X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חברות ביטוח נוטות להתחמק מתשלום פיצוי על אובדן כושר עבודה, בטענה שהמבוטח יכול לעבוד ב"עיסוק סביר אחר". העמימות של תנאי זה משרתת את החברות - אבל גם למבוטח יש בהחלט מה לטעון להצדקת תביעתו
▪  ▪  ▪
מנתח לא יהיה שומר [צילום: יח"צ]

ביטוח כנגד אובדן כושר עבודה מלא נועד להבטיח, כי כאשר כתוצאה מתאונה או מחלה מבוטח אינו יכול עוד להמשיך ולהתפרנס במקצועו או עבודתו, חברת הביטוח תשלם לו גמלה חודשית קבועה במטרה להבטיח לו הכנסה במקום זו שאיבד. מרבית פוליסות ביטוח מתנות הכרה במצב של אובדן כושר עבודה מלא בשני תנאים מצטברים:
  • המבוטח איבד 75% או יותר מכושרו להמשיך בעבודתו כפי שהייתה לפני אובדן הכושר (זהו הסף המינימלי לאובדן כושר עבודה מלא).
  • אין ביכולתו של המבוטח לעסוק ב"עיסוק סביר אחר" המתאים להשכלתו, להכשרתו ולניסיונו. "עיסוק סביר אחר" היא הגדרה עמומה, שפותחת צוהר לחברות הביטוח להתחמק מתשלום תגמולים בטענה שתנאי זה אינו מתקיים.
השאלה מהו עיסוק סביר אחר נדונה בבית המשפט העליון בפרשת חסון משנת 1999. שם פורטו שורה של קריטריונים ואינדיקציות, מעין מדריך לבתי המשפט בבואם לענות על השאלה האם נשללה יכולת המבוטח לעסוק בעיסוק סביר אחר. נסקור בקצרה חלק מהם:
  • כדי שיהיה מדובר בעיסוק בעיסוק סביר אחר, אין הכרח שתתקיים זהות מוחלטת בין עבודתו של המבוטח לפני התאונה או המחלה לבין עיסוקו לאחר מכן.
  • חברת הביטוח אינה יכולה לדרוש מהמבוטח לעסוק בכל עיסוק שהוא; על אותו עיסוק סביר אחר להיות מתאים להשכלתו, להכשרתו ולניסיונו של המבוטח.
  • עיסוק סביר אחר הוא כזה שכל אדם סביר בנסיבות העניין היה רואה בו עיסוק חלופי שווה ערך לעיסוקו הקודם.
  • העיסוק הסביר האחר אינו יכול להיות כזה הפוגע באופן ניכר בכושרו של המבוטח להשתכר ובאורח חייו.
  • על-אף שאין דרישה לקשר הדוק בין עיסוקו של המבוטח בעבר לבין העיסוק הסביר האחר, הרי שכאשר העיסוק החדש קרוב במהותו לקודם, יהיה קל יותר להכיר בו כ"עיסוק סביר אחר".
  • ככל שהמבוטח התמחה בעיסוקו הקודם בתחום צר והגיע לרמת מיומנות גבוהה, כך יקשה למצוא לאותו עובד עיסוק סביר אחר שאינו דומה דמיון רב לעיסוקו הקודם.
לכן אין לדרוש, לדוגמה, מכירורג לעבוד כשומר ואין לדרוש ממתכנת לעבוד כקופאי. מצד שני, אם רופא-מנתח יכול להמשיך לעסוק ברפואה, למשל בדרך של ייעוץ, בית המשפט בהחלט עשוי לקבוע שביכולתו לעבוד "בעיסוק סביר אחר" (אותו ייעוץ) ושאינו זכאי לגימלה.
לעיתים יישום הקריטריונים בנוגע לשאלה מהו אותו "עיסוק סביר אחר" אינו פשוט ואפשר לתת להם פירוש לכאן או לכאן. כיוון שסך התשלומים מחברת הביטוח לאורך שנים עשוי להסתכם בסכומים גבוהים, אין להתפלא אפוא שחברות הביטוח נותנות לקריטריונים פרשנות המיטיבה דווקא איתן, ולעיתים מודיעות, שלא כדין, על דחייה של תביעות לתגמולי ביטוח אובדן כושר עבודה מלא.
עדיף שלא לוותר לחברות הביטוח כאשר הן דוחות תביעה בטענה לקיומו של "עיסוק סביר אחר" למבוטח. כאמור, לחברות הביטוח יש אינטרס מובהק להימנע מתשלום, ולעיתים לא נדירות תשובותיהן מוטעות, מטעות ולא בהכרח מבוססות על הדין.

הכותבים הם ממקונן, פלומו, פרנלדס ובלאייר – חברת עורכי דין
תאריך:  24/07/2014   |   עודכן:  24/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עוסק סביר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אובדן כושר עבודה
נעהלב  |  25/07/14 00:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רון בריימן
זו העת להכיר בטבח הטורקים בארמנים. זו העת להסיר את החרפה, ללא כל חשש מתגובות טורקיות צבועות ונבזיות. ממילא היחסים עם טורקיה - שבהנהגת ארדואן הפכה למדינת אויב - לא ישתפרו כל עוד ארדואן נמצא בשלטון באנקרה
אברהם פכטר
עברו 100 שנים מאז מלחמת החפירות (במלחמת העולם ה-1), עד שהגיעו למסקנה שמנהרות זה הנשק האסטרטגי, עם פוטנציאל הפתעה מרתיע. חמאס עזה, למד מחיזבאללה ופיתח את הנושא לדרגת אומנות ממש, עד שבנה רשת מנהרות תחת רצועת עזה
עמי דור-און
דבר אחד חייב להיות ברור למי שמסרב לזכור כי חיים ומוות ביד הלשון: אם אלה סיסמאות הקרב של אמונת הלב השמאלני הישראלי שאותו מייצגים בכישרון מילולי רב זהבה גלאון ומולי שגב - אני גאה להיות אספסוף מופרע
ראובן לייב
ראש הזרוע הצבאית של החמאס, מוחמד דף, שהגה במוחו הקודח את פרויקט האימים של המנהרות ההתקפיות, צריך להיות יעד ראשוני לחיסול
גורי גרוסמן
הנה באים הטרוריסטים שחפרו מנהרות באותה רצועת קרקע בטווח של ק"מ 1 מהגבול, אותה נטשנו באיוולתנו בפשע ההינתקות, ומוכיחים לאלה שסירבו לשמוע, כי לאחיזה בקרקע יש משמעות אסטרטגית מאין כמותה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il