X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סיפור ההגדה נשען על החובה "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ" מצער אותי שבמרכז נמצא רק האב, מדוע נפקד מקומה של האם, איפה אם המשפחה איפה האימא - איפה וְהִגַּדְתְּ לְבִתֵּךְ או לחלופין וְהִגִּדְתְּ לְבִתֵּךְ וְלִבְנֵךְ, לִנְכָדַיִךְ וּלְנֶכְדּוֹתַיִךְ
▪  ▪  ▪
זכרון הסטורי [צילום: המוזיאון היהודי, לונדון]

מן הראוי לבחון האם כל הקולות של עם ישראל, כולל קולן של נשים, בא לידי ביטוי בהגדה של פסח. ההגדה היא סיפור נפלא של סיפור הזיכרון ההיסטורי, שנבנה נדבך אחר נדבך בסיפור הגיבוש והמעבר שלנו ממשפחה לעם.
"וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה לְחוֹק לְךָ וּלְבָנֶיךָ עַד-עוֹלָם" - התורה בספר שמות י"ב 24 מצווה על זיכרון יציאת מצרים עוד טרם התרחשותה. בכך מציגה התורה את הזיכרון כחשוב וקודם אפילו למאורעות.
התורה פונה אלינו להזין את הזיכרון ההיסטורי. עם שאינו מזין עצמו מזיכרונות היסטוריים עלול להיות עני ברוחו. לכן אנחנו מתכנסים שנה אחר שנה ומבקשים ללמוד את סיפור החוויה של יציאה מעבדות לחרות.
במהלך הדורות טקס הזיכרון בסדר הפסח לבש צורה ופשט צורה. התמורות ההיסטוריות מחייבות אותנו לחזור ולבחון האם הצלחנו במשימה, שכל הקולות של עם ישראל באו לידי ביטוי בספור ההגדה.
והגדת לבנך
אני מבחין, שבסיפור ההגדה היטיבו מעצבי הסיפור לספר על ארבעה בנים. האם אין מקום לבחון הוספת קולות של ארבע נשים. החובה שיש לנו למתן ביטוי לכל הקולות מאתגרת אותנו להעמיד לצד מדרש ארבעת הבנים גם את מדרש ארבע הבנות.
סיפור ההגדה נשען על החובה "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ". מצער אותי שבמרכז נמצא רק האב, מדוע נפקד מקומה של האם, הנושאת בעול ההכנות לחג, גם כאשר כל באי הבית מטים כתף ועוזרים. איפה אם המשפחה. איפה האימא - איפה וְהִגַּדְתְּ לְבִתֵּךְ או לחלופין וְהִגִּדְתְּ לְבִתֵּךְ וְלִבְנֵךְ, לִנְכָדַיִךְ וּלְנֶכְדּוֹתַיִךְ.
מארבע דמויות נשיות, שאני מבקש לשלב בסיפור ההגדה, אתמקד בהרחבה רק בדמות נשית אחת, שהייתי מוסיף לצד ארבעה הבנים, בהם התברכנו בסיפור ההגדה. הדמות הראשונה זו תמר אשת ער. היא תוכתר בתואר "כְּאִשָּׁה הָאַמִּיצָה עֲלֶיהָ דִּבְּרָה תּוֹרָה".
תמר אשת ער, אלמנה שנואשה מקיום ההבטחה של יהודה, אבי בעלה שנפטר, לאפשר לה לבנות את חייה מחדש על-פי הדין המקובל.
קול צלול וחזק
תמר לוקחת את גורלה בידיה. נאבקת על זכותה לחיות חיי אישות, להקים משפחה ולהביא ילד לאוויר העולם, וזאת נגד אטימות של חברה פטריאכלית. במאבקה היא משתמשת בחולשות של חמהּ, אבי בעלה שנפטר, ועל כן לבשה בגדי זונה. היא משיגה את הצדק שלה כשכל האמצעים כשרים בעיניה. במאבקה היה מסתכנת בעליה על המוקד כלשון הפסק של יהודה - "...הוֹצִיאוּהַ וְתִשָּׁרֵף".
דמותה של תמר ראויה לעלות על שולחן הסדר כקול אחד, קול צלול וחזק, מארבע בנות מול ארבעה בנים. תמר מסמלת נחישות במאבקה להגשמת מאווייה, מאבק שראשיתו מתנהל כנגד כל הסיכויים וזאת תוך נטילת כל הסיכונים. אבל תמר בהתנהלותה האמיצה מקעקעת אטימותה ואלימות של חומה פאטריאכליות.
דמותה הנשית של תמר ראויה לעלות בדיון בחוג המשפחה בסדר פסח אל מול ארבעת הבנים. היא משדרת עוצמה של כנות, משתמשת בכוחה, אך יודעת לרסנו ולאפקו.
על-פי עדות בעל ספר היובלים תמר מצליחה להביא את יהודה לכלל הכרה "כִּי רַע הַדָּבָר אֲשֶׁר עָשָׁה.. הִתְחַטֵּא מְאוֹד וַיִּתְעַצֵּב". יהודה מגיע לכלל הודאה בחטא, חוזר בתשובה הודות לנחישות אישה, שהחליטה לא להתכופף מול שררה.
מקום של כבוד
מופת האישה, הנלחמת באומץ את מלחמתה לחיים, ראוי לקבל מקום של כבוד בטקס סדר פסח, לקבל מקום של כבוד בגלריית הדמויות של "ההגדה", סיפור המסורת של התהוות עם ישראל בארצו.
רבות הן הנשים הראויות להעלות אותן מנבכי השכחה, כמו רצפה בת איה, המסמלת אִמָּהוּת אמיצה וחמה הלוחמת לשמירת כבוד בניה המומתים אל מול ברוטאליות וזדון לב של מלך בישראל, שציווה כי גוויות בניה יישארו תלויים על עץ.
ישנה הצדקה לתת מקום נרחב בסיפור הפסח לנשים אמיצות כמו המיילדות פועה ושפרה שצוויי החיים הנחו אותם להפר הוראות של מלכות. מן הראוי לייחד פינה מיוחדת לדמותה של נסיכה מצריה, בת המלך פרעה, שתפנוקי החיים בתוך מדמנת השררה בבית אביה לא השחיתו אותה. בזכותה של נסיכה מצריה זכינו כעם להצלת ילד מטביעה, זכנו למנהיגותו של משה.
יהיה קשה להצטמצם בארבע בנות כי המקרא מספק לנו גלריה נאה של דמויות נשיות. מן הראוי שנעשה זאת ונזכיר בסדר פסח אל מול ארבעה בנים, בהם דיברה תורה גם לפחות ארבע בנות.

תאריך:  16/04/2014   |   עודכן:  17/04/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על ארבע בנות דברה תורה
תגובות  [ 37 ] מוצגות  [ 37 ]  כתוב תגובה 
1
לחיי ארבע הבנות  ל"ת
ארבע בנות  |  16/04/14 13:41
 
- האיש ממחזר כתבה שכבר הופיעה
פלא יועץ  |  16/04/14 21:33
2
למה רק על 4 בנות?
נועה נס  |  16/04/14 13:53
3
חג שמח ל"ת
לאיתן יקר  |  16/04/14 14:15
4
ארבעת הבנים הם סמל לארבעה
איריס כהן  |  16/04/14 14:28
 
- לאיריס
דאגנית  |  17/04/14 05:36
 
- החינטרוש שלך מציג מגיבה נלעגת ל"ת
לדאגנית המחנטרשת  |  17/04/14 11:02
 
- ודאי דאגנית -הוא כל הזמן מחפש
איריס כהן  |  18/04/14 08:38
 
- איריס, אכן אוי לנו. הוא
דאגנית  |  21/04/14 07:49
5
על מה לא דברה תורה
שלום בן שלומות  |  16/04/14 14:35
6
אסור לשמוע אותי מדברת
קולי בערה  |  16/04/14 14:52
 
- ראשית יצאו ממצרים יותר משלושה
פלא יועץ  |  16/04/14 18:57
7
על ארבעה ערכים דיברה תורה
כנגד ארבעה ערכים   |  16/04/14 15:15
8
יש לי יותר מארבע בנות
זינה א  |  16/04/14 15:53
9
חג חרות לישראל ולפלשתין ל"ת
חג חרות   |  16/04/14 16:11
10
חג חרות לישראל ולפלשתין ל"ת
חג חרות   |  16/04/14 16:11
11
נדבר בשבחו של נשים
נשות המקרא  |  16/04/14 16:22
 
- נכון דבורה הנביאה קראה להילחם
איריס כהן  |  17/04/14 06:09
12
כה לחי
tkhvty  |  16/04/14 17:59
13
איזה מטורללים ,ה' ירחם !
איריס כהן  |  16/04/14 18:44
 
- איריס, אוסף המטורללים הזה
מגיב ותיק  |  16/04/14 20:27
 
- מגיב ותיק האם האתר לא היה אמור
איריס כהן  |  16/04/14 23:04
 
- איריס, זה לא חמץ זה ערימת זבל
מגיב ותיק  |  17/04/14 23:27
 
- המגיב הותיק מתעורר מערמת הזבל
איצי  |  19/04/14 08:25
14
אבל מה עם הכיבוש?
פנחס  |  16/04/14 20:06
 
- פנחס, מהפ דעתך על התפייסות ?
לפנחס   |  17/04/14 11:09
 
- בטח התפיסות
פנחס  |  17/04/14 15:57
 
- איצי,יותר ויותר אני משתכנע
מגיב ותיק  |  17/04/14 20:27
 
- למגיב הותיק שה׳ קיפח אותו
Qwertyuio  |  18/04/14 09:27
15
מאמר יפה  ל"ת
טי  |  17/04/14 20:48
16
מאמר יפה  ל"ת
טי  |  17/04/14 20:48
17
למה רק לנשים?
הוועד נגד קיפוח  |  17/04/14 22:10
18
נהניתי מהמאמר. ל"ת
שולה ...  |  18/04/14 10:16
 
- מצטרפת להערכה שלך
יהודית רר..  |  20/04/14 09:36
19
איתו, תפנה למגיבים
Qwertyuio  |  24/04/14 08:56
20
חג שמח לעם ישראל ל"ת
חג שמח לעם ישראל  |  19/04/16 17:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
ראובן לייב
שמם של רבבות ישראלים הוא כשמו של החג הבא עלינו לטובה - אם כשם פרטי ואם כשם-משפחה, ללא הבדל מוצא או עדה
יצחק מאיר
לפתע זה נגמר    ערב החג על נחליו ופלגיו הקסומים נשפך לתוך ערוצו המלכותי של החג עצמו, וזהו, אין    אבל כל היזע וכל העמל שהיו, הופכים פתע למתיקות שלא מעלמא הדין כנגד כל המרורים
הרב חיים דרוקמן
קשרי דם, נשמה וייעוד מחברים את כולנו, באים לידי ביטוי בליל הסדר ומשפיעים על הדרך בה עלינו לחיות    את המסר צריך להעביר לכל הבנים, הן הפרטיים והן הלאומיים
עופר וולפסון
גבר בן 30, וילדים בני 7 ושנתיים נפגעו מאש בתאונות שאירעו במהלך טקס השריפה המסורתי לקראת הפסח
עופר וולפסון
הטיסות למספר יעדים באירופה התעכבו בשעה עד שעתיים בגלל היערכות לא נכונה לכמות הנוסעים הגדולה
רשימות נוספות
פסח בפתח: בקק"ל מצפים ל-2 מיליון מבקרים  /  יפעת גדות
בלוד יכינו את המופלטה הגדולה בעולם  /  יפעת גדות
ירידה של 14% בייצוא המצות ב-2013  /  עופר וולפסון
לעודד את השואלים  /  הרב שלמה דיכובסקי
ביטחון תזונתי נמוך ומכבסת המילים  /  ד"ר חיים שטנגר
אורחים לסדר פסח  /  איתן קלינסקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il