נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי חנך ב-5.8.2014 מפעל ענקי לשדרוג תעלת סואץ. המפעל מתבסס על שני עמודי תמך עיקריים.
עמוד התמך האחד הוא חפירת תעלה מקבילה לתעלה הקיימת, כך שהתעלה תהפוך לבעלת שני מסלולים הלוך ושוב – מצפון לדרום ומדרום לצפון – בו-בזמן.
אורך התעלה המקורית הוא 190 ק"מ. התעלה המקבילה תהיה באורך 72 ק"מ מצפון לאגם תמסח ועד לפורט סעיד – מוצא התעלה לים התיכון. מ-72 הק"מ, תורחב התעלה הקיימת ותועמק לאורך 37 ק"מ, ולאורך 35 הקילומטרים הנותרים – תיחפר תעלה מקבילה.
בהתחלה נקבע כי התוואי החדש של התעלה יתבצע תוך 3 שנים. אך משך זמן זה קוצר לשנה אחת בלבד. כדי לעמוד בלוח זמנים זה, סומנו 7 אתרים לעבודה בו-בזמן. לביצוע המשימה גויסו 10 חברות מקומיות וזרות שברשותן ציוד מיכני כבד. כזכור, התעלה המקורית נחפרה באמצעים
פשוטים, במקושים ובטוריות, והחפירה ארכה 10 שנים שבהן קיפחו את חייהם אלפי פועלים. עם הפעלת התעלה החדשה, יוכפל מספר האוניות שיחצו את התעלה בשני הכיוונים, ומשך שהותן של האוניות בתעלה יתקצר מ-11 שעות ל-3 שעות בלבד.
עלות המפעל של שדרוג התעלה מוערך ב-4 מיליארד דולר. הנשיא א-סיסי קבע כי המימון יבוא ממכירת מניות אך ורק בשוק המצרי. המפעל יעצים את חשיבותה האסטרטגית של מצרים, בהיותה חוליית קשר בין היבשות אסיה ואירופה, והתעלה מקצרת את הדרך כשהיא מייתרת את הצורך בהקפתה של אפריקה הענקית.
עמוד התווך האחר של המפעל הוא פיתוח אזור צמיחה כלכלית בין שתי התעלות בהשקעה נוספת של 4.2 מיליארד דולר. המטרה היא ליצור מקומות תעסוקה למיליון פועלים. הכוונה היא להכשיר 16 מיליון דונם לחקלאות מודרנית ממוכנת. יוכשרו גם 76 אלף קמ"ר למפעלי תעשיה וסדנאות לתיקון אוניות.
ראש ממשלת מצרים איברהים מחלב מונה כאחראי על ביצוע הפרויקט של חפירת התעלה, ואילו צבא מצרים מונה כמבצע הפרויקט הכלכלי. יסייעו לו בכך לשכת ההנדסה הממשלתית ומומחים בינלאומיים. יש לציין כי צבא מצרים חולש על כ-30 אחוז ממגזרי הכלכלה מדינה.
אזור התעשיה המתוכנן יכלול 42 מפעלי תעשיה, ובהם מפעל לשדרוג הכבישים המובילים מקהיר לסואץ, איסמאעיליה ופורט סעיד. כמו-כן תיחפר מנהרה מדרום לנמל פורט סעיד שתקשר בין מערב התעלה לצפון סיני. בנוסף, יוקם מפעל להמתקת מים לתושבי סיני הבדווים, ויורחב שדה התעופה בשארם אלשייח'.
מנהרה נוספת תיחפר במרכז התעלה, שתהיה הגדולה מסוגה במזרח התיכון, ויהיו בה 4 נתיבי נסיעה. יוקמו גם 3 נמלים לאורך התעלה שיספקו שירותים לאוניות החוצות. לאורך התעלה בצידה המערבי יוקם עמק סיליקון למוצרים טכנולוגיים מתקדמים.
מומחי כלכלה מעריכים כי הפרויקט יכפיל את הכנסות התעלה מ-6 מיליארד דולר בשנה לכ-11 מיליארד דולר. כהזדהות עם המפעל החדש, מוזמן כל אזרח מצרי להתנדב ולחפור מטר מעוקב אחד...
כך, בעוד שבמצרים חופרים תעלות למען רווחת האוכלוסייה וצמיחת כלכלתה, ברצועת עזה משקיעים את כספי התרומות בחפירת מנהרות שנועדות לזרוע מוות, הרס וחורבן.