X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דיון פילוסופי בשאלות מוסר הנוגעות לטבח המוני. הדיון התעורר במהלך תגובות למאמר הקודם
▪  ▪  ▪
כל פשע מתגמד מול פשעי הנאצים [צילום: AP]
מאמרי הקודם בנושא:

המורה הדגול מילקיהו
אהרון שחר
עם ישראל נראה טרוד לאחרונה בסוגיית המילקי הברלינאי. מישהו צריך לעשות סדר בעניין, אני כמובן התנדבתי למשימה
לרשימה המלאה

אני טענתי שגם לנו אחריות כבדה בנוגע לפשעים כנגד האנושות עקב מכירת נשק למשטרים אפלים בידיעה שהם מבצעים טבח המוני. זאת בהסתמך על כתבות של אושרת קוטלר ומשה חסדאי.
בתגובה נשאלתי בכעס אם באמת אינני מבחין בין פשע חמור לפשע פעוט, כמו בין רצח עם לחציית כביש שלא במעבר חצייה? ודאי שאני מבחין, אבל ההשוואה אינה נכונה: לא חוכמה להשוות שום דבר לפשעי הנאצים, שהרי מולם כל פשע מתגמד. ההשוואה המתאימה יותר היא לעוזריהם!
למשל, החברה שסיפקה לנאצים את הגז ציקלון בי. זהו פשע חמור. לו אני מנכ"ל החברה, הייתי מסרב, אולי אפילו בורח אם היו מכריחים אותי. אתה לא יכול לספק גז עצבים שמשמיד עם ולטעון שבסך-הכל ביצעת פקודות או איזו עבודה מקצועית תמימה.
אתה לא יכול לחזור הביתה בערב ולשוחח להנאתך עם רעייתך: "היום ייצרנו גז שישמיד 10,000 יהודים, גם לך היה יום נחמד?". באותו אופן אינך יכול לערוך ישיבה מקצועית בתעש למשל ובה לדווח בסיפוק: "היום מכרנו לארגון דאעש אלף טילים, זו עסקה כלכלית מצוינת למדינת ישראל".
נתאר לעצמנו דיון בטלוויזיה בנושא: נותנים גם זמן לשאלות הקהל, מצביע איש שחום-עור ושואל את הקצין הבכיר שהיה אחראי על עסקת הנשק: "אמי נרצחה על-ידי כדורים כחול-לבן מתמ"ק עוזי תוצרת ישראל, האם מגיע לי פיצוי מכם?".
מה לדעתכם התשובה? לדעתי כן. הבכיר יסביר כמובן שעם כל הצער הרצח היה בלתי נמנע כי הרוצחים היו משיגים נשק בכל מקרה, לא חסרים בעולם ספקים וסוחרי נשק. השאלה (המוסרית) היא: האם אנחנו חייבים לדחוף את האף שלנו בדיוק לשם? האם כלכלת ישראל לא הייתה מסתדרת אם היינו משאירים את עסקי הרצח ההמוני לאחרים?
כסף ותו לא
יכול להיות שיש פה נקודות שאני לא כל כך מבין. אולי שני הצדדים טבחו זה בזה, אולי לא היה מדובר בארגונים אלא בממשלות, אולי היה מדובר במאבק נגד גרילה שבמהלכו נפגעו גם חפים מפשע. אני מודה שאינני יודע את הפרטים, אולי זה יותר מורכב מכפי שנדמה לי. אשמח להתעדכן.
על כל פנים, ממה שהתרשמתי עד כה, המדינה שלנו הצליחה להתדרדר לשפל הכי עמוק האפשרי. האם מישהו יכול להעלות על דעתו שפל נמוך יותר שישראל יכולה להתדרדר אליו? רק נחלצנו מהשואה, מיד רצנו למכור נשק למשטרים העוסקים במרחץ דמים. הייתי בשוק כשנחשפתי לכתבה הזו.
ביד ושם יש מצגות אור-קוליות, הכתבה הזו אינה מוצגת שם. תארו לכם שביציאה מן המוזאון עוברים דרך חנות מזכרות ושם יהיה גם דוכן למכירת נשק בלי שאלות לכל המרבה במחיר...
האם טעיתי? האם לא הבנתי נכון? אני אהיה הראשון שאשמח לגלות שמדובר באיזשהו קצר בתקשורת. אנא הצביעו על נקודת המשגה שלי. בינתיים תחושתי היא אובדן ערכים מוחלט! אין אנושיות, אין ערך לחיי אדם, על שלושה דברים העולם עומד: כסף, כסף וכסף. ותו לא.
יש מחיר לחזיריזם! אנחנו סוגדים לקפיטליזם המבוסס על חזירות, אבל לא שמנו לב שמרוב התלהבות איבדנו את האנושיות. פספסתי משהו? התבלבלתי? הלוואי. אנא שכנעו אותי שטעיתי.

הכותב אינו מומחה לשום דבר מטעם אף אחד, אך יודע לחשוב לבד.
תאריך:  26/10/2014   |   עודכן:  26/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אושרת קוטלר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התחבטויות בשאלות מוסר
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
הכתבה שחובה לראות
אהרון שחר  |  26/10/14 11:33
 
- לקט ציטוטים
אהרון שחר  |  26/10/14 12:00
2
לא פילוסופי ולא נעליים....
יעקב עמר  |  26/10/14 11:47
 
- אני מכבד את דעתך
אהרון שחר  |  26/10/14 12:15
 
- אגב, לא השוויתי אותנו לנאצים
אהרון שחר  |  26/10/14 12:25
 
- בנוגע למשטרים האפלים
אהרון שחר  |  26/10/14 13:34
 
- חוק הכלים השלובים אומר
סמך  |  26/10/14 15:58
3
אני בוש ונכלם
אהרון שחר  |  27/10/14 10:15
4
תשובה פשוטה למתחבט
אהוד פרלסמן  |  27/10/14 13:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר דקל
מעבר פשוט של צרכן סלולר מספקית תקשורת אחת לאחרת הסתבך כאשר רשימת אנשי הקשר שלו לא עברה בהצלחה לכרטיס ה'סים' החדש, וכרטיס ה'סים' הישן כבר אבד לנצח    יו-פון פסקה לו 200 שקלים פיצוי; בית המשפט פסק לו פי 10 ויותר...
איתן קלינסקי
הון מסמא של חברת ענק, בעלת יכולות כספיות רבות, במקום לגלות רגישות מיוחדת לעיר ערד ומצוקותיה הוא מתנער מכל אחריות. במקום להגדיל את מספר ההזמנות מחברת הקבלן, מפסיקים לשלוח לה הזמנות
נסים ישעיהו
לאחרונה, יותר ויותר משתרשת תופעה שלא הכרנו קודם, מתאמצים לעשות לעצמם שם במעשה כאשר מדובר ביהודים, תג מחיר כמשל, אבל מצד שני, כדי לעשות לעצמם שם טוב (בעיני הגויים והתשקורת) הם מקפידים שלא לעשות שום דבר נגד מחבלים הפורעים ביהודים
חגי הוברמן
הכישלון ההסברתי המהדהד של ישראל בעולם במשך 40 שנהנבע מכך שישראל דיברה על ביטחון, והפלשתינים דיברו על זכויות היסטוריות. כך השתכנע העולם שלערבים, בניגוד ליהודים, יש זכויות היסטוריות ביהודה ושומרון
רפי לאופרט
אחרי "תרגיל לפיד" בבחירות הקודמות, אחרי שהציבור הבין שערכו הראלי של "האינטגרל" המכונה "יש עתיד" הוא "אפס", כחלון כבר אינו יכול לעורר בציבור שוב אותה התלהבות ואמונה עיוורת, אלא אם יוכיח הציבור שהוא הרבה פחות פיקח ממה שאני סבור. דומה שהציבור התקדם עוד שלב לקראת ההבנה שמבחן התוצאה הוא המבחן הנכון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il