לפני הכל, אכסיומה: יחסי ציבור בהחלט ניתן לבצע לבד. Having said that בואו נדבר על זה קצת יותר בהרחבה. בשבוע שעבר סיפרתי על היזם שקיבל שיחה מעיתונאית ולא ידע איך להתמודד איתה ואז נזכרתי בשיחה שקיימתי בטוויטר לפני מס' שבועות עם מי שמנהל עבור moovit את חשבון הטוויטר על ההתנהלות התקשורתית שלו.
Moovit, ה- waze של התחבורה הציבורית, היא אפליקציה שאני מאוד מאוד אוהבת ולמרות פה ושם חוסר יציבות ועקביות אני בעיקר מתבאסת שבעוד מס' חודשים, או אולי שנים, כשהיא תעשה אקזיט ענק, לא אוכל להגיד עליה שעבדתי איתה בימיה הראשונים כמו שאומרת על waze).
עוד אכסיומה: מי שמנהל עבור moovit את הפעילות בטוויטר עושה אחלה עבודה. הוא (היא, לא יודעת, ממשיכה בזכר מטעמי נוחות) מגיב מהר לשאלות, נכון לשמוע ביקורת, מפרגן לפרגונים שהאפליקציה זוכה להם ובעיקר מאוד נוכח בפיד עם עידכונים שוטפים ומידע על מה שחדש אצלם. במקביל הוא גם עושה יחסי ציבור. כלומר ככה הוא חושב שעושים יחסי ציבור.
כאמור, לפני כמה שבועות, החלה הצפה בפיד של ציוצים מהיוזר של moovit. ציוץ זהה הופנה לבעלי תפקידים שונים במדיה הישראלית והבינלאומית. בכולם עודכן הגורם המיועד לעצם השקת גרסה חדשה של האפליקציה.
העובדה שאנחנו כפר גלובלי קטן שממדיו מצטמצמים עוד ועוד ככל שהמעורבות של כולנו במדיה החברתית גדלה, לא חדשה. עיתונאים רבים עושים שימוש במדיות החברתיות כדי לפתח קשרים (כשאחרים פשוט משתמשים בה כדי למלא את מכסת המילים שהם זקוקים לה) ולהעמיק את האינטראקציות שלהם עם מושאי הסיקור שלהם, אבל האם עידכון לקוני של עיתונאי על גרסה חדשה יכול להיחשב יחסי ציבור?
בעיני לא. בטוחה שגם לא בעיני העיתונאים. יחסי ציבור הם כמו קריאה מודרכת. התפקיד שלהם להעביר לעיתונאי מידע ולהדגיש בדרך את מה שראוי להיות מודגש. לדבר על חולשות אפשריות ועל תהליך השיפור שלהן, להציע זוויות והתייחסויות שיספקו ערך הן לעיתונאי והן לשירות או למוצר שאותו נרצה לחשוף. אין דין עיתונאי אחד כדין עיתונאי אחר. כל אחד והגישה ותחומי העניין שלו. יחסי ציבור טובים ידעו להבחין בין העיתונאים. לאחד יציעו סקירה שגרתית של האפליקציה ולאחר יציעו הרחבה על תהליך הפיתוח אם היה ייחודי וכלל מימוש טכנולוגיות חדשות שאותו עיתונאי מתענין בהן. השלישי יעדיף להתייחס לשירות מתוך מכלול אפשרויות ולהציע לקוראיו לבחור במה שנראה להם, הרביעי בכלל ירצה לקבל נתונים על הערך המוסף שמספת האפליקציה, נתונים שישעממו עיתונאי חמישי.
בואו ואגלה לכם סוד... עיתונאי, ממש כמו כל אחד ואחד מאתנו, אוהב להרגיש מיוחד. כשצועקים ת'שם שלו עם "יוווו אתה, בא תראה את מה שצעקתי להוא לפניך ואצעק להוא אחרייך..", הוא יתבאס ולא ירצה לשתף פעולה. אז גם אם אתם מחליטים לעבוד לבד, ותרו על הנוחות וקיצורי הדרך שב-copy & paste. תהיו יצירתיים. יודעים מה, עזבו יצירתיות... פשוט נסו לעניין. ספרו סיפור שאתם הייתם רוצים לקרוא ובעיקר, תנו כבוד ויחס שהייתם רוצים לקבל בעצמכם. רק ככה זה עובד.