי לענות על שאלות אלו, אנו נדרשים לברר מהן המגרעות שבידיעת העתיד. התשובה לכך קשורה בראש ובראשונה באדם שמייחס משקל רב לחיזוי העתיד. ברגע שאדם מקבע הנחה מסוימת בתוכו על בסיס חיזוי, הוא הופך את העתיד למצב מחייב (דטרמיניסטי), שאם לא כן - מדוע הוא מעוניין בידיעתו, שהרי הכל יכול להשתנות?
יוצא מכאן שחיזוי העתיד מונע מהאדם כמה דברים. ראשית ישנם החיים. אם נדע את העתיד, הרי שקיבענו בכך מצב מסוים ואנו מונעים ממנו להשתנות. פרדוקס החיים המוזר קובע, כי דווקא תכנונם של החיים פירושו לא לחיות. חיים אמיתיים פירושם להצליח לצמוח, להשתנות, להתחדש. כל אלה בלתי אפשריים כאשר הכל צפוי. חוסר הוודאות הוא זה המאפשר לאדם לבחור. הוא זה המעניק משמעות להווה.
מעבר לכך ברור, כי גם אם נדע את העתיד, הדבר לא יועיל לנו. אם העתיד צופן בחובו דברים טובים, אז מדוע להרוס לעצמנו את ההפתעה? ואם העתיד הוא שלילי, למה לנו להתחיל לסבול כבר מעכשיו? דווקא חוסר הידיעה הוא זה המאפשר לנו לעצב את העתיד לפי בחירתנו. ההתייחסות וההתנהגות הסובייקטיבית של האדם בהווה, יחד עם בטחונו בבורא, הם אלו המאפשרים לו ליצור עתיד שבו הכל הוא לטובה. תפיסה כזו של העתיד מעצימה את כוחו של האדם כיצור בחירי שאינו עבד נשלט של הזמן.
יש לנו אבא בשמים
דווקא כשהעתיד לוט בערפל והאדם נפטר מכל "רשתות הביטחון" האישיות, הוא מוכן להיפגש עם הקב"ה ו"לזמן אותו" להיות שותף בהווה ובעתיד. היכולת של האדם לפנות לקב"ה עולה ככל שהאדם מודע לכוחו של ההווה בעיצוב העתיד. כך הופך ההווה לא רק לעניין בחירי, אלא לחלק משמעותי ביצירה האלוקית. רק כאשר האדם עם ה' ובוטח בו, הוא מגיע להרפיה ולידיעה כי לא משנה מה הוא יעשה - ה' איתו. זו ידיעה שאינה נובעת מחידלון, אלא מביטחון, כדברי החזון איש:
"מידת הביטחון בקב"ה נותנת לבוטח בו, על גבי מידת האמונה, ערך מוסף של מנוחת הנפש. יודע הוא, שכולו מושגח, מכף רגל ועד ראש, בהשגחה פרטית, וכל שקורה עימו, הכל הוא מאת ה'. הידיעה שיש לנו אבא בשמים שרוצה בטובתנו היא המולידה בנו תחושת ביטחון ושמחה במה שקורה לנו וכי 'כל דעביד רחמנא לטב עביד'". ("אמונה וביטחון").
לאור כל זאת, אם נחזור לשתי השאלות שאותן הצבנו בתחילה: מדוע השכינה מסתלקת ומדוע רש"י ופרשנים נוספים בכל זאת רואים בברכות סוג של חיזוי העתיד. ברור, כי הסתלקות השכינה מיעקב היא על-רקע רצונו לדעת את העתיד על-מנת ליצור קיבעון. במצב שכזה אין לה' מקום. במצב זה אין משמעות למאמצי האדם, לתפילתו, לכמיהותיו, שהרי הכל ידוע, צפוי וקבוע מראש. בברכות יעקב, לעומת זאת, ראו הפרשנים התייחסות להווה, וממילא יש כאן גם סוג של נבואה על העתיד.

הכותב הוא רב בבי"ס פלך שבקרית עיקרון ומרבני צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
תאריך:  10/12/2013   |   עודכן:  10/12/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העתיד וההווה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ובכל זאת תקראו:
מי שמבין.  |  10/12/13 13:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב אחיה שלמה אמיתי
אנו משתמשים במילים יווניות, חיים בדמוקרטיה שמקורה ביוון, עוסקים בפעילות גופנית שגם היוונים טיפחו. אין זה אומר שניצחנו או שהפסדנו; זה אומר שהיהדות יודעת להבדיל בין הכלי לבין התוכן
הרב חגי גרוס
מה המשותף לרבי מאיר שפירא מלובלין וליעקב אבינו? - תשומת הלב לפרטים הקטנים. זה מה שמאפשר ליעקב להפוך מאדם נרדף לאבי אומה, זה מה שמאפשר לרעיון "הדף היומי" להפוך למציאות הנמשכת עשרות שנים
הרב אליעזר שנוולד
יעקב אבינו מניח את היסוד לתפיסתו הבסיסית של עם ישראל: איחוד בין החומרי לרוחני, התמודדות עם קשיי העולם הזה ולא בריחה מהם, הכלת הקודש בתוך החול
משה זלצברג
כמו היחסים בין אברהם לאליעזר, גם בשוק העבודה ראוי למסד יחסי עבודה כנים ומלאי אמון בין העובדים, ההנהלה ובעלי המניות. יחס שכזה יבטיח שגם בעיתות מצוקה הצעדים שיינקטו ייעשו בצורה מוסרית ומלאת התחשבות
הרב רפי פוירשטיין
צחוקם של אברהם ושרה למשמע הבשורה על הולדת יצחק, חסר מאוד בחיים הדתיים שלנו. צחוק המבטא את ההכרה בכך שהאמונה אינה סותרת את התפישה ההגיונית, צחוק ממנו יש ללמוד שלכולם יש מקום של כבוד
רשימות נוספות
לפעמים חלומות מתגשמים  /  הרב איתן זן-בר
על ערכים, טייקונים ומגדלים   /  הרב ד"ר בני לאו
שמחות קטנות של יום חולין  /  הרב חגי גרוס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il